• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: připustil jsem, že idealizovaná představa, kdy stejné letadlo prostě jen se stejný tahem ve větší a větší výšce poletí rychleji a rychleji, asi nebude úplně odpovídat realitě. - coze? Tak jak to je? 300? 400? 240? Co teda rikas zrovna ted?

    ani jedno konkrétní číslo tu nezaznělo. - primarne proto, ze cela otazka je mnohem, mnohem slozitejsi nez si myslis a tvoje predstava "predvedu odmocninu a mam to" je... idiotska.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem předvedl aspoň minimální výpočet (konkrétně druhou odmocninu)



    UZASNY! UMIS ODMOCNOVAT!!!!! NEUVERITELNY!!!!!! BRAVO!!!! BRAVO!!!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: já jsem předvedl aspoň minimální výpočet (konkrétně druhou odmocninu). a připustil jsem, že idealizovaná představa, kdy stejné letadlo prostě jen se stejný tahem ve větší a větší výšce poletí rychleji a rychleji, asi nebude úplně odpovídat realitě.

    pokud jde nějak spočítat, že 300 km/h +/- 20% je mimo, tak očekávám výpočet, proč je to mimo (nebo třeba odkaz na graf poklesu klouzavosti toho samého aerodynamické profilu a štíhlosti křídla s klesající hustotou vzduchu ... prostě cokoliv exaktního)

    to, co tu pořád poslouchám, jsou jen blbý kecy (trolling). ani jedno konkrétní číslo tu nezaznělo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, jasne. A by se hezky floodovalo, tak xchaos musi lhat o tom, jak neco "prechazim mlcenim" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak jde o to, jestli to číslo se prezentuje jako teoretický limit - spis jde o to, ze kazdou chvili placas jinej nesmysl. Spolecnyho maji hlavne to, ze jsou zcela nepodlozeny.
    _kvalifikovaný odhad_. - LOL. A tvoje "kvalifikace" je... ze jsi vizionar? 8))


    ohlášení 6ti-místného solárního letadla od člověka, který už pár solárních letadel postavil, si nějak podezřele přešel mlčením - no jasne. Ani [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ], ani [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] se proste nepocita. Nebo proste zase lzes... coz ostatne sam o jednu jedinou vetu dal priznavas.

    resp. pro jistotu tomu nevěříš, - coz jse samozrejme taky lez. Nerikam, ze tomu neverim. Rikam, ze to nema nic spolecnyho s tvejma srackama. S elektrickym letadlem, primarne pohanenym baterii, sekundarne spalovacim generatorem a tercialne schopnym si schopnym velmi zvolna solarne dobjite baterku zadnej problem nemam. Prosim, nelzi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a tohle je přesně to, čemu se říká flood - téma dne je toto:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    ... ale - vida! - čirou náhodou to odrolovalo
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: vubec to je nejakej divnej system prav: kdyz argumentuje XCHAOS, staci, kdyz "veri" "usoudi" a musi to stacit. kdyz argumentuje REDGUY, ocekavaji se od nej vypocty.

    dost nefer.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: proc by Redguy mel sve dukazy podkladat vypocty, kdyz ty sve dukazy vypocty nepodkladas?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: použil si slovo "dokazuje". v tom případě bych očekával výpočet - a ne argumentaci stylu "nikdy jsem nic takového neviděl"
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jde o to, jestli to číslo se prezentuje jako teoretický limit - nebo jako to, jak to bude opravdu létat. teoretický limit dnes vidím blíž k těm 400 km/h. praktické dosahované rychlosti vidím 300 km/h (+/- 20%). Teoretický limit (pro reálně existující materiály, s reálně očekávatelnými vlastnostmi) určitě někdo umí spočítat. Takže časem se můžeme dozvědět, kdo měl pravdu - pointa je, že můj odvození tohoto čísla není náhodný: není to přesný výpočet, není to nezvratný důkaz, ale je to _kvalifikovaný odhad_.

    BTW, ohlášení 6ti-místného solárního letadla od člověka, který už pár solárních letadel postavil, si nějak podezřele přešel mlčením :-) (resp. pro jistotu tomu nevěříš, rejpeš do optional rage extenderu, apod.... BTW range extender bude dobrý nápad i pro můj ultralight... nikdo nechce spadnout 100m před letištěm jen proto, že mu náhodou občas dojdou baterky... a 1 kW agregáty se dělají i hodně malý a lehký... mohlo by to být pozitivně ohodnoceno i úředníky, co mají na starost bezpečnost leteckého provozu...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jedním z těch problémů bylo, že to číslo bylo podhodnocené - versus [ XCHAOS @ TEORIE xCHAOSU ] už mi asi došlo, že to asi nebude zrovna přesně 300 km/h... ale 240 je pořád v toleranci 20%

    Komentar netreba, hlupaka ze sebe delas sam 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Letadlo, u ktereho se pise "primary power source is a li-po battery", jako sekundarni uvadi generator a i kdyz na obrazku ma FV, v textu o nich neni ani slovo, tak se fakt zdraham rikat, ze je "solarni". Ale i kdych o nem rekl "solarni", s tvejma blabolama nema spolecnyho skoro nic.

    XCHAOS: a ty myslíš, že oni to odvozujou tak, že vezmou hotový airframe a jen ho osadí elektrickými motory - to asi ne. Ale original ma 18.6m^2 kridla. Ten render nema o moc vic. Cili kolik, 2kW? 3kW vykonu solaru, v nejlepsim pripade? Cili, JEDNU SETINU vykonu puvodnich motoru?

    LOL. Prosim, do toho, zacni nam vysvetlovat, jak to vylepsit, aby to bylo ciste solarni letadlo 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano.. jedním z těch problémů bylo, že to číslo bylo podhodnocené :) kdybych chtěl říct, k čemu se ty možnosti ve 21 km limitně blíží (při dnešní účinnosti FV), apod., měl jsem použít raději číslo 400 km/h :-) ale pořád, pro dnešní 70 km/h solární vzducholodi, je to _i pro ty solární vzducholodi_ asi 280 km/h ve 21 km (a já ovšem tvrdím, že solární letadlo poletí rychleji, než solární vzducholoď... i když celkové množství energie vyrobené během dne může být vyšší, než z placatého křídla letadla)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: hele xchaosi, nenech se mylit, Redguy tu "nemoznost" dokazuje casto a zretelne. ze ty jeho dukazy neuznavas, na tom nic nemeni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ... a ty myslíš, že oni to odvozujou tak, že vezmou hotový airframe a jen ho osadí elektrickými motory? Sunseeker Duo taky vyšel z konvenčního větroně... ale kupodivu, použila se jen skořepina kabiny. výsledek je asi 5x lehčí (nebo kolik).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jestli letadlo s rage extenderem, které je ale schopné krátkých letů i bez něj, nepokládáš za solární...

    příklad: vyhlídkové lety. rage extender se v normálním letovém režimu nepoužije, slouží jen jako záloha (např. pro případ nečekané změny počasí, nutnosti neplánovaně doletět jinam, apod.). ten samý benzín se v tom může flákat klidně po dobu několika desítek letů, než se využije (navíc je _optional_ - takže si ho s sebou vezmeš třeba při dálkovém přesunu letadla na to letiště, ze kterého pak budeš podnikat ty vyhlídkové lety)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    No, takze... kdyz jsme nazorne demonstrovali, ze tenhle priklad "kdy jsem se trefil a nechvalite me" je tak trochu fail... muzes napsat i nejake jine? Nebo za cely ty roky debaty mas jenom tenhle?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: fascinujici, jak si zvladnes srat do vlastniho hniza skoro cimkoliv: "The main power source is a lithium battery pack, but an optional range extender can be fitted into part of the baggage compartment. It consists of a generator running on unleaded auto gas.". Ocividne na tu solarnost nejak extra nesazej 8)))

    A trocha googleni ukaze, ze konvencni original, z kteryho to odvozujou, ma dva motory po 150kW. Kolikpak myslis, ze dokazes vytahnout z ty FV co na tom maji?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud se ti chce rešit, od jak nízké hustoty vzduchu na ten limit průměru vrtule narazíš, tak si to prostě řeš. - jinymy slovy, odpoved na tuhle klicovou otazku neznas.

    konvenční aerodynamický let je možný do cca 30 km výšky - jenomze otazka nezni "je mozne letat tak vysoko", otazka zni "je mozne letat tak vysoko s takovo efektivitou, jako xchaos tvrdi".

    v těch úvahách jsou věci, na které "sázím" - vyborne. Takze veci, o kterych nevis, jak doopravdy jsou.

    Cili tady mame explicitni priznani, ze ta tvoje teorii "300km/h ve 20km" ma celou radu problemu, u kterych nejsi schopnej ukazat, ze ji nerozbijou. A presto mas tu drzost tvrdit, ze tahle teorie je priklad cisla, ktery jsi "trefil" a fnukas, ze te za nej "nechvalime". Presto, ze vis, ze tam je rada problemu, ktery stoji ciste na tvoji vire.

    jasně jsem ti ukázal, že - lol. V prvnich par odstavcich priznat, ze vlastne spoustu veci netusis... a pak vykrikovat "jasne jsem ti ukazal"? Jestli jsi neco ukazal, tak ze jsi trumbera, ktery nevi, jak "ukazuje" a mysli si, ze "sazim na to" je pricetnej inzenyrskej postup 8))

    můžem se vsadit - jo, jasne, o co? Ze "se dozijeme" toho, ze mas pravdu? 8)))

    ale ty nejsi schopen tu "nemožnost" dokázat o nic lépe - ja vyznamav Saganovo pravidlo, ze "Extraordinary claims require extraordinary evidence". Navic, uz jsem nekolikrat ukazal, ze tvoje predstavy o fyzice kolisaji nekde kolem druheho stupne zakladni skoly, z cehoz "extrapoluju", ze tvoje "intuice" o solarnich letadlech ve stratosfere stoji za prd 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, hybridní, s rage extenderem. ale 6ti mísné solární vyhlídkové letadlo... hmm, nebyla tu o tom před nějakým časem řeč? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cituji: In many parts of the World there is a need for aircraft that can operate away from large airports and fuel supplies. An ideal solution is a solar-electric transport capable of flying in and out of short fields with a reasonable payload. After years of research on all types of electric vehicles, Solar Flight has developed a plan for the next generation aircraft.
    Promising to be as quiet as a glider and with the speed and utility of a light aircraft, the new 6 seat transporter is based on an Italian design, the Partenavia Observer, with extensive glazing of the nose for excellent visibility from the cockpit. The wing is optimized for best aerodynamic efficiency with a large camber changing flap for short take off and landing capability.
    The main power source is a lithium battery pack, but an optional range extender can be fitted into part of the baggage compartment. It consists of a generator running on unleaded auto gas.
    In the future, more and more aircraft will be electrically powered. Safety and reliability will be improved and the impact of aviation on the environment will be reduced greatly.


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bomba! Eric Raymond ohlásil 6 místné solární letadlo
    HALE platform
    http://www.solar-flight.com/projects/solar-6-seat-transporter/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam