• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nepravda. Nestaci jen "obecne znamy princip", potrebujes i "masova seriova vyroba, bud automatizovana nebo v laciny Cine". A to v nasem pripade neplati.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: najednou :-) to tema si sem zanesl sam... a kdyz se ukaze, ze se pletes, zenes diskuzi do autu... so typical, so typical... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MICKK: spojovat výlučné právo na něco s patenty je trochu zjednodušení. jak říkám, navrhuju historii patentů diskutovat jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nevím, jestli "jednoho". musí existovat nejdřív ta nabídka, aby se zjistilo, jaká je po tom vůbec poptávka. lidí, co chtějí vidět zakřivení Země a nepálit přitom žádný palivo, je jistě docela dost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to sice ne, ale pokud jde o obecně známý princip, tak to k tomu prostě konverguje, zvolna.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, existovaly různé královské výsady a monopoly, ale patenty v dnešní podobě netrvají tak dlouho. debatoval bych to jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Researchers Accidentally Make Batteries That Could Last A Lifetime
    [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: omyl, patentovy system tu je dele nez 150 let. Peknych par set let pridej, chlapce... :) Patentova ochrana je casove omezena - coz je i odpoved na tvuj "vyzblept", ze za jizdni kolo "dedicum" neplatis - pochopitelne, kdyz uz ochranna lhuta uz vyprsela. Je legracni, jak se vyjadrujes k vecem na zaklade sve vlastni dojmologie - aniz bys mel o problematice cokoliv relevatniho precteneho. Tedy krome tech zavistivych zvastu tech, co sami nic nevymysleli, ale radi by parazitovali na vysledcich prace druhych. Navic meles nesmysly - i ve svete mikroprocesoru patenty najdes.

    Problemy lehcich materialu boharovne ignorujes :) Jen zvanis, ale je jasne ze dle svych navrhu do vzduchu nic nedostanes. Ignorujes elementarni fakta, ktere ostatni konstrukteri... ehm... resili davno pred tebou ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sorry, vubec nechapu co tim chces rict. Cena veci proste neni jen soucet ceny materialu. Patenty v tom maji svoji roli, ale zdaleka ne jedinou nebo hlavni.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: jo to je tvůj prototyp =D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze neco je "komercni aplikace" jeste neznamena, ze to je ekonomicky udrzitelna komercni aplikace, coz je moje otazka. Takze znovu: Opravdu veris, ze "jednou vyvezli platiciho pasazera do stratosfery" je dukaz, ze to je to konkurenceschopny, ekonomicky vyhodny projekt?
    MICKK
    MICKK --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: za ty osobní útoky fakt dostaneš ban... ty se prostě nepoučíš :-(

    současný patentový systém je úchylka, fungující odhadem něco kolem 150 let. fakticky civilizace je spíš souhrnem volně šířitelného know-how, obecně známých dovedností.( za to, že postavíš jízdní kolo, dnes taky neplatíš žádné patentové poplatky dědicům vynálezců, apod.). skutečně cena výrobků v průmyslové civilizaci která zvládá velkovýrobu časem konverguje k ceně vzácných zdrojů, které na to spotřebuješ.

    přijde mi absurdní, že u notebooků, smartphonů a vůbec všeho na bázi mikroprocesorů tenhle zjevný fakt ignoruješ - přitom je to ukázka, jak funguje deregulovaný trh - ale v jiném oboru popíráš, že by podobný vývoj byl možný.

    samozřejmě, že spousta věcí, co kdysi byly hi-tech, jsou už dnes dostupné fakticky za cenu materiálu (a práce, která ale v případě velkovýroby a dělby práce najednou výrazně zlevňuje). postavit lehčí letadlo z lehčích materiálů nezůstane věčně výrazně dražší, než postavit těžší letadlo z těžších materiálů:

    pokud můžeš postavit "ultralehkou stíhačku" a využít lehké materiálu k tomu, že letíš rychleji, tak můžeš s použitím podobných postupů postavit i ultralehké stratosférické letadlo: těžko předpokládat, že ten samý postup použijí kutilové a malovýrobci jedním jediným způsobem, a ten druhý způsob, co se logicky nabízí, zůstane navždy tabu, drahý a nedostupný.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě ano: pokud budou vozit solárním letadlem "startosférické turisty" za peníze, je to komerční aplikace. Každý produkt má nějaký životní cyklus a v okamžiku uvedení na trh je prodělečné téměř vše: pobavme se o tomto produktu třeba za 10 let.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: rozpočet 8 mega eur na prototyp mi u aerospace projektu nepřijde ohromující - - no puvodne jsi mluvil o castce osmdesatkrat nizsi. Fascinuje me bohorovnost, s jakou placnes nejakou pitomost, my ti ukazeme ze to je pitomost a ty se tvaris jako ze vlastne nic.

    ale nakonec je to jen elektrické letadlo: větší a musí vydržet extrémnější podmínky, ale každý jednotlivý komponent je varianta na něco, co už maj. - 8))) No jasne. A B-787 je "jen" letadlo, takze oproti Wright Flyeru nic novyho a vsechno v nem je jen varianta na neco, co uz maj 8))))

    XCHAOS: čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo - a opet tvuj starej problem: predstava, ze cena hi-tech veci jako je letadlo, je dana primarne "cenou materialu". Neni, ty idiote, kdyby byla, tak mi mikroprocesory, skladajici se ze zrnka pisku a par kapek modifkovane ropy staly par centu a ne stovky dolaru.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: i u konvecnich ULL se kompozity pouzivaji davno (uz od sedmdesatych let minuleho stoleti). A rozhodne to neni vec, co si koupi kazdy. Riziko u kompozitnich materialu je mj. pri poskozeni z razu - treba behem tvrdsi pristani - ktere je u tohoto typu materialu hure pozorovatelne (a vi se o tom, proto i A380 nema zdaleka vse z kompozitu... i kdyz by se to primo nabizelo - a Airbus je v komercnim pouziti kompozitu velmoc). Ono k naruseni uhlikoveho vlakna staci pomerne malo, zejo ;-) Treba u EV-55 (navazujici na uspech L410) se kompozity pouzivaji take, vyviji se uz leta a uz tam zahucelo hodne penez... a porad je to v prototypove fazi (treti kus) a zdaleka nejsou u konce vsechny zkousky, co je treba vykonat. Zatimco ty jen zvanis a vlastne nedisponujes ani spoctenym modelem... :-) Ne, deset let neni zadna doba... pane naivni ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: aha. Takze v tvych predstavach jeden let s pasazerem znamena dukaz ekonomicke vyhodnosti projektu? Hmmm... doufam, ze te od rizeni spoje.net drzej _hodne_ daleko 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jasně... má to 2x větší rozpětí, je to dvoumístné a váží to 4x tolik... takže to asi _trochu_ sofistikovanější bude. ale nakonec je to jen elektrické letadlo: větší a musí vydržet extrémnější podmínky, ale každý jednotlivý komponent je varianta na něco, co už maj.

    rozpočet 8 mega eur na prototyp mi u aerospace projektu nepřijde ohromující... leda tak v podnínkách ČR. skoro bych to zařadil do kategorie "garážové firmy" (srovnej to s tím, kolik stojí vývoj projektů suborbitální kosmické turistiky). prostě udělali dojem na sponzory a prachy sehnali. tyhle peníze v kombinaci se jménama, co za tím stojej: současně znamenaj jednu věc: nejspíš se jim to povede, neskončí to u toho renderu.

    jejich první placený vyhlídkový let (mají ho ohlášený na 2018) pak bude současně jednoznačně konkurenceschopným (proti jiným technologiím) komerčním využitím solárního letadla a jeden tvůj zásadní argument tím padne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle zas není o tolik větší a sofistikovanější. HAHAHAHAHAHAHA. A zase Dunning-Kruger efekt a tvoje hurvinkovsky predstavy o slozitosti veci.

    http://www.solarstratos.com/...nt/uploads/2015/11/solarstratos-article-matin-dimanche-2015-11-15.pdf je to sice francouzsky, ale "Budget: 8 millions" myslim prekladat nepotrebuje 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: bavíme se o vývoji prototypu. už jen vzhledem k hmotnosti - čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo. ano, uhlíkový kompozit na rám kola stojí desítky tisíc... a tady jen na kabinu spotřebujou 10x tolik. pořád ale není důvod, aby to za dalších deset let stálo víc, než třeba luxusní auto (vezmi si jen, o kolik víc baterií bude za 10 let v luxusním elektromobilu, než v takovémhle letadle :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam