• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nepravda. Nestaci jen "obecne znamy princip", potrebujes i "masova seriova vyroba, bud automatizovana nebo v laciny Cine". A to v nasem pripade neplati.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to sice ne, ale pokud jde o obecně známý princip, tak to k tomu prostě konverguje, zvolna.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, existovaly různé královské výsady a monopoly, ale patenty v dnešní podobě netrvají tak dlouho. debatoval bych to jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Researchers Accidentally Make Batteries That Could Last A Lifetime
    [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: omyl, patentovy system tu je dele nez 150 let. Peknych par set let pridej, chlapce... :) Patentova ochrana je casove omezena - coz je i odpoved na tvuj "vyzblept", ze za jizdni kolo "dedicum" neplatis - pochopitelne, kdyz uz ochranna lhuta uz vyprsela. Je legracni, jak se vyjadrujes k vecem na zaklade sve vlastni dojmologie - aniz bys mel o problematice cokoliv relevatniho precteneho. Tedy krome tech zavistivych zvastu tech, co sami nic nevymysleli, ale radi by parazitovali na vysledcich prace druhych. Navic meles nesmysly - i ve svete mikroprocesoru patenty najdes.

    Problemy lehcich materialu boharovne ignorujes :) Jen zvanis, ale je jasne ze dle svych navrhu do vzduchu nic nedostanes. Ignorujes elementarni fakta, ktere ostatni konstrukteri... ehm... resili davno pred tebou ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sorry, vubec nechapu co tim chces rict. Cena veci proste neni jen soucet ceny materialu. Patenty v tom maji svoji roli, ale zdaleka ne jedinou nebo hlavni.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: jo to je tvůj prototyp =D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze neco je "komercni aplikace" jeste neznamena, ze to je ekonomicky udrzitelna komercni aplikace, coz je moje otazka. Takze znovu: Opravdu veris, ze "jednou vyvezli platiciho pasazera do stratosfery" je dukaz, ze to je to konkurenceschopny, ekonomicky vyhodny projekt?
    MICKK
    MICKK --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: za ty osobní útoky fakt dostaneš ban... ty se prostě nepoučíš :-(

    současný patentový systém je úchylka, fungující odhadem něco kolem 150 let. fakticky civilizace je spíš souhrnem volně šířitelného know-how, obecně známých dovedností.( za to, že postavíš jízdní kolo, dnes taky neplatíš žádné patentové poplatky dědicům vynálezců, apod.). skutečně cena výrobků v průmyslové civilizaci která zvládá velkovýrobu časem konverguje k ceně vzácných zdrojů, které na to spotřebuješ.

    přijde mi absurdní, že u notebooků, smartphonů a vůbec všeho na bázi mikroprocesorů tenhle zjevný fakt ignoruješ - přitom je to ukázka, jak funguje deregulovaný trh - ale v jiném oboru popíráš, že by podobný vývoj byl možný.

    samozřejmě, že spousta věcí, co kdysi byly hi-tech, jsou už dnes dostupné fakticky za cenu materiálu (a práce, která ale v případě velkovýroby a dělby práce najednou výrazně zlevňuje). postavit lehčí letadlo z lehčích materiálů nezůstane věčně výrazně dražší, než postavit těžší letadlo z těžších materiálů:

    pokud můžeš postavit "ultralehkou stíhačku" a využít lehké materiálu k tomu, že letíš rychleji, tak můžeš s použitím podobných postupů postavit i ultralehké stratosférické letadlo: těžko předpokládat, že ten samý postup použijí kutilové a malovýrobci jedním jediným způsobem, a ten druhý způsob, co se logicky nabízí, zůstane navždy tabu, drahý a nedostupný.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě ano: pokud budou vozit solárním letadlem "startosférické turisty" za peníze, je to komerční aplikace. Každý produkt má nějaký životní cyklus a v okamžiku uvedení na trh je prodělečné téměř vše: pobavme se o tomto produktu třeba za 10 let.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: rozpočet 8 mega eur na prototyp mi u aerospace projektu nepřijde ohromující - - no puvodne jsi mluvil o castce osmdesatkrat nizsi. Fascinuje me bohorovnost, s jakou placnes nejakou pitomost, my ti ukazeme ze to je pitomost a ty se tvaris jako ze vlastne nic.

    ale nakonec je to jen elektrické letadlo: větší a musí vydržet extrémnější podmínky, ale každý jednotlivý komponent je varianta na něco, co už maj. - 8))) No jasne. A B-787 je "jen" letadlo, takze oproti Wright Flyeru nic novyho a vsechno v nem je jen varianta na neco, co uz maj 8))))

    XCHAOS: čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo - a opet tvuj starej problem: predstava, ze cena hi-tech veci jako je letadlo, je dana primarne "cenou materialu". Neni, ty idiote, kdyby byla, tak mi mikroprocesory, skladajici se ze zrnka pisku a par kapek modifkovane ropy staly par centu a ne stovky dolaru.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: i u konvecnich ULL se kompozity pouzivaji davno (uz od sedmdesatych let minuleho stoleti). A rozhodne to neni vec, co si koupi kazdy. Riziko u kompozitnich materialu je mj. pri poskozeni z razu - treba behem tvrdsi pristani - ktere je u tohoto typu materialu hure pozorovatelne (a vi se o tom, proto i A380 nema zdaleka vse z kompozitu... i kdyz by se to primo nabizelo - a Airbus je v komercnim pouziti kompozitu velmoc). Ono k naruseni uhlikoveho vlakna staci pomerne malo, zejo ;-) Treba u EV-55 (navazujici na uspech L410) se kompozity pouzivaji take, vyviji se uz leta a uz tam zahucelo hodne penez... a porad je to v prototypove fazi (treti kus) a zdaleka nejsou u konce vsechny zkousky, co je treba vykonat. Zatimco ty jen zvanis a vlastne nedisponujes ani spoctenym modelem... :-) Ne, deset let neni zadna doba... pane naivni ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: aha. Takze v tvych predstavach jeden let s pasazerem znamena dukaz ekonomicke vyhodnosti projektu? Hmmm... doufam, ze te od rizeni spoje.net drzej _hodne_ daleko 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jasně... má to 2x větší rozpětí, je to dvoumístné a váží to 4x tolik... takže to asi _trochu_ sofistikovanější bude. ale nakonec je to jen elektrické letadlo: větší a musí vydržet extrémnější podmínky, ale každý jednotlivý komponent je varianta na něco, co už maj.

    rozpočet 8 mega eur na prototyp mi u aerospace projektu nepřijde ohromující... leda tak v podnínkách ČR. skoro bych to zařadil do kategorie "garážové firmy" (srovnej to s tím, kolik stojí vývoj projektů suborbitální kosmické turistiky). prostě udělali dojem na sponzory a prachy sehnali. tyhle peníze v kombinaci se jménama, co za tím stojej: současně znamenaj jednu věc: nejspíš se jim to povede, neskončí to u toho renderu.

    jejich první placený vyhlídkový let (mají ho ohlášený na 2018) pak bude současně jednoznačně konkurenceschopným (proti jiným technologiím) komerčním využitím solárního letadla a jeden tvůj zásadní argument tím padne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle zas není o tolik větší a sofistikovanější. HAHAHAHAHAHAHA. A zase Dunning-Kruger efekt a tvoje hurvinkovsky predstavy o slozitosti veci.

    http://www.solarstratos.com/...nt/uploads/2015/11/solarstratos-article-matin-dimanche-2015-11-15.pdf je to sice francouzsky, ale "Budget: 8 millions" myslim prekladat nepotrebuje 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: bavíme se o vývoji prototypu. už jen vzhledem k hmotnosti - čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo. ano, uhlíkový kompozit na rám kola stojí desítky tisíc... a tady jen na kabinu spotřebujou 10x tolik. pořád ale není důvod, aby to za dalších deset let stálo víc, než třeba luxusní auto (vezmi si jen, o kolik víc baterií bude za 10 let v luxusním elektromobilu, než v takovémhle letadle :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty odkazy tohle debatujou... původní Elektra od PC-Aero stála asi 100 000 USD, a tohle zas není o tolik větší a sofistikovanější... každopádně, v té výšce se budeš moc kochat přeci jen trochu dýl, než v tom Migu, takže myslím, že nějaký zájem o to přeci jen bude.

    EAS IX: Calin Gologan Talks SolarStratos  | Sustainable Skies
    http://sustainableskies.org/eas-ix-calin-gologan-talks-solarstratos/

    The craft’s aspect ratio of more than 20 and a glide ratio greater than 40 to 1, coupled with the motor’s better than 90-percent efficiency, should bode well for record attempts.

    The structure takes advantage of the light weight and high strength of carbon fiber, with the raw fuselage weighing 14 kilograms (30.8 pounds). Calin, who likes to show a picture of him holding the fuselage above his head with one hand...

    ...a vida, tohle letadlo jsme tu taky diskutovali: One of Calin’s roles with Grob Aircraft was as development and approval engineer on the Grob Strato 2C and Egret-altitude aircraft. .. takže dokonce to staví lidi, o kterých víme, že jim už něco podobnýho skoro takhle vysoko letělo :-) + navíc ten samý týpek je i diskutované PC Aero, svět je malý :-)

    Jen o té rychlosti pořád nemůžu nic najít. Ale že by to bylo cca 3-4x tolik, co srovnatelná letadla létají u země? no, nechám se překvapit :) každopádně jsem dnes objevil dva nové, doteď pro mě dobře utajené projekty, co jsou tu maximálně ontopic (hlavně tenhle)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne, ridici jednotka... elektronika... vibrace... ktere elektronice delaji tuze dobre... :D Ne, ono to neni jen o motorech a mechanice kolem nich, jak se mylne domnivas.
    Jeden ucelovy projekt masove nasazeni nedela. Konceptu v minulosti vznikla spousta - a spousta jich davno upadla v zapomeni. SolarStratos se pohybuje v nakladech kolem 9 milionu dolaru - vylozena masovka.. :D Za 4 mice v dolarech koupis privatni jet, co toho uveze vic a dal...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: musím do budoucna zvýšit kvalitu svého grafického výstupu Ale prdlajs. Do budoucna musis zvysit kvalitu sveho _realneho_ vystupu. Jinymy slovy, min kecu, vic staveni. Coz chapu ze pro tebe je problem 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pokud jim to letadlo vydrží pár stovek letů, tak na tom můžou slušně vydělat. - fascinujici. Vsechno co vime, je odhad ceny toho letadla. Neznas provozni naklady, neznas mozny vytizeni, nevis kolik by stal listek... presto tvrdis, ze "muzou slusne vydelat".

    Rekneme ze naklady budou 10 000 000 (pitomost, vyrazne vic, kdyz jen odhad ceny stavby je 6-9 mega). Rekneme, ze "par stovek letu" je 500. Jeden let by potom musel stat $20000, aby se dostali z cervenejch cisel. Cili jako vic nez deset letu v MiGu-25, vcetne ubytovani 8)))

    HAHAHAHA.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam