• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: kéž by trollové vyčerpali FUP...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: Ts bezim na LTE chlapecku :-D :-P LOL je tady porad sranda :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: ne - já jsem ne tvrdil, že to není žádný absolutní nesmysl, ale prostě pokus. faktrů je víc a možnost propojit pod povrchem vozovky fakt hodně panelů v kuse a nemuset řešit přifázování jednotlivých střech taky hraje svou roli.

    (naděje, že elektřina bude převážně z obnovitelných zdrojů, je stará, jak elektřina samotná - viz epocha budování velkých přehrad s elektrárnami, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: a tohle jako souvisí s čím a jak? :-) širokopásmové připojení k netu je čirou náhodou můj obor, ale vypadá to, že trollům bohatě stačí i pár stovek kilobit...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: vtipné, není to tak dávno, kdy jsi tvrdil, že dávat to na střechy je drahé a hloupé, že chodník a silnice jsou lepší a levnější... Myslíš, že když si vyhodil REDGUYe, že ostatní si to nepamatují? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: hele, já taky cpu solární panely spíš do stratosféry, než pod podrážky politiků.. ale nemůžeš solární cesty úplně zatratit, dokud neznáš čísla. to, že nezabírají další zemědělskou půdu, to (i když já bych samozřejmě stejně jako Elon Musk šoupal panely spíš na střechy...)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    JAZZZ: jo ať děla letadla bez kabin a auta co uvezou krokem dva lidi a nákupní tašku. Tomu se přeci říká pokrok. Aspoň se bude čemu zasmát
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    JAZZZ: každej samozřejmě musí být první ..
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    čímpak asi mají vydlážděno "u blbečků na dvorečku"? tenhle idiotský nápad má tuhý kořínek a kdejaký kašpar evidentně touží se nachat vyfotit jak po té stupiditě kráči..
    Drive on This: France Has Opened the World's First Solar Road
    https://futurism.com/drive-on-this-france-has-opened-the-worlds-first-solar-road/
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: hm bydlím ve městě co má 10000 lidí. A na ulici jsem snad jediný kdo má WiFi - důchodci odmítli optiku do baráku. :-d vývoj je strašně pozadu. Přitom jak to mlátí do apecek si někdo spočítal že optika vyjde levněji a bezpečněji. Co používáme v práci moduly tak 1gbit optika je srovnatelné drahej s metalickou verzi. 155mbit vyjde asi na půlku. 10 gbit na páteř mezi stanicemi tam máme taky :-) tak to je nějaké divné že? :-d
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tady si taky někdo koleduje o ban...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Vyndej si hlavu z prdele :) 100Gbit sitovku dnes koupis. Tvoje " datacentrum" je sto let za opicema :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm, a síťovky do serverů se dělají nejvýše kolik gigabit? :-) podívej, mezi topením bitcoin minerem a datacentrem v hangáru musí existovat nějaká střední velikost, pro drobné zákazníky.. máme 6 racků a víme, že ve čtvrti, kde bydlí min. 20 000 lidí (ale spíš víc) jsme datacentrum na optice jediné. směj se tomu, ale já věřím, že to nějaký výsledek mít bude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak já mám i člověka, co je modelář, a co do toho se mnou půjde (i když první solární model asi nebude zrovna-tilt rotor a naopak první tilt-rotor nemusí nutně být solární)

    zásadnější nápady jsou dva:
    1) closed wing křídlo, které všichni kreslí, ale nikdo netestuje
    2) tilt-rotor kvadroptéra, která podle mě strčí do kapsy i to, co předvádí Amazon pro svůj Amazon Prime apod. (pokud to ovšem bude fungovat :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Do skutecnych datacenter vedou stovky gigabit, ty chytraku.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    OMNIHASH: na nejaky kabinky pro cestujici bych se zatim vykaslal a postavil to jako dron s velkym doletem.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: pekny. pojdme udelat 2m velky model a otestovat to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: překvapivě... energie v bateriích není _tak_ málo. a vynést kolmo vzhůru něco už tak poměrně lehkýho není taková věda.

    Konkrétně, viz následující výpočet: letadlo bude během VTOL manévru mít spuštěné motory na 20ti-násobek "cestovního výkonu" (tedy asi 1600 kW místo 80 kW, jeden ten motor musí umět až 400 kW, při letu cestovní rychlostí poběží jen asi na 20 kW) po dobu asi 22 sekund (než letadlo přejde do vodorovného letu a motory stáhne). velké vrtule potřebuješ stejně (do stratosféry).

    jako vadu vidím, že každá z vrtulí musí unést sílu asi 20 kN (viz níže) pokud budou dvoulisté, tak to dělá 10 kN na jeden list vrtule (během startu), přičemž poloměr tam mám asi 10 metrů, což není sranda. Takže zase se leda zaklínat nějakým tím 3D tiskem houbovitého uhlíkového kompozitu.. jinak to nevidím :-)

    toto je BTW odpověď pro
    ABDULAH:
    Padl tady odpor těch 400 m2 ploch, což je samozřejmě pravda, součinitel odporu vzduchu u placky je zhruba 1.2 a ten průřez je 400 m2 křídlo + 40 m2 trup a gondoly, rychlost kolmého stoupání 1 m/s, hustota vzduchu u země 1,29 kg/m³, to dělá odpor (po celé té obří ploše!) 681 N, to je asi
    68 kg - ve srovnání s hmotností 8t tedy přidaná síla odporu vzduchu při tomto stupání asi takový, jako když se na to postaví ještě jeden člověk (samozřejmě, při 2 m/s by síla byla čtyřnásobná - to už je trochu háček)

    asi ti dochází, že když vím, jaký bude muset být tah motorů pro stoupání kolmo vzhůru (cca 80 KN + 681 N :-), tak se dá snadno spočítat:

    1) tato síla na dráze cca 20m vykoná práci 1600 kWs, tedy 0.4 kWh (! účinnost elektromotorů ani vrtule nebude zdaleka 100%, ale! toto je plně nabitá baterie od kola! kdybychom to zvedali třeba na kladce)

    2) za jak dlouho tato síla při překlopení vrtulí bez snížení tahu urychlí letadlo vodorovně na větší než pádovou rychlost:

    pro rychlost 20 m/s, tedy cca 72 km/h (což je asi více, než pádová) kinetická energie je... čirou náhodou, taky 0.4 kWh. teď za jakou dobu ten 80 KN tuhle rychlost vyvine? pokud klouzavost při pádové rychlosti bude aspoň 20:1, síla čelního odporu vzduchu při dopředném pohybu by měla být max. 400 N (8t / 20). z těch 80 KN tedy po celou dobu akcelerace padne zanedbatelná část (menší, než při tom kolmém stoupání, to máš pravdu). BTW motory by při vodorovném letu letěly jen na 1/20 výkonu (5%) na který poletí při stoupání... (ovšem plocha vrtule ve výšce ~20 km musí být při udržení stejných otáček pro dosažení stejného tahu ~16x větší, než u země.. náhodička...)

    protože těma 80 kN jsme kompenzovali gravitační zryclhení 9.81 m2, tak se dá předpokládat, že po překlopení vrtulí letadlo na větší než pádovou rychlost akceleruje během 2 sekund, přičemž cestující pocítí po dobu 2 s zrychlení 1g.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Takže superlehkej xchaosplán, co má problémy s energií i na vodorovnej let bude mít kolmý starty? Chápu, původní návrh byl moc aerodynamicky čistej a měl až moc velkou váhovou rezervu, takže už nebudou mít pasažéři v první třídě kabinky pro sebe, ale za to vyletěj dvacet metrů kolmo vzhůru, a to se vyplatí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: to vypadá trochu specializované na bitcoin :-) jako protože topení se zapíná on-demand, tak samozřejmě, v zimě takhle vytěžej víc, než v létě. v zásadě vipné.

    do skutečného datacentra by myslím měla vést 10 Gbps linka... mining coinů není všechn :-) hlavně klasické cloudové služby sice nahradí výpadek jednoho serveru, ale držet si rezervu výpočetního výkonu taky není sranda.

    nicméně, když jsem o podobných smart spotřebičích mluvil... ale no nic, no. jako vtipné je, že dnes jsou ty informace daleko dražší než hardware, elektřina je taky drahá, takže přesunout "žijící výpočet" tam, kde je poptávka po teple, je ... vtipné :-) je to v duchu jak jsem si představoval já, ale ten další level abstrakce, kdy se výpočet prostě takhle stěhuje on-demand, mi tak docela nenapadl (já došel nejdéle k tomu, že část výpočetní výkonu nepotřebuje např. zálohované napájení, apod.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam