• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: myslím, že je to hybridní - že to má centrálně uložený motor a ty překlopné rotory jsou poháněné elektřinou. (Ale možná jsou poháněné prostě hřídelí - tu tam má tuším i Osprey, byť má rotory 2, protože je nutné je synchronizovat a zajistit redundanci pro případ výpadku motoru)

    Ontopic je ale ta kombinace closed wing + VTOL překlopné rotory, i když moje uspořádání je poněkud jiné. Když se podíváš na pokusy o "elektrické létající taxíky" v Dubaji (fakticky přerostlé automatické drony, kde pasažér = náklad) tak je jasné, že přidání nějakého co nejlehčího křídla je logický další krok ... prostě různé přístupy konvergují (co sníží spotřebu paliva, to sníží i spotřebu elektřiny, že...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: akorat ti to lita na normalni palivo, takze tady tezce offtopic... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... mi přijde, že jsem tohle uspořádání křídla už někde viděl :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce nesouvisející.. (pokud byste už uzavřené křídlo třeba někdy předtím viděli...)
    Vertical Takeoff and Landing Airplane (VTOL)
    http://elytron.aero/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    konečně někdo, kdo chápe fyziku stejně, jako já! :-)
    [ MONOTYPEK @ Zjištění ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jéé, větráčky :-)
    Lilium Jet je první elektrické letadlo s vertikálním startem a přistáním | rychlofky
    https://rychlofky.wordpress.com/...et-je-prvni-elektricke-letadlo-s-vertikalnim-startem-a-pristanim/
    The Lilium Jet – The world's first all-electric VTOL jet
    https://www.youtube.com/watch?v=ohig71bwRUE
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Electric Vertical Take-Off Aircraft Successfully Tested By DARPA - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...55/electric-vertical-take-off-aircraft-successfully-tested-by-darpa
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    jezisi tak mu to letadlo spocitejte postavte vzdyt je to trapny ... Kolik mesicu dozadu psal ze na vystoupani spotrebuje pomerne malo energie? nebo se pletu? :-D LOL
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no ok, ale nevím, jak si přišel na to, že baterka sloužící "jenom k vystoupání" bude nějaká malá.. jak jsem tu dřív počítal, u Li-ion by baterií jen pro překonání gravitačního potenciálu 7000m vážila asi 1/3 hmotnosti (při 100% účinnosti přeměny).

    teď se nově mluví o zdvoj- až ztroj- násobení energetické hustoty a bateriích sodík-sklo... to je samozřejmě fajn, ale je to pořád výhled.

    zatím mají bateriová letadla výdrž asi hodinu (to je trochu o tom, jak dlouho je typická lithiová baterie schopná dodávat max. vybíjecí proud, což je typicky tak tu hodinu.. stejně tak jako dobití na 50% kapacity). takže bych se nedivili, kdyby ten Wright Electric uvažoval hlavně s podobnými kratšími přelety mezi blízkými letišti. Zase takový let mezi Prahou a nejbližšími davelkými letišti (Mnichov, Bratislava, Vídeň...) se dnes do hodiny turbovrtulovým letadlem vejde.. takže jako proč ne.

    každopádně moje představa byla dolet na vzdálenost cca 2000-3000 km během jediného dne... a co jsem se bavil s nezávislými cestovateli, toho typu, kteří hledají např. 6 měsíců levně v Asii, tak pro ty jsou rozhodující peníze, ne čas...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mně jen jde o to, že bateriové letadlo, která má plochu křídel a trupu osazenou panely je realističtější než solární letadlo s malou baterkou sloužící jenom k vystoupání. U toho bateriového letadla totiž ty panely budou sloužit k větší rezervě pro případné komplikace, nebo ke klimatizaci (a podobně). Ale jinak letadlo poletí za každých okolností.

    Solární letadlo poletí 90 dní v roce rychlostí závodního hlemýždě na jednu vyhlídku :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: nevím, ale rozhodně nosíš dříví do lesa:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    .. ale jinak dík :) jinak ale můžu tě ubezpečit, že i když stávající slabý motor mého solárního kola žere na rovině cca 5A bez šlapání a cca 2A při nenáročném asistovaném šlapání (kolem 20 km/h), tak rozdíl mezi dojezdem za plného slunce (2A) a večer za tmy je fakt citelný. Takže i kdybys měl letadlo, ve kterém jen 20% energie za letu cestovní rychlostí dodají solární panely v křídlech, tak by si mohl třeba srovnávat, jestli to celé váží víc nebo míň, než by vážilo zvýšení kapacity baterií o 20%, apod.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kdy bude tohle umět solární letadlo?

    The Future Of Air Travel? Meet The 150-Seat Wright Electric Airplane
    http://insideevs.com/the-future-of-air-travel-meet-the-150-seat-wright-electric-airplane/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AtlantikSolar - 81 hour endurance world record flight
    https://www.youtube.com/watch?v=8m4_NpTQn0E
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    až se zase někdo bude smát VTOL solárním letadlům... tak jsou i zhulenější nápady:
    Dutch Scientist Proposes Circular Runways For Airport Efficiency - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/...449251/dutch-scientist-proposes-circular-runways-for-airport-efficiency
    :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Japanese Company Develops a Solar Cell With Record-Breaking 26%+ Efficiency - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...se-company-develops-a-solar-cell-with-record-breaking-26-efficiency
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Wright Electric unveils its commercial electric plane business | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2017/03/21/wright-electric-planes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RCTESTFLIGHT - Solar Plane V3 1st Flight - Episode 6
    https://www.youtube.com/watch?v=8q48mNIfB80
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    We are just weeks away from the first round of test flights, which we hope will take place in March.
    On the home straight before SolarStratos takes flight – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2017/02/newsletter-014-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle sice je úplně offtopic (neelektrické, nesolání, nestratosférické... :-) ale představuje to určitou naději, že bariéru úředních regulací lze prolomit :-)
    Nirvana Autogyro
    http://www.autogyro.cz/r0c214/GyroDrive-prvni-virnik-homologovany-pro-silnicni-provoz/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Li-ion king Goodenough creates battery he says really is... good enough • The Register
    https://www.theregister.co.uk/2017/03/03/replacement_for_lithium_ion_battery/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam