• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ty jo, já na to číhám měsíce a pak mám jeden den moc práce a tohle mě provedou :-)
    SolarStratos flies at last! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2017/05/newsletter-015-en/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární letoun pro stratosféru má za sebou první zkušební let
    http://oenergetice.cz/cista-mobilita/solarni-letoun-pro-stratosferu-ma-za-sebou-prvni-zkusebni-let/

    to bude mít hodně malý komerční "niche"
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    undefined: ad ta poznámka dole - to chce solární diskstation :D
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: JEN zesolarnit...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ale nejvíc se mi stejně líbí tohle:


    BTW, už mi zase spadl disk, takže zase už jsem přišel o zdrojáky dosavadních nákresů. Budu muset přijít s nějakých schématem zálohování na svůj osobní server (kde mi ovšem taky padají disky, děs...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    S elektrickými letadly se roztrhl pytel. Tak teď už je jenom zesolárnit :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z kategorie šílenějších elektrických šíleností - Zee Aero:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: myslím, že je to hybridní - že to má centrálně uložený motor a ty překlopné rotory jsou poháněné elektřinou. (Ale možná jsou poháněné prostě hřídelí - tu tam má tuším i Osprey, byť má rotory 2, protože je nutné je synchronizovat a zajistit redundanci pro případ výpadku motoru)

    Ontopic je ale ta kombinace closed wing + VTOL překlopné rotory, i když moje uspořádání je poněkud jiné. Když se podíváš na pokusy o "elektrické létající taxíky" v Dubaji (fakticky přerostlé automatické drony, kde pasažér = náklad) tak je jasné, že přidání nějakého co nejlehčího křídla je logický další krok ... prostě různé přístupy konvergují (co sníží spotřebu paliva, to sníží i spotřebu elektřiny, že...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: akorat ti to lita na normalni palivo, takze tady tezce offtopic... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... mi přijde, že jsem tohle uspořádání křídla už někde viděl :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce nesouvisející.. (pokud byste už uzavřené křídlo třeba někdy předtím viděli...)
    Vertical Takeoff and Landing Airplane (VTOL)
    http://elytron.aero/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    konečně někdo, kdo chápe fyziku stejně, jako já! :-)
    [ MONOTYPEK @ Zjištění ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jéé, větráčky :-)
    Lilium Jet je první elektrické letadlo s vertikálním startem a přistáním | rychlofky
    https://rychlofky.wordpress.com/...et-je-prvni-elektricke-letadlo-s-vertikalnim-startem-a-pristanim/
    The Lilium Jet – The world's first all-electric VTOL jet
    https://www.youtube.com/watch?v=ohig71bwRUE
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Electric Vertical Take-Off Aircraft Successfully Tested By DARPA - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...55/electric-vertical-take-off-aircraft-successfully-tested-by-darpa
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    jezisi tak mu to letadlo spocitejte postavte vzdyt je to trapny ... Kolik mesicu dozadu psal ze na vystoupani spotrebuje pomerne malo energie? nebo se pletu? :-D LOL
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no ok, ale nevím, jak si přišel na to, že baterka sloužící "jenom k vystoupání" bude nějaká malá.. jak jsem tu dřív počítal, u Li-ion by baterií jen pro překonání gravitačního potenciálu 7000m vážila asi 1/3 hmotnosti (při 100% účinnosti přeměny).

    teď se nově mluví o zdvoj- až ztroj- násobení energetické hustoty a bateriích sodík-sklo... to je samozřejmě fajn, ale je to pořád výhled.

    zatím mají bateriová letadla výdrž asi hodinu (to je trochu o tom, jak dlouho je typická lithiová baterie schopná dodávat max. vybíjecí proud, což je typicky tak tu hodinu.. stejně tak jako dobití na 50% kapacity). takže bych se nedivili, kdyby ten Wright Electric uvažoval hlavně s podobnými kratšími přelety mezi blízkými letišti. Zase takový let mezi Prahou a nejbližšími davelkými letišti (Mnichov, Bratislava, Vídeň...) se dnes do hodiny turbovrtulovým letadlem vejde.. takže jako proč ne.

    každopádně moje představa byla dolet na vzdálenost cca 2000-3000 km během jediného dne... a co jsem se bavil s nezávislými cestovateli, toho typu, kteří hledají např. 6 měsíců levně v Asii, tak pro ty jsou rozhodující peníze, ne čas...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mně jen jde o to, že bateriové letadlo, která má plochu křídel a trupu osazenou panely je realističtější než solární letadlo s malou baterkou sloužící jenom k vystoupání. U toho bateriového letadla totiž ty panely budou sloužit k větší rezervě pro případné komplikace, nebo ke klimatizaci (a podobně). Ale jinak letadlo poletí za každých okolností.

    Solární letadlo poletí 90 dní v roce rychlostí závodního hlemýždě na jednu vyhlídku :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: nevím, ale rozhodně nosíš dříví do lesa:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    .. ale jinak dík :) jinak ale můžu tě ubezpečit, že i když stávající slabý motor mého solárního kola žere na rovině cca 5A bez šlapání a cca 2A při nenáročném asistovaném šlapání (kolem 20 km/h), tak rozdíl mezi dojezdem za plného slunce (2A) a večer za tmy je fakt citelný. Takže i kdybys měl letadlo, ve kterém jen 20% energie za letu cestovní rychlostí dodají solární panely v křídlech, tak by si mohl třeba srovnávat, jestli to celé váží víc nebo míň, než by vážilo zvýšení kapacity baterií o 20%, apod.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kdy bude tohle umět solární letadlo?

    The Future Of Air Travel? Meet The 150-Seat Wright Electric Airplane
    http://insideevs.com/the-future-of-air-travel-meet-the-150-seat-wright-electric-airplane/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam