• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kecy, kecy, kecy. "apod, nemusi, neni tolik" jsou prostě jen standardní řeči trumbery,kterej neumí nic kromě mlžení.

    "různé momenty sil, co mi tam působí, se mi jeví příčetně" - HAHAHAHAHAHA. No jasne, xchaos je expert, co mrkne na malůvku a hnedle pozná, že "momenty sil" se "jeví příčetně". No jasně. Ty ses prostě fakt idiot...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: musi byt neco letadlo aby jsi pouzil stejnou konstrukci? Navic tohle je stary hodne dlouho - jen technologie to zlevnuji a zlepsuji ... No kdyz na to mas bambilion a das si tam motory kvuli hmotnosti z kevlaro titanu a nasledne civky z nanouhlikovejch vlaken atd tak proc ne? Jeste bych to udelal jako monolit z prvku z nanouhliku a nanotitanu potazeny touhle textilii a nasledne namocit do epoxidu aby to byl jeden kus. nezapomen na rotory z pseudokovu a nebo tam budes mit klec z nanouhliku? Bude to asynchronni motor ne? To vyrobu znacle zlevni ...
    Ono nezalezi kolik mas bodu ale i na uhlu pri rozkladu sil a na treba krutu kridel atd ... napriklad sefovo letadlo ma jednu trubku kterou tece i palivo a dve slaby trubicky s profilem na prichzceni. kolem ni se to krouti a zbytek je kvuli ohybu. No nevim o mechanice nic moc jen to z ucnaku a stredni skoly ale argumenty tohodle typu se mi moc nezdaji ... budis
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ve čtvrtinové velikosti, to je asi 2.5 m2 hmm. no, uvidíme :-) ty panely na kolo mít chci.

    REDGUY: hele tilt rotor mechanismus v éře nových materiálů nemusí vážit tolik.... hodně ušetříš na tom, o kolik jsou elektromotory lehčí, než spalovací, apod.

    8 tun není tolik.. každé to tykadlo nese 4t během startu (při vodorovném letu daleké méně - proto také je během startu a přistání zapuštěné do té gondoly s bateriemi, takže rameno páky je kratší).

    zní to šíleně, ale stejných 8t musí nést i křídlo (ne celých - nese samo sebe), v zásadě když se podíváš na moje 3 trupy a představíš si rozložení hmotnosti, tak vidíš, že klíčových bodů propojení zátěže s křídly je 6, to je mezi 1-2 tuny přenášené hmotnosti v každém z montážních bodů.

    popravdě, oproti těm předchozím nápadům s 200m rozpětím jsem se myslím dost umírnil, a různé momenty sil, co mi tam působí, se mi jeví příčetně (a to třeba i ve srovnání se zcela nevyztuženým křídlem SI2...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Neni rec o tom, jestli umis "konzultovat". Rec je o tom, jestli umis postavit. A v tom dost zasadne selhavas. Ale zase ses dobrej ve vymejlesni vymluv proc jsi to neudelal, takze aspon neco 8)))

    mám naznačenou světlost mezi plochama asi 4m aha, takze ctyri metry naprosto zbytecnejch vzper, ktery neudou delat nic jinyho, nez vytvaret aerodynamickej odpor. No jasne. Protoze z existujicich solarnich letadel vime, ze aerodynamicka cistota a dokonalost vlastne neni vubec potreba 8)))))) Ale hlavne ze ses naucil, co jsou ty "aerodynamicky kouty" 8)))

    A btw, proboha, nastuduj si neco o tom, jak zoufale energeticky neefektivni jsou letadla s kolmym startem. Zkus si predstavit, kolik by vazil ten tilt-rotor mechanismus kterej tam mas CTYRIKRAT a jakej extra odpor by generoval. Pak se zamysli nad tim, co to ma za dusledky pro tuhle "vizi". Teda, ne ze bych cekal ze ti to dojde, nebo ze priznas ze ti to doslo, ale co kdyby nahodou 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tatra mtx byla letadlo? :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jses inspiroval tatrou mtx? nebo trubkovej ram s tvrdou skorapkou objevil ameriku?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: rám na kolo překvapivě konzultuju s lidma, co už pár rámů postavili. letadlo budu konzultovat s lidma, co už pár letadel postavili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, ale víš, co to znamená "světlost" mezi křídly? je to prakticky doslova "světlost", v tomhle případě... :-)

    letadlo bude dopoledne, když je slunce relativně nízko, především stoupat. mám naznačenou světlost mezi plochama asi 4m, tak si spočítaj, jaký by musel být úhel slunce, aby konec horní plochy stínil tu dolní....

    horší je to pak s letem přes poledne, kdy bude slunce už relativně vysoko...ale vezmi to tak, že čím výše bude slunce na obloze, tím větší účinnost bude mít zbylá část nezastíněné fotovoltaiky

    (ve skutečnosti, i konveční dvojplošník by na tom byl s osluněním křídel velice dobře, co jsem si tak kreslil... ale horší je to u něj s aerodynamikou... tohle negativní stupnění i minimalizuje vzájemné aerodynamické ovlivňování... nevím, jestli to má někdo hodně silný patentovaný, že se to nepoužívái...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stíní tady ta křídla nad sebou nějak výrazně Pri spravnem osvetleni bude spodni plocha zastinena velmi vyrazne. Ale predpokladam, ze ted zacnes vysvetlovat, ze to nevadi, protoze proste budes litat cik cak, ze jo?

    takže celé by se to mělo vejít tak do 8 tun vzletové hmotnosti - No urcite. Letadlo s plochou kridla jako ma B777, prostorem pro ctyricet lidi, ctyrma kridlama velikosti pulky fotbalovyho hriste... a bude vazit osm tun. Protoze to rika xchaos bez vzdelani, bez zkusenosti, bez jakejkoliv vysledku, kterej nechape fyziku pro stredni skolu a kterej neni schopnej ani spravne napsat, kolik vazi takovej pasazer letadla. Jo, jasne 8)))

    kterou skládám v hlavě už pár let - hele, ty nejsi schopnej ani postavit ram na kolo. Takze predstava, ze "poskladas" "aerodynamický closed-wing v kombinaci s tilt-rotor VTOL uspořádáním" - no, LOL 8)))

    bude zajímavé počkat si, jak se budeš tvářit - budu se tvarit uplne presne stejne, jako jsem se tvaril kdyz jsi "prekonaval rychlostni rekord pozemnich solarnich vozidel", jako jsem se tvaril kdyz jsi letos "mel model solarniho letadla ve ctvrtinove velikost" a jak se budu tvarit za tri roky, az budes mit "svoje vlastni osobni solarni letadlo" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: na to jak si dopadl se ptal Jirka z Bajkazylu, tak asi by si s ním mohl navázat nějakou spolupráci jako jeho mluvčí, protože on zatím sází spíš jen na magistrátní konexe a tak... vývoj solárního kola ale řeším v privátním [ Arachne Labs + Arachne Aerospace (Open source software + flight hardware) [privat] ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jinak on se Redguy furt směje, ale za ta léta jsem si od leteckého konstruktéra nechal vysvětlit, co jsou to "aerodynamické kouty" a spoustu dalších detailů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak já bych to rád v garážové verzi (a bez VTOL, samozřejmě) viděl pro sebe do roku 2020. místo toho trupu si musíš představit normálně sedátko z lehokola a plochu křídla vydělit ehm - čtyřiceti :-) (no... jestli udržím dopředný let s ~2 kW, to bude napínavé...)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je pěknej dyzajn. pro 4 lidi bych to viděl celkem reálně ještě v týhle dekádě.

    XCHAOS: cargokola bychom mohli zkusit ještě někde protlačit. potenciál to má.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: já to vidím podobně, s těmi inovacemi. jenže post-korporáti jako já zase na to nemají prachy. Ale usilovně se pracuje aspoň na novém solárním lehokole Lenochod-1 :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: stíní tady ta křídla nad sebou nějak výrazně? :-)

    rozměry tentokrát neuvádím (je to "not-to-scale"), ale předpokládám, že by to bylo pro 40 lidí a plocha křídla by byla kolem 400 m2 (je to v podstatě škálovaný Solar-Stratos...). Rozpětí tak nějak normální - kolem 60 metrů. Plošné zatížení křídla do 20 kg/m2, takže celé by se to mělo vejít tak do 8 tun vzletové hmotnosti (SI *2 = 4 tuny, užitečné zatížení 50%). jsou to teď opravdu jen hrubé odhady!

    navíc je to věc, kterou skládám v hlavě už pár let - aerodynamický closed-wing v kombinaci s tilt-rotor VTOL uspořádáním, ovšem v drony prověřeném čyřvrtulovém provedení (které je možné právě jen díky použití elektrických motorů a zajišťuje během startu a přistání nejlepší stabilitu). Samozřejmě, když bude cestovní rychlost tak nízká, tak by to blokovalo konvenční přistávací dráhu celou věčnost - plochu letiště bude pro více menších letadel nutné využít efektivněji...

    chybí mi na schématu pohled ze strany - zato je z toho zřejmé, jak by vrtule byly uspořádané během kolmého startu a přistání. všimni si, že na rozdíl od Ospreyho se rotory ve vertikální poloze nepřekrývají ani částečně s nosnými plochami! Velká plocha rotorů při překlopení do cestovní polohy navíc zaručuje dosažení význameného tahu i ve stratoféře kolem těch 20 km výšky...

    směj se tomu jak chceš (já se taky neberu smrtelně vážně) - ale fakt věřím, že se oba dožijeme toho, že něco podobného (i když třeba ne hned pro 40 lidí) fakt poletí a bude zajímavé počkat si, jak se budeš tvářit...

    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: siemens ma jen divizi elektomotoru (protoze tim tu firmu Werner von Siemens kdysi postavil a dodnes nic inovativnejsiho nevymysleli). V cechach jsou jen montovny, sales a vyvojovy oddeleni tu dela monkeywork, ktery se nemcum delat nechce. v nemecky firme budou cesi vzdycky untermensch i kdyz to PR nalakuje na ruzovo. v breznu tam koncim protoze bych casem z tech korporatnich hovadin uplne zdegeneroval :)

    korporace o inovacich hodne mluvi, ale ve skutecnosti se jich boji a neumi s nimi pracovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zavazadla jsou v éře sdílené eko-komiky přežitek. si s sebou turisté budou balit jen svoje účty na sociálních sítích :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 8))) Jo, jasne. Argument buzzwordem 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: hele, když jseš ten korporát, tak bys mě mohl nějak naverbovat do Siemensu do divize solárních letadel :-))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam