DANYSEK: no já původně mluvil o 40 cestujících na vzdálenost max. 3000 km (protože víc jak cca 12h ve vzduchu si představit nedovedu).
jasně, dnes tak daleko nejsme... ale když Sikorský před 1.světovou válkou přišel s prvním 4 motorovým letadlem, tak si taky všechni mysleli, že je to hoax...
z dosavadního dění na solární letadlové scéně málo vyplývá, že solární letadla jsou těm s _pístovými_ motory schopná konkurovat od délky letů cca 8h (ale zase ne nutně přes noc). Shodou okolností ale 8h je i průměrná doba, kdy je slunce rozumně vysoko nad obzorem (v mírném pásu v létě, v tropech celoročně).
u proudových a turbovrtulových motorů je to složitější: efektivita je samozřejmě vyšší než u pístových. ale elektrické motory, ať už v solární nebo čistě bateriové verzi, fakt mají potenciál _postupně_ vytlačit z trhu právě pístové motory. ty se v letectví pořád vyskytují, ale spíš jen u menších letadel, ne u velkých dopravních.
solární letadla budou mít oproti bateriovým větší výdrž, ne dolet... ale ne všechno létání je jen o doletu (proto jsem začal mluvit o vyhlídkových letech). samozřejmě, že o výdrži jsou ty stratosférické telekomunikační drony (Facebook, ...) ale o výdrži je třeba i to, když chceš letět potichu. a když bys mohl letět potichu, pustěj tě nejen na velká letiště, ale v podstatě kamkoliv přímo k cíli...
ale proč to psát takhle dlouze, když stačí podsunout mi věci, co jsem neřekl.. to je přece daleko větší sranda, že jo...