• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jak velké teda musí být letadlo pro 40 lidí na 3000km a jak dlouho by ta cesta trvala?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano. např. 500 milionů obyvatel EU, z nichž určitě aspoň tak polovina létá na dovolenou, během svého cca 60 let dospělého života. a jednou by pro změnu letěli solárně: to dělá až 250 milionů těchto "jednou za život" zážitků a průměrně jich tedy potřebujeme tedy 4 milióny za rok (abychom uspokojili aspoň minimální poptávku, kterou lze očekávat bez masivního marketingu - jen pokud to bude cenově srovnatelné s konvenční letenkou)

    jedno solární letadlo (dle mé vize) uveze 40 lidí, létá právě 1x za 24 hodin (při troše štěstí plachtí do cíle a přistává s téměř nabitými bateriemi, které před raním startem doplňuje ze sítě), sezóna trvá dejme-tomu přes léto jen 100 dní, tedy jedno solární letadlo ročně zvládne 4000 "stratosférických turistů" (předpokládejme pro zjednodušení, že lidi šetří čas a letí solárně na dovolenou nebo z dovolené v tom Řecku či kde vždy jenom jedním směrem...)

    Tímto jednoduchých výpočtem ti vyjde, že jen na trhu dovolených v EU existuje trh pro 1000 solárních stratosférických vylhídkově-dopravních letadel, pokud se právě 50% Evropanů rozhodne tímto způsobem skrz stratosféru cestovat na dovolenou právě 1x během svého dospělého života.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: to je zážitek jednou, max dvakrát. A imho letadla standardně lítaj zhruba jako jezdí vlaky. T.j. třeba jednou za tři hodiny. Ne pouze večer a pouze ráno. Záleží na vytížení linky.

    Jak velké teda musí být letadlo pro 40 lidí na 3000km a jak dlouho by ta cesta trvala?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ne náhodou tomu fanděj hlavně lidi, který se v životě nalítali už hodně:
    Rock’n’roll meets the stratosphere! – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/en/2016/08/rocknroll-meets-the-stratosphere/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: debaty posledních 7 let tady byly o 40 lidech. a dolet kolem 3000 km, tedy ne zrovna z Paříže do New Yorku.

    přesto, je spousta turistických destinací, do kterých se lítá do vzálenosti 3000 km a včetně cesty na letiště a z něj ti to stejně trvá celý den, nebo se stejně odlítá v nějakou absurdní hodinu (brzo ráno, pozdě večer). takže prostě nemůžeš jednoduše říct, že pro solární letadla neexistuje trh _vůbec_... ekonomika solárních stratosférických letadel by byla hlavně o jejich ceně a životnosti. nemyslím, že by bylo tolik lidí, co by se bránili cestou na dovolenou vidět zakřivení země... i když je fakt, že jen asi 10% lidí rádo cestuje jen pro cestování... většina zůstane celý život v takovém to dětském "už tam budem?"..

    dohromady si myslím, že nadpoloviční většina lidí by zážitek pomalého letu solárním letadlem se stoupáním někam přes 20km nad zemí (temná obloha ve dne, zakřivení Země...) brala aspoň jednou za život, protože by to prostě byl zážitek. A řada lidí by to preferovala, kdyby to byl nejlevnější způsob dopravy. Existuje určitá menšina (kolem 5-10%?), která by to z důvodů lifestylových preferencí (ekologie, apod.) nejspíš preferovala i kdyby to bylo dražší, než dnešní masová letecká doprava (paralela: business jety, první třída.. jen jiná motivace)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jak velká by musela být plocha křídel aby solární letadlo uvezlo 300 lidí z Paříže do New Yorku?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: "solární dobíjení za letu" jsem jako jeden koncept navrhoval taky. např. by létající solární elektrárna mohla nějak předat elektrickému letadlu battery pack, a to by ho před přistáním zase odevzdalo vybitý (no a jako obvykle to nemám z vlastní hlavy, ale viděl jsem to schéma vymyšlené pro nějaké drony...)

    co musíš srovnat, jestli ti víc kapacity pro užitečné zatížení zbude s bateriemi, nebo se solárními panely na křídlech, podle mě. dnešní experimentální bateriová letadla mají výdrž typicky tak jednu hodinu letu (jen jsou různě rychlá), menší komerčně dostupná létátka pak klidně jen 20 minut... jediná vyjímka je ten SI2.

    jak se tu už řešilo, samotného křemíku stačí asi jen 0.5 kg na m^2 křídla... v tomhle problém není. problém je, že toho výkonu je pořád dost málo a tím pádem i jakékoliv solární letadlo je limitované hodně malým plošným zatížením křídla a nízkou rychlostí. jenže zase, tenhle limit je něco, s čím se dá žít. To je jako skuhrat, že vlaky jsou limitované rozchodem 1435 mm (sice lidský výmysl, ale doslova toho typu, že "přes to vlak nejede" :-) nebo lodě kapacitou maximálně 1 kg na 1 litr objemu trupu lodi.

    zajímavé, že v jiných oblastech ty limity, ať už dané masivně rozšířenou a zpětně už nezměnitelnou normou, nebo přírodními zákony, vůbec nebrání tomu, aby se daný typ dopravy normálně používal. jen u těch solárních letadel je nějak záhadně nutné to omezení pokládat za likvidační: prostě někdo teď naprosto přesně ví, že po pomalém cestování bude vždy přesně nulová poptávka... a tím pádem se to nikdy neprosadí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: když letadlo pravidelně přistává, může se po přistání i nabíjet :-) naopak, pokud vyžaduje 24/7 provoz, tak jsou dvě možnosti - full solar nebo tankování paliva za letu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nový supersilný materiál na stavbu solárních letadel? (a možná, časem, někdy později, i kosmických výtahů? kdo ví? :-)
    World's Strongest Material 'Carbyne' Is Possible To Mass Produce According to New Research
    http://wccftech.com/worlds-strongest-material-carbyne-research/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: pokud se někdo chce podívat do stratosféry (já třeba jo), tak ale výlet solárním letadlem může být docela dobře nejrozumnější (=mj. nejlevnější) možnost. (protože když už tam jsi, chceš si ten výlet užít, nikam nespěcháš...)

    existence bezpilotních telco platforem s 24h výdrží nutně znamená, že jsou ve stejné výšce možné i stroje bez 24h výdrže, ale úměrně větší nosností či výdrží (protože pokud nepotřebuješ energii na dobíjení baterií na noční let, máš jí k dispozici na něco jiného)

    evergreenem téhle debaty je "kolik by unesl SI2, kdyby nenesl baterie pro celonoční let" (hint: dnes nese víc jak půl tuny baterií... ale zase díky tomu může ráno startovat už za tmy.. s menším množstvím baterií by se snížila výška, které dosáhne, než musí přejít na solárně poháněné stoupání...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ano, tohle je jediný návrh solárního letadla, co má jakž-takž smysl. Ne vyhlídkové lety do stratosféry na celý den kvůli 5 minutám :-)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    neni solarni, ale je zabavny
    Muž z Prachaticka létá do práce vlastnoručně vyrobeným letadlem | cdr.cz
    http://cdr.cz/clanek/muz-z-prachaticka-leta-do-prace-vlastnorucne-vyrobenym-letadlem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z titulků ve videu: "winglets are relatively long, up to 0.7 lenght of the main wing spar"
    Boeing patents first solar powered plane that can fly forever. It can replace costly satellites.
    https://www.youtube.com/watch?v=5Evuxtg927Y


    (blbý je, že si to patentovali, s tím samozřejmě nesouhlasil a snažil jsem různé malůvky šířit s tím, že je to obecně známá věc pod GNU-FDL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: ".@bertrandpiccard made one last smooth landing, kissing the tarmac after a 48h37min flight https://t.co/9DABXSxJse https://t.co/vmIwtJofIU"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/757836644502220802
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no a koncept Boeingu připomína malůvky, za který se mi tu před 6 lety lidi hrozně smáli...
    Boeing tries again for long-flying solar plane
    http://www.geekwire.com/2016/boeing-tries-design-solar-airplane-stay-aloft-years/
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "2200 km completed (81%) ✅ from #Cairo to #AbuDhabi only powered by the Sun https://t.co/u4qqHJC3Ni"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/757555348035235840
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    profil posledního letu živě:
    http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bertrand PICCARD on Twitter: "To fly over the country of the great #Pyramids reminds me that there was a time when the sun was worshiped as a #God https://t.co/vSAKMiFaEL"
    https://twitter.com/bertrandpiccard/status/757100548587974656
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Švýcarský SI2 dnes dokončí oblet světa. Na fotce ranní start z Káhiry nad pyramidy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    škoda, že první reálnou aplikací solárního stratosférického létání zřejmě bude porušení síťové neutrality :-( ovšem stejnou šanci by měli mít i nezávislí provideři (popravdě od začátku to byla jedna z motivací, proč jsem o solárním létání jako malý poskytovatel přemýšlel...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, tak letadlo facebooku nakonec vypadá takhle...
    Aquila letadlo odstartovalo ke zkušebnímu letu. | rychlofky
    https://rychlofky.wordpress.com/2016/07/22/aqualla-letadlo-odstartovalo-ke-zkusebnimu-letu/
    AquilaTestFlight
    https://vimeo.com/175771794

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: flamewar o hmotnosti přetlakové kabiny tu taky proběhl. jedna možnost je nacpat cestující do skafandrů :-)) smajlíky ovšem vyvrací Solar Stratos, který do nich nacpe svého jednoho cestujícího. Druhá možnost je Airbus Perlan / SpaceShip One/Two (kompozitní přetlaková kabina).

    počítám vynálezci těhle "létajících kontejnerů na lidi" počítají právě s ultralehkými přetlakovými kontejnery, které budou mít za úkol právě jen unést samy sebe, a ne držet pohromadě celé letadlo (fakticky asi to dojede na aerodynamiku.. křídlo s podvěsy bude lehčí, ale aerodynamicky to nebude tak výhodné, takže by to mělo paradoxně smysl.. asi právě jen pro to solární křídlo, které potřebuješ co největší...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a kolik ze toho ty realne fukcni letadla uvezou? :-) Jak uz jsem poznamenal, chybi podstatna malickost - dostatecny vykon.

    Zadarmo ta pretlakova kabina nebude. Vyvoj zadarmo neni - a lze predpokladat, ze uziti mechanismu si necha jeho autor zaplatit, aby ty naklady na vyvoj pokryl (a mel prostredky na dalsi vymysleni).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ?? nechápu. solární letadla reálně fungují. jeden z protiargumentů byl, že vývoj solárního dopravního letadla by byl příliš drahý vzhledem k omezenému množství aplikací; pokud ti ale někdo tu přetlakovou kabinu vyvine prakticky zadarmo, tak jediné, do čeho investuješ je to solární křídlo (možná i bezpilotní, v podstatě dron?), které přepravuje tu unifikovanou kabinu.

    ale není moc pravděpodobné, že by k tomuhle scénáři došlo během našich životů, protože tu bude vůle udržet současnou letištní infrastrukturu.. některá uspořádání měst přežila staletí, třeba systém hradeb s uzavíratelnými bránami... a monopolizace dopravy skrze velká letiště je dnešní podoba "hradeb", v podstatě (s tím, že teroristické útoky na letiště či letadla vytváří v podstatě stav podobný obležení).

    každopádně, pokud solární letadla jako taková jsou technicky proveditelná, tak ty autonomní kabinové moduly by možná přispěly i k tomu, aby byla i ekonomicky životaschopná...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak jestli je kabina pevne spojena nebo odnimatelna je kosmeticka vec. V tom pripade tu ale ses offtopic, pac nemas vyreseno, jak tu kapsli dostat pod solarnim kridlem nahoru :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: počkej, počkej. bavíme se o přetlakových kabinách pro zavazadla a cestující. různě velká letadla by jich na různých trasách naložila různé množství a vozila je velkou rychlost.

    jak naznačuje diskuze na Slashdotu, v příštích 100 letech k tomuhle vývoji asi nedojde (já sám jsem o tom četl už někdy v 80.letech.. je to takový ten "evergreen", ten nápad.. retro-futuristický koncept, co se nikdy doopravdy nerealizuje). ale kdyby ta kabina existovala, tak samozřejmě umožní větší rozmanitost těch přepravních platforem.. kdyby třeba na nějaké trase nebyl tak na počet současně přepravených modulů ani rychlost... nebo kdyby zavedení přímé trasy eliminovalo přestup s čekáním..
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ted jen malickost... ziskat ten vykon proudovych motoru... :D Turbovrtule ti na to stacit asi nebude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    modulární létání: otázku přetlakové kabiny apod. by solární dopravní letadla vůbec nemusela řešit, pokud by měla interface na standartizované moduly pro cestující:
    Pod Planes Could Change Travel Forever - Slashdot
    https://science.slashdot.org/story/16/07/06/0928240/pod-planes-could-change-travel-forever
    (odsud už je odbočka i k Muskově Hyperloopu, protože takovíhle modulární doprava by prostě mohla volit nejoptimálnější trasu dle aktuální nabídky/poptávky na dané trase, třeba Evropu by mohla projet trubkou... a na solární letadlo přestoupit jen pokud se letí na prázdniny na tropický ostrov...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam