JIMIQ: "solární dobíjení za letu" jsem jako jeden koncept navrhoval taky. např. by létající solární elektrárna mohla nějak předat elektrickému letadlu battery pack, a to by ho před přistáním zase odevzdalo vybitý (no a jako obvykle to nemám z vlastní hlavy, ale viděl jsem to schéma vymyšlené pro nějaké drony...)
co musíš srovnat, jestli ti víc kapacity pro užitečné zatížení zbude s bateriemi, nebo se solárními panely na křídlech, podle mě. dnešní experimentální bateriová letadla mají výdrž typicky tak jednu hodinu letu (jen jsou různě rychlá), menší komerčně dostupná létátka pak klidně jen 20 minut... jediná vyjímka je ten SI2.
jak se tu už řešilo, samotného křemíku stačí asi jen 0.5 kg na m^2 křídla... v tomhle problém není. problém je, že toho výkonu je pořád dost málo a tím pádem i jakékoliv solární letadlo je limitované hodně malým plošným zatížením křídla a nízkou rychlostí. jenže zase, tenhle limit je něco, s čím se dá žít. To je jako skuhrat, že vlaky jsou limitované rozchodem 1435 mm (sice lidský výmysl, ale doslova toho typu, že "přes to vlak nejede" :-) nebo lodě kapacitou maximálně 1 kg na 1 litr objemu trupu lodi.
zajímavé, že v jiných oblastech ty limity, ať už dané masivně rozšířenou a zpětně už nezměnitelnou normou, nebo přírodními zákony, vůbec nebrání tomu, aby se daný typ dopravy normálně používal. jen u těch solárních letadel je nějak záhadně nutné to omezení pokládat za likvidační: prostě někdo teď naprosto přesně ví, že po pomalém cestování bude vždy přesně nulová poptávka... a tím pádem se to nikdy neprosadí.