DANYSEK: mno, to je taková obecná diskuze, že "něco stojí peníze, kde je vezmem". pointa je, že SolarStratos má obchodní model, který směřuje k přepravě platících cestujích (byť jen jednoho a jen na vyhlídkové lety do stratosféry). Je to něco, čemu se říká "niche market"... ale je to pořád market.
Možná to zezačátku nebude úplně rentabilní, ale je to evidentně snaha vydělat aspoň pár drobných potom, co peníze od sponzorů celé padnou na vývoj a stavbu prototypu. Cenu letenek ještě nezveřejnili, ale něco mi říká, že bude nižší, než u suborbitálních "kosmických" výletů...
Debata, že je to vyvinuté z peněz sponzorů, takže se to nepočítá, podle mě není z celé řadu hledisek fér: samozřejmě, že se vyvíjí i spousta jiných pitomostí jen za peníze sponzorů a kvůli připoutání pozornosti, takže proč z toho diskvalifikovat solární létání? Třeba vzducholodi se za posledních asi 80 let vrátily ke komerčním vyhlídkovým letům jen minimálně (snad Zeppelin NT...) a většinou podnikaly jen reklamní lety (protože připoutají pozornost a zabírají místo na nebi).
SolarStratos má vůbec řadu zajímavých parametrů z hlediska diskuze v tomlhe klubu:
- cílí na letovou hladinu, o které jsem tu na začátku debaty mluvil
- tím pádem tam bude ale muset létat rychlostma, o kterých jsem mluvil (odhaduju tak 200 km/h, v tom nejvyšším bodě dostupu)
- od rychlosti se odvíjí i dolet, kdyby letěl na přímé trase (bude větší,než u SI2 za jeden den)
- elegantně obchází problém přetlakové kabiny (fintou, která mi ani popravdě nenapadla :-)
- nemá celonoční výdrž, tudíž je skutečně menší a lehčí, než SI2
- hodlají dostupat do té výšky skutečně na solární pohon (kapacita baterií bude proti SI2 viditelně nižší - jen baterie pro SI2 váží víc, než _celý_ SolarStratos!)