REDGUY: ok, pádovou rychlost. už jsme rozebírali, že solární letadla nelétají (bohužel) rychlostí, při které dosahují optimálního L/D (což u jiných designů bývá stejné, jako cestovní rychost). taky ses byl ochoten do krve hádat, co je to "těsně nad" - v praxi nejen solární letadla, pokud mají nízký výkon, létají třeba o 1/3 rychleji, než je pádová rychlost.
SolarStratos je zajímavý tím, že i u rychlosti, která je pro ně cestovní (tzn. asi to nebude rychlost s nejlepší L/D, při nízkém výkonu panelů a motoru), chtějí dosáhnout rozumné klouzavosti. Protože musí být schopni letět a ještě stoupat. Je možné, že jejich klouzavost 40:1 je při jiné rychlosti, než při které budou stoupat - ale pořád to musí být dost dobré, aby někam za jeden den dostoupali (stoupání do 25000m, a máš na to určitě méně, než 36000 sekund....)
plošné zatížení křídla má být u SolarStratosu cca stejné, jako u SunSeekeru Duo. Ten létá u země rychlostí 65 km/h; x 3.5 pro výšku 25 km se tedy dostáváme někam k 200 km/h. Samozřejmě, tohle je rychlost v maximální výšce, po které bude následovat klouzavý let (pravděpodobně rychlejší, než to stoupání, ale zase stěží víc, jak 2x rychlejší)
Pokud SolarStratos tedy vůbec dostoupá do stratosféry, tak současně urazí nezanedbatelnou vzdálenost. Průměrná rychlost bude někde mezi, tzn. nejspíš kolem 100 km/h... za 10 hodin letu by ale mohl být klidně o 1000 km jinde...)
I pomalý SI1 a SI2 běžně přelétali za den více než 1000 km (tam to ale bylo za cenu startu a přistání v noci, ne díky vyšší rychlosti ve stratosféře)