REDGUY: že nemáš nutně k dispozici dostatečnou plochu křídla, je fakt. ale že s růstem rychlosti ti při stejném množství spotřebované energie klesá dolet, to je taky fakt.
pokud stavíš elektrické letadlo, máš nějaké maximální množství energie, které máš k dispozici - dejme tomu, že bys to letadlo celé vyrobil jen z baterií (samozřejmě s malou příměsí handwavia a unobtania o nulové hmotnosti, to dá rozum :-). Pro danou eneretickou hustotu těch baterií získáš křivku závislosti doletu na rychlosti, kterou chceš letět - a čím ta rychlost bude vyšší, tím bude dolet nižší (svoje šance zlepšíš, pokud zahrneš stoupání do cestovní hladiny s nižší hustotou vzduchu - jako to dělají dnešní dopravní letadla)
no a pokud srovnáváš letadlo složení "čistě jen s baterií" s letadlem složeným "trochu z baterií a trochu z fotovoltaiky", tak se ti to celé komplikuje, a musíš vzít v úvahu i dobu letu. Pro velmi krátkou dobu letu (dejme tomu do 1 hodiny) je výhoda přidané fotovoltaiky jistě zanedbatelná. Pro velmi dlouhou dobu letu (delší, než kolik trvá den) to také začne být diskutabilní - dostaneš sice "nekonečnou" výdrž i dolet, ale za cenu dost ošklivých tradeoffů u ostatních parametrů (a mimo jiné - dobíjení baterií na noční provoz ti celkový dolet za jediný den rozhodně nezvýší)
Zbývá dořešit otázku, jaký typ elektrického letadla (či vzducholodě) ti dokáže poskytnout kolik přepravených "kilogramokilometrů" za průměrnou jednotku času (s tím, že můžeš zvolit různé strategie, solární např. v noci jen parkovat a neletěte, bateriové řešit mezipřistání s dobíjením, apod.). No a když vynecháš nějakou výměnu dobitých battery packů za letu :-)) tak podle mě solární letadla v "kilogramokilometrech" budou vést až do energetické hustoty akumulátorů (velmi hrubě odhadnuto) kolem 1200 kW/kg... no a tam dnes velmi zhruba řečeno baterie zatím nejsou.
Solární letadla dnes za den prostě doletí dál, než bateriová (kromě scénářů velmi agresivního dobíjení či výměny baterií při mezipřistáních, než za letu - což ale rozhodně zvyšuje složitost minimálně stejně, jako když bys řešil nějaká přídavná skládací křídla, apod.). A hranice jak daleko za ten den doletí, se pohybuje velmi zhruba někde tam, co předvedl SI2 (s tím, že alternativou je neletět v noci a urazit zhruba stejný úsek pouze za denního světla - rychleji, bez dobíjení baterií).
Co se mi na tom líbí je třeba to, že pro danou trasu a roční období je to celé vlastně velmi dobře předvídatelné - pravděpodobně lépe, než třeba plavba plachetnic, a přitom nemůžeš popřít, že plachetnice měly stovky až tisíce let značný ekonomický význam. Trh pro solární leteckou dopravu by pořád byl oproti plachetní dopravě daleko předvídatelnější (a zřejmě i bezpečnější) a pravděpodobně méně ovlivněný výkyvy počasí (protože to lze předpovědět den dopředu, ale už ne řady týdnů dopředu, a tolik obvykle trvaly zaocenáské plavby plachetnic).
Klidně si tedy můžeš představit nějakou alternativní, "mimozemskou" technickou civilizaci, která se z nějakého důvodu nachází v období solární letecké dopravy - tak jako lidstvo mělo období dopravy plachetnicemi.