• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: O.O člověk tu chvíli není a hned je zmatený vývojem....
    zdá se mi to, nebo jsi napsal: "já bych tomu fakt dal 3-4 roky a něco se objeví, co bude určené pro běžný vyhlídkový a jiný rekreační provoz." TO vypadá jako by se ChaosPlan už nekonal O.o nebo už je to hotový?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nemluvě třeba o vojenském použití - můžeš chtít mít základnu někde, kde prostě zásobování palivem z principu není možné... přitom ta trasa může ale vést nad týlem, ne nad nepřátelským územím, ale prostě jen povede na strategicky položené místo, které zásobovat palivem nemůžeš...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jo.. pak třeba taky počet letových hodin motoru :-) a taky čas strávený doplňováním paliva (tady asi vyhlídkové letadlo zvládne několik letů bez natankování.. ale i když je to rychlejší, tak s tím souvisí nějaká logistika toho paliva a tak)

    je prostě jasné, že první komerční let solárního letadla bude vyhlídkový. ty dopravní lety asi nějaký čas počkají, ale zase: u zásobování odlehlých míst, kde letadlo je jediná infrastruktura, to bude celkem jasné.. jsou místa, kam se sice dnes dá doletět, ale zásobování palivem je obtížné a drahé.

    u vyhlídkových letů je to nejméně ze všeho o tom, že je to "potřeba" a největší roli hraje komfort - třeba aby to letělo potichu, aby se letělo za hezkého počasí, apod. taky tam nehraje roli dolet, ale výdrž ve vzduchu.

    prostě Eric Raymond celkem už ukázal, že ví, co dělá - i ekonomicky. no a tenhle Francouz s tím Eraole zase zkusil inovativní aerodynamické uspořádání. já bych tomu fakt dal 3-4 roky a něco se objeví, co bude určené pro běžný vyhlídkový a jiný rekreační provoz.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: palivo (a jeho cena) je i u konvencnich ULL ten posledni problem, co te pali.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pockej, to myslis jako vazne? Ze proste budes mit dve letadla? Ktery uz samy o sobe jsou mnohem, mnohem drazsi nez normalni cessna? Delas si prdel, nebo jsi fakt takovej idiot?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je trha - záleží na poptávce a nabídce :-) za cenu ušetřeného paliva si brzo pořídíš vyhlídková letadla dvě identická - jediný pilot pak na zemi jen přestoupí do toho dobitého, ve kterém už sedí cestující :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To vis, musim se nejak zabavit, kdyz ty podstatny veci (jako treba "proc by proboha nekdo provozoval vyhlidkovy letadlo ktery musi mit mezi letama hodinu pauzu") velmi zarputile ignorujes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsem napsal po tobě ještě 2 příspěvky.. ty jsi fakt hnidopich.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, aspon po sobe ty zpravy kde pises prokazatelny nesmysly maz. Kdyz jsou takhle hned pod sebou dve, ve kterejch sam sebe usvedcujes, je to dost trapas i na tvoje pomery 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zato jsem zkusil googlit, co je dnes maximální dolet ultralightu. zase se to bude lišit podle US a EU specifikací.. v USA mají povolených 5 galonů (tzn. cca 20l) paliva. určitě doletí dál, než dnešní bateriová elektrická letadla... ale ta solární výdrž "zadarmo" (4-6h přes poledne) může časem dolet elektrických ultralightů s těmi konvenčími klidně srovnat (protože jak jsem tu už dříve ukazoval: účinnost pístových motorů je mizerná a jejich hmotnost není oproti kombinaci elektromotor+baterie zas tak zanedbatelná)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 22:03:13 vs 22:03:58, prostě jsem mezitím neaktualizoval stránku, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY:
    REDGUY: googlili jsme paralelně :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Srsly? Potom co ti ten linku poslu ho vitezoslavne repostnes? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    On 7–8 May 1933, Stanisław Skarżyński made a solo flight across the South Atlantic, covering 3,582 kilometres (2,226 mi), in a RWD-5bis - empty weight below 450 kilograms (990 lb)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak 43m^2 fotovoltaiky, počítá s výkonem lehce p5es 5 kW. při rozpětí 14m. no, to mi přijde slušný (můj plán počítal tuším s něčím kolem 20 m^2 fotovoltaiky při rozpětí 10m)

    max. vzletová hmotnost 750 kg, no to je už trochu nad rámec ultralightu.. ale zase pořád třetina SI2. (správná soutěž by měla zřejmě být "kdo přeletí Atlantik nejlehčím pilotovaným letadlem :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě víc fascinující je, že ono to je spíš něco mezi klasickým tandemovým křídlem a dvouplošníkem bez VOP - křídla jsou opravdu poměrně těsně za sebou - s tím, že stupnění je obrácené, než u klasických historických dvouplošníků (přesně, jak jsem tu vygooglil, že by u efektivních dvouplošníků mělo být)

    no prostě jsem fakt hodně zvědav a pokud jste někdo vygooglil nějaké přesnější specifikace...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak uvidíme, až zveřejní datasheet.. třeba kolik mu to váží, apod. Koukam ze mas dost problemy se zakladnim googlovanim. U cloveka, jehoz mantra je "nemusim studovat, staci umet google" je to dost prekvapujici problem 8))

    https://www.causedirect.org/sites/default/files/documents/electric_plane_eraole_fov.pdf

    ale ouha... momenty sil působící na dvojnásobné křídlo budou čtyřnásobné. 8)))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no uvidíme: tohle konkrétní letadlo někdo vymyslel, zřejmě si tedy představuje výhody tandemu nějak jako já, tak uvidíme, až zveřejní datasheet.. třeba kolik mu to váží, apod.
    (samozřejmě zadní křídlo pak není VOP a řídí se to trochu jinak, ale princip je, že u konvenčního letadla bys na stejnou plochu při stejné štíhlosti potřeboval dvojnásobné rozpětí, ale ouha... momenty sil působící na dvojnásobné křídlo budou čtyřnásobné... z hlediska řízení to asi má nějaké svoje záludnosti, ale tenhle týpek se prostě rozhodl, že mu to za to stojí)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam