• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tady si taky někdo koleduje o ban...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Vyndej si hlavu z prdele :) 100Gbit sitovku dnes koupis. Tvoje " datacentrum" je sto let za opicema :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm, a síťovky do serverů se dělají nejvýše kolik gigabit? :-) podívej, mezi topením bitcoin minerem a datacentrem v hangáru musí existovat nějaká střední velikost, pro drobné zákazníky.. máme 6 racků a víme, že ve čtvrti, kde bydlí min. 20 000 lidí (ale spíš víc) jsme datacentrum na optice jediné. směj se tomu, ale já věřím, že to nějaký výsledek mít bude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak já mám i člověka, co je modelář, a co do toho se mnou půjde (i když první solární model asi nebude zrovna-tilt rotor a naopak první tilt-rotor nemusí nutně být solární)

    zásadnější nápady jsou dva:
    1) closed wing křídlo, které všichni kreslí, ale nikdo netestuje
    2) tilt-rotor kvadroptéra, která podle mě strčí do kapsy i to, co předvádí Amazon pro svůj Amazon Prime apod. (pokud to ovšem bude fungovat :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Do skutecnych datacenter vedou stovky gigabit, ty chytraku.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    OMNIHASH: na nejaky kabinky pro cestujici bych se zatim vykaslal a postavil to jako dron s velkym doletem.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: pekny. pojdme udelat 2m velky model a otestovat to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: překvapivě... energie v bateriích není _tak_ málo. a vynést kolmo vzhůru něco už tak poměrně lehkýho není taková věda.

    Konkrétně, viz následující výpočet: letadlo bude během VTOL manévru mít spuštěné motory na 20ti-násobek "cestovního výkonu" (tedy asi 1600 kW místo 80 kW, jeden ten motor musí umět až 400 kW, při letu cestovní rychlostí poběží jen asi na 20 kW) po dobu asi 22 sekund (než letadlo přejde do vodorovného letu a motory stáhne). velké vrtule potřebuješ stejně (do stratosféry).

    jako vadu vidím, že každá z vrtulí musí unést sílu asi 20 kN (viz níže) pokud budou dvoulisté, tak to dělá 10 kN na jeden list vrtule (během startu), přičemž poloměr tam mám asi 10 metrů, což není sranda. Takže zase se leda zaklínat nějakým tím 3D tiskem houbovitého uhlíkového kompozitu.. jinak to nevidím :-)

    toto je BTW odpověď pro
    ABDULAH:
    Padl tady odpor těch 400 m2 ploch, což je samozřejmě pravda, součinitel odporu vzduchu u placky je zhruba 1.2 a ten průřez je 400 m2 křídlo + 40 m2 trup a gondoly, rychlost kolmého stoupání 1 m/s, hustota vzduchu u země 1,29 kg/m³, to dělá odpor (po celé té obří ploše!) 681 N, to je asi
    68 kg - ve srovnání s hmotností 8t tedy přidaná síla odporu vzduchu při tomto stupání asi takový, jako když se na to postaví ještě jeden člověk (samozřejmě, při 2 m/s by síla byla čtyřnásobná - to už je trochu háček)

    asi ti dochází, že když vím, jaký bude muset být tah motorů pro stoupání kolmo vzhůru (cca 80 KN + 681 N :-), tak se dá snadno spočítat:

    1) tato síla na dráze cca 20m vykoná práci 1600 kWs, tedy 0.4 kWh (! účinnost elektromotorů ani vrtule nebude zdaleka 100%, ale! toto je plně nabitá baterie od kola! kdybychom to zvedali třeba na kladce)

    2) za jak dlouho tato síla při překlopení vrtulí bez snížení tahu urychlí letadlo vodorovně na větší než pádovou rychlost:

    pro rychlost 20 m/s, tedy cca 72 km/h (což je asi více, než pádová) kinetická energie je... čirou náhodou, taky 0.4 kWh. teď za jakou dobu ten 80 KN tuhle rychlost vyvine? pokud klouzavost při pádové rychlosti bude aspoň 20:1, síla čelního odporu vzduchu při dopředném pohybu by měla být max. 400 N (8t / 20). z těch 80 KN tedy po celou dobu akcelerace padne zanedbatelná část (menší, než při tom kolmém stoupání, to máš pravdu). BTW motory by při vodorovném letu letěly jen na 1/20 výkonu (5%) na který poletí při stoupání... (ovšem plocha vrtule ve výšce ~20 km musí být při udržení stejných otáček pro dosažení stejného tahu ~16x větší, než u země.. náhodička...)

    protože těma 80 kN jsme kompenzovali gravitační zryclhení 9.81 m2, tak se dá předpokládat, že po překlopení vrtulí letadlo na větší než pádovou rychlost akceleruje během 2 sekund, přičemž cestující pocítí po dobu 2 s zrychlení 1g.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Takže superlehkej xchaosplán, co má problémy s energií i na vodorovnej let bude mít kolmý starty? Chápu, původní návrh byl moc aerodynamicky čistej a měl až moc velkou váhovou rezervu, takže už nebudou mít pasažéři v první třídě kabinky pro sebe, ale za to vyletěj dvacet metrů kolmo vzhůru, a to se vyplatí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: to vypadá trochu specializované na bitcoin :-) jako protože topení se zapíná on-demand, tak samozřejmě, v zimě takhle vytěžej víc, než v létě. v zásadě vipné.

    do skutečného datacentra by myslím měla vést 10 Gbps linka... mining coinů není všechn :-) hlavně klasické cloudové služby sice nahradí výpadek jednoho serveru, ale držet si rezervu výpočetního výkonu taky není sranda.

    nicméně, když jsem o podobných smart spotřebičích mluvil... ale no nic, no. jako vtipné je, že dnes jsou ty informace daleko dražší než hardware, elektřina je taky drahá, takže přesunout "žijící výpočet" tam, kde je poptávka po teple, je ... vtipné :-) je to v duchu jak jsem si představoval já, ale ten další level abstrakce, kdy se výpočet prostě takhle stěhuje on-demand, mi tak docela nenapadl (já došel nejdéle k tomu, že část výpočetní výkonu nepotřebuje např. zálohované napájení, apod.)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak jednoznacne jde rict, ze tve "napady" jsou v rovine vynalezani davno existujiciho kola... :D Svet te ponekud predbiha... ;)
    Místo klasického topení může doma hřát kus datacentra. Zdarma – Živě.cz
    http://www.zive.cz/...sickeho-topeni-muze-doma-hrat-kus-datacentra-zdarma/sc-3-a-185518/default.aspx
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    doufam ze ti to rekne kazdej kdo mzsli hlavou ... jezis maly letadlo startuje proti vetru lip :-D jasne hlavne proti narazovymu nez to s nim flakne o zem ... letels nekdy dvou mistnym letadlem za vetru? forzas aby jsi to vubec rozjel a pak to ma proste vztlak, idealni je kdyz mas startovaci rychlost 80 a vitr fouka 100 :-D to startuje uplne samo ... a taky to dobre pak pada ... stacil mi vitr 20km/h a kor stoupak ... poblil se malem i pilot :-D

    Mej se hezky a s bananem si klidne posluz :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: hele, v tomhle klubu nebudeš nikomu, ani mě, psát, že "mele hovna". jinak dostaneš banána a můžeš si jít fňukat někam, kde pro tebe budou mít pochopení
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: Ja si mzslim ja si mzslim - myslet znamena hovno vedet - to rika mirek :-) a uz mi nepis meles hovna :-P
    PS: pytlovej zakop bude odolnejsi vuci granatu nez drevena bouda ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: nízký plošný zatížení křídla je problém, ale pořád budu odolnější proti bočnímu větru, než vzducholoď :-) každopádně, kdybys viděl, jaký problém s přistáváním za větru měly se S1 a S2, tak bys pochopil, proč to vzdávám, a u takhle pomalých letadel rovnou mířím na VTOL ... stejně nejlehčí letadla proti větru vždy startovala téměř z místa, protože jaksi čím je letadlo lehčí, tím rychleji ti "vyskočí" prakticky z místa rovnou nad hranici pádové rychlosti (zvlášť když ho natočíš čumákem proti větru, což se v začátcích létání dělalo celkem zásadně)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: dmychadla něco vážej, že jo.. hele, kreslej se na letadla asi tak dlouho, jako closed wing... ale pořád se nějak nekonaj.. protože se asi ukazuje, že přidat další list vrtule je snažší - získáš cca stejné zvýšení tahu při menší hmotnosti :-)

    podívej, já nemyslím, že jsem to schéma co jsem navrhl, je nějaký finální dokonalý návrh, že k tomu skuteční letečtí konstruktéři nemají co říct, nebo že přesně odhadnu, jaká feature je progresivní a má tam být, a jaká je zbytečná.

    sázím ale na to,že dmychadlo je bonus, který se ti vyplatí ve chvíli, kdy máš hmotnostní rezervu a spíš chceš vyždímat víc výkonu. u ultralehkého stroje se vrtule ani náhodou nebudou točit tak, aby byly na hranici svých možností a taky nemám problém s tím, že jsou delší.. vsadil bych se, že pro to, co plánuju, dmychadlo není řešení, ale třeba by mi někdo vysvětlil, že je (taky nezapomínej, že chci možnost pro případ polo-nouzového přistání plachtěním zamknout dvoulistou vrtuli rovnoběžně s křídly.... to s dmychadlem nepůjde)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: chci videt jak ti tohle narazovej vitr vopre do pangejtu :-D nezlob se a tim co jsi napsal jsi prokazal ze to fakt nema cenu :-)

    Ale diky tobe jsem alespon prisel na to jak upravim povrch meteorologicke stanice aby se tam neusazoval snih :-)

    PS: dal bych na mirka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tak pochopitelně, že render jsem ukradl :-) vždyť jsem říkal, že mi nejdou. jen jsem na tom ukazoval, že to celé není tak šílené.

    start kolmo vzhůru není nějaká frajeřina, ale u pomalého velkého letadla nutnost: z malých klubových letišť by to operovat nemohlo, je to moc velké, a zpevněné plochy velkých letišť by to zabíralo strašně dlouhou dobu a ještě by to nemohlo startovat a přistávat za každého počasí....

    u lehkých elektrických letadel bude podle mě VTOL spíš takový vedlejší efekt, než nějaká super-feature, jak to bylo chápáno u proudových stíhaček. Elon Musk to tak nějak v podstatě vidí taky:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam