• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no já původně mluvil o 40 cestujících na vzdálenost max. 3000 km (protože víc jak cca 12h ve vzduchu si představit nedovedu).

    jasně, dnes tak daleko nejsme... ale když Sikorský před 1.světovou válkou přišel s prvním 4 motorovým letadlem, tak si taky všechni mysleli, že je to hoax...

    z dosavadního dění na solární letadlové scéně málo vyplývá, že solární letadla jsou těm s _pístovými_ motory schopná konkurovat od délky letů cca 8h (ale zase ne nutně přes noc). Shodou okolností ale 8h je i průměrná doba, kdy je slunce rozumně vysoko nad obzorem (v mírném pásu v létě, v tropech celoročně).

    u proudových a turbovrtulových motorů je to složitější: efektivita je samozřejmě vyšší než u pístových. ale elektrické motory, ať už v solární nebo čistě bateriové verzi, fakt mají potenciál _postupně_ vytlačit z trhu právě pístové motory. ty se v letectví pořád vyskytují, ale spíš jen u menších letadel, ne u velkých dopravních.

    solární letadla budou mít oproti bateriovým větší výdrž, ne dolet... ale ne všechno létání je jen o doletu (proto jsem začal mluvit o vyhlídkových letech). samozřejmě, že o výdrži jsou ty stratosférické telekomunikační drony (Facebook, ...) ale o výdrži je třeba i to, když chceš letět potichu. a když bys mohl letět potichu, pustěj tě nejen na velká letiště, ale v podstatě kamkoliv přímo k cíli...

    ale proč to psát takhle dlouze, když stačí podsunout mi věci, co jsem neřekl.. to je přece daleko větší sranda, že jo...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: neneneee... urcite nemas pravdu, on ten Airbus-A380-Solar litat mezi LHR-LAX bude! :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hahahahahahahaha. Takze na treti iteraci se ukazalo, ze Picard vlastne jen potvrdil to, co uz ti nejakou dobu rikam? Bozi 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: ale jo, pristavat se da ruzne, jen nekomu by se z toho mohl zvedat kufr :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hmm, tak fskutečnosti prý elektrická letadla na baterie, ne solární...

    Solar Impulse Flight Makes Silicon Valley Stopover - InformationWeek
    http://www.informationweek.com/.../solar-impulse-flight-makes-silicon-valley-stopover/d/d-id/1325318
    Within 10 years, he predicted, airplanes powered by batteries will be making short-flight commuter hops while carrying 50 passengers. The batteries would have to be charged with ground installations, not in flight, he conceded. But a cleaner, more climate friendly airline passenger system will one day be possible.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    fskutečnosti deset:

    http://www.abc.net.au/...04-24/'pacific-is-done,-my-friend':-solar-plane-lands-in-california/7354124
    The Swiss pilot, who is on a mission to promote alternative energy, said he believed electric-powered planes, carrying up to 50 passengers short distances, would be possible within 10 years.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    17 tisíc fotočlánků a 4 elektromotory. Nové technologie můžou změnit svět, věří piloti letounu Solar Impulse | Z vysílání
    http://www.rozhlas.cz/...ve-technologie-muzou-zmenit-svet-veri-piloti-letounu-solar-impulse--1607315
    "Bertrand Piccard věří, že za 50 let by solární letadla mohla přepravovat třeba i 50 cestujících. "
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže těch 1000 km musíš vydělit dvěma - ma to nadrz na 186 galonu, cili sedm set litru. I kdyz do toho hodis sud s avgasem s 186 galonama, aby mel na cestu zpatky, porad ti zbyde vetsi nosnost, nez kolik ma kterekoliv ciste solarni letadlo.

    rezerva, takže spíš třema nebo čtyřma. - LOL. Zacneme se bavit o rezervach pro solarni letadla? Nahla zmena pocasi?

    že by to letadlo mělo samo o sobě _základnu_ v odlehlé oblasti, - LOL. Takze nejdriv postavis pro to letadlo zakladnu? A vis ze presne to samy muzes udelat s tim bobrem a jednou za cas tam C-130 dovet haldu sudu s avgasem? Nebo, jak navrhuje JIMIQ, proste tam dat pozemni solary, bateriovy letadlo a nesrat se s FV na letadle, jak ti opakuju uz janevimjakdlouho?

    prostě nemůžeš ukázat konkrétní letadlo, určené na něco jiného, - coze? TurboBobr je urcenej _PRESNE_ na to, co hlasas: zasobovani odlehlych oblasti. Vsechny ciste solarni letadla, co vidime kolem sebe, mu v tomhle nesahaji ani po kotniky v nosnosti, odolnosti, dostupnosti, rychlosti a kdovi cem jeste. Nejsi schopnej ukazat nic konkretniho, co by podporilo tvoje argumenty, jen vykrikujes ze to je "logicky dalsi krok". V XChaos logice mozna. V logice pricetnych lidi ale ne a proto to co rikas jsou blaboly.

    to prostě ekonomický význam má - to ze nejaka tvoje fantasmagorie mozna ma "ekonomicky vyznam" je ste neznamena, ze je realizovatelna. Nemluve o tom, ze tvoje predstavy o tom, co je "ekonomicky vyznamne" jsou dost smesne, jak uz jsi demonstroval napr. na "business planu" SolarStratosu, udajne "konkurenceschopnem" po jedinem letu se zakaznikem, nebo zcela zhulenejma predstavama o vyznamu ceny paliva v celkove cene provozu letadla.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a když už, tak se dají v dané oblasti instalovat FV panely a pak z nich dobíjet elektrické letadlo bez panelů. Čímž se zvýší účinnost panelů, zvýší užitečná nosnost, dojezd... samé výhody a sociální pozitiva
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kde je oblast, co je 1000km od nejbližší stanice s leteckým petrolejem?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: představa, že "ověřené technologie" budou vždy stát tolik, co solar, je naivní.

    ve skutečně odlehlé oblasti nenatankuje, takže těch 1000 km musíš vydělit dvěma. + start a nějaká rezerva, takže spíš třema nebo čtyřma.

    navíc úplně opomíjíš možnost, že by to letadlo mělo samo o sobě _základnu_ v odlehlé oblasti, a odtud teprve dál létalo ke svým cílům. příklad: doktor. dnes může letecký doktor operovat ze základny, která je sama o sobě nějak zásobovaná.

    prostě nemůžeš ukázat konkrétní letadlo, určené na něco jiného, a hlavně rozhodně ne bezpalivové - a začít jen tak vykřikovat, že co říkám jsou bláboly.

    přijetí nějaké experimentální technologie do produkčního prostředí vždy nějaký čas trvá; nakonec k němu ale dojde, pokud to má ekonomický význam. a obejít se na libovolném místě, kde můžeš přistát, bez doplnění paliva - to prostě ekonomický význam má.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jenom na ilustraci xblabolu, takhle vypada letadlo pro "zasobovani odlehlych oblasti":

    DHC-2T Turbo Beaver | Viking Air
    http://www.vikingair.com/viking-aircraft/dhc-2t-turbo-beaver

    Uleti skoro tisic kilometru, unese 1300 kg. Ke startu potrebuje blbejch 300 metru, nebo, kdyz fouka priznivej vitr, tak v podstate nula. Pristat dokaze na kazdym aspon trochu rovnym placku. Kdyz ho sezere medved, opravite ho lepici paskou. A pochopitelne, protoze je to davno overena technologie, tak stoji zlomek ceny toho, co solar (ano, ilustracni linky jsou na jiny typy letadel nez ten prvni, ale smysl je snad zrejmy. Nebo bude Xchaos zase tonout a chytat se tohohle stebla? 8)) )

    Srovnejte si to se solarnima letadlama, ktery jsou krehky, velky, potrebujou poradny letiste, bud neco uvezou, pak ale nelitaj v noci, nebo neuvezou prakticky nic, jsou extremne limitovany vhodnym pocasim (ve smyslu "kdyz fouka trochu vetsi vitr, tak couvaj, pokud je teda ten vitr nerozlame") a tim i rocnim obdobim. Takze snad jen idiot si muze myslet, ze "solarni zasobovani odlehlych oblasti" je "logicky dalsi krok". Schvalne jak dlouho bude ten mistni tu myslenku dal hajit 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ty cokoliv, co nemáš neustále před nosem, totiž už po krátkém čase vesele ignoruješ - Coz je samozrejme zase jenom tvoje fantazie.

    lidi, co neuznávaj cenzuru jako já, to mají v životě hodně těžké - aaaawww, chudinko, jeste trochu polituj sam sebe, vubec to nevypada dost divne a trapne 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A prosim, myslis, ze by ses do budoucna trochu poucit z toho zjevne mrtvyho SolarShipu a krotit svoje nadseni z kazdyho renderu, kterej jsi vyhrabal na netu? Protoze v posledni dobe se stalo tvym zvykem nadsene mavat propagacnima obrazkama, ktery maji k realite jeste sakra daleko a vykrikovat, ze dokazujou, ze mas pravdu? Coz teda jednak neni obecne pravda, jednak konkretne, to ze nekdo zvladl hezkej render jeste zdaleka neznamena, ze to je realizovatelne...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: na wiki je, že to bylo 5 typů. Zdroj, kde uváděli max. rychlost někde ve stratosféře, jako 3.5x větší, byl jiný a odkazoval jsem ho. - ano. A rychlost nizko a vysoko tam nejsou u zadneho.

    Zdroj, kde uváděli max. rychlost někde ve stratosféře, jako 3.5x větší, byl jiný a odkazoval jsem ho. - ano. Pouze pro Helios a bez uvedeni pouziteho vykonu motoru, cili irelevantni.

    Cili znovu, tim ze jsi mluvil o vice projektejch NASA, pro ktere tvoje tvrzeni prokazatelne plati jsi zase tak trochu lhal...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zdroj = intenet - HAHAHAHAHAHA. Ze "zdroj: internet" pouzivaji blbeckove v Novinkach, to jeste chapu. Ale ze to jsi zcela vazne schppnej napsat i ty... i kdyz vlastne, to taky chapu 8)))

    Je fakt, že tenhle projekt asi nějak zašel na úbytě, ale je to skutečně druhý logický model po vyhlídkových letech. - 8)))

    Pomalá solárně dobíjená hybridní vzducholoď je přesně tak schopná rychlostí konkurovat terénímu auto na nezpevněné cestě - jo, to musi bejt super. Cekat na doktora s nejakym zivot ohrozujicim stavem a doufat, ze bude zrovna dobry pocasi, aby xchaosova vzducholod mohla letet... a moment, "vzducholod"? Ja myslel, ze je rec o letadlech, ne?

    Takže jsme zpátky u "normálnějších" solárních letadel: - a znovu: jaka je nosnost tech normalnich solarnich letadel? Jaka je jejich prakticka pouzitelnost na mistech bez infrastruktury? A tak dale, problemy, problemy, ktery proste ignorujes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: na wiki je, že to bylo 5 typů. Zdroj, kde uváděli max. rychlost někde ve stratosféře, jako 3.5x větší, byl jiný a odkazoval jsem ho.

    ale kvůli věčným hádkám s tebou zbytečně nearchivuju zajímavé odkazy na nástěnku, chjo... budu to muset znovyu celé projít a vybrat ty nejzajímavější informace. (Ty cokoliv, co nemáš neustále před nosem, totiž už po krátkém čase vesele ignoruješ.. v podstatě stěží si představit příklad zlovolnějšího debatéra, než tebe. lidi, co neuznávaj cenzuru jako já, to mají v životě hodně těžké...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, pokud neletí přes noc, tak s sebou veze "neužitečný náklad" - 600 kg baterií, se kterými přistane s prakticky nabitými. (jsou určeny na ty noční přelety, resp. na raní stoupání zpět do cestovní hladiny...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zdroj = intenet, což u diskuze na internetu nepřekvapí. Projekt Solar Ship byl ohlášen 2011. Je pravda, že zatím dost ticho po pěšině... hezká fotka, kam s tím asi tak hodlají létat, je tahle:

    Je fakt, že tenhle projekt asi nějak zašel na úbytě, ale je to skutečně druhý logický model po vyhlídkových letech. Velká část světa je závislá např. na doktorech, kteří se k nim dostanou letecky. Pomalá solárně dobíjená hybridní vzducholoď je přesně tak schopná rychlostí konkurovat terénímu auto na nezpevněné cestě (která navíc ne všude vede "vzdušnou čarou"...)

    Samozřejmě, že by se hodila i na ty vyhlídkové lety, kde nejde o rychlost. Problém je, že asi dojede na to, na co všechny vzducholodi: velká citlivost na počasí, nutnost stavby speciálního hangáru, apod.

    Takže jsme zpátky u "normálnějších" solárních letadel: čím víc se budou velikostí podobat dnešním letadlům, tím větší šanci mají na komerční uplatnění, lety z dnešních malých letišť, apod. Samozřejmě, že by se musely vyrábět sériově: dnešní stav, kdy si Eric Rayomnd skládá FV články jeden po druhém na křídlo ručně, pochopitelně ke snížení ceny nevede. Ale podle prototypů není možné odhadovat, co bude za pár let...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: I pomalý SI1 a SI2 běžně přelétali za den více než 1000 km - a jakej ze uzitecnej naklad uveze SI1 a SI2? Jen tak pro pobaveni, jak si predstavujes zasobovaci letadlo 8)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam