• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ok ok... zatím jsme u první poloviny, což je start :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    neznamena VTOL vertikalne startovanie a pristavanie? bude to takto aj pristavat? lebo obvykle su stroje pri tejto cinnosti v horizontalnej polohe
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k vertikálnímu vzletu elektrických letadel....
    Arachne Aerospace on Twitter: "So much about VTOL penalty... https://t.co/nh3gDjJFNp"
    https://twitter.com/ArachneLabs/status/919510242857189376
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    42 Solar-Powered Cars Race in 31st Annual 'Solar Challenge' Race - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/.../1927237/42-solar-powered-cars-race-in-31st-annual-solar-challenge-race
    This year, the race regulations are a clear sign of how rapidly solar technology is changing. Teams have to use a smaller solar collector than before: cars in the Challenger class can have no more than 43 square feet of solar cells versus nearly 65 square feet for the previous race, in 2015. That's half the area allowed on cars from the original 1987 race.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Boeing-Backed Startup Sees Hybrid-Electric Flights in Five Years - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/...17-10-05/boeing-backed-startup-plots-hybrid-planes-with-nod-to-musk-787
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rice University Adds Asphalt To Speed Lithium Metal Battery Charging By 20 Times - Slashdot
    https://science.slashdot.org/...ity-adds-asphalt-to-speed-lithium-metal-battery-charging-by-20-times
    The batteries showed a high-power density of 1,322 watts per kilogram and high-energy density of 943 watt-hours per kilogram.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak pointou je lítání nad mraky, jak název klubu napovídá
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: na geostacionární orbitu :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ale oblaky nebyvaju iba 250m nad zemou, tak by to asi nepokrylo vsetky moznosti, navyse dat do takej vysky panely, to by vyzadovalo dobre ukotvenie, lebo by to asi riadne kmasalo sem a tam pri vetre
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Volně související fotka k mému zamyšlení "do jak výšky nad zem by se asi vyplatilo zvednou solární panely?"
    https://twitter.com/mefotocz/status/913761740365746177
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dělají tunu pí-ár a snaží se letadlo odlehčit
    SolarStratos, a multidimensional adventure – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2017/09/newsletter-019-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: takhle... VTOL je každopádně svatý grál letecké dopravy, snaha o to byla prakticky od začátku.

    že solární letadla budou víc záviset na počasí, než tryskáče, to je jasné. podle mě se to ale může dostat cca na úroveň dnešního běžného amatérského létání (u kterého je na počasí a mraky spousta různých omezení)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jejda, vypada to, ze objevujes svet pristavani jinak, nez proti vetru :D A ne, ultimatnim resenim na crosswind landing skutecne neni vrtulnik...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nj, Aborting a circular landing could mean the aircraft flying off in potentially any direction, perhaps into oncoming traffic.. pokud chtějí přistávat ze 3 směrů současně, tak tohle teda není úplně bezvýznamný problém...

    no každopádně, já jsem k tomu neutrální.. moje solární letadla budou po zralé úvaze VTOL (protože u elektrických letadel je overhead tohoto relativně minimální)... vzhledem k rozměrům solárního létání a velmi nízké rychlosti během konvenčního startu a přistání je to podle mě jediné řešení

    (ono si stačí vyhledat, že už SI1 během přeletu USA rok před obletem SI2 v silném protivětru přistával tak, že se v podstatě k dráze přiblížil ze strany a kecnul si na místě... to je potom asi logičtější eliminovat dráhu úplně, když se to chová takhle)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: noo...
    This fantastic idea for a circular runway is sadly going nowhere
    https://m.phys.org/news/2017-04-fantastic-idea-circular-runway-sadly.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud by někomu připadalo solární letadlo šílené...
    the Endless Runway
    http://www.endlessrunway-project.eu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: .. jenže ty aktuální vždycky nosím jenom v hlavě :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: par tvych "desgnu" uz timto auditkem probehlo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak ale můj design solárního letadla zatím vůbec neznáš.. napovím, že počítám od začátku s tím, že to bude dron, a že jako "pilot" budu spíš určovat nějaký "letový plán", či obecně nějaký směr letu, než že bych přímo manuálně ovládal aerodynamické plochy či motory.

    Dnes to fakt nemá cenu dělat moc jinak. Zejména u VTOL... přechod z vertikálního letu na horizontální musí proběhnout v tak krátkém čase a musí být tak přesně kontrolovaný, že vůbec nemá smysl tenhle manévr svěřovat lidskému pilotovi (i kdyby byl daleko zkušenější než já). Pro horizontální let by nějaká varianta přehození na ruční řízení mohla dávat smysl - ale spíš jako nouzové řešení, aby se bypassnul palubní počítač (ale zase: fakt je v éře Arduina problém mít třeba tři různé záložní?)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jediny tvuj benefit je to, ze po padu ti nevzplane letecky benzin... ale jinak pravdepodobnost, ze se na sve vlastni konstrukci zrakvis je vyrazne vyssi :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jako chápu, že ty preferuješ sofistikovanější způsoby přizabíjení se, ale já prostě létání odkládám až na pozdější věk (protože rodiče by neměli přežít své děti ...)

    na tomhle je větší šance, že někomu urazím ve 40 km/h hlavu tím panelem (čemuž samozřejmě hodlám předejít tím, že na solárním panelu bude umístěn pluh na rozrážení lidí do stran (a to jako fakt)

    A jinak samozřejmě..tohle je klub o solárních letadlech a kola josu tu víceméně offtopic (pokud nelétají).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam