REDGUY: plochu křídel má smysl brát v úvahu z hlediska plošného zatížení křídla: spíše-bateriová letadla dosáhnou vyššího plošného zatížení křídla, než spíše-solární letadla. vyšší plošné zatížení křídla ti zlepší rozpětí povětrnostních podmínek, kdy můžeš létat a zlepší šanci, že opravdu doletí kam směřuješ (místo toho, aby se to blížilo tomu balónu).
otázka ale je, k čemu ti je vyšší plošné zařízení bude, když se ti třeba zhorší poměr užitečného zatížení k vzletové hmotnosti. představ si, že třeba u bateriového letadla bude podíl užitečného zatížení jen 20%, zatímco u solárního letadla 50% (tohle velmi zhruba odpovídá číslům Sunseeker Duo a Solar Stratos - SI2 není v tomhle ohledu relevantní, resp. ty baterie pro celonoční výdrž/maximální dostup můžeš označit za "užitečné zatížní", pokud s tím budeš létat jen v dne a relativně nízko). představ si teď, že tenhle podíl promítneš do plošného zatížení křídla.
V tomhle modelovém případě máš třeba solární letadlo, kde při wing loading 20 kg/m2 bude z toho 10 kg/m2 užitečné zatížení. Naproti tomu: rychlejší bateriové letadlo při 40 kg/m2 (s tím by už mohlo létat za většiny typů počasí, jako běžná malá motorová letadla) bude mít v případu viz výše jen 8 kg/m2 křídla. Tady ti prostě nepomůže mlátit po oponentech donekonečna idiotama: i kdyby cena energie z baterií byla nulová a i kdyby lithium nebylo dlouhodobě vzácnějším zdrojem, než křemík, tak pořád v rámci konstrukce letadla hraje roli to, na jaký podíl užitečného zatížení vůči vzletové hmotnosti se dostaneš - a samozřejmě, baterie musíš umístit do trupu nebo nějakých vyhřívaných gondol na křídle a zvyšují ti tedy nároky na to, aby konstrukce obsahovala příslušné hardpointy, které nesou ve vzduchu i na zemi nějakou podstatnou část celkové vzletové hmotnosti, zatímco rozmístění fotovoltaiky na křídle i na trupu rovnoměrně ti žádné další bodové zatížení nevytváří.
"kolik toho unesou" - opět, viz výše, SI2 bez požadavku na dostup 9000m a nonstop celonoční výdrž by si vystačil se zlomkem baterií, co nese, tudíž můžeš dobrých 80% jeho baterií označit za užitečné zatížení (a to, že by je nemusel nést v gondolách ve křídlech, by možná dále odlehčilo konstrukci křídel, i když to už teda nevím).
viz výše - opakuji, že SunSeeker Duo i Solar Stratos (což je velmi zhruba vzor, který bych chtěl škálovat na těch 20+ cestujících - spíš než SI2) udávají, že užitečné zatížení (2 osoby) se velmi zhruba blíží 50% vzletové hmotnosti (dejme tomu dnes 40%).
Jinak ano, to jestli se jednotlivý let uskuteční, by si věděl najisto stěží tak den dopředu, to je pravda (otázka je, kolik volného času budou v post-industriální společnosti sdílené ekonomiky lidé mít a jestli to pro ně bude takový problém). ale opět: srovnej to s historií, kdy během několikatýdenní plavby plachetnicí mohla přijít zničující bouře, kterou prostě nebylo možné předpovědět naprosto nijak (ani ty dva dny dopředu, jako dnes).
bavíme se o 1 denních přeletech, ne skoro týden (beze spánku pilota, navíc!) jako u SI2. předpovědět přesně počasí na 12 hodin dopředu dnes prostě možné je - takže v okamžiku startu by si měl z hlediska počasí lepší jistotu bezpečného dosažení cíle, než u tryskáče před 50 lety.