• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já bych především vědu a techniku dohromady nemíchal, a dále: nemotal bych dohromady popularizační články o vědě a technice s reálným fungováním v každodenní realitě.

    tohle je samozřejmě už jemná nuance, kterou nevysvětlím každému: ale pokusím se to vysvětlit z takového úhlu pohledu, který by tu mohl být srozumitelný: i člověk, který něco přesně spočítá, se může dopustit konstrukční nebo jiné chyby: nemusí vzít v úvahu konkrétní vlastnosti nějaké materiálu, které jeho simulační software nenasimuluje přesně. atd. atd.

    schopnost dosadit do vzorečků, jakkoliv je užitečná, se podle mě přeceňuje. já obdivuju lidi s mezioborovým rozhledem - a to jsou často ti, kteří dokáží někde sehnat peníze, aby si najali někoho, kdo dokáže dosadit do vzorečku - ale SOUČASNĚ vezmou v úvahu ještě spousta další faktorů, které do žádných vzorečků dosadit nelze. (ale nejde říct, že by zrovna ty peníze byly to, co mi na tom imponuje - jsou konkrétním nástrojem v naší době a v našem uspořádání společnosti, ale samozřejmě bych takového člověka asi musel respektovat, i kdyby působil nějak mimo-finančně... ovšem dokonce ani bývalý SSSR nefungoval tak docela mimo-finančně a projekty měly svoje rozpočty, byť na trhu s deformovanými, centrálně stanovenými cenami, takže tím mám na mysli, že bych respektoval i někoho, kdo by místo peněz použil DIY přístup, crowdsourcing.. dá se říct, že se o to snažím já, ale není to pro mě priorita, ale spíš nouzovka...)

    příkladem faktoru, který nelze dosadit do vzorečku, je např. úřední regulace: když tohle tvrdím, tak nezpochybňuju ani výpočty, ani ty regulace, ani neřeším užitečnost či zbytečnost: jednoduše i věc, o které bych spočítal, že bude létat, může narazit na nějaké rigidní regulace (ale pokud pochopím jejich důvod - např. předepsanou minimální hmotnost u závěsného kluzáku - tak mi to třeba pomůže lépe pochopit, z čeho vyjít a jaká čísla dosazovat do vzorečků...). obecně čekám, že regulace budou trochu větší problém, než spočítat něco, co létá (je třeba otázka, jak by byla bezpčnost microlift glideru Archaeopteryx posuzována, kdyby byl konstruován a vyráběn v ČR! netvrdím, že by tu nebylo legální - já jen prostě nevím. dovést si ho hotový počítám, že by asi legální být mohlo, ale taky nevím...)

    ovšem: trolling v tomhle klubu se zaměřuje na to, že nejdřív (údajně) odmítám cokoliv počítat, pak zase (údajně) pokládám všechny regulace zbytečné. pak se zase vysmíváte tomu, že si akorát chci najmout někoho, kdo mi to letadlo navrhne a postaví (jenže: pokud by se mi to podařilo, tak i to je jistý úspěch).

    no a finální argument je, že všechny moje čísla jsou náhodná a případná shoda s realitou je tedy taky náhoda (tohle mi samozřejmě naplňuje beznadějí zdaleka nejvíc - protože téměř jakékoliv úsilí kohokoliv můžete plně degradovat tím, že prostě prohlásíte, že měl štěstí a že je to náhoda... tohle předem anuluje i jakýkoliv budoucí pozitivní výsledek - letělo mu a to nezabil se? inu, náhoda...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: neumím si představit jediný způsobem, který by _mě_ uspokojil, kdyby někdo něco takového tvrdil mě - heh. Jestli je tohle pravda a ne jen nejakej argumentacni tanecek, tak to vysvetluje spoustu veci o tvoji neschopnosti pochopit, jak funguje veda a technika.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To bezpochyby. Ale pred par minutama jsem si (znovu, uz po nekolikate) na prikladu "datasheetem jsem dokazal... no, vlastne nic", ze do tveho "dokazovani" staci jen chvili rejt a nakonec sam uznas, ze vlastne nic nedokazuje 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě jediným způsobem, jak dokázat, že umím navrhnout solární letadlo, je nějaké doopravdy postavit a předvést. neumím si představit jediný způsobem, který by _mě_ uspokojil, kdyby někdo něco takového tvrdil mě (tedy např. jen, že to spočítal, nebo tak - jistě je dobré to TAKY spočítat, ale mě zajímá celý proces, včetně financování, stavby, zkušebních letů, apod. - spokojit se s výpočty je jako spokojit se s pornem místo reálného sexu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: přesněji: kterou vyvrátím způsobem, který ty neuznáš.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jenze ja nejsem tem, kdo tady tvrdi ze umi navrhnout solarni letadlo. Me staci vznest namitku, kterou nedokazes vyvratit 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jinak podle mě není potřeba nějak dokázat, že jsem "pravdu" - ale samozrejme ze to je potreba dokazat, protoze jsi to napsal: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] já vytáhl datasheet, který mě zpětně dává za pravdu - takze bud ukaz (a) svoje puvodni tvrzeni (b) moji zpravu kterou ho popiram (c) datasheet, kterej ukazuje ze mas pravdu... nebo jsi proste lhar. Zase 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseeker I před víc jak 30 lety. Asi jediné reálné solární letadlo minulosti, kterému se můj chystaný UL bude snažit reálně konkurovat větší částí svých parametrů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ok, ale v tom případě jakákoliv tvoje námitka co si vytáhl taky nedokazuje nic.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: některý jiný Open Class větroně, který jsem si našel, jsou i stejně těžký - no a? Co to dokazuje? Nic.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: nemyslím. trollí se přece "někde jinde". ne "u sebe".

    pokud jsem si založil vlastní nový klub a nalezli mi sem lidi, aby se mnou nesouhlasili, tak to prostě není trollení (a nebo jste to vy, kdo "krmí trolla", ale fakticky: tohle není ten případ, protože tady je to _moje místo_, které bylo založeno za účelem téhle diskuze - poté, co jsem uznal, že zasírat s tím obecněji zaměřené kluby by nebylo vhodné)

    to je základní princip: můžete se mnou nesouhlasit, ale v tom případě předložte konkrétní data, konkrétní čísla. občas to někdo děláte, ale spíše se to omezuje na osobní útoky a základní zpochybňování toho, že já mám právo vyslovovat _jakákoliv_ čísla. dobře, měl bych opatrnější, ale já se snažím zlepšovat: místo ad-hoc čísel bez uvedení přesnosti odhadu se snažím nově uvádět nějaké rozpětí od-do.

    nakonec se mi ta odhadovaná čísla prostě musí podařit předložit v takové podobě, že do toho nebudete moc rejpat: jednoduše se čeká na to, jestli se do ohlášeného rozpětí trefím, nebo ne. nejsem ani vědec, ani právník - ale jsem programátor, a věřím, že nakonec se musí podařit ustavit "komunikační protokol", který nebudete moci dále zpochybňovat.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: prestoze to mozne neni tak to neustale delas a jedine slusne nevulgarni vysvetleni je to ze trollis,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ... a jinak podle mě není potřeba nějak dokázat, že jsem "pravdu" (ve skutečnosti šlo ale spíš jen o odhady - to pouze vy oponenti trváte na tom, že ty odhady jsou "zásadně špatně" - já netvrdím, že se nějak magicky trefím přesně a do všeho). podle mě stačí aby se odhady trefily do nějakých rozumných mezí, aby bylo zjevné, že nebyly náhodné.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, některý jiný Open Class větroně, který jsem si našel, jsou i stejně těžký, jako Perlan II. Bez přetlakový kabiny. (Nicméně, to se týká jen malé části našich debat.. ano, jsou různý body, na který se dá zaměřit, jenže podle tvé teze "fractal wrongness" bych se měl mýlit úplně ve všem, co jsem kdy napsal.. což ale prostě není logicky vzato možné!)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: bez motoru LOL. A jako obvykle, nemas argumenty, tak vytrhnes jeden jedinej detail a zameris se na nej... navic dost blbe, protoze motor toho dvestemetrovyho xchaosoplanu urcite "jedtnoky kilo" vazit nebude 8)))
    A zbytek jsou zase jen blaboly, z prstu vycucana, nicim nepodlozena cisla.

    přidala by tím pádem přetlaková kabina pro 20 lidí 1 tunu? možná - "mozna"? Hmmm. Zajimavy. Jeste pred chvili jsi rikal, ze tema datasheetama jsi to "dokazal. A ted najednou "mozna"? Tim padem, kdyz jsi rikal, ze ty datasheety "dokazuji" ze jsi mel pravdu... tak jsi zase lhal? I takhle na vanoce? Ze se nestydis 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: bez motoru... který u elektrických větroňů váží jednotky kg? (většinu hmotnosti tvoří baterie...)

    typické open class větroně váží prázdné kolem 400 kg, někdy i víc. taky mají menší plochu křídla: i pokud by větší křídlo automagicky nevážilo nic navíc, tak přetlaková kabina pro 2 lidi přidala v nejhorším možném případě 100 kg. přidala by tím pádem přetlaková kabina pro 20 lidí 1 tunu? možná... (malou posádku můžeš zásobovat dýchatelnou atmosférou z kyslíkových lahví, větší počet lidí už vyžaduje nějakou klimatizační jednotku z kompresorem...). ale je 1t těžká přetlaková kabina neřešitelná překážka? podle mě ne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mimochodem, prazdnej Perlan 2 vazi 570 kilo. Ma rozpeti 25 metru a plochu kridla 24.5 metru, uveze dva zkusebni piloty v nepochybne dost nepohodlnejch podminkach. Jo, a pochopitelne, bez motoru.

    Prosim, vysvetli nam, co to "dokazuje" ohlede moznosti solarniho letadlo pro dvacet lidi s rozpetim dveste metru a prazdnou hmnotnosti... kolik jsi to rikal? Sest tun? A samozrejme s motorem, bateriema a aspon economy-class pohodlim?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže v podstatě ano: "dvoumístnej větroň dokazuje, že i větší letadlo". - proboha zivyho, opravdu jsi takovej idiot? Tak nesmirnej tupec a hlupak, ze si myslis, ze "existuje stratosfericky letadlo pro dva, ktery vazi CELKEM xx kg" dokazuje, ze "lze postavit kabinu pro komercni dopravu 20 lidi ve stratosfere, ktera bude vazit, kolik jsi to rikal, tunu"? Takhle si predstavujes logicky a racionalni mysleni?

    Opravdu je tohle to, co tvrdis?

    co bude vážit tak 10-20 kg i s palivem, odhadem - "i s palivem"? No tak tenhle tvuj "odhad" si zapamatujeme a az zverejni podrobnosti, tak se k nemu vratime a spolecne se zasmejeme tomu, jakou hloupost jsi zase napsal, plati? 8))


    prostě buď to postavíš a předvedeš, nebo ne - HAHAHAHAHAHAHAHA. To fakt sedi, od namyslenyho chvastala, kterej posledi ctyri roky stravil machrovanim o tom, jak uzasnej je vizionar, co dokaze navrhnout fantasticky solarni letadla parametru, ktery svet nevidel... a pritom jako prakticky vysledky predvedl jednu obrovskou nulu, navic doplnenou hromadou dokazanejch fyzikalnich nesmyslu, lhani, vyhrozovani a vydirani. Priceless 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano, otázka "kolik by vážila kompozitní přetlaková kabina pro 20/40 lidí?" je jistě dost zásadní. zatím máme přetlakovou kabinu pro 2 lidi (s tím že celé letadlo ale AFAIK neváží výrazně více než srovnatelné stroje bez přetlakové kabiny). celou dobu jsem se ale odvolával na nové materiály...

    takže v podstatě ano: "dvoumístnej větroň dokazuje, že i větší letadlo". stejně jako už letos na jaře bateriemi přetížený SI2 "dokazoval, že i šestímístné letadlo" (protože ano - to co chce stavět Eric Raymond je prostě to, že místo půl tuny baterií naloží 6 lidí a malou lehkou záložní energocentrálu, co bude vážit tak 10-20 kg i s palivem, odhadem)

    jsou věci, které extrapolovat jde a věci, které extrapolovat nejde. (problém prostě je, že realita je trochu složitější, než obraná a útočná čísla v Dračím doupěti, víš? a taky tu není žádný "pán jeskyně", který by měl poslední slovo - prostě buď to postavíš a předvedeš, nebo ne...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "lehká přetlaková kabina není možná" - lzes, nikdo nic takoveho nerikal. Za prve, rec byla o tvem tvych blabolech na tema "pretlakova kabina pro 20 lidi", k cemuz ma Airbus i SS1/2 _sakra_ daleko, za druhe, nerikali jsme "neni mozna", ale "idiot xchaos neni schopnej ukazat, ze je mozna". Coz se timto potvrzuje, protoze jen idiot je schopnej tvrdit ze "Dvoumistnej vetron dokazuje, ze dvacetimistni letadlo".

    Takze znovu: prosim, presta lhat a ukaz konkretni priklady toho kdy tvoje "datasheety" ukazaly neco, s cim jsme s tebou tady nesouhlasili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žádné trapné mlčení - ukázal jsem konkrétní datasheety, které jsem před 5 lety neměl. a ve skutečnosti dopadly líp, než jsem doufal (co třeba větroň s přetlakovou kabinou do 25 km, vs. debaty, že "lehká přetlaková kabina není možná"? ano, je to hi-tech: tým SI2 nakonec přetlakovou kabinu nemá, má jí tým Airbus... a je velmi podobná přetlakové kabině SpaceShip One/Two, kterou jsem ovšem taky v debatě zmiňoval)

    takže spíš je problém, že tobě není trapné argument, který si ignoroval před pěti lety, ignorovat i nadále (pokud je doplněn dalšími fakty)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam