• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: nevím, ale rozhodně nosíš dříví do lesa:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    .. ale jinak dík :) jinak ale můžu tě ubezpečit, že i když stávající slabý motor mého solárního kola žere na rovině cca 5A bez šlapání a cca 2A při nenáročném asistovaném šlapání (kolem 20 km/h), tak rozdíl mezi dojezdem za plného slunce (2A) a večer za tmy je fakt citelný. Takže i kdybys měl letadlo, ve kterém jen 20% energie za letu cestovní rychlostí dodají solární panely v křídlech, tak by si mohl třeba srovnávat, jestli to celé váží víc nebo míň, než by vážilo zvýšení kapacity baterií o 20%, apod.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kdy bude tohle umět solární letadlo?

    The Future Of Air Travel? Meet The 150-Seat Wright Electric Airplane
    http://insideevs.com/the-future-of-air-travel-meet-the-150-seat-wright-electric-airplane/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AtlantikSolar - 81 hour endurance world record flight
    https://www.youtube.com/watch?v=8m4_NpTQn0E
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    až se zase někdo bude smát VTOL solárním letadlům... tak jsou i zhulenější nápady:
    Dutch Scientist Proposes Circular Runways For Airport Efficiency - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/...449251/dutch-scientist-proposes-circular-runways-for-airport-efficiency
    :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Japanese Company Develops a Solar Cell With Record-Breaking 26%+ Efficiency - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...se-company-develops-a-solar-cell-with-record-breaking-26-efficiency
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Wright Electric unveils its commercial electric plane business | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2017/03/21/wright-electric-planes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RCTESTFLIGHT - Solar Plane V3 1st Flight - Episode 6
    https://www.youtube.com/watch?v=8q48mNIfB80
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    We are just weeks away from the first round of test flights, which we hope will take place in March.
    On the home straight before SolarStratos takes flight – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2017/02/newsletter-014-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle sice je úplně offtopic (neelektrické, nesolání, nestratosférické... :-) ale představuje to určitou naději, že bariéru úředních regulací lze prolomit :-)
    Nirvana Autogyro
    http://www.autogyro.cz/r0c214/GyroDrive-prvni-virnik-homologovany-pro-silnicni-provoz/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Li-ion king Goodenough creates battery he says really is... good enough • The Register
    https://www.theregister.co.uk/2017/03/03/replacement_for_lithium_ion_battery/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Průlom? Vynálezce lithium-iontových baterií přišel s novým akumulátorem – Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...rulom-vynalezce-lithium-iontovych-baterii-prisel-s-novym-akumulatorem.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A pokud ne přímo pěnový grafén (představte si "grafénový polystyrén"), tak co třeba:

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ty seš taky grammar nazi... prostě nemám čas si to všude po sobě přečíst. (zato ti, co používají spell checker, to jsou fakt borci, co... kdysi psát správně česky i něco znamenalo, že jo...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Pravopis taky neni tva silna stranka... vyvynout... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak nacisti místo solárních letadel zkusili vyvynout uhlím poháněný tryskáč! (to je skoro tak dobré, jako nacistické létající talíře :-)
    Lippisch P.13a - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lippisch_P.13a
    (předpokládm naším hnědým, sudetským!)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarStratos will return to its base in Payerne in February for the final preparations ahead of the first flight in March.
    Getting to know the aircraft in detail – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2017/01/newsletter-013-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    making it 10 times stronger than steel, with only five percent of its density
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MIT Unveils New Material That's Strongest and Lightest On Earth
    https://futurism.com/mit-unveils-new-material-thats-strongest-and-lightest-on-earth/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vzájemná poloha tandemových křídel vůči sobě.. kdo by to jen čekal?


    Čistě z fyzikálního hlediska je tahle poloha ploch nejsnažší, nepoužívala se podle mě proto, že to zhoršuje ovladatelnost a požadavky na rychlost reakcí pilota a dost možná to bude vyžadovat asistenci řízení počítačem (což je ale něco, na co se právě Airbus specializuje)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: pche tiltwing... kdyby si přečetli na wiki to co já, věděli by o zřejmých výhodách tiltrotoru oproti tiltwingu např. při bočním větru, apod. :) holt vystudovat na VŠ umění 3D kreslítek není vždycky všechno :-)

    OMNIHASH: no budiž, ale zmiňuju to kvůli ekonomice provozu a schopnosti letět na 15% výkon... (pravda, hydroplány i tradičně pro start potřebovaly ne dvojnásobek, ale spíš čtyřnásobek cestovního výkonu, což současně zvyšovalo rezervu výkonu, při kterém se ještě udržely ve vzduchu a byly schopné dosáhnout cíle, což současně zvyšovalo v počátcích letecké dopravy bezpečnost a celkovou spolehlivost....)

    Obecně všechny "moje solární designy" (pokud lze ty náčrtky označit za design) mají společné jedno: že předpokládají, že pro vodorovný let si vystačí s něčím jako 10% max. výkonu motoru (např. s tím počítám i pro svůj ultralehký pilotovaný pokus v roce 2020, který by měl mít 20 kW motoru (u elektrického létání už dnes standardní, např. v elektrických paraglide backpacích) a 2 kW solárních panelů a měl by s nimi být schopen min. vodorovného letu bez vybíjení baterií, když ne současně i dobíjení).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam