• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze neco je "komercni aplikace" jeste neznamena, ze to je ekonomicky udrzitelna komercni aplikace, coz je moje otazka. Takze znovu: Opravdu veris, ze "jednou vyvezli platiciho pasazera do stratosfery" je dukaz, ze to je to konkurenceschopny, ekonomicky vyhodny projekt?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě ano: pokud budou vozit solárním letadlem "startosférické turisty" za peníze, je to komerční aplikace. Každý produkt má nějaký životní cyklus a v okamžiku uvedení na trh je prodělečné téměř vše: pobavme se o tomto produktu třeba za 10 let.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: rozpočet 8 mega eur na prototyp mi u aerospace projektu nepřijde ohromující - - no puvodne jsi mluvil o castce osmdesatkrat nizsi. Fascinuje me bohorovnost, s jakou placnes nejakou pitomost, my ti ukazeme ze to je pitomost a ty se tvaris jako ze vlastne nic.

    ale nakonec je to jen elektrické letadlo: větší a musí vydržet extrémnější podmínky, ale každý jednotlivý komponent je varianta na něco, co už maj. - 8))) No jasne. A B-787 je "jen" letadlo, takze oproti Wright Flyeru nic novyho a vsechno v nem je jen varianta na neco, co uz maj 8))))

    XCHAOS: čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo - a opet tvuj starej problem: predstava, ze cena hi-tech veci jako je letadlo, je dana primarne "cenou materialu". Neni, ty idiote, kdyby byla, tak mi mikroprocesory, skladajici se ze zrnka pisku a par kapek modifkovane ropy staly par centu a ne stovky dolaru.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: i u konvecnich ULL se kompozity pouzivaji davno (uz od sedmdesatych let minuleho stoleti). A rozhodne to neni vec, co si koupi kazdy. Riziko u kompozitnich materialu je mj. pri poskozeni z razu - treba behem tvrdsi pristani - ktere je u tohoto typu materialu hure pozorovatelne (a vi se o tom, proto i A380 nema zdaleka vse z kompozitu... i kdyz by se to primo nabizelo - a Airbus je v komercnim pouziti kompozitu velmoc). Ono k naruseni uhlikoveho vlakna staci pomerne malo, zejo ;-) Treba u EV-55 (navazujici na uspech L410) se kompozity pouzivaji take, vyviji se uz leta a uz tam zahucelo hodne penez... a porad je to v prototypove fazi (treti kus) a zdaleka nejsou u konce vsechny zkousky, co je treba vykonat. Zatimco ty jen zvanis a vlastne nedisponujes ani spoctenym modelem... :-) Ne, deset let neni zadna doba... pane naivni ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: aha. Takze v tvych predstavach jeden let s pasazerem znamena dukaz ekonomicke vyhodnosti projektu? Hmmm... doufam, ze te od rizeni spoje.net drzej _hodne_ daleko 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jasně... má to 2x větší rozpětí, je to dvoumístné a váží to 4x tolik... takže to asi _trochu_ sofistikovanější bude. ale nakonec je to jen elektrické letadlo: větší a musí vydržet extrémnější podmínky, ale každý jednotlivý komponent je varianta na něco, co už maj.

    rozpočet 8 mega eur na prototyp mi u aerospace projektu nepřijde ohromující... leda tak v podnínkách ČR. skoro bych to zařadil do kategorie "garážové firmy" (srovnej to s tím, kolik stojí vývoj projektů suborbitální kosmické turistiky). prostě udělali dojem na sponzory a prachy sehnali. tyhle peníze v kombinaci se jménama, co za tím stojej: současně znamenaj jednu věc: nejspíš se jim to povede, neskončí to u toho renderu.

    jejich první placený vyhlídkový let (mají ho ohlášený na 2018) pak bude současně jednoznačně konkurenceschopným (proti jiným technologiím) komerčním využitím solárního letadla a jeden tvůj zásadní argument tím padne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle zas není o tolik větší a sofistikovanější. HAHAHAHAHAHAHA. A zase Dunning-Kruger efekt a tvoje hurvinkovsky predstavy o slozitosti veci.

    http://www.solarstratos.com/...nt/uploads/2015/11/solarstratos-article-matin-dimanche-2015-11-15.pdf je to sice francouzsky, ale "Budget: 8 millions" myslim prekladat nepotrebuje 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: bavíme se o vývoji prototypu. už jen vzhledem k hmotnosti - čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo. ano, uhlíkový kompozit na rám kola stojí desítky tisíc... a tady jen na kabinu spotřebujou 10x tolik. pořád ale není důvod, aby to za dalších deset let stálo víc, než třeba luxusní auto (vezmi si jen, o kolik víc baterií bude za 10 let v luxusním elektromobilu, než v takovémhle letadle :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty odkazy tohle debatujou... původní Elektra od PC-Aero stála asi 100 000 USD, a tohle zas není o tolik větší a sofistikovanější... každopádně, v té výšce se budeš moc kochat přeci jen trochu dýl, než v tom Migu, takže myslím, že nějaký zájem o to přeci jen bude.

    EAS IX: Calin Gologan Talks SolarStratos  | Sustainable Skies
    http://sustainableskies.org/eas-ix-calin-gologan-talks-solarstratos/

    The craft’s aspect ratio of more than 20 and a glide ratio greater than 40 to 1, coupled with the motor’s better than 90-percent efficiency, should bode well for record attempts.

    The structure takes advantage of the light weight and high strength of carbon fiber, with the raw fuselage weighing 14 kilograms (30.8 pounds). Calin, who likes to show a picture of him holding the fuselage above his head with one hand...

    ...a vida, tohle letadlo jsme tu taky diskutovali: One of Calin’s roles with Grob Aircraft was as development and approval engineer on the Grob Strato 2C and Egret-altitude aircraft. .. takže dokonce to staví lidi, o kterých víme, že jim už něco podobnýho skoro takhle vysoko letělo :-) + navíc ten samý týpek je i diskutované PC Aero, svět je malý :-)

    Jen o té rychlosti pořád nemůžu nic najít. Ale že by to bylo cca 3-4x tolik, co srovnatelná letadla létají u země? no, nechám se překvapit :) každopádně jsem dnes objevil dva nové, doteď pro mě dobře utajené projekty, co jsou tu maximálně ontopic (hlavně tenhle)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne, ridici jednotka... elektronika... vibrace... ktere elektronice delaji tuze dobre... :D Ne, ono to neni jen o motorech a mechanice kolem nich, jak se mylne domnivas.
    Jeden ucelovy projekt masove nasazeni nedela. Konceptu v minulosti vznikla spousta - a spousta jich davno upadla v zapomeni. SolarStratos se pohybuje v nakladech kolem 9 milionu dolaru - vylozena masovka.. :D Za 4 mice v dolarech koupis privatni jet, co toho uveze vic a dal...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: musím do budoucna zvýšit kvalitu svého grafického výstupu Ale prdlajs. Do budoucna musis zvysit kvalitu sveho _realneho_ vystupu. Jinymy slovy, min kecu, vic staveni. Coz chapu ze pro tebe je problem 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pokud jim to letadlo vydrží pár stovek letů, tak na tom můžou slušně vydělat. - fascinujici. Vsechno co vime, je odhad ceny toho letadla. Neznas provozni naklady, neznas mozny vytizeni, nevis kolik by stal listek... presto tvrdis, ze "muzou slusne vydelat".

    Rekneme ze naklady budou 10 000 000 (pitomost, vyrazne vic, kdyz jen odhad ceny stavby je 6-9 mega). Rekneme, ze "par stovek letu" je 500. Jeden let by potom musel stat $20000, aby se dostali z cervenejch cisel. Cili jako vic nez deset letu v MiGu-25, vcetne ubytovani 8)))

    HAHAHAHA.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... ale uznávám, že musím do budoucna zvýšit kvalitu svého grafického výstupu, abych zaujal jako oni :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hehe, cokoliv stratosférického začneme koupí ruských skafandrů, klasika :-)
    SolarStratos » Blog
    http://www.solarstratos.com/en/blog-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    projekt je u už pár let starý, hmm. letos měl být zkušební let.
    Solar Plane Shoots for Altitude Record > ENGINEERING.com
    http://www.engineering.com/...ignArticles/ArticleID/7365/Solar-Plane-Shoots-for-Altitude-Record.aspx
    SolarStratos » Calendar
    http://www.solarstratos.com/en/the-mission/calendar/

    tady jsou k tomu další data (2 roky stará).
    Solar Plane Shoots for Altitude Record > ENGINEERING.com
    http://www.engineering.com/...ignArticles/ArticleID/7365/Solar-Plane-Shoots-for-Altitude-Record.aspx
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Tomu se rika "idiot xchaos nevi o cem mluvi". Celou dobu placas o hodinu trvajicich letech kolem Alp a ted najednou zacnes tvrdit, ze vlastne stratosfera? Navlecenej do skafandru kdovikolik hodin, protoze to fakt moc velkou stoupavost mit nebude? Jo, jasne.

    Prestan lhat o tom, ze tady nekdo rika, ze solarni letadla nefungujou. Jasne, fungujou. Ale proste ne jako komercni zalezitost. Ze nekdo planule letet na solar do stratosfery je sice super, ale jednak zatim to jsou jen a jen plany, jednak to vubec nic nerika o ekonomicky funkcnosti ty myslenky. Chapu ze tonouci se stebla chyta, ale tvrdit, ze tohle je "niche market"... no, zase dalsi tvoje idiocie.

    btw, let do stratosfery v MiGu-25 muzes mit uz od zhruba $1500, vcetne ubytovani ( http://www.flymig.com/packages/MiG-25.flight.htm ). Uz se tesim jak s tim budes souperit se SolarStratosem, kterej (a) jeste neexistuje a (b) odhad ceny je 6-9 milionu dolaru 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: samozřejmě to nemá 100% účinnost, to nikdo neříká. Ale účinnost pístového motoru bude tak v nejlepším případě 30% (zbytek teplo), účinnost elektrického (s dobrou řídící jednotkou tvořící sinové pulsy) může jít k 90%. A tím se dostáváme k té "degradaci izolačních materiálů" - možná ano, ale na stejný mechanický výkon toho tepla bude třeba 6-8x méně, tedy to i lépe uchladíš, tedy degradace bude menší problém, než co já vím - degradace různých těsnění u motoru spalovacího?

    Počet mechanických dílů je menší a motor celkově levnější: drahé jsou na elektromobilitě baterie, ne motor. A baterie mají skutečně omezený počet cyklů, a to zas ano. (Ale kapacita nejde na nulo - prostě pozvolna klesá)

    no prostě ten projekt SolarStratos je nejvíc o tom, o čem je tenhle klub. A vzhledem k tomu, že to dělá tým, co už udělal loď PlanetSolar, tak bych se nebál, že jsou úplně bez peněz a bez zkušeností... v podstatě chtějí prodávat zážitkovou turistiku - a to se jim může podařit daleko levněji, než třeba ty suborbitální skoky, o kterých se tolik mluví. Ve výšce kolem těch 25 km už pasažér uvidí tmavou oblohu a zakřivení Země. Pokud jim to letadlo vydrží pár stovek letů, tak na tom můžou slušně vydělat. Trik ze skafandrem je jednoduchý... mě to nenapadlo a představoval jsem si něco jako ten Perlan II...

    jo a ještě jsme se nebavili o rychlosti, kterou v té výšce poletěj :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ve vinuti mas ohmicke ztraty, virive proudy jsou zdrojem dalsich ztrat uvolnenych v teple a nesmime zapominat na treni v loziscich. Izolace vinuti teplem ztraci sve vlastnosti - degraduji. V dusledku to vse znamena jen to, ze servisnim prohlidkam se nevyhnes. A ono pistovy motor je snazsi rozebrat... nez rozvinout vinuti elektromotoru, abys overil, ze izolace jsou v cajku... :D (jasne, muzes motor previnout, ale to uz ti TCO taky zvedne...) U letadel mas obecne prisnejsi rezim - precijen, ze to nekomu spadne na hlavu je ponekud zasadnejsi problem - v porovnani se zadrenym motorem u pozemniho prostredku. Predstava, ze na elektromotor se po historickych zkusenostech (rozumej: nehodach...) budou divat prislusne urady "odlisne" je kurva naivni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak říká se tomu "niche market"... musíš začít tam, kde máš kompetitivní výhodu. poté se technologie zdokonalí a pronikneš i na jiné trhy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: HAHAHAHAHA. Takze tedka zahodis reci o hodinovejch vyhlidkovejch letech kolem Alp, ale na zaklade neceho, co ma par renderu na youtube budes vykrikovat, ze budoucnost solarnich letadlel je ve vyhlidkovejch letech do stratosfery?

    HAHAHAHAHA. Tak jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm... za kolik že lety do téhle výšky prodávají Rusové ve svých stíhačkách? (nebo prodávali, dokud ještě zkoušeli kšeftovat místo válčit...). nebo kolik stojí let stratosférickým balónem? (a to ještě dnes většinou musíš skočit dolu padákem). Nepřijde mi to neekonomické.. řekl bych, že to bude stát méně, než většina vyhlídkových letů do téhle výšky.

    (Uznávám, ten skafandr je trochu komplikace... možná bych osobně dal přednost té přetlakové kabině s malými okénky...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam