• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (Ukradnuto z kosmo.cz, debaty o Muskově MCT/IST, kde tomu někteří nechtějí uvěřit. S tématem škálovatelnosti letadel (včetně solární letadel) to souvisí docela zajímavě)

    Mega humpolácké porovnání - Škoda 120 vs Karosa B 731:

    Škoda 120 - 880 kg / 4 pasažéři = 220 kg/pasažér
    Karosa 731 B - 10500 kg / 94 pasažérů = 112 kg/pasažér
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: taky jsem o tom přemýšlel :-) jak by sis to představoval ty? (teda když opomineme trapnou možnost, že je to třeba "nemožné"...)

    jinak jsem rád, že si se ozval, protože jen tak mimochodem, je to výborná příležitost pro "omnivzducholoď" - pokud se bude v té výšce 25 km držet trvale, nemělo by vadit, že bude např. obří, vyrobená energie by stačila pro provoz (luxus pro ubytované, motorické udržování +/- na místě...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: cwe a jak si představuješ takový přistání letadla na vzducholodi ve stratoféře?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Launches of @Aerocene at White Sands Dunes, 2015
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Taky forma solárního lítání, jen trochu jinak :-) (než někdo začne trollovat, doporučuju povšimnout si, že je to prezentované jako umělecký projekt... říkám si, že kdybych svoje vlastní snahy taky označil za umění, tak si ušetřím spoustu starostí s debatováním...)
    Aerocene (@aerocene) | Twitter
    https://twitter.com/aerocene
    Aerocene
    http://www.aerocene.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nápad: přestupní stanice v podobě stratosférických hotelů, které nemusí nikam cestovat. Letadlo druhý den plachtí na cíl, a nabíjí cestou baterie, takže přistane zase s nabitými.

    Dolet se tím zvyšuje na 6000 km za dva dny (ovšem s pohodlným noclehem na půli cesty). Obří, nemobilní stratosférická vzducholoď by měla být ve výšce kolem 25 km už nad hranicí jetstreamu a pro případné držení pozice by se solární energie použila taky (rychlost do 70 km/h by snad pro udržení na místě měla stačit).

    Tenhle kompromis by snad mohl uspokojit fanoušky vzducholodí, včetně solárních: stratosféra je obecně zajímavé místo (pozorovatelné zakřivení země, temná obloha v dne, v noci možnost astronomických pozorávní...), dvoudenní mezikontinentální přesuny by eliminovaly jet-lag (ten není nezbytně nutný, pokud člověk cestuje jako turista a nespěchá např. na služební cestu...). Takováhle stratosférická základna by byla atraktivní turistickou destinací sama o sobě. A čirou náhodou - solární letadlo je nejpohodlnější způsob, jak jí dosáhnout (stíhačka by měla problém s tím letět dostatečně pomalu, balón zase není manévrovatelný vůbec a je v téhle výšce v podstatě jednorázově použitelný...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: zase je dobrý, že jak je ten čumák pružnej, tak to nejsou crashe, ale spíš takový bumpy. celkem bezpečný :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: airlander has landed
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tahle vzducholoď sice není solární, ale jistě potěší všechny příznivce, ehm... částečně říditelných vzducholodí :-)
    Airlander 10 crashing into the ground cardington shed airship
    https://www.youtube.com/watch?v=oOtG_57qm_U

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: takže zbude větší rezerva hmotnosti na tu fotovoltaiku.. super :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    baterie již brzy ještě výhodnější než solární panely... (výlet k stratosféře 10x denně s dobíjením na Zemi za 1/3 cenu a 1/3 čas a za každého počasí)

    Baterie s dvojnásobnou kapacitou pro mobily i auta blízko komerčnímu nasazení | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/baterie-s-dvojnasobnou-kapacitou-pro-mobily-i-auta-blizko-komercnimu-nasazeni
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak on takový monitoring, kdo začal střílet jako první, by nemusel nutně uškodit, že jo...

    jako já nejsem velkej libertarián, jde mi spíš o společenskou smlouvu, než o absolutní svobodu.. ale dokonce i libertarián bude muset nějak asi uznat, že na území, kde budou chtít masivně vlastnit kalašnikovy a střílet si z nich po kom chtěj, budou asi muset očekávat, že je někdo bude chtít sledovat (jak daleko až zacházej, apod.) a vynakládat úsilí, pokud tomu sledování budou chtít zabránit

    JAZZZ: no, je to jistá úvaha, jak "sféru strojů", "strojosféru", "technosféru", která se stejně vyvíjí, odsunout někam trochu dál, aby nepřekažela dole na zemi v biosféře :-) třeba u výpočetního výkonu je velký problém chlazení - a to kupodivu, ve stratosféře cca 20-25 km, zas tak velký problém není (konvekční chlazení je v méně hustším vzduchu kompenzováno větší rychlostí proudění.. servery rozmístěné přímo na křídlech by byly chlazené slušně, zdroj energie je taky poblíž...)

    lidé nejsou "zastaralá", ale prostě jen jiná forma existence. vidět ve strojích konkurenci je asi stejné, jako vidět jí v šutru: jinak "interagující šutr" není nutně živý (resp. vnímání vědomí je fenomén zahrnující společnost a kulturu, a rozšíření mimo lidskou společnost je a bude stejně problematické směrem k ostatním formám života, jako směrem ke strojové inteligenci)

    mě stratosféra přijde jako relativně rozumné místo, kam tohle všechno nacpat (spíše, než vesmír, který je daleko od zdrojů a má spoustu neintuitivních problémů, vč. radiace, apod.). ve stratosféře je opravdu hodně místa pro všechny, dá se říct - pro stroje i pro lidi.

    vesmír je super, ale spíš jako místo, které chceme _prozkoumat_ ... otázka jeho ekonomického využití ve větším měřítku je složitější problém a spíše sci-fi. Pokud mají stroje sloužit nám (a ne my jim) je možná dobré je mít poblíž, a stratosféry je spousta kdekoliv: jen 20 km od místa, kde žijem.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    "peace-keeping drones" :D
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    jako vyhlidkova atrakce se jich par mozna i prosadi. pro zatim bych ale budoucnost solarnich letadel videl (ted uz jistou) v tech pripojnych bodech, ktere roznesou internet do chudych casti sveta. no a kdyz uz budou v tom, tak na ne samozrejeme navesi kamery a aspon bude mit velky bratr nad plebsem dokonaly neustaly prehled, aby se mu ta chamrad moc nebourila amoc nevylejzala z tovaren a slumu. nektera z tech letadel asi ponesou i zbrane.
    tak si rikam, ze zlata era solarnich letadel prijde, az skonci zlata era lidi, resp. bude predznamenavat jejich blizici se konec, jako zastarale formy zivota ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice auta a ne letadla, ale... That’s going to take some serious sunlight conversion, and Hanergy’s current cells have a conversion rate of 31.6 percent, the highest rate of any cells available today. Hanergy expects the rate of its cells to go up to 42 percent in the next decade, which would be enough to power a car entirely with sunlight.
    Hanergy to build solar-powered electric cars | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2016/07/28/hanergy-to-build-solar-powered-electric-cars/

    no... s 42% účinností FV panelu by tedy kalkulace kolem solárních letadel najednou vypadaly hodně jinak... (i já jsem ohledně tohohle hodně skeptický...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Royal Aeronautical Society | Insight Blog | Electric aircraft sparks imagination
    http://aerosociety.com/News/Insight-Blog/3338/Electric-aircraft-sparks-imagination
    The next problem to be overcome is that once an electric aircraft is in flight, it would need a continuous reliable power source to safely reach its destination. It is unlikely that even short-distance flights could be achieved using batteries alone, so the aircraft would have to generate additional power from solar panels fitted to the wings. With present technology, to generate sufficient power, the surface area of the wings would have to be huge, requiring the aircraft to have an unconventional shape or extra wide wing span which would be impossible to handle at airports with conventional infrastructure. There is also the problem of what happens when the sun goes down and the panels can no longer generate electricity, or if the panels are covered by snow or ice. It is unlikely that an aircraft which could not guarantee its power source would be granted flight certification for civilian passenger transport by a safety authority. Even if these problems were solved, electric flight would not be fast and passengers would have to get used to much longer journey times.

    tzn. nic, co bychom nevěděli a 7 let nepřemýšleli, jak to třeba vyřešit :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak o tomto tady byly dohady.. trup by byl docela malý, ale plocha křídel by musela být něco kolem 1000m2... (teda zhruba jako u A380, ale při zlomku hmotnosti). cesta by bez celonoční výdrže by trvala právě jeden den, od svítání po soumrak (maximálně lze startovat nepatrně přes svítáním a přistát krátce po soumraku, ale ne moc). Průměrná rychlost tedy vychází něco kolem 300 km/h, ale ve skutečnosti by letadlo stoupalo pomaleji (dost možná tak pomalu, jako SI2), krátce letělo vodorovně v té stratosféře (asi těch 300 km/h) - a pak plachtilo na cíl - ve stratosféře zpočátku rychleji, až 400 km/h, u země pak kvůli houstnutí atmosféry pomaleji, třeba i jen asi 100 km/h.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jak velké teda musí být letadlo pro 40 lidí na 3000km a jak dlouho by ta cesta trvala?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam