• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: pekny. pojdme udelat 2m velky model a otestovat to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: překvapivě... energie v bateriích není _tak_ málo. a vynést kolmo vzhůru něco už tak poměrně lehkýho není taková věda.

    Konkrétně, viz následující výpočet: letadlo bude během VTOL manévru mít spuštěné motory na 20ti-násobek "cestovního výkonu" (tedy asi 1600 kW místo 80 kW, jeden ten motor musí umět až 400 kW, při letu cestovní rychlostí poběží jen asi na 20 kW) po dobu asi 22 sekund (než letadlo přejde do vodorovného letu a motory stáhne). velké vrtule potřebuješ stejně (do stratosféry).

    jako vadu vidím, že každá z vrtulí musí unést sílu asi 20 kN (viz níže) pokud budou dvoulisté, tak to dělá 10 kN na jeden list vrtule (během startu), přičemž poloměr tam mám asi 10 metrů, což není sranda. Takže zase se leda zaklínat nějakým tím 3D tiskem houbovitého uhlíkového kompozitu.. jinak to nevidím :-)

    toto je BTW odpověď pro
    ABDULAH:
    Padl tady odpor těch 400 m2 ploch, což je samozřejmě pravda, součinitel odporu vzduchu u placky je zhruba 1.2 a ten průřez je 400 m2 křídlo + 40 m2 trup a gondoly, rychlost kolmého stoupání 1 m/s, hustota vzduchu u země 1,29 kg/m³, to dělá odpor (po celé té obří ploše!) 681 N, to je asi
    68 kg - ve srovnání s hmotností 8t tedy přidaná síla odporu vzduchu při tomto stupání asi takový, jako když se na to postaví ještě jeden člověk (samozřejmě, při 2 m/s by síla byla čtyřnásobná - to už je trochu háček)

    asi ti dochází, že když vím, jaký bude muset být tah motorů pro stoupání kolmo vzhůru (cca 80 KN + 681 N :-), tak se dá snadno spočítat:

    1) tato síla na dráze cca 20m vykoná práci 1600 kWs, tedy 0.4 kWh (! účinnost elektromotorů ani vrtule nebude zdaleka 100%, ale! toto je plně nabitá baterie od kola! kdybychom to zvedali třeba na kladce)

    2) za jak dlouho tato síla při překlopení vrtulí bez snížení tahu urychlí letadlo vodorovně na větší než pádovou rychlost:

    pro rychlost 20 m/s, tedy cca 72 km/h (což je asi více, než pádová) kinetická energie je... čirou náhodou, taky 0.4 kWh. teď za jakou dobu ten 80 KN tuhle rychlost vyvine? pokud klouzavost při pádové rychlosti bude aspoň 20:1, síla čelního odporu vzduchu při dopředném pohybu by měla být max. 400 N (8t / 20). z těch 80 KN tedy po celou dobu akcelerace padne zanedbatelná část (menší, než při tom kolmém stoupání, to máš pravdu). BTW motory by při vodorovném letu letěly jen na 1/20 výkonu (5%) na který poletí při stoupání... (ovšem plocha vrtule ve výšce ~20 km musí být při udržení stejných otáček pro dosažení stejného tahu ~16x větší, než u země.. náhodička...)

    protože těma 80 kN jsme kompenzovali gravitační zryclhení 9.81 m2, tak se dá předpokládat, že po překlopení vrtulí letadlo na větší než pádovou rychlost akceleruje během 2 sekund, přičemž cestující pocítí po dobu 2 s zrychlení 1g.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Takže superlehkej xchaosplán, co má problémy s energií i na vodorovnej let bude mít kolmý starty? Chápu, původní návrh byl moc aerodynamicky čistej a měl až moc velkou váhovou rezervu, takže už nebudou mít pasažéři v první třídě kabinky pro sebe, ale za to vyletěj dvacet metrů kolmo vzhůru, a to se vyplatí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: to vypadá trochu specializované na bitcoin :-) jako protože topení se zapíná on-demand, tak samozřejmě, v zimě takhle vytěžej víc, než v létě. v zásadě vipné.

    do skutečného datacentra by myslím měla vést 10 Gbps linka... mining coinů není všechn :-) hlavně klasické cloudové služby sice nahradí výpadek jednoho serveru, ale držet si rezervu výpočetního výkonu taky není sranda.

    nicméně, když jsem o podobných smart spotřebičích mluvil... ale no nic, no. jako vtipné je, že dnes jsou ty informace daleko dražší než hardware, elektřina je taky drahá, takže přesunout "žijící výpočet" tam, kde je poptávka po teple, je ... vtipné :-) je to v duchu jak jsem si představoval já, ale ten další level abstrakce, kdy se výpočet prostě takhle stěhuje on-demand, mi tak docela nenapadl (já došel nejdéle k tomu, že část výpočetní výkonu nepotřebuje např. zálohované napájení, apod.)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak jednoznacne jde rict, ze tve "napady" jsou v rovine vynalezani davno existujiciho kola... :D Svet te ponekud predbiha... ;)
    Místo klasického topení může doma hřát kus datacentra. Zdarma – Živě.cz
    http://www.zive.cz/...sickeho-topeni-muze-doma-hrat-kus-datacentra-zdarma/sc-3-a-185518/default.aspx
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    doufam ze ti to rekne kazdej kdo mzsli hlavou ... jezis maly letadlo startuje proti vetru lip :-D jasne hlavne proti narazovymu nez to s nim flakne o zem ... letels nekdy dvou mistnym letadlem za vetru? forzas aby jsi to vubec rozjel a pak to ma proste vztlak, idealni je kdyz mas startovaci rychlost 80 a vitr fouka 100 :-D to startuje uplne samo ... a taky to dobre pak pada ... stacil mi vitr 20km/h a kor stoupak ... poblil se malem i pilot :-D

    Mej se hezky a s bananem si klidne posluz :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: hele, v tomhle klubu nebudeš nikomu, ani mě, psát, že "mele hovna". jinak dostaneš banána a můžeš si jít fňukat někam, kde pro tebe budou mít pochopení
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: Ja si mzslim ja si mzslim - myslet znamena hovno vedet - to rika mirek :-) a uz mi nepis meles hovna :-P
    PS: pytlovej zakop bude odolnejsi vuci granatu nez drevena bouda ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: nízký plošný zatížení křídla je problém, ale pořád budu odolnější proti bočnímu větru, než vzducholoď :-) každopádně, kdybys viděl, jaký problém s přistáváním za větru měly se S1 a S2, tak bys pochopil, proč to vzdávám, a u takhle pomalých letadel rovnou mířím na VTOL ... stejně nejlehčí letadla proti větru vždy startovala téměř z místa, protože jaksi čím je letadlo lehčí, tím rychleji ti "vyskočí" prakticky z místa rovnou nad hranici pádové rychlosti (zvlášť když ho natočíš čumákem proti větru, což se v začátcích létání dělalo celkem zásadně)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: dmychadla něco vážej, že jo.. hele, kreslej se na letadla asi tak dlouho, jako closed wing... ale pořád se nějak nekonaj.. protože se asi ukazuje, že přidat další list vrtule je snažší - získáš cca stejné zvýšení tahu při menší hmotnosti :-)

    podívej, já nemyslím, že jsem to schéma co jsem navrhl, je nějaký finální dokonalý návrh, že k tomu skuteční letečtí konstruktéři nemají co říct, nebo že přesně odhadnu, jaká feature je progresivní a má tam být, a jaká je zbytečná.

    sázím ale na to,že dmychadlo je bonus, který se ti vyplatí ve chvíli, kdy máš hmotnostní rezervu a spíš chceš vyždímat víc výkonu. u ultralehkého stroje se vrtule ani náhodou nebudou točit tak, aby byly na hranici svých možností a taky nemám problém s tím, že jsou delší.. vsadil bych se, že pro to, co plánuju, dmychadlo není řešení, ale třeba by mi někdo vysvětlil, že je (taky nezapomínej, že chci možnost pro případ polo-nouzového přistání plachtěním zamknout dvoulistou vrtuli rovnoběžně s křídly.... to s dmychadlem nepůjde)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: chci videt jak ti tohle narazovej vitr vopre do pangejtu :-D nezlob se a tim co jsi napsal jsi prokazal ze to fakt nema cenu :-)

    Ale diky tobe jsem alespon prisel na to jak upravim povrch meteorologicke stanice aby se tam neusazoval snih :-)

    PS: dal bych na mirka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tak pochopitelně, že render jsem ukradl :-) vždyť jsem říkal, že mi nejdou. jen jsem na tom ukazoval, že to celé není tak šílené.

    start kolmo vzhůru není nějaká frajeřina, ale u pomalého velkého letadla nutnost: z malých klubových letišť by to operovat nemohlo, je to moc velké, a zpevněné plochy velkých letišť by to zabíralo strašně dlouhou dobu a ještě by to nemohlo startovat a přistávat za každého počasí....

    u lehkých elektrických letadel bude podle mě VTOL spíš takový vedlejší efekt, než nějaká super-feature, jak to bylo chápáno u proudových stíhaček. Elon Musk to tak nějak v podstatě vidí taky:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Ryan X-13 Vertijet - start kolmo vzhůru :: Militarybox
    http://www.militarybox.cz/news/ryan-x-13-vertijet-start-kolmo-vzhuru/
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Stíhačky F-35 Lightning II v operačním nasazení již v roce 2015
    http://www.armadninoviny.cz/stihacky-f-35-lightning-ii-v-operacnim-nasazeni-jiz-v-roce-2015.html
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: bude to jako ten vrtulnik s vrtuli na cumaku a zadku :-) rozlozis silu mezi a lepe zuzitkujes rozklad sil, vektor pohybu a proste se inspiruj prirodou - takova kocka v behu ve skoku - odra predni odraz zadni a hura do nebes :-P
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: ze by jsi to nekde ukrad? i ten obrazek? https://www.google.cz/...m=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTqcOGm67RAhVDOxoKHYOKAb0Q_AUICCgB&biw=1920&bih=1008

    jak vidis nic noveho od maleho po nakladni vcetne bombarderu :-) :-P

    Akorat mirek doporucoval pokud to chces mit stabilni tak mit stejny vztlak vepredu i vzadu - dorzis tim lepsi vlastnosti pri "kolmem" startu ale poletis pomaleji ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: http://aerospaceengineeringblog.com/aircraft-structures/ :-p Aby jsi videl neco o konstrukci kridel dle vlivu pnuti - snad ti to dojde ...heled co jsem nasel :-P

    https://www.nasa.gov/content/new-ideas-for-greener-aircraft a vsimnisi mnozstvi klapek na kridlech :-P

    hm jaka to podoba :-) https://en.wikipedia.org/wiki/File:Artistic_view_of_a_PrandtlPlane_freighter.png

    tady to mas i s nakresama vztlaku :-) a dalsima vecma :-) Mas to uz vyzkousene - staci jen ukrast :-) https://en.wikipedia.org/wiki/Closed_wing

    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Usámovu zkázu přinesly netušené tiché vrtulníky a zbraň boha Neptuna - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/...y-a-zbran-boha-neptuna-1ex-/zahranicni.aspx?c=A110514_132508_zahranicni_jw

    http://www.mmspektrum.com/multimedia/image/117/11797.jpg

    vidis porad se meni jen "malo" dobre tvary zustavaji a na konci vrtule ten sekac tam meni rozrazeni vduchu :-) http://gizmodo.com/5481081/the-blade-that-would-make-helicopters-almost-silent

    to same udelas i na kridle teda ty ne :-) :-P http://g.denik.cz/19/a7/orel_20070929_denik-630.jpg
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jenze pokud naklapim kridlo tak se mi kombinuje vztlak motoru a vztlak na kridle :-) u tveho ne - tudiz musis mit vrtulnik. cili preklapet lopatky aby i kolmo k zemi hnals vduch za sebe a ne jen pod sebe :-))) takze vzstoupas 20 metru nad zem a pak zacnes stoupat do 10000? hm to je dobry :-D neni lepsi proste vzletnout ze zeme?
    kdyz uz tak ti doporucuji szstem jako u FA 269 protoze jinak si vsimni ze maji vsude vrtule vetsinove mimo kridlo a tobe kdyz to zvednes bude skoro pulku kridlo zakrejvat :-D nebo to udelej jako hariera :-D :-P

    Uz si prestan plest hrusky s jabkama :-) Mirek bejvalej leteckej ing si doma ani nepostavi model tohodle systemu protoze narocnost na konstrukci a vsechno je financne tak narocny ze za to postavi 5 jinejch letadel :-) Ale ty musis mit neco extra.

    Tak bude idealni motor preklapet ze spodu do zadu - eliminujes prutok na kridlo a pujde na nej pekne jen vzduch ze predu vlivem rychlosti. Eliminujes i vrtulnikovou vrtuli - rotor co preklapi lopatky aby hnaly vduch sejdrem a nasledne se budes sice pomalu rozlitavat ale postupne ziskas vztlak.

    Odobne bych to udelal s dmychadlama dva motory dal smerem dolu a naklapeci dozadu na predni kridlo a dva dozadu ... bude to mnohem lepsi nez vrtule :-P neco jako AD-150 ale tam bude muset byt precizni rizeni a navic ma vzadu trisku :-)

    Ale ty jsi konstrukter - uz jsi zjistil sily mezi kridlama?

    Navic bych dal kridlo jako celek a pridelal ho k trupu nahore - ma to vyhody vetsi stabilitu :-) ten patvar kridlo bych si opravdu rozmzslel :-) Co jsem na to koukal a ukazoval Mirkoj tak se smal ze pokud to neudelas presne rozlomej se ti kridla nebo se budou prohejbat a menit vztlak :-P

    Takze dve stejna kridla stejne konstrukce na zadku a predku, upevnena ve stejnem rozmezi na zadku jako na predku. Dat stejne daleko dva stejne motory dopredu i dozadu. Melz by se stejne pomerne ohybat a vybodnout se na super tvar tech bocnich a udelat je s ostrym uhlem - tudiz bude pevnejsi a lehci konstrukce.

    Klapky minnimalne 4 na kridlo je dost dlouhe kazde riditelne zvlast. Idealne i proti sobe kridlo na kridlo. Na zadni dat smerovky a na bocnice take - pri brzdeni idealne moznost roztahnout vsechny :-) na bokach by stacily teoreticky dve ale dal bych radeji 3 kvuli ruznemu nabehu vduchu - preci jen jsou sikmo :-)

    Fotils nekdy kane? jak meni tvar kridla pri plachteni? co delaji koncova pera - orli kridlo na novych vrtulnicich kvuli utlumu zmeny vztlaku atd? To udelas castecne i tema klapkama :-) Nekde muzes videt kridla zahnuta - boing napriklad. Vse setri energii a zlepsuje pruchod vzduchu :-)

    kdyz to dobre napocitas bude se to ridit i rucne :-P Na pocitac se vybodni - bude to zrat vic proud :-) A cim udelas horsi tvar kridla o to budes potrebovat vetsi tlaky na klapky to te hydraulika pak sezere :-P nezapomen na odber pomocnych systemu :-) nebo chces delat rekuperaci na motorech pri klesani? :-D :-D :-D lol
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam