• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nejsem jediný, kdo přišel s myšlenkou solárních letadel pro cestující. - a to je zase typickej priklad tvyhoi vykrucovani a manipulovani s realitou. Technicky vzato, je to pravda. Nejsi "jedinej", koho by tahle myslenka napadla. Ale nikdo jinej, aspon trochu duveryhodnej, nehlasa tu tvoji specifickou variantu, tj. komercni letadla pro 20+ lidi. A uz vubec nemluve o specifickych detailech (rozpeti stovek metru, stratosferickej provoz). Cili jako obvykle: mlzis a vykrucujes se.

    logicky nahradíš baterii o energetické hustotě - ne, nenahradis. To ze je _pitomost_ divat se ciste na "energetickou hustotu" panelu a baterii uz jsme ti vysvetlovali nekolikrat. Ze to porad nechapes... no, idiot, no 8) Takze se zbytkem se nebudu ani obtezovat...

    tvůj základní předpoklad, kterým je jakási "nevynutelnost" dnešního stavu věcí - ale prdlajs. O nejakym "dnesnim stavu veci" nerikam vubec nic. Vsechno co rikam je, ze to co hlasas jsou idiotsky blaboly, demonstrujici krome jineho tvoji neschopnost pochopit stredoskolskou fyziku. Rec je o tobe a tvy hlouposti, ne o nejakym "dnesnim stavu veci"
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ach jo. 3. a 5. odstavec říká cca to samé, sorry. nemá čas to kromě vymýšlení ještě podřizovat nějaké redakční úpravě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ať se ti to líbí nebo ne - nejsem jediný, kdo přišel s myšlenkou solárních letadel pro cestující.

    tvoje teorie - že elektrické (či hybridní) létání sice ano, ale že pokrok na poli baterií učiní ten přídavný solární zdroj energie zbytečný - je po technické stránce jedna možnost. ekonomie ale kupodivu není příliš nakloněna tomu, že dnešní elektrická letadla s těmi trochu účinějšími bateriemi budou mít trochu větší výdrž při stejné rychlosti, tedy i větší dolet - ekonomie naopak velí prozkoumat možnost, že místo části nákladu baterií naložíš cestující.

    pokud fotovoltaika integrovaná do konstrukce křídla přidá 0.5 kg/m2 křídla a budeš moc počítat aspoň třeba průměrně se 150W na těhle 0.5 kg po dobu aspoň třeba 4 hodin přes poledne, tak tím logicky nahradíš baterii o energetické hustotě 1200 Wh/kg (nebo jsem ve svých základoškolsko-kupeckých počtech zase udělal chybu? nemyslím si: 4 x 150 x 2, počítal bys to jinak?). Dnešní typy baterií mají kolem 250 Wh/kg, EADS počítá ve své studii s ekonomičností elektrockého létání, kdyby se dosáhlo aspoň 1000 Wh/h.

    dnešní lithiové baterie mají maximální (nikoliv optimální - ale maximální) dobíjecí i vybíjecí proud numericky velmi blízký C - tedy, baterie o kapacitě 1 Ah typicky bude dodávat zhruba maximálně 1 A (je to prostě víceméně náhodná shoda, odpovídající dnešní úrovni lithiové technologie - oproti tomu olověné baterie mají větší vybíjecí, menší nabíjecí). protože většinou chceš motor pohánět při startu maximálním vybíjecím proudem a pak trochu stáhnout výkon, tak to celkem vysvětluje, proč se dnes výdrž čistě elektrických letadel pohybuje kolem té jedné hodiny.

    jakkoliv to pokládáš za pitomé, tak výdrž 4 hodin kolem poledne, pokud by si předtím cca během
    0.5-1 h stoupal nad mraky, ti dnes posouvá dolet solárně-bateriových (nikoliv čistě solárních) letadel nad dolet čistě bateriových, a i kdyby se to s těmi bateriemi zlepšilo, tak bude záviset na typu toho zlepšení: pokud zvýšení energetické hustoty nezmění dnešní poměr mezi max.vybíjecím proudem (v A), tak pro lety trvající aspoň 4 hodiny a ve výšce, ve které podstatnou část roku už jsi nad oblačností, je (dnešní! 0.5 kg křemíku na m2 je dnes reálně dosahovaná hodnota) fotovoltaika výhodnější, než (budoucí) baterie až do hustotyu 1200 Wh/kg (a toto je otázka, kdy bude reálně průmyslově nabízeno - tlak poptávky po smartphonech a tabletech s větší výdrží je obrovský, kdyby to šlo snadno, tak ty baterie tu už máme)

    Pokud by solární letadlo během 6h (hodina stoupání, 4 hodiny cestovního letu, hodina klesání) dokázalo dosáhnout průměrné rychlost aspoň 300 km/h (a tohle je to velké "ale", související skutečně s energetickou hustotou baterií - do jaké výšky za tu hodinu vystoupá? kolik energie v bateriích zbyde na paralelní provoz na solár i baterie současně? atd.), tak takto můžeš mezi sebou v pohodě propojit v podstatě libovolné dvě evropské destinace během 6 hodin letu. (a 6 h letu není zcela likvidačních, pokud by např. díky nižší hlučnosti a nulovým emisím mohl tento typ letadel přistávat bíže centrum měst, než letadla proudová)

    Myslím, že je na čase si z toho sestavit nějakou rovnici, či funkci závislosti něčeho na něčem (např. doletu na energetické hustotě baterií, apod.). Navrhni nějaká písmena pro parametry, která diskutuju výše, ať nedojde k dalšímu babylonskému zmatení jazyků.

    V té ekonomice hrají roli další věci, ale zase nejsi schopen dokázat, že rychlost vždy zvítězí nad ostatními parametry služby. Přímá spojení bez přestupů dnes i u proudových letadel vedou k existenci přímých letů trvajících až 17h (!) - takže přestupy populární nejsou. V posuzování komfortu ale svou roli hraje i hlučnost (když odečteš "ideologické" parametry, jako jsou ty emise). Takže tiché, přímé spojení by na trhu mohlo být posuzované jako komfortnější, než třeba spojení s přestupem, kde se letí dva hodinové přelety větším rychlejším letadlem, a mezitím se ovšem dvě hodiny čeká na nudném letišti na přestup (z vlastní zkušenosti vím, že prvních několik hodin v letadle u okénka je vždy subjektivně daleko příjemnějších, než čekání na letišti!)

    Celá debata je o tom, jestli mezera na trhu existuje - a ta bude záviset na spoustě detailů. Třeba jestli by se vyplatilo vytvořit víc pracovních míst pilota, kdyby solární letadla byla levná (co třeba pokud bude řízení solárního letadla silně asistované softwarem? jako se to očekává u řízení aut? prakticky poloautomatické?). Nebo kolik bude stát 1 kg tenkovrstvé fotovoltaiky vs. 1 kg baterie s vysokou energetickou hustotou. Apod.

    Tvůj trolling celý předpokládá jaký strnulý stav ekonomiky, kde pouze vybrané parametry (včetně cenových) vybraných technologií se budou nějak dál rozvíjet, víceméně lineárně extrapolovat - a jiné parametry (včetně cenových) jsou dnes na hranici svých možností. Ale nejzákladnější ekonomická rozvaha (např.: nachází se na téhle planetě víc křemíku nebo lithia? bude cena elektřiny ze sítě vždy zcela zanedbatená, zejména třeba při nočním dobíjení? nakolik díky asistenci automatizace klesne cena práce pilota?) viditelně nabízí víc možných scénářů - a tvoje tvrzení, že můj scénář je navždy ze hry, je prostě jen formou "sázky na jistotu" - sázíš na kombinaci některých trendů a setrvalého stavu u některých jiných věcí.

    Když se podíváš na jiné trendy, tak přímé propojení hlavních destinací (které ale paradoxně slouží čím dál víc jen jako přestupní místa k destinacím finálním) je dnes na hranici možností - ať už jde o dálnice nebo kapacitní letecké spoje. Přímé propojení "vedlejších" destinací, zvlášť v kombinaci s nástroji sharingové ekonomiky (představ si nahrazení letenkových portálů nějakou kombinací Airbnb, Uberu, apod.!) vůbec nevypadá nereálně: jednoduše si dáš do aukce poptávku na nějakou trasu, zajímá tě přímý let, a chceš jet (automatizovanou elektromobilní taxislužbou, když ne třeba na elektrické jednokolce :-) nejvýše 100 km (součet vzdálenosti na místo odletu a z místa příletu), tedy nejvýše 2h na zemi. A složíš zálohu - tedy, bude-li takový let sestaven, záloha se použije na koupi letenky.

    V éře před internetem by něco podobného bylo prakticky nemyslitelné - ale dnes by strojové zpracování takových poptávek byla hračka. Dopravce by jednoduše vyextrapoloval, kde poblíž shluku těch poptávek je nejbližší louka, kam může přistavit solárně-elektrické letadlo on demand, dovezl by na místo startu (zcela mimo předraženou infrastrukturu mezinárodních letišť!) cestující, ty by dopravil do místa přiměřeně vzdáleného od cílových destinací - a je to.

    Teď si k tomu připočti, že kvůli hlučnosti nikdo moc nechce bydlet bezprostředně blízko dnešních mezinárodních letišť - naopak tam máš obrovskou šanci zabřednout do několikahodinové dopravní zácpy (např. v Bangkoku) - a celé to najednou nevypadá tak šíleně. Přistávací poplatky "na poli" budou nižší, než na mezinárodním letišti, přímý spoj nabídne větší komfort, nízká hlučnost nabídne vyšší komfort, křemík je levnější než lithium, přistát s nabitými bateriemi je levnější, než přistát s plnými, autopilot bude levnější, než dnešní profesionální piloti, úspory z rozsahu se netýkají elektřiny v takovém rozsahu, v jakém se týkaly velkých leteckých turbín... a pravidelné lety lze nahradit "on demand chartery", při které tradiční aerolinky nahradí v podstatě něco na úrovni mobilní aplikace. Tržní cena letů solárních letadel se samozřejmě bude měnit podle ročních období (protože v létě na stejné trase třeba letadlo přistane s dobitými bateriemi kdekoliv a zvládne v krajním případě třeba i 1 krátký a 1 dlouhý let... zatímco v zimě se bude muset přes noc dobíjet a nezvládne nejdelší přímé lety)

    Spíš než o "genialitě" (kterou z neznámého důvodu nenávidíš, i kdyby se u někoho, neříkám u mě, náhodou vyskytla) je to o tom popustit uzdu fantazii a být prachobyčejný fanoušek klasické sci-fi.

    Fandím tvému trollingu v případech jako je tento: [ REDGUY @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] ano - ani já nechápu, proč by u stacionární meteostanice chtěl autor používat GPS (nejspíš proto, že ho tam má.. nebo je to kamuflovaný projekt Earth exploration roveru, případně chce meteostanici pohodit na nějakém náhodném místě bez nutnosti zapisovat, na jakých GPS souřadnicích to bylo? nevím, problém je, že autor toho nápadu není tak trollovzdroný, jako já...). na netu existují elementární chyby, na které můžeš upozorňovat... a našel si jich v minulosti párt i u mě...

    Problém je, že tvůj základní předpoklad, kterým je jakási "nevynutelnost" dnešního stavu věcí, protože přece kdyby to šlo jinak, tak by to někdo vymyslel, je prostě jakýsi "meta-omyl". Pořád jsem argumentoval třeba bratry Wrightovými a lordem Kelvinem, ale nechci se opakovat: ten vývoj neustále přetrvává v čase. "na trhu není poptávka po více, než několika desítkách počítačů", dle IBM, že. Zhruba ve stejné éře - kdyby ti naslouchala Vera Rubin (astronomka, nedávno zemřela), nikdy by nezměřila, že galaxie podle všeho nerotují ani podle Newtona, ani podle Einsteina (resp. pokud ano, tak musí existovat něco, co vůbec žádným způsobem nepozorujeme, i když se stále víc a dráž snažíme to nějakým trikem pozorovat - což je docela klíčový problém dnešní astrofyziky)

    Tvoje myšlení typu "nic na světě mě nemůže překvapit" ti jistě usnaďnuje vítězit nad svými oponenty např. ve stolních hrách, kde jsou pravidla buď daná (nebo kde je dokonce sám vymýšlíš) - problém reálného světa je, že všechna pravidla nebyla odhalena, všechny budoucí trendy nejsou známé a i hlupák typu já není zcela bez šance vsadit si na nějakou kombinaci trendů, která se ti v předchozím (stacionárním) ekonomickém, fyzikálním a politickém modelu světa jevila "off the chart".

    Jsi prostě paradigmaticky rigidní - což je v některých dílčích oblastech výhodou, ale v jiných máš šance asi jako kdyby Napoleon nečekaně musel čelit střemhlavým bombardérům.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (mluví o budoucí 3 místné verzi s přetlakovou kabinou!) - 8)) Jo, jasne. Tri mistna verze s pretlakovou kabinou, to dokazuje, ze tvoje blaboly o dvacetimistnejch solarnich DC3 jsou v poradku. No urcite 8))

    a objevily se i nápady (od designerů, převážně), které jsou víc mimo jakoukoliv reálnou fyziku - a? To ze nekdo pise jeste vetsi pitomosti nez ty nejak znamena, ze tvoje pitomosti nejsou pitomosti?

    prostě nejsem "jediný, koho to napadlo" - tak prosim _konkretni_ zdroj, podle ktereho si nekdo pricetny (ne student designu s photoshopem) mysli, ze hromadna komercni doprava lidi solarnima letadlama s kapacitou 20+ lidi (tj. to co ty hlasas) je realizovatelnej, dobrej napad. Prosim, ukaz mi takovej zdroj. (A kdyz uz budes u toho, prosim, nalinkuj i toho Pickarda, at vime, co vlastne presne rikal. Prece jen, mame urcite zkusenosti s tvoji... verohodnosti 8) )

    některé nápady třeba nejsou mimo, tak by se ti zhroutil podstatný kus tvého světonázoru - no urcite. Naprosto bych se zhroutil 8)))

    ukázat, že věci _jdou_ dělat jinak - no jenom skoda, ze zatim mas jen plnou hubu kecu a nic poradneho jsi neukazal. Teda, krome cele rady vymluv a vytacek 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, teď jsem přes vánoce měl tu čest být na horách ve společnosti třináctileté neteře na kterou leze puberta... a díky tomu jsem si uvědomil, co mi vlastně tak moc tvoje online chování ke mě připomíná...

    podívej, i kdyby to byl blbý nápad - tak blbých nápadů, na které navíc lidi lákají investory, nebo loudí dotace, je přece všude kolem celá řada. proč tahle fixace tímhle jedním konkrétním?

    solární letadla se velmi pomalu vyvíjí od jednomístných k dvoumístným. je to pohyb popravdě opravdu dost pomalý na to, aby šlo už mluvit o letadlech s cestujícími: ale současně, ten pohyb tam je. z nějakého důvodu ty myšlenku přisuzuješ mě, ale lze jí mezi řádky číst u všech týmů - u Solar Impulse (Pickard o tom při příležitosti obletu Země mluvil... start na baterie, ano), u Solar Flight, u Solar Stratos (mluví o budoucí 3 místné verzi s přetlakovou kabinou!). a objevily se i nápady (od designerů, převážně), které jsou víc mimo jakoukoliv reálnou fyziku, než byly ty moje.

    vidím, že se občas (vyjímečně) v některých klubech pustíš do trollingu proti jiným lidem než mě - a nemáš špatné argumenty. být nucen čelit nějaké kritiice je určitě nakonec přínos, ale co je moc, to je moc.

    prostě nejsem "jediný, koho to napadlo". to je jednak. a za druhé, tvůj boj proti nápadům ve jménu boje proti "samozvaným géniům" je trapná taktika. nápady chtějí, aby se o nich lidi bavili. takhle se vývoj posouvá dopředu. spousta nápadů je samozřejmě chybných nebo naivních - ale to neznamený automaticky, že takové jsou všechny a zejména to neznamená, že ty máš být arbitrem toho, které to jsou.

    spíš speciálně u tebe z toho cítím takový pocit, že kdyby se ukázalo, že některé nápady třeba nejsou mimo, tak by se ti zhroutil podstatný kus tvého světonázoru. (protože jinak tak strašně zaryté úsilí, které tomu věnuješ, vysvětlit nejde).

    (mě pochopitelně světonázory rozbíjet baví - ukázat, že věci _jdou_ dělat jinak, neznamená automaticky, že je tak lidi dělat budou - ale je to samozřejmě daleko důležitější, než nějaká propaganda, že by se _měly_ dělat jinak, nebo tak...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mluvím o trochu větších solárních letadlech s cestujícími. - no prave 8))) Jedinej genius, kteryho ta myslenka napadla. Genius, nebo neco jinyho 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: počkej, počkej.. solární letadla jsou docela zavedené odvětví a zrovna letos se máme celkem na co těšit. jediný, čím se liším, je, že mluvím o trochu větších solárních letadlech s cestujícími.

    klub je ale obecně i o elektrickém létání, protože technologie jsou sdílené. jakýkoliv pokrok na poli bateriových a jiných technologií pro elektrická letadla samozřejmě využijí i solární letadla - jsou jen speciální případ, nic víc.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm, a ani slovo o tom, ze by to mohlo bejt solarni. Pozoruhodny jak jsi porad jedinej, kdo tuhle myslenku hlasa. Cim to asi bude 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    spousta zajímavých detailů v článků (pozor, míchá se dohromady hybridní a eletrické létání)
    Next Big Future: Elon Musk says he is close to solving electric passenger jets with vertical takeoff and landing
    http://www.nextbigfuture.com/2016/02/elon-musk-says-he-is-closing-to-solving.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    z jiného soudku:
    Researchers Find Roads Shatter the Earth's Surface Into 600,000 Fragments - Slashdot
    https://science.slashdot.org/...earchers-find-roads-shatter-the-earths-surface-into-600000-fragments
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, to jsme zvědaví všichni. to letadlo navrhoval Calin Gologan z PC Aero, co navrhoval tak Elektra One - fakticky je to verze elektrického letadla Elektra One s prodlouženými křídly (stejně by šlo asi ukecat i stavitele českého Phoenixu, aby ho opatřil prodlouženými solárními křídly...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Já jsem celej ten tvůj původní příspěvek, kterej jsem odkazoval, bral jako dobrej vtip. Že i ty počítáš (pro začátek) s hrubejma číslama a zhruba ti to vychází.

    Ovšem jsem myslel, že celou dobu jedeme v tom, že jsou to jen ty nejoptimističtější odhady, které předpokládají "ideální kouli ve vakuu" a že všichni vědí, že v praxi se na mnoha místech řetězce ukáže mnohem menší, než 100% účinnost, a proto tyhle výpočty nemají praktický smysl.

    Jsem skutečně překvapen, že někdo další počítá ve stejném duchu a jsem proto velice zvědav jaké výsledky předvede v praxi.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je asi správné očekávat výkon 5.06 kW - a to uz je definitivne verze, ktera se jistojiste nebude menit, protoze ted jsi to trefil? A btw... dve desetiny mista? LOL 8))

    Hele, kontrolni otazka: spocital sis to s temahle cislama? Mam takovy tuseni ze ne a ze az to udelas, tak prijdes s nejakym dalsim vysvetlenim, proc je i 5.06kW spatne a ve skutecnosti je to jeste vic 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Autonomy more than 24 hours", wtf?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The plane – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/en/plane/
    Length 8.5 meters
    Wingspan 24.9 meters
    Weight 450 kg
    Autonomy more than 24 hours
    Propulsion propeller, 2.2 m, 4 blades
    Engine electrical, max. 32 kW / 2200 rpm
    Engine efficiency 90%
    Two seater in tandem
    Energy solar
    Solar cells 22 m2
    Cells efficiency 22-24%
    Battery lithium-ion, 20 kWh

    při insolaci 1 kW/m2 (buď konzervativní odhad, nebo to lze brát při výšce slunce 50° nad obzorem) je asi správné očekávat výkon 5.06 kW (zejména pak během 2.5h přes poledne). Moje 4 kW jsou zbytečně konzervativní odhad.

    bude 2.5 kWh stačit k překonání odporu vzduchu? teoreticky, při znalosti klouzavosti a aplikaci mých zdejšími guruy zatracovaných, zapovězených a vůbec čarodějnických a podvratných metod, redukujích energetickou bilanci letu letadla na základoškolskou rovnoháhu sil na nakloněné rovině, by to mohlo jít možná odhadnout (přesně výpočty s nepřesnými čísly, co si přát víc!)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: debata o parkovacích automatech byla nejspíš jedním z mých největší omylů, ve smyslu, že to byla největší ztráta času (teda kromě debaty o solárních chodnících)

    a propos, nějak ti tu vyexperoval ban, či co. a takový klid tu už byl....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč je to podle tebe špatně - huh? Porad nechapes? Bizar.
    protože mám v oboru praxi - jo, ja vim, to ze jsi se cestou na kole dival na "meraky" takze mas "praxi" uz jsme slyseli v debate o parkovacich automatech a vsichni vime, jak to dopadlo. Takze tou praxi bych se zas tak neohanel 8) A btw, az budes priste rikat "konzervativni odhad", tak to rovnou napis. Kdyz s tim prijdes takhle potom, co se ukaze, ze ten odhad se ti moc nehodi do kramu, tak to spis vypada, ze se jen snazis vymluvit 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej, mě po 7 letech ty spekulace nebavěj - já se prostě zeptal. proč je to podle tebe špatně? (a ano, použil jsem konzervativní odhad výkonu panelů.. protože mám v oboru praxi)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jako plácl jsem nějaký číslo, 4 kW, tam, kde jsem mohl stejně dobře plácnout jiný, klidně 5 kW - 8))) jo jo, takhle vypada kvalitni, odborna argumentace. "Proste jsem placnul nejaky cislo, klidne jsem mohl placnout uplne jiny". Hele, proc se divis, ze o tobe rikam, ze jsi lhar? Kdyz naprosto bezostysne priznavas, ze pouzivas argumenty, o kterejch moc dobre vis, ze nemaji zadnou hodnotu?

    samotný Solar Stratos tým si myslí něco jiného - 8))))))

    XCHAOS: Nemas zac 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Arachne Aerospace on Twitter: "@SolarStratos Wired article numbers 2.5 h * ~4 kW (solar) + 20 kWh (battery) = 30 kWh vs 450 * 25000 * 9.81 ~ 30.7 kWh very narrow margin :)"
    https://twitter.com/ArachneLabs/status/808406025212661760
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tebe je taky nemožný udržet na svý straně... jako plácl jsem nějaký číslo, 4 kW, tam, kde jsem mohl stejně dobře plácnout jiný, klidně 5 kW: při tom prvním čísle to vyjde dost natěsno, při použití druhýho čísla s uvěřitelnou rezrvou...

    REDGUY: mno, samotný Solar Stratos tým si myslí něco jiného:
    SolarStratos on Twitter: "@ArachneLabs @swissinfo_en Thank your for your support !"
    https://twitter.com/SolarStratos/status/807971634330083328
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já prostě jen napjatě sleduju, jak dopadnou - v tom pripade doporucuju vic napjatyho sledovani a min vymejsleni cisel tak aby to vyslo a popirani fyzikalnich zakonu 8) A kdyby sla kombinace "napjaty sledovani + kriticky hodnoceni", bylo by to uplne super 8)

    tak je možné, že i Wired něco pomotal dohromady, nebo i že interviewovaný konstruktér něco pomotal dohromady. - bezpochyby. A proto je na miste misto nekritickeho nadseni a spamovani jejich PR do vsech moznejch klubu se trochu zamyslet nad tim, jestli to, co se pise, dava smysl nebo ne.
    KEJML
    KEJML --- ---
    REDGUY: Ok, beru zpět, v xchaoštině mám očividně stále rezervy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já prostě jen napjatě sleduju, jak dopadnou. a ano, stejně jako ten druhý článek slibuje hvězdy ve dne ve stratosféře (což je bohužel asi jen romantický mýtus... možná tak Venuše...) tak je možné, že i Wired něco pomotal dohromady, nebo i že interviewovaný konstruktér něco pomotal dohromady.

    výdrž 5.5h je na elektrické letadlo ovšem hodně, zvlášť pokud jen asi 1/3 bude ze soláru. snad je finta v tom, že půlka z toho je pak klouzavý let zpátky. I potom to odpovídá výdrži na baterie aspoň 1.5h, a celou dobu z toho stoupání - což je prostě pořád dost.

    (možná je ale u těch 5.5h celkem limitovaný třeba i zásobami kyslíku a prostě se musí pod cca 6000 m vrátit v nějakém termínu... )
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: čísla nemaj žádnou rezervu, ale sedí - jak jsem psal: nechapes zaklady fyziky. To ze "vychazi" zakladni vypocet, kterej ignoruje dokonce i hmotnost pilota, fakt neznamena, ze to "sedi". Ztraty v motoru, ve vrtuli, v aerodynamice... ne, _fakt_ to nesedi.

    Konkrétně, existují panely s 25% účinností, tak možná počítá s něčím lehce přes 5 kW - aha. Takze kdyz se ukaze, ze tvoje vlastni cisla dokazujou, ze to nefunguje, tak proste ty cisla zahodis a prineses jiny? Nejdriv tvrdis ze "z těch 22m2 panelů může čekat reálně tak 4-5 kW" a ted najednou jsme "pres 5kW"? Kdy jsi placal nesmysly? S tema prvnima cislama? S tema druhejma? Nebo je blbost oboje a casem prijdes s tretima? Takhle si predstavujes praci s faktama?

    Podle mě novinářům nahlásil dopu trvání zkušebního letu, při kterém evidentně chce (s cestujícím) dostoupat výrazně níž, než do 25 km - hele, cetl jsi to, co jsi sem copy&pastoval? "In late 2018 he plans to climb into SolarStratos and take two hours and 30 minutes to ascend to 25,000m." Nope, zcela explicitne se rika 2.5h do 25km, zadny "vyrazne niz".

    potom nějaký čas dobíjení baterií v nějaké výšce - viz vyse. Kdyby planoval nejakej podobnej profil, znamena to jeste mnohem vyssi stoupavost, protoze se natvrdo pise 2.5h do 25km.

    KEJML: No, myslim ze vcelku jasne ukazal, s jak velkou "nadsazkou" to svoje "cisla sedi" myslel, ne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: čísla nemaj žádnou rezervu, ale sedí. z 22m2 můžeš výš ve vzduchu zřejmě dostat o něco víc, než je 4 kW, protože svojí roli hraje i dobré chlazení panelu ledových vzduchem, kterého na zemi nikdy nedosáhneš. Konkrétně, existují panely s 25% účinností, tak možná počítá s něčím lehce přes 5 kW, v ten moment získáš 2.5 kW rezervu.

    Fakticky mě třeba překvapuje, že jsem vůbec mohl být propagátorem solárního létání předtím, než jsem si na vlastní kůži osahal, jakou roli při dosažení maximální účinnosti panelu hraje chlazení...

    Stoupavost předpokládá 10000 m/3600 sekund, takže něco kolem 3 m/s. To teda vůbec není málo a samozřejmě: budu zatraceně zvědav, jak to klapne. Podle mě novinářům nahlásil dopu trvání zkušebního letu, při kterém evidentně chce (s cestujícím) dostoupat výrazně níž, než do 25 km: i v nižší výšce má pořád šanci překonat stávající rekord pilotovaného vrtulového letadla, a tomu by ohlášená čísla odpovídala víc.

    Spíš mi přijde, že na vrcholu stoupání budou solární letadla muset letět co nejrychleji, tedy plný výkon motoru, tedy plný odběr z baterií a fotovoltaiky (a ztráta jednoho z těchto dvou zdrojů energie by mohla znamenat pokles rychlosti pod pádovou - "coffin corner" jako u U2, protože i takhle lehká letadla se tam nacházejí mimo tu část obálky, ve které mohou fungovat jako větroně). Takže spíš to vidím na rychlé stoupání na baterie i soláry, potom nějaký čas dobíjení baterií v nějaké výšce typu SI2 (5000m? prostě ještě v relativně hustých vrstvách atmosféry) a potom závěrečný výstup na solár i baterie současně a na plný výkon motorů - v podstatě takový "výskok". Ale každopádně sám říká, že ve 25 km vydrží max. 15 minut, což nasvědčuje tomu, že čistě jen na solár se v ní neudrží.

    (Zase u někoho, kdo obeplul Zemi na solární lodi, bych čekal, že má základní povědomí, kolik energie vyždímal v jakém počasí, z jaké teploty, apod... a myslím má v týmu taky někoho, kdo se zabýval létáním...)

    REDGUY: ano, udělal jsem copy+paste z MATE calculatoru, který bohužel numerické locales přebírá z nastavení systému, včetně čárky (děs, tohleto... desetinná čárka jsou naše palce a stopy). ale něco to vypovídá o kvalitě tvých argumentů, když zajdeš až takhle daleko...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    KEJML: Hele, to ze to je nevazne minenej zertik bych akceptoval, kdyby po tom nasledovalo nejaky kriticky zhodnoceni toho, ze cisla _nesedi_ a co to asi tak vypovida o celym projektu. Takhle je to jen dalsi odvadeni pozornosti.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Na první pohled vypadá zajímavě, ale (i po vašem číselném rozboru) jsem zvědav na reálné výsledky.

    REDGUY: Nevím, jestli je to rýpání za každou cenu, nebo anti-xchaos zaslepenost, ale zrovna příspěvek na který reaguješ je celkem jasný...

    takže asi 10 kWh, takže 30 kWh. - wtf? panely 10, baterie (dříve zmíněných) 20, celkem 30

    proboha zivyho, ty ses ale idiot. Jako ja chapu, ze ses nadsenej z toho, ze konecne umis vzorecek pro praci a vykon, takze jo, na tebe dobry, ale... TY IDIOTE, to je jen ZAKLADNI VZOREC PRO IDEALNI PRIPAD, KTEREJ IGNORUJE V PODSTATE VSECHNO. Však na konci toho výroku je smajlík a i poslední věta snad naznačuje jasnou nadsázku.

    A v češtině je použití desetinné čárky snad normální.

    Většinou mě ty vaše nekonečné debaty svým zvráceným způsobem baví, ale občas to zachází až příliš daleko i na mne..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže pokud by solární letadlo teoreticky mělo dolet 3000 km za den (což je moje, ničím nepodložená teorie) - A kdyby melo dolet 300000 km za den a litalo ve vakuu, tak s nim muzeme na Mesic. A kdyby byly v prdeli ryby, nemuseli by bejt rybniky. "Vizionar" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže asi 10 kWh, takže 30 kWh. - wtf?

    stroj váží prázdný 450 kg, rozdíl výšky je 25000 m, to dělá.. 30,656 kWh. čísla mu tedy sedí, - proboha zivyho, ty ses ale idiot. Jako ja chapu, ze ses nadsenej z toho, ze konecne umis vzorecek pro praci a vykon, takze jo, na tebe dobry, ale... TY IDIOTE, to je jen ZAKLADNI VZOREC PRO IDEALNI PRIPAD, KTEREJ IGNORUJE V PODSTATE VSECHNO.

    Cili, pokud SolarStratos nebude litat ve vakuu, nebude mit kouzelnej pohon s efektivitou 100% a jeho pilot nebude vazit 0kg, tak _presne_ naopak - CISLA NESEDI. A nesedi uz uplne na ty nejzakladnejsi urovni.

    ( a btw, pevne doufam, ze to "30,656" je jen tvoje pouzivani destiny carky misto tecky, protoze jinak jsi navic "jen" o tri rady mimo 8))) )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam