• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mluvím o trochu větších solárních letadlech s cestujícími. - no prave 8))) Jedinej genius, kteryho ta myslenka napadla. Genius, nebo neco jinyho 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: počkej, počkej.. solární letadla jsou docela zavedené odvětví a zrovna letos se máme celkem na co těšit. jediný, čím se liším, je, že mluvím o trochu větších solárních letadlech s cestujícími.

    klub je ale obecně i o elektrickém létání, protože technologie jsou sdílené. jakýkoliv pokrok na poli bateriových a jiných technologií pro elektrická letadla samozřejmě využijí i solární letadla - jsou jen speciální případ, nic víc.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm, a ani slovo o tom, ze by to mohlo bejt solarni. Pozoruhodny jak jsi porad jedinej, kdo tuhle myslenku hlasa. Cim to asi bude 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    spousta zajímavých detailů v článků (pozor, míchá se dohromady hybridní a eletrické létání)
    Next Big Future: Elon Musk says he is close to solving electric passenger jets with vertical takeoff and landing
    http://www.nextbigfuture.com/2016/02/elon-musk-says-he-is-closing-to-solving.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    z jiného soudku:
    Researchers Find Roads Shatter the Earth's Surface Into 600,000 Fragments - Slashdot
    https://science.slashdot.org/...earchers-find-roads-shatter-the-earths-surface-into-600000-fragments
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, to jsme zvědaví všichni. to letadlo navrhoval Calin Gologan z PC Aero, co navrhoval tak Elektra One - fakticky je to verze elektrického letadla Elektra One s prodlouženými křídly (stejně by šlo asi ukecat i stavitele českého Phoenixu, aby ho opatřil prodlouženými solárními křídly...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Já jsem celej ten tvůj původní příspěvek, kterej jsem odkazoval, bral jako dobrej vtip. Že i ty počítáš (pro začátek) s hrubejma číslama a zhruba ti to vychází.

    Ovšem jsem myslel, že celou dobu jedeme v tom, že jsou to jen ty nejoptimističtější odhady, které předpokládají "ideální kouli ve vakuu" a že všichni vědí, že v praxi se na mnoha místech řetězce ukáže mnohem menší, než 100% účinnost, a proto tyhle výpočty nemají praktický smysl.

    Jsem skutečně překvapen, že někdo další počítá ve stejném duchu a jsem proto velice zvědav jaké výsledky předvede v praxi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je asi správné očekávat výkon 5.06 kW - a to uz je definitivne verze, ktera se jistojiste nebude menit, protoze ted jsi to trefil? A btw... dve desetiny mista? LOL 8))

    Hele, kontrolni otazka: spocital sis to s temahle cislama? Mam takovy tuseni ze ne a ze az to udelas, tak prijdes s nejakym dalsim vysvetlenim, proc je i 5.06kW spatne a ve skutecnosti je to jeste vic 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Autonomy more than 24 hours", wtf?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The plane – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/en/plane/
    Length 8.5 meters
    Wingspan 24.9 meters
    Weight 450 kg
    Autonomy more than 24 hours
    Propulsion propeller, 2.2 m, 4 blades
    Engine electrical, max. 32 kW / 2200 rpm
    Engine efficiency 90%
    Two seater in tandem
    Energy solar
    Solar cells 22 m2
    Cells efficiency 22-24%
    Battery lithium-ion, 20 kWh

    při insolaci 1 kW/m2 (buď konzervativní odhad, nebo to lze brát při výšce slunce 50° nad obzorem) je asi správné očekávat výkon 5.06 kW (zejména pak během 2.5h přes poledne). Moje 4 kW jsou zbytečně konzervativní odhad.

    bude 2.5 kWh stačit k překonání odporu vzduchu? teoreticky, při znalosti klouzavosti a aplikaci mých zdejšími guruy zatracovaných, zapovězených a vůbec čarodějnických a podvratných metod, redukujích energetickou bilanci letu letadla na základoškolskou rovnoháhu sil na nakloněné rovině, by to mohlo jít možná odhadnout (přesně výpočty s nepřesnými čísly, co si přát víc!)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: debata o parkovacích automatech byla nejspíš jedním z mých největší omylů, ve smyslu, že to byla největší ztráta času (teda kromě debaty o solárních chodnících)

    a propos, nějak ti tu vyexperoval ban, či co. a takový klid tu už byl....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč je to podle tebe špatně - huh? Porad nechapes? Bizar.
    protože mám v oboru praxi - jo, ja vim, to ze jsi se cestou na kole dival na "meraky" takze mas "praxi" uz jsme slyseli v debate o parkovacich automatech a vsichni vime, jak to dopadlo. Takze tou praxi bych se zas tak neohanel 8) A btw, az budes priste rikat "konzervativni odhad", tak to rovnou napis. Kdyz s tim prijdes takhle potom, co se ukaze, ze ten odhad se ti moc nehodi do kramu, tak to spis vypada, ze se jen snazis vymluvit 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej, mě po 7 letech ty spekulace nebavěj - já se prostě zeptal. proč je to podle tebe špatně? (a ano, použil jsem konzervativní odhad výkonu panelů.. protože mám v oboru praxi)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jako plácl jsem nějaký číslo, 4 kW, tam, kde jsem mohl stejně dobře plácnout jiný, klidně 5 kW - 8))) jo jo, takhle vypada kvalitni, odborna argumentace. "Proste jsem placnul nejaky cislo, klidne jsem mohl placnout uplne jiny". Hele, proc se divis, ze o tobe rikam, ze jsi lhar? Kdyz naprosto bezostysne priznavas, ze pouzivas argumenty, o kterejch moc dobre vis, ze nemaji zadnou hodnotu?

    samotný Solar Stratos tým si myslí něco jiného - 8))))))

    XCHAOS: Nemas zac 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Arachne Aerospace on Twitter: "@SolarStratos Wired article numbers 2.5 h * ~4 kW (solar) + 20 kWh (battery) = 30 kWh vs 450 * 25000 * 9.81 ~ 30.7 kWh very narrow margin :)"
    https://twitter.com/ArachneLabs/status/808406025212661760
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tebe je taky nemožný udržet na svý straně... jako plácl jsem nějaký číslo, 4 kW, tam, kde jsem mohl stejně dobře plácnout jiný, klidně 5 kW: při tom prvním čísle to vyjde dost natěsno, při použití druhýho čísla s uvěřitelnou rezrvou...

    REDGUY: mno, samotný Solar Stratos tým si myslí něco jiného:
    SolarStratos on Twitter: "@ArachneLabs @swissinfo_en Thank your for your support !"
    https://twitter.com/SolarStratos/status/807971634330083328
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já prostě jen napjatě sleduju, jak dopadnou - v tom pripade doporucuju vic napjatyho sledovani a min vymejsleni cisel tak aby to vyslo a popirani fyzikalnich zakonu 8) A kdyby sla kombinace "napjaty sledovani + kriticky hodnoceni", bylo by to uplne super 8)

    tak je možné, že i Wired něco pomotal dohromady, nebo i že interviewovaný konstruktér něco pomotal dohromady. - bezpochyby. A proto je na miste misto nekritickeho nadseni a spamovani jejich PR do vsech moznejch klubu se trochu zamyslet nad tim, jestli to, co se pise, dava smysl nebo ne.
    KEJML
    KEJML --- ---
    REDGUY: Ok, beru zpět, v xchaoštině mám očividně stále rezervy...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    čísla nemaj žádnou rezervu, ale sedí. z 22m2 můžeš výš ve vzduchu zřejmě dostat o něco víc, než je 4 kW

    bomba, kdyz je nekdo nepoliben odchylkou, ale je fakt, ze xchaos by uz mel znat z bitcoiniho auditka minimalne gausse.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já prostě jen napjatě sleduju, jak dopadnou. a ano, stejně jako ten druhý článek slibuje hvězdy ve dne ve stratosféře (což je bohužel asi jen romantický mýtus... možná tak Venuše...) tak je možné, že i Wired něco pomotal dohromady, nebo i že interviewovaný konstruktér něco pomotal dohromady.

    výdrž 5.5h je na elektrické letadlo ovšem hodně, zvlášť pokud jen asi 1/3 bude ze soláru. snad je finta v tom, že půlka z toho je pak klouzavý let zpátky. I potom to odpovídá výdrži na baterie aspoň 1.5h, a celou dobu z toho stoupání - což je prostě pořád dost.

    (možná je ale u těch 5.5h celkem limitovaný třeba i zásobami kyslíku a prostě se musí pod cca 6000 m vrátit v nějakém termínu... )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam