• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: musi byt neco letadlo aby jsi pouzil stejnou konstrukci? Navic tohle je stary hodne dlouho - jen technologie to zlevnuji a zlepsuji ... No kdyz na to mas bambilion a das si tam motory kvuli hmotnosti z kevlaro titanu a nasledne civky z nanouhlikovejch vlaken atd tak proc ne? Jeste bych to udelal jako monolit z prvku z nanouhliku a nanotitanu potazeny touhle textilii a nasledne namocit do epoxidu aby to byl jeden kus. nezapomen na rotory z pseudokovu a nebo tam budes mit klec z nanouhliku? Bude to asynchronni motor ne? To vyrobu znacle zlevni ...
    Ono nezalezi kolik mas bodu ale i na uhlu pri rozkladu sil a na treba krutu kridel atd ... napriklad sefovo letadlo ma jednu trubku kterou tece i palivo a dve slaby trubicky s profilem na prichzceni. kolem ni se to krouti a zbytek je kvuli ohybu. No nevim o mechanice nic moc jen to z ucnaku a stredni skoly ale argumenty tohodle typu se mi moc nezdaji ... budis
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tatra mtx byla letadlo? :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jses inspiroval tatrou mtx? nebo trubkovej ram s tvrdou skorapkou objevil ameriku?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: rám na kolo překvapivě konzultuju s lidma, co už pár rámů postavili. letadlo budu konzultovat s lidma, co už pár letadel postavili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, ale víš, co to znamená "světlost" mezi křídly? je to prakticky doslova "světlost", v tomhle případě... :-)

    letadlo bude dopoledne, když je slunce relativně nízko, především stoupat. mám naznačenou světlost mezi plochama asi 4m, tak si spočítaj, jaký by musel být úhel slunce, aby konec horní plochy stínil tu dolní....

    horší je to pak s letem přes poledne, kdy bude slunce už relativně vysoko...ale vezmi to tak, že čím výše bude slunce na obloze, tím větší účinnost bude mít zbylá část nezastíněné fotovoltaiky

    (ve skutečnosti, i konveční dvojplošník by na tom byl s osluněním křídel velice dobře, co jsem si tak kreslil... ale horší je to u něj s aerodynamikou... tohle negativní stupnění i minimalizuje vzájemné aerodynamické ovlivňování... nevím, jestli to má někdo hodně silný patentovaný, že se to nepoužívái...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stíní tady ta křídla nad sebou nějak výrazně Pri spravnem osvetleni bude spodni plocha zastinena velmi vyrazne. Ale predpokladam, ze ted zacnes vysvetlovat, ze to nevadi, protoze proste budes litat cik cak, ze jo?

    takže celé by se to mělo vejít tak do 8 tun vzletové hmotnosti - No urcite. Letadlo s plochou kridla jako ma B777, prostorem pro ctyricet lidi, ctyrma kridlama velikosti pulky fotbalovyho hriste... a bude vazit osm tun. Protoze to rika xchaos bez vzdelani, bez zkusenosti, bez jakejkoliv vysledku, kterej nechape fyziku pro stredni skolu a kterej neni schopnej ani spravne napsat, kolik vazi takovej pasazer letadla. Jo, jasne 8)))

    kterou skládám v hlavě už pár let - hele, ty nejsi schopnej ani postavit ram na kolo. Takze predstava, ze "poskladas" "aerodynamický closed-wing v kombinaci s tilt-rotor VTOL uspořádáním" - no, LOL 8)))

    bude zajímavé počkat si, jak se budeš tvářit - budu se tvarit uplne presne stejne, jako jsem se tvaril kdyz jsi "prekonaval rychlostni rekord pozemnich solarnich vozidel", jako jsem se tvaril kdyz jsi letos "mel model solarniho letadla ve ctvrtinove velikost" a jak se budu tvarit za tri roky, az budes mit "svoje vlastni osobni solarni letadlo" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: na to jak si dopadl se ptal Jirka z Bajkazylu, tak asi by si s ním mohl navázat nějakou spolupráci jako jeho mluvčí, protože on zatím sází spíš jen na magistrátní konexe a tak... vývoj solárního kola ale řeším v privátním [ Arachne Labs + Arachne Aerospace (Open source software + flight hardware) [privat] ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jinak on se Redguy furt směje, ale za ta léta jsem si od leteckého konstruktéra nechal vysvětlit, co jsou to "aerodynamické kouty" a spoustu dalších detailů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak já bych to rád v garážové verzi (a bez VTOL, samozřejmě) viděl pro sebe do roku 2020. místo toho trupu si musíš představit normálně sedátko z lehokola a plochu křídla vydělit ehm - čtyřiceti :-) (no... jestli udržím dopředný let s ~2 kW, to bude napínavé...)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je pěknej dyzajn. pro 4 lidi bych to viděl celkem reálně ještě v týhle dekádě.

    XCHAOS: cargokola bychom mohli zkusit ještě někde protlačit. potenciál to má.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: já to vidím podobně, s těmi inovacemi. jenže post-korporáti jako já zase na to nemají prachy. Ale usilovně se pracuje aspoň na novém solárním lehokole Lenochod-1 :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: stíní tady ta křídla nad sebou nějak výrazně? :-)

    rozměry tentokrát neuvádím (je to "not-to-scale"), ale předpokládám, že by to bylo pro 40 lidí a plocha křídla by byla kolem 400 m2 (je to v podstatě škálovaný Solar-Stratos...). Rozpětí tak nějak normální - kolem 60 metrů. Plošné zatížení křídla do 20 kg/m2, takže celé by se to mělo vejít tak do 8 tun vzletové hmotnosti (SI *2 = 4 tuny, užitečné zatížení 50%). jsou to teď opravdu jen hrubé odhady!

    navíc je to věc, kterou skládám v hlavě už pár let - aerodynamický closed-wing v kombinaci s tilt-rotor VTOL uspořádáním, ovšem v drony prověřeném čyřvrtulovém provedení (které je možné právě jen díky použití elektrických motorů a zajišťuje během startu a přistání nejlepší stabilitu). Samozřejmě, když bude cestovní rychlost tak nízká, tak by to blokovalo konvenční přistávací dráhu celou věčnost - plochu letiště bude pro více menších letadel nutné využít efektivněji...

    chybí mi na schématu pohled ze strany - zato je z toho zřejmé, jak by vrtule byly uspořádané během kolmého startu a přistání. všimni si, že na rozdíl od Ospreyho se rotory ve vertikální poloze nepřekrývají ani částečně s nosnými plochami! Velká plocha rotorů při překlopení do cestovní polohy navíc zaručuje dosažení význameného tahu i ve stratoféře kolem těch 20 km výšky...

    směj se tomu jak chceš (já se taky neberu smrtelně vážně) - ale fakt věřím, že se oba dožijeme toho, že něco podobného (i když třeba ne hned pro 40 lidí) fakt poletí a bude zajímavé počkat si, jak se budeš tvářit...

    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: siemens ma jen divizi elektomotoru (protoze tim tu firmu Werner von Siemens kdysi postavil a dodnes nic inovativnejsiho nevymysleli). V cechach jsou jen montovny, sales a vyvojovy oddeleni tu dela monkeywork, ktery se nemcum delat nechce. v nemecky firme budou cesi vzdycky untermensch i kdyz to PR nalakuje na ruzovo. v breznu tam koncim protoze bych casem z tech korporatnich hovadin uplne zdegeneroval :)

    korporace o inovacich hodne mluvi, ale ve skutecnosti se jich boji a neumi s nimi pracovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zavazadla jsou v éře sdílené eko-komiky přežitek. si s sebou turisté budou balit jen svoje účty na sociálních sítích :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 8))) Jo, jasne. Argument buzzwordem 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: hele, když jseš ten korporát, tak bys mě mohl nějak naverbovat do Siemensu do divize solárních letadel :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no nejde je zvětšovat lineárně.. budou se muset zvětšovat fraktálně :-) nebo prostě být 3D tištěné. Tady někde byl vývoj před 2 lety:

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Je proste fascinujici, jak neuveritelny mnzostvi nesmyslu dokazes nacpat do jedny zpravy. Ignorovani vetsiho aerodynamickeho odporu a hmotnosti konstrukce u solarnich panelu versus u "odpovidajici" baterky, neschopnost pochopit, ze proste nejde linearne zvetsovat konstrukce na desetinasobek a doufat, ze pomery jejich hmotnosti budou porad stejne, zhulena predstava, ze letadlo pro ctyricet lidi s kridlem velikosti B777 by bylo ekonomicky a provozne smysluplny, ignorovani "drobnych" detailu, jako ze kridla nad sebou by se vzajemne stinila, obvyklej pseudoargument, ze tvoje neexistujici, vymyslena vec k tery ani nevis jak presne by vypadala, protoze "design" se meni podle toho na kterej z protiargumentu ses rozhodl zrovna reagovat je udajne "mene extremni" nez normalni, beznej kluzak... to je proste fascinujici.

    Ale co je na tom uplne nejlepsi? Tohle: 1 člověk váží kolem 80 kg. To je nadherna ukazka toho, ze tvuj hlavni problem neni ani v nevzdelanosti, ani v v absenci zkusenosti. Ty ses proste hloupej a omezenej. Jo, prumernej clovek mozna vazi 80kg. Ale vis co delaj lidi, co jedou na dovolenou? Vezou s sebou zavazadla. A staci se podivat na to, jak vypada fronta u check-inu na letisti, aby bylo naprosto jasny, ze i kdyz prumernej, na ulici odchycenej a do naha svlecenej clovek mozna vazi osmdesat kilo, tak prumernej turista, mirici na dovolenou, vazi zatracene vic. Ty tady behas a vykrikujes, jak dokazes navrhnout uzasny letadlo spickovejch parametru... a pritom ani netusis, kolik vazi pasazer. Ta epicka kombinace hlouposti a nafoukanosti... Fantasticky 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "extra plocha" přeloženo do jazyka aerodynamiky znamená prostě nižší plošné zatížení křídla. tomu odpovídá nižší cestovní rychlost (při nějakém "optimálním" úhlu náběhu, pro který je to stavěné)

    REDGUY: rozpětí 200m je jedna možnost, nepříliš pravděpodobná.. spíš rozpětí podobná těm dnešním maximálním, tzn. 60-80m, ale nějaká forma dvouplošníku (asi spíše closed wing, než nějaké retro). spíš než o rozpětí je potřeba mluvit o ploše křídla

    1 člověk váží kolem 80 kg, pokud bychom v ideálním případě dosáhli poměru užitečného zatížení a konstrukce + pohonu 1:1, pak 160 kg při plošném zatížení 16 kg/m2 předpokládá 10 m2 křídla (pokrytého fotovoltaikou). pokud něco takového bude škálovatelného (asi spíš bude), tak pro 40 lidí budeš potřebovat 400 m2 křídla a to není nic nereálného. Nevyžaduje to 200 m rozpětí, např. při použití uspořádání "closed wing" to budou 4 plochy po 100 m2, tedy celkové rozpětí např. cca 50 metrů při štíhlosti obou ploch (dolní/přední i horní/zadní) cca 13:1, což není nic extra dramatického.

    stroj, který popisuju, by nejspíš na pohled vypadal méně extrémně a bizarně, než dnešní špičkové větroně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam