• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 400 něco jako teoretická hranice, reálně se podaří vyždímat 240-360 km/h. říkám to už nějakou dobu. původní od boku střelených 300 km/h, od kterého to může mít ekonomický význam, se tam vejde.

    nicméně, i vyhlídkové lety tímhle [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] budou mít svojí ekonomiku :-) (kdo tu trolloval proti možnosti vyhlídkového solárního letadla, ještě asi před půl rokem, hmm? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: připustil jsem, že idealizovaná představa, kdy stejné letadlo prostě jen se stejný tahem ve větší a větší výšce poletí rychleji a rychleji, asi nebude úplně odpovídat realitě. - coze? Tak jak to je? 300? 400? 240? Co teda rikas zrovna ted?

    ani jedno konkrétní číslo tu nezaznělo. - primarne proto, ze cela otazka je mnohem, mnohem slozitejsi nez si myslis a tvoje predstava "predvedu odmocninu a mam to" je... idiotska.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem předvedl aspoň minimální výpočet (konkrétně druhou odmocninu)



    UZASNY! UMIS ODMOCNOVAT!!!!! NEUVERITELNY!!!!!! BRAVO!!!! BRAVO!!!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zatím jsem našel toto - tedy, L/D by mělo s poklesem hustoty zůstávat konstantní
    Density Effects on Aerodynamic Forces
    https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/density.html

    máte nějaký protiargument?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: já jsem předvedl aspoň minimální výpočet (konkrétně druhou odmocninu). a připustil jsem, že idealizovaná představa, kdy stejné letadlo prostě jen se stejný tahem ve větší a větší výšce poletí rychleji a rychleji, asi nebude úplně odpovídat realitě.

    pokud jde nějak spočítat, že 300 km/h +/- 20% je mimo, tak očekávám výpočet, proč je to mimo (nebo třeba odkaz na graf poklesu klouzavosti toho samého aerodynamické profilu a štíhlosti křídla s klesající hustotou vzduchu ... prostě cokoliv exaktního)

    to, co tu pořád poslouchám, jsou jen blbý kecy (trolling). ani jedno konkrétní číslo tu nezaznělo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, jasne. A by se hezky floodovalo, tak xchaos musi lhat o tom, jak neco "prechazim mlcenim" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak jde o to, jestli to číslo se prezentuje jako teoretický limit - spis jde o to, ze kazdou chvili placas jinej nesmysl. Spolecnyho maji hlavne to, ze jsou zcela nepodlozeny.
    _kvalifikovaný odhad_. - LOL. A tvoje "kvalifikace" je... ze jsi vizionar? 8))


    ohlášení 6ti-místného solárního letadla od člověka, který už pár solárních letadel postavil, si nějak podezřele přešel mlčením - no jasne. Ani [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ], ani [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] se proste nepocita. Nebo proste zase lzes... coz ostatne sam o jednu jedinou vetu dal priznavas.

    resp. pro jistotu tomu nevěříš, - coz jse samozrejme taky lez. Nerikam, ze tomu neverim. Rikam, ze to nema nic spolecnyho s tvejma srackama. S elektrickym letadlem, primarne pohanenym baterii, sekundarne spalovacim generatorem a tercialne schopnym si schopnym velmi zvolna solarne dobjite baterku zadnej problem nemam. Prosim, nelzi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a tohle je přesně to, čemu se říká flood - téma dne je toto:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    ... ale - vida! - čirou náhodou to odrolovalo
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: vubec to je nejakej divnej system prav: kdyz argumentuje XCHAOS, staci, kdyz "veri" "usoudi" a musi to stacit. kdyz argumentuje REDGUY, ocekavaji se od nej vypocty.

    dost nefer.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: proc by Redguy mel sve dukazy podkladat vypocty, kdyz ty sve dukazy vypocty nepodkladas?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: použil si slovo "dokazuje". v tom případě bych očekával výpočet - a ne argumentaci stylu "nikdy jsem nic takového neviděl"
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jde o to, jestli to číslo se prezentuje jako teoretický limit - nebo jako to, jak to bude opravdu létat. teoretický limit dnes vidím blíž k těm 400 km/h. praktické dosahované rychlosti vidím 300 km/h (+/- 20%). Teoretický limit (pro reálně existující materiály, s reálně očekávatelnými vlastnostmi) určitě někdo umí spočítat. Takže časem se můžeme dozvědět, kdo měl pravdu - pointa je, že můj odvození tohoto čísla není náhodný: není to přesný výpočet, není to nezvratný důkaz, ale je to _kvalifikovaný odhad_.

    BTW, ohlášení 6ti-místného solárního letadla od člověka, který už pár solárních letadel postavil, si nějak podezřele přešel mlčením :-) (resp. pro jistotu tomu nevěříš, rejpeš do optional rage extenderu, apod.... BTW range extender bude dobrý nápad i pro můj ultralight... nikdo nechce spadnout 100m před letištěm jen proto, že mu náhodou občas dojdou baterky... a 1 kW agregáty se dělají i hodně malý a lehký... mohlo by to být pozitivně ohodnoceno i úředníky, co mají na starost bezpečnost leteckého provozu...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jedním z těch problémů bylo, že to číslo bylo podhodnocené - versus [ XCHAOS @ TEORIE xCHAOSU ] už mi asi došlo, že to asi nebude zrovna přesně 300 km/h... ale 240 je pořád v toleranci 20%

    Komentar netreba, hlupaka ze sebe delas sam 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Letadlo, u ktereho se pise "primary power source is a li-po battery", jako sekundarni uvadi generator a i kdyz na obrazku ma FV, v textu o nich neni ani slovo, tak se fakt zdraham rikat, ze je "solarni". Ale i kdych o nem rekl "solarni", s tvejma blabolama nema spolecnyho skoro nic.

    XCHAOS: a ty myslíš, že oni to odvozujou tak, že vezmou hotový airframe a jen ho osadí elektrickými motory - to asi ne. Ale original ma 18.6m^2 kridla. Ten render nema o moc vic. Cili kolik, 2kW? 3kW vykonu solaru, v nejlepsim pripade? Cili, JEDNU SETINU vykonu puvodnich motoru?

    LOL. Prosim, do toho, zacni nam vysvetlovat, jak to vylepsit, aby to bylo ciste solarni letadlo 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano.. jedním z těch problémů bylo, že to číslo bylo podhodnocené :) kdybych chtěl říct, k čemu se ty možnosti ve 21 km limitně blíží (při dnešní účinnosti FV), apod., měl jsem použít raději číslo 400 km/h :-) ale pořád, pro dnešní 70 km/h solární vzducholodi, je to _i pro ty solární vzducholodi_ asi 280 km/h ve 21 km (a já ovšem tvrdím, že solární letadlo poletí rychleji, než solární vzducholoď... i když celkové množství energie vyrobené během dne může být vyšší, než z placatého křídla letadla)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: hele xchaosi, nenech se mylit, Redguy tu "nemoznost" dokazuje casto a zretelne. ze ty jeho dukazy neuznavas, na tom nic nemeni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ... a ty myslíš, že oni to odvozujou tak, že vezmou hotový airframe a jen ho osadí elektrickými motory? Sunseeker Duo taky vyšel z konvenčního větroně... ale kupodivu, použila se jen skořepina kabiny. výsledek je asi 5x lehčí (nebo kolik).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jestli letadlo s rage extenderem, které je ale schopné krátkých letů i bez něj, nepokládáš za solární...

    příklad: vyhlídkové lety. rage extender se v normálním letovém režimu nepoužije, slouží jen jako záloha (např. pro případ nečekané změny počasí, nutnosti neplánovaně doletět jinam, apod.). ten samý benzín se v tom může flákat klidně po dobu několika desítek letů, než se využije (navíc je _optional_ - takže si ho s sebou vezmeš třeba při dálkovém přesunu letadla na to letiště, ze kterého pak budeš podnikat ty vyhlídkové lety)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    No, takze... kdyz jsme nazorne demonstrovali, ze tenhle priklad "kdy jsem se trefil a nechvalite me" je tak trochu fail... muzes napsat i nejake jine? Nebo za cely ty roky debaty mas jenom tenhle?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: fascinujici, jak si zvladnes srat do vlastniho hniza skoro cimkoliv: "The main power source is a lithium battery pack, but an optional range extender can be fitted into part of the baggage compartment. It consists of a generator running on unleaded auto gas.". Ocividne na tu solarnost nejak extra nesazej 8)))

    A trocha googleni ukaze, ze konvencni original, z kteryho to odvozujou, ma dva motory po 150kW. Kolikpak myslis, ze dokazes vytahnout z ty FV co na tom maji?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud se ti chce rešit, od jak nízké hustoty vzduchu na ten limit průměru vrtule narazíš, tak si to prostě řeš. - jinymy slovy, odpoved na tuhle klicovou otazku neznas.

    konvenční aerodynamický let je možný do cca 30 km výšky - jenomze otazka nezni "je mozne letat tak vysoko", otazka zni "je mozne letat tak vysoko s takovo efektivitou, jako xchaos tvrdi".

    v těch úvahách jsou věci, na které "sázím" - vyborne. Takze veci, o kterych nevis, jak doopravdy jsou.

    Cili tady mame explicitni priznani, ze ta tvoje teorii "300km/h ve 20km" ma celou radu problemu, u kterych nejsi schopnej ukazat, ze ji nerozbijou. A presto mas tu drzost tvrdit, ze tahle teorie je priklad cisla, ktery jsi "trefil" a fnukas, ze te za nej "nechvalime". Presto, ze vis, ze tam je rada problemu, ktery stoji ciste na tvoji vire.

    jasně jsem ti ukázal, že - lol. V prvnich par odstavcich priznat, ze vlastne spoustu veci netusis... a pak vykrikovat "jasne jsem ti ukazal"? Jestli jsi neco ukazal, tak ze jsi trumbera, ktery nevi, jak "ukazuje" a mysli si, ze "sazim na to" je pricetnej inzenyrskej postup 8))

    můžem se vsadit - jo, jasne, o co? Ze "se dozijeme" toho, ze mas pravdu? 8)))

    ale ty nejsi schopen tu "nemožnost" dokázat o nic lépe - ja vyznamav Saganovo pravidlo, ze "Extraordinary claims require extraordinary evidence". Navic, uz jsem nekolikrat ukazal, ze tvoje predstavy o fyzice kolisaji nekde kolem druheho stupne zakladni skoly, z cehoz "extrapoluju", ze tvoje "intuice" o solarnich letadlech ve stratosfere stoji za prd 8)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam