• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (offtopic: meanwhile, včera poblíž Prahy... [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar FPV Plane Flies Forever | Hackaday
    http://hackaday.com/2016/05/10/solar-fpv-plane-flies-forever/
    SOLAR powered Plane / Drone / FPV / Build / RC Aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=rMkPjBf6dNQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tohle se těžko předpovídá.. záleží na podílu na trhu, který by si to získalo.

    každopádně, když někam potřebuješ letět za jediný den deseti letadly místo jedním, tak logistika začne být problém - ať už jde o palivo, nebo dobíjení baterií. Po takovémhle typu jednorázové přepravy ale poptávka vzniknout může. Takže předpolkádat úplně nulový podíl solárních letatel na budoucím trhu (třeba za 10 let?) může jen hodně zarytý odpůrce celého toho principu...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a s jakym scalingem pocitas? tech letadel se bude takhle dobijet ve vzduchu deset, sto, tisic... sto tisic? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jak často bývá týden oblačno ve stratosféře? řešení je vystoupat na baterky nad mraky a dál pokračovat už předvídatelně solárně (i kdyby jen proto, abys přistál zase s nabitýma baterkama)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: Rozezenes mraky. V Rusku to taky umej. Neasi! :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A jak se ti umori solarni letadlo, kdyz bude tyden oblacno? :o)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: fakticky počítám s účinností fotovoltaiky max. kolem 30%. a pokrok na poli baterií není nic proti ničemu: prostě ti u bateriového i solárního letadla umožní zvýšit užitečné zatížení, protože baterie o stejné kapacitě budou lehčí. nebo prodloužit dolet. nebo zvýšit rychlost...

    baterie ovšem tak jako tak musíš z něčeho dobíjet a pokud letadlo dobíjíš přes noc, tak ze solární energie to fakt nebude. takže je můžeš dobít a) z mixu neobnovitelných zdrojů s větrem b) z dalších baterií na zemi. (c) případně můžeš létat každý druhý den, a letadlo na zemi dobíjet z pozemní fotovoltaiky - ale letadlo je drahá hračka a náklady by se měly umořit každodenním provozem...). elektrické letadlo, které by na zemi přistávalo už z větší části dobité, má řadu výhod...a letadlo, které se dobije prostě během čekání na start, samozřejmě taky. U toho dobíjení a doplňování paliva nejde jen o cenu paliva či energie: jde o časovou náročnost, o nutnost zaplatit práci pozemní obsluhy a o logistiku (letiště musí mít zajištěnou zásobovací trasu na palivo nebo přípojku na elektřinu).

    malé letiště má v jednu chvíli na skladě palivo jen pro určitý počet startů, to samé platí i pro přípojku na elektřinu: jedno elektrické letadlo jistě dobiješ snadno, ale stačí ti instalované jističe na dobíjení deseti letadel současně? pokud je solární letadlo koncipované jako autonomní systém, tak to, kolik se ti jich na letištní ploše dobíjí současně, je omezené jen velikostí letiště: nejsi závislý na kapacitě zásobovacích tras. přitom u toho zásobování nejde jen o cenu: existují i vojenské situace, které zahrnují většinou nějakou formu blokády a strategické kontroly zásobovacích tras. Energetická autonomie má samozřejmě strategický význam, protože zvyšuje odolnost vůči různým formám vyhrožování a vydírání...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Fv ma teoreticky limit nekde kolem 50% ucinnosti, dal uz to proste nepujde. A asi si zapomnel na technologicky pokrok s Li-S bateriemi :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: bateriové, ne solární. jako proč ne, když jim jde o rychlost. maximální dolet se podle mě dá očekávat při rychlosti (myšleno v husté atmosféře do cca 4000m) odpovídající cca dnešním větroňům, tzn. tak 130 km/h.

    aktuální rekord jsem nenašel, ale 2013:
    Longest flight by an electric aircraft
    http://www.greenspeedcup.de/news/longest-flight-by-an-electric-aircraft/
    - triangular route of some 405 km
    - remarkably high average speed of 170 km/h

    Výdrž na baterie byla tedy necelé 3 hodiny, spíše něco jako 2.5h. Moje předpověď je, že bateriová (nebo jen "mírně solární" - podíl solárního příkonu jen tak cca do pětiny spotřeby energie za letu, pro zvýšení komfortu typu klimatizace kabiny...) letadla budou mít právě větší dolet - ale solární budou mít větší výdrž ve vzduchu (tedy daleko déle, než 2.5h). z hlediska ekonomiky provozu si ale myslím, že časem ty solární panely vyjdou levněji, než vláčet s sebou baterie navíc (+ další baterie navíc, protože letadlo bude zatížené bateriema navíc, atd.)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Lilium - elektrické letadlo pro každodenní cestování | EkoBonus.cz
    http://www.ekobonus.cz/...doprava/elektromobilita/lilium-elektricke-letadlo-pro-kazdodenni-cestovani

    Obzvlast ta pasaz, ze to autor nejdriv testoval na 25kg prototypech :-). Taky ta rychlost 400km/h je inspirativni ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zdá se, že Solar Stratos tým otestoval chování svých FV článků ve stratosféře pomocí balónu
    SolarStratos » Première mission stratosphérique à plus de 35’000 mètres pour SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/...ere-mission-stratospherique-a-plus-de-35000-metres-pour-solarstratos/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    debata na slashdotu na stejné téma, jako tenhle klub:
    Solar Planes Aren't the Green Future Of Air Travel - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/16/05/06/1756202/solar-planes-arent-the-green-future-of-air-travel
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SI2 je teď v Arizoně po poměrně krátkém 16h letu
    Solar Impulse lands safely in Arizona in the US - BBC News
    http://www.bbc.com/news/world-us-canada-36190073
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: na NYXu se přece všecho archivuje :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: fajn, za "prolhanýho zmrda" ti konečně můžu dát půl roku ban"
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, a at to nezamluvime, prosium, vysvetli mi, jak jsi myslel to, ze solarni letadla konkuruji pistovym od nejake doby letu? Pokud mozno kdybys to mohl ilustrovat na nejakym konkretnim prikladu kde ta konkurence funguje 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já se tím (na rozdíl od tebe - takový magor nejsem) brodit nebudu - protoze bys to nenasel, protoze je to zase jen dalsi tvoje lez. Jsi ubohej, prolhanej zmrd, kterej je navic tak tupej, ze si neuvedomuje, jak ocividny ty jeho lzi jsou.


    je v podstatě projevem nějakého obdivu k mocenskému zneužívání psychiatrie - ne, xchaosi. Mocenske zneuziti je, kdybych te k brani prasku nutil a kdybych k tomu, jak jiz nazev napovida, mel moc. To ze ti _doporucuju_ prestat hulit a zacit brat prasky je ciste jen vyrazem toho, ze "Xchaos je nemocnej clovek kterej by se mel lecit" povazuju za jedno z moznych vysvetleni tech zmrdovin a idiocii, co tady predvadis 8)

    kterému vadí reagovat na agresivní rétoriku opět agresivní rétorikou - hele, XChaosi, jestli nevidis rozdil mezi moji "agresivni retorikou" typu "jsi idiot" a svoji typu "az te uvidim, tak ti nafackuju" nebo "zaplatim za to, kdyz nekdo ukradne redguovy soukromy udaje a doxxne ho"... no, opet, zmrd, no. Co na to rict 8)

    tvůj smysl pro humor spočívá v tom ukazovat na někoho, kdo je na tom hůř než ty a patří do skupiny, do které ty naštěstí nepatříš - hmmmm... mam to brat jako vzacny vyraz sebereflexe z tve strany?

    ty patříš do skupiny, která toho člověka mezi sebe nepatří - promin, ale tahle veta nedava smysl. Jako ostatne vetsina toho co rikas, ale tohle jeste vic 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mea culpa. No tak uvidime v tom roce 2018, jestli tedka testujou, jestli se jim vejde skafandr ko kabiny, tak maj docela dost prace, coz? Tou dobou budes mit jeste kolik, dva roky do svyho terminu? Treba se od nich poucis 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: vždyť to tady už jednou bylo.. že by si zestárl a už si nepamatoval tak dobře, jako dřív? (resp. pamatuješ si přesně, či jsi ochoten prohledávat, co tu zaznělo před 5 lety - ale ne co tu zaznělo před 5 dny? Sám si proti tomu trolloval, pokud si dobře pamatuju...)

    SolarStratos » Calendar
    http://www.solarstratos.com/en/the-mission/calendar/
    Since 2018 Beginning of the commercial phase, with the goal of taking passengers to the edge of space.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam