JAZZZ: Pokud se bavime o "primarne" solarnim letadlu, tedy o letadlu ktery je schopny dlouhodobe letet vyhradne na solarni energii (coz je to co xchaos hlasa), tak zjistis, ze potrebuje vyrazne vetsi plochu kridla, nez ma odpovidajici nesolarni letadlo, protoze proste solarni energie je velmi ridka. To znamena, ze musis mit extra plochu ciste kvuli tem panelum a v tu chvili uz je pro ucely srovnani baterii jedno, kolik vazi samotnej panel, ale musis pocitat celou tu konstrukci navic - a ne jen jeji hmotnost, ale i odpor, kterej vytvari a kterej vlastne pozira cast energie, kterou generuje, coz zase snizuje vyhodnost panelu vuci baterim.
Jako samozrejme, pokud mas bateriovy letadlo a panely das jako ciste dodatecnej zdroj na "uz existujici" kridlo, aniz bys pridaval extra konstrukci, tak to smysl dava. I kdyz samozrejme pravdepodobne zjistis, ze zvyseni doletu je relativne maly. Podivej se treba na ten Airbus e-fan (
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_E-Fan): plocha kridla bude nekde kolem deseti metru, ale vykon motoru ma 60kW. Kdybys cely kridlo pokryl fv panelama, dostanes s trchou stesti nejaky nizky jednotky kilowattu, cili bajvoko 10% prikonu motoru a odpovidajici prodlouzeni doletu. Jo, hodi se to, ale zadna vasen. A jestli chces vetsi pomoc od panelu, musis zvetsovat kridlo a v tu chvili uz prestava fungovat to xchaosovo trivialni pocitani s ciste hmotnosti panelu, protoze musis pocitat jak hmotnost cely dodatecny konstrukce (ktera je tam jenom kvuli panelum), tak s aerodynamickou cenou, kterou za tu konstrukci zaplatis.