• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mluvím o trochu větších solárních letadlech s cestujícími. - no prave 8))) Jedinej genius, kteryho ta myslenka napadla. Genius, nebo neco jinyho 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: počkej, počkej.. solární letadla jsou docela zavedené odvětví a zrovna letos se máme celkem na co těšit. jediný, čím se liším, je, že mluvím o trochu větších solárních letadlech s cestujícími.

    klub je ale obecně i o elektrickém létání, protože technologie jsou sdílené. jakýkoliv pokrok na poli bateriových a jiných technologií pro elektrická letadla samozřejmě využijí i solární letadla - jsou jen speciální případ, nic víc.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm, a ani slovo o tom, ze by to mohlo bejt solarni. Pozoruhodny jak jsi porad jedinej, kdo tuhle myslenku hlasa. Cim to asi bude 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    spousta zajímavých detailů v článků (pozor, míchá se dohromady hybridní a eletrické létání)
    Next Big Future: Elon Musk says he is close to solving electric passenger jets with vertical takeoff and landing
    http://www.nextbigfuture.com/2016/02/elon-musk-says-he-is-closing-to-solving.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    z jiného soudku:
    Researchers Find Roads Shatter the Earth's Surface Into 600,000 Fragments - Slashdot
    https://science.slashdot.org/...earchers-find-roads-shatter-the-earths-surface-into-600000-fragments
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, to jsme zvědaví všichni. to letadlo navrhoval Calin Gologan z PC Aero, co navrhoval tak Elektra One - fakticky je to verze elektrického letadla Elektra One s prodlouženými křídly (stejně by šlo asi ukecat i stavitele českého Phoenixu, aby ho opatřil prodlouženými solárními křídly...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Já jsem celej ten tvůj původní příspěvek, kterej jsem odkazoval, bral jako dobrej vtip. Že i ty počítáš (pro začátek) s hrubejma číslama a zhruba ti to vychází.

    Ovšem jsem myslel, že celou dobu jedeme v tom, že jsou to jen ty nejoptimističtější odhady, které předpokládají "ideální kouli ve vakuu" a že všichni vědí, že v praxi se na mnoha místech řetězce ukáže mnohem menší, než 100% účinnost, a proto tyhle výpočty nemají praktický smysl.

    Jsem skutečně překvapen, že někdo další počítá ve stejném duchu a jsem proto velice zvědav jaké výsledky předvede v praxi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je asi správné očekávat výkon 5.06 kW - a to uz je definitivne verze, ktera se jistojiste nebude menit, protoze ted jsi to trefil? A btw... dve desetiny mista? LOL 8))

    Hele, kontrolni otazka: spocital sis to s temahle cislama? Mam takovy tuseni ze ne a ze az to udelas, tak prijdes s nejakym dalsim vysvetlenim, proc je i 5.06kW spatne a ve skutecnosti je to jeste vic 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Autonomy more than 24 hours", wtf?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The plane – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/en/plane/
    Length 8.5 meters
    Wingspan 24.9 meters
    Weight 450 kg
    Autonomy more than 24 hours
    Propulsion propeller, 2.2 m, 4 blades
    Engine electrical, max. 32 kW / 2200 rpm
    Engine efficiency 90%
    Two seater in tandem
    Energy solar
    Solar cells 22 m2
    Cells efficiency 22-24%
    Battery lithium-ion, 20 kWh

    při insolaci 1 kW/m2 (buď konzervativní odhad, nebo to lze brát při výšce slunce 50° nad obzorem) je asi správné očekávat výkon 5.06 kW (zejména pak během 2.5h přes poledne). Moje 4 kW jsou zbytečně konzervativní odhad.

    bude 2.5 kWh stačit k překonání odporu vzduchu? teoreticky, při znalosti klouzavosti a aplikaci mých zdejšími guruy zatracovaných, zapovězených a vůbec čarodějnických a podvratných metod, redukujích energetickou bilanci letu letadla na základoškolskou rovnoháhu sil na nakloněné rovině, by to mohlo jít možná odhadnout (přesně výpočty s nepřesnými čísly, co si přát víc!)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: debata o parkovacích automatech byla nejspíš jedním z mých největší omylů, ve smyslu, že to byla největší ztráta času (teda kromě debaty o solárních chodnících)

    a propos, nějak ti tu vyexperoval ban, či co. a takový klid tu už byl....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč je to podle tebe špatně - huh? Porad nechapes? Bizar.
    protože mám v oboru praxi - jo, ja vim, to ze jsi se cestou na kole dival na "meraky" takze mas "praxi" uz jsme slyseli v debate o parkovacich automatech a vsichni vime, jak to dopadlo. Takze tou praxi bych se zas tak neohanel 8) A btw, az budes priste rikat "konzervativni odhad", tak to rovnou napis. Kdyz s tim prijdes takhle potom, co se ukaze, ze ten odhad se ti moc nehodi do kramu, tak to spis vypada, ze se jen snazis vymluvit 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej, mě po 7 letech ty spekulace nebavěj - já se prostě zeptal. proč je to podle tebe špatně? (a ano, použil jsem konzervativní odhad výkonu panelů.. protože mám v oboru praxi)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jako plácl jsem nějaký číslo, 4 kW, tam, kde jsem mohl stejně dobře plácnout jiný, klidně 5 kW - 8))) jo jo, takhle vypada kvalitni, odborna argumentace. "Proste jsem placnul nejaky cislo, klidne jsem mohl placnout uplne jiny". Hele, proc se divis, ze o tobe rikam, ze jsi lhar? Kdyz naprosto bezostysne priznavas, ze pouzivas argumenty, o kterejch moc dobre vis, ze nemaji zadnou hodnotu?

    samotný Solar Stratos tým si myslí něco jiného - 8))))))

    XCHAOS: Nemas zac 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Arachne Aerospace on Twitter: "@SolarStratos Wired article numbers 2.5 h * ~4 kW (solar) + 20 kWh (battery) = 30 kWh vs 450 * 25000 * 9.81 ~ 30.7 kWh very narrow margin :)"
    https://twitter.com/ArachneLabs/status/808406025212661760
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tebe je taky nemožný udržet na svý straně... jako plácl jsem nějaký číslo, 4 kW, tam, kde jsem mohl stejně dobře plácnout jiný, klidně 5 kW: při tom prvním čísle to vyjde dost natěsno, při použití druhýho čísla s uvěřitelnou rezrvou...

    REDGUY: mno, samotný Solar Stratos tým si myslí něco jiného:
    SolarStratos on Twitter: "@ArachneLabs @swissinfo_en Thank your for your support !"
    https://twitter.com/SolarStratos/status/807971634330083328
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já prostě jen napjatě sleduju, jak dopadnou - v tom pripade doporucuju vic napjatyho sledovani a min vymejsleni cisel tak aby to vyslo a popirani fyzikalnich zakonu 8) A kdyby sla kombinace "napjaty sledovani + kriticky hodnoceni", bylo by to uplne super 8)

    tak je možné, že i Wired něco pomotal dohromady, nebo i že interviewovaný konstruktér něco pomotal dohromady. - bezpochyby. A proto je na miste misto nekritickeho nadseni a spamovani jejich PR do vsech moznejch klubu se trochu zamyslet nad tim, jestli to, co se pise, dava smysl nebo ne.
    KEJML
    KEJML --- ---
    REDGUY: Ok, beru zpět, v xchaoštině mám očividně stále rezervy...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    čísla nemaj žádnou rezervu, ale sedí. z 22m2 můžeš výš ve vzduchu zřejmě dostat o něco víc, než je 4 kW

    bomba, kdyz je nekdo nepoliben odchylkou, ale je fakt, ze xchaos by uz mel znat z bitcoiniho auditka minimalne gausse.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já prostě jen napjatě sleduju, jak dopadnou. a ano, stejně jako ten druhý článek slibuje hvězdy ve dne ve stratosféře (což je bohužel asi jen romantický mýtus... možná tak Venuše...) tak je možné, že i Wired něco pomotal dohromady, nebo i že interviewovaný konstruktér něco pomotal dohromady.

    výdrž 5.5h je na elektrické letadlo ovšem hodně, zvlášť pokud jen asi 1/3 bude ze soláru. snad je finta v tom, že půlka z toho je pak klouzavý let zpátky. I potom to odpovídá výdrži na baterie aspoň 1.5h, a celou dobu z toho stoupání - což je prostě pořád dost.

    (možná je ale u těch 5.5h celkem limitovaný třeba i zásobami kyslíku a prostě se musí pod cca 6000 m vrátit v nějakém termínu... )
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: čísla nemaj žádnou rezervu, ale sedí - jak jsem psal: nechapes zaklady fyziky. To ze "vychazi" zakladni vypocet, kterej ignoruje dokonce i hmotnost pilota, fakt neznamena, ze to "sedi". Ztraty v motoru, ve vrtuli, v aerodynamice... ne, _fakt_ to nesedi.

    Konkrétně, existují panely s 25% účinností, tak možná počítá s něčím lehce přes 5 kW - aha. Takze kdyz se ukaze, ze tvoje vlastni cisla dokazujou, ze to nefunguje, tak proste ty cisla zahodis a prineses jiny? Nejdriv tvrdis ze "z těch 22m2 panelů může čekat reálně tak 4-5 kW" a ted najednou jsme "pres 5kW"? Kdy jsi placal nesmysly? S tema prvnima cislama? S tema druhejma? Nebo je blbost oboje a casem prijdes s tretima? Takhle si predstavujes praci s faktama?

    Podle mě novinářům nahlásil dopu trvání zkušebního letu, při kterém evidentně chce (s cestujícím) dostoupat výrazně níž, než do 25 km - hele, cetl jsi to, co jsi sem copy&pastoval? "In late 2018 he plans to climb into SolarStratos and take two hours and 30 minutes to ascend to 25,000m." Nope, zcela explicitne se rika 2.5h do 25km, zadny "vyrazne niz".

    potom nějaký čas dobíjení baterií v nějaké výšce - viz vyse. Kdyby planoval nejakej podobnej profil, znamena to jeste mnohem vyssi stoupavost, protoze se natvrdo pise 2.5h do 25km.

    KEJML: No, myslim ze vcelku jasne ukazal, s jak velkou "nadsazkou" to svoje "cisla sedi" myslel, ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam