• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: to patří spíš sem:
    [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]

    jinak vlaky a letadla jsou dopravní prostředky s relativně velkou celkovou povrchovou plochou...bylo by zajímavé srovnat měrný odpor prostředí v přepočtu na kilogram přepravované hmotnosti je u letadla přeci jen daleko menší (a pokud se pohybuje ve stratosféře, tak i při poměrně rychlosti :-)

    velmi rychle letící letadlo je na tom s tím odporem poněkud hůře (protože druhá mocnina). vlaky od 200 km/h výše na tom také nejsou moc dobře.

    v zásadě vlak na nějakém magnetickém polštáři, který by jel v poušti bez stínu rychlostí např. 18 km/h by asi neměl velký problém vystačit si s energií ze solárů.. problém je tam velká fixní složka valivého odporu, díky které jsou na tom vlaky s energetickou efektivitou tak nějak dobře v rozmezí rychlostí třeba 40-200 km/h (nad 200 už vlaky nejsou "eko" ani náhodou). Ale asi existují nějaké důvody, proč jsem v úvahách o konkurenceschopnosti solární energii i bez dotací přešel od vlaků k letadlům (třeba námatkou - počasí a stín vytvářený tunely, dále stín vytvářený stromy, tunely, teplota vzduchu, apod.)

    K té Indií novináři nějak přehlédli, že tam uvažují i o přímém připojení fixních pozemních solárních panelů k DC trolejím (bez měníčů). To bude skutečný solární vlak... jenže pohybující se solární panely na vlaku zase mají v subtropickém podnebí výhodu chlazení "zadarmo" (nějaký povrch vlak tak jako tak má = odpor vzduchu by to zvýšit nemělu)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární letadla jsou so 2014

    V Indii vyjel první solární vlak. Ušetří tisíce litrů nafty
    http://www.euro.cz/...-litru-nafty-1360680#utm_source=euro&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=eurorss
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce – VTM.cz
    https://m.vtm.zive.cz/...kaze-zachytit-temer-veskerou-energii-svetelneho-spektra-ze-slunce/a-188713/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The 12 little motors are not intended to propel the craft forward at all, says Borer, but rather "are there only to provide lift during takeoff and landing."

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA's Next Great X-Plane Will Try to Revolutionize Electric Flight
    http://www.popularmechanics.com/flight/a26609/nasa-plane-electric-x-57-maxwell/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no, protože nese baterky na 24h výdrž, tak to dle jedné švýcarské tuším diplomky (?) či nějaké takové práce, kterou jsem tady za ta léta mockrát odkazoval, znamená, že při dnešní účinnosti panelů a kapacitě baterií tvoří zhruba 1/3 jeho hmotnosti baterie
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: myslíš to letadlo, co váží dohromady zhruba tolik, jako desetina tvejch pasažérů v trenkách?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    týpek, co nám montoval systém využití odpadního tepla datacentra pomocí tepelného čerpadla, zná tohohle výzkumníka, co je u nás prý kapacita. význam chlazení fotovoltaiky bych fakt nepodceňoval...
    Porovnání solárního fototermického a fotovoltaického ohřevu vody - TZB-info
    http://oze.tzb-info.cz/...ory/11103-porovnani-solarniho-fototermickeho-a-fotovoltaickeho-ohrevu-vody
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak samozřejmě bych rád, aby se to ve vzduchu udrželo, ale to bude podle mých zkušenosti hodně záviset na momentálním počasí, denní době nebo třeba i teplotě vzduchu. u toho ultralightu je samozřejmě cílem prodloužení výdrže a autonomní dobití na zemi.

    to, že tvrdím, že solární stratosférické dopravní letadlo je dnes v dosahu možností pokročilejších garážových firem to neznamená, že moje vlastní garážová firma bude schopná téhle úrovně dosáhnout :-) ale cokoliv fungujícího solárního, co postavím, samozřejmě zpřesňuje moje odhady

    význam chlazení solárních panelů jsem na začátku debaty dost podceňoval. nejen bezmračno, ale i proud studeného vzduchu ve stratosféře dostane účinnost panelů na hodnoty blízké nominálním parametrům - možná i lepší. (u toho mého ultralightu ovšem samozřejmě bude rychlost nižší a teplota vzduchu vyšší... ale i tam bude možné porovnat výkony za různého počasí, například...)

    (ne náhodou v Německu, ale i univerzitní výzkumný ústav u nás svítí umělýma sluníčkama na nový typy panelů, aby optimalizovali právě třeba chlazení, apod.... já stejné zkušenosti získávám tak, že panely nemám na střeše, ale zažil jsem jejich výkon při obrovském rozsahu typů počasí a teplot)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: to přeháníš... ne pro každého :-) trupy byly dva, po 20 lidech (případně 1 trup a dvě gondoly pro baterie). (bylo to dost podobné tomu, s čím teď přišli ty Číňani... taky 2 trupy...)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    OMNIHASH: nebo jak nejdriv tvrdil jak to bude prostorny jak prvni trida v sedesatejch letech a skoncil u toho ze tam bude vlastne tak malo mista,ze se budes plazit na hajzlik... to sem se nasmal...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ehm ehm, jsou tady i pamětníci matně si vybavující tvoje vize s osobníma kabinkama pro každýho pasažéra
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: nerikas.
    LINKOS: počkej - pořád si to pleteš. Já chci začít stavět solární ultralight (min. solárně dobíjený, i kdyby se ve vzduchu na solární energii neudržel), s lidmi, které by to bavilo. je to zjevně v dosahu amatérských možnosti v .cz .. . a je to jen o penězích, v podstatě. taková podobná letadla existovala ve světě už před 30 lety.

    takze si se postupne od autonomniho letedla dostal az k necemu co vlastne nejenze solary nevytahnou nahoru ony to asi ani neudrzi ve vzduchu. Ale ty to stejne nevis,protoze jen hazis dohady...

    Ale to je jedno ty neumis priznat svuj omyl a rad si vymyslis,takze to je vlastne bezpredmetne
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: no vtip je v tom,ze ty obvykle zacnes s tim ze to bude jezdit na solar a zkoncis u toho ze snad by to utahlo tu klimatizaci,ale vlastne nevim.
    S letadlem si zacal jako autonomni solarni letadlo a zkoncil si u neveho kde vlastne solary budou na ozdobu a nabijeni mobilu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: kde jsem zase psal o tom, že v solárním autě budu soláry na pohon klimatizace? nebylo to náhodou "i kdyby utáhly jen klimatizaci, dává smysl tam ten panel dát?"

    Solární letadla budou startovat s nabitými bateriemi. Jestli je nabíjí přes noc ze zásuvky, nebo jestli se využije to, že je stačí vytáhnout za slunečného dne před hangár.. to už je trochu o ekonomice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: zůstaňme u toho, že chci vyhrát Sun Trip... a nad rámec toho mám navíc ještě trochu smysl pro humor a sebeironii.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak solární panely jsou polovodiče a ty fungují tak trochu na bázi kvantové neurčitosti :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: to je ono,nejdrive si tvrdil,ze to jde a pak si zacal tvrdit jednou ze to pujde.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak treba naposledy si tvrdil,ze chces vyhrat suntrip a pak zacnes lobovat u cinanu aby staveli solarni letadla za polovicni cenu,atd. Na moje dotazy co to ma unest si se dlouho vykrucoval a nakonec si tedy neco i typnul. Nakonec z tebe vypadlo,ze vlastne lobovat nechces,ze to na solary vlastne litat nebude,ze tam budou baterky na let a solary asi jen aby to pomahalo dobijet baterie. Nebo nabijet mobily :-) Nekdy v tuto chvili nase diskuze utichla,protoze.se ozval zakladatel,ze chce resit jen prakticke veci.

    Hele chlape, ono tebe "trollit" jak rikas nasi diskuzi je hrozne jednoduchy,protoze ty si nepamatujes co jsi napsal pred par radky a neustale menis svoje tvrzeni.
    Viz treba tebou navrhovane solarni auto,kde z tebe nakonec vypadlo,ze solary tam budou na pohon klimatizace,kterou snad utahnou. Letadlo,ktere vlastne nakonec nebude litat na energii ze solaru,ale budou tam na prilepsenou.
    Nebo to ze z pristi rok si udelal "jednou se toho dozijem".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: a když jsme u toho: co konkrétně teda tvrdím jinak? o tom, k čemu směřuje solární létání během našich životů, tvrdím pořád to samé:

    - cca 40 osob v přetlakové kabině (asi kompozitní, že) dodatečné zpřesnění: mezistupeň bude 9 cestujících + pilot (protože regulace)
    - dostup až do cca 21-25 km výšky (otázkou zůstává, jaká část letu proběhne v největší výšce)
    - průměrná cestovní rychlost kolem 300 km/h (při stoupání méně, při klesání více)
    - dolet za den až 3000 km (za jeden den - celonoční výdrž se nepředpokládá)
    - tento typ dopravy může získat jednotky procent na trhu (protože podstatná část populace by pokládala za cool aspoň 1x za život cestovat na dovolenou skrz stratosféru - a přitom pohodlně, potichu, apod.... ekologická kritéria tam ani nemusí hrát hlavní roli)
    - některá dodatečná zpřesnění (převzato odjinudú) - např. bezpečnost provozu by řešila obyčejná kompaktní energocentrála (která by při nominálním letovém profilu nespouštěla). velké rozměry soláního letadla se dají řešit několika způsoby, nemůžu samozřejmě předpovědět, který se ukáže jako nejvýhodnější (měnitelná geometrie křída, víceplošník nebo VTOL).

    že se k tomu blížíme, je vidět na odkazech na čísla, která by před 10 lety vypadaly naprosto nereálně:

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]
    [ JAZZZ @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]

    Pokud můžeš dohledat, co přesně tvrdím za ta "léta jinak", tak bych to uvítal. Myslím je nefér, když o nějakém inženýrském problému, který tam vznikám napíšu, že se dá řešit více způsoby a že nedokážu předpovědět, který z nich se ukáže jako nejvýhodnější (konstrukčně, z hlediska bezpečnosti, či ekonomicky...), tak že "pokaždé tvrdím něco jiného".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam