• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: řeště si offtopic u vás. mě na jednou stranu mining přijde vtipný na využití přebytků z OZE v síti (velkoobchodní odběratel v Německu může dostat za odběr dokonce zaplaceno, ve špičce - představ si tohle + mining!), na druhou stranu odmítám uvěřit celému tomu konceptu.

    podle mě se prostě jde bavit lidštějším jazykem - to je celé. (+technologická singularita v kombinaci s bitcoinem se mi jako představa nelíbí - i proto jsem začal vymýšlet solární letadla, jako způsob, jak tyhle civilizační monstrozity celé poslat do prdele...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: pokud to má být souhlas, musí to být nová třída, kde se na souhlas typicky bude čekat kratší dobu.

    podívej, müslím, že v té Dubaji to taky budou nějak řešit, to mikroplánování těch letů, takže bych to přenechal prostě těm, kdo na to budou mít víc peněz. prostě elektrická aerotaxi jsou cool nápad, ale ve světě ho kromě mě měl kde kdo, a určitě bude mít víc peněz investorů na to to řešit, takže když se nějakým řešením, co zmiňuju, náhodou trefím, tak je to cool, ale nerad bych zase byl škatulkovaný a vysmívaný, že něco vymýšlím, a že "trvám" na tom, že "něco bude nějak", apod.

    vrátil bych se k solárním letadlům, která jsou výrazně okrajovější záležitost se specifičtějším okruhem aplikací...

    co se týče letišť v ČR, cena se určitě bude odvíjet od vzdálenosti od hranic s Německem (hlavně západním) a od Prahy.. v nějakém zapomenutém koutě Čech se nějaká možnost (třeba výhodný dlouhodobý pronájem) najít může, podstatné je přidat se k partě, která nějaká amatérská letadla už staví a má nějaké zkušenosti.. to se snad shodneme.

    šance je buď třída zcela experimentální, nebo třída ultralehkých motorových kluzáků - když se nad tím zamyslíš, tak solár dává nejlepší smysl posuzovat jako ultralehkých motorový kluzák
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: chápej, early adopters budou všichni. a já prostě ne snad na kryptoměny, ale konkrétně na tu verzi, kterou předvádí Bitcoin, příliš nevěřím... popravdě, vzhledem ke spotřebě elektřiny to nevyjde o moc líp, než převážení zlatých cihel pomocí tanků (taky finanční model...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jisteze... videl :D
    XCHAOS: a ten "neomezeny" prostor meris jako AGL, AAL nebo FL? :D
    Jinak se bavis o prostoru tridy E, ktery pro IFR je rizeny, s povinnym planovanim a povinnym spojenim - a cokoliv rizene podle pristroju do te kategorie jednoduse spadne. Takze se muze klidne stat, ze nasednes do sveho dream-jetu, naplanujes let a budes dve hodiny cekat - nez dostanes souhlas... :D
    XCHAOS: Lukacovic si koupil letiste, ne aeroklub :D A obavam se, ze tolik penez, abys nejaky pozemek v kategorii letistni plochy koupil...zrovinka ty... se svym stylem "podnikani"... fakt mit nebudes :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: je to šílené plýtvání energií.. BTC způsobí doom, spíš pokud včas nezkrachuje :-) ale jinak jsem vymýšlel i věci typu umístit privátní klíč do CubeSatu, apod. :-)

    (hele, to je tady offtopic)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: ano, to je zajímavá věc - kdybych držel všechen bitcoin, který jsem měl k datumu konce světa, tzn. 21.12.2012 na účtě, tak bych mohl realizovat už dnes spoustu zajímavých snů :-)

    podle mě potřebuju tak 2 mega na to letadlo a asi tak mega abych pohodlně žil po dobu, kdy ho budu vymýšlet a někdo ho pro mě bude stavět (taky by nebylo od věci koupit celý nějaký odlehlejší opuštěný aeroklub, jako Lukačovič... abych nemusel platit za hangár, letištní poplatky a tak)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: jenže do výšky máš místa neomezeně. dejme tomu, že potřebuješ létat (kromě startu a přistání) v nějaké hladině, kde se bezpečně otevře padák a současně tam nestojí žádné stožáry, apod. takže koridor pro tenhle typ dopravy kopíruje terén od 500m výš. A končí v 1000m... do takového prostoru nacpeš i automaticky řízených strojů klidně 20 hladin nad sebou, s rozumným rozestupem pro kompenzování poryvů větru (ale "mezihladiny" by se obsazovaly až v případě "dopravní zácpy", která světe div se - nenastane...)

    mimo husté aglomerace bude případné vyhýbání se dnešní letecké dopravě asi snadné. Prostě všemu, co nebude mít nějaký odpovídač (stávající vrtulníky, sportovní letadla, apod.) se automat vyhne co nejširším obloukem. Pouze věci, co obě budou mít odpovídač a dohodnou se, že o sobě vědí, se budou moci výrazně k sobě přiblížit
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: viděl si někdy dopravní značku "pozor tramvaj"?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ale ako su vymedzene tie koridory? pokial ich bude menej ako sucasna siet ciest tak budu neustale ucpane, staci ked uzavru 1 pruh na tak dolezitom koridore ako D1 a vieme ako to tam vypada
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nemusi? A kdyz bude nekdo stat pod pristavajicim strojem, tak ho proste zarazis do zeme? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ok, ale pochop, pravidlo číslo jedna pro autonomní drony bude: "nesmíš opustit koridor pro autonomně řízenou leteckou dopravu"

    např. nad městy je dnes pokud vím většina druhů amatérské provozu jednoduše vyloučena - takže vyhlásit koridory pro autonomně řízenou dopravu jednoduché"

    no a autonomní doprava může mít pravidla, která budou šitá na míru rovnou digitální éře. Může např. spolu tvořit mesh komunikační síť - a pouze typy, které se do takové sítě budou schopné zapojit a dál forwardovat provoz, budou smět létat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    napada mi jedine mat nejaku mapu ako v aute a radary, ktore budu monitorovat vzdusny priestor vymedzeny nejakymi umelymi kotami, napr. ze budem vediet, ze na suradnici X,Y su znacky vo vyske 100/200/300... metrov a potom by sa vizualizovali bud na obrazovke alebo pomocou nejakej augumentovanej reality na headsete
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: praveze podla mna auta sa lahsie reguluju, lebo jazdia v jednej rovine, ktora je vymedzena znackami a ciarami, ale ako nakreslis ciary a znacky do vzduchu? navyse je tam dalsia osa po ktorej sa mozeme pohybovat, tak neviem ako by si vymedzil nejake "tunely" v ktorych by tie lietadla lietali, pomocou GPS? alebo tam budu nejake balony? toto mi nejde do hlavy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: laciný trolling :-) asi si na tebe pozvu id REDGUY, ten aspoň trolloval fyzikálně :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: pro tenhle typ dopravy se prostě vyhradí koridory (zrovna mezi Prahou a Kladnem je letiště.. to nebyl moc dobrý příklad)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ty jo, tohle fakt nechám na někom jiném :) fakticky ale letadla aspoň nemusí řešit vyhýbání se chodcům a většinu pravidel silničního provozu. (programování dronů se prostě nakonec ukáže snažší, než u samořídících aut)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: ty musíš taky rejpat všude :-) ano, jistě, co bych případně stavěl já, by byla ne-stratosférická pilotovaná verze s doletem tak max. do asi tak 160 km za jeden den (při dobrém oslunění - jinak jen asi 20 minut provozu, jako většina bateriových letadel)

    počítám, že postavit něco takového by stálo tak 2 mega, bylo by to ale něco, čím by člověk ale už mohl zaujmout seriozní investory a posunout se dál.

    čistě bezpilotní model by samozřejmě musel předcházet... tam nejde o dolet, ale o výdrž (ano, před stavbou toho jednomístného ultralightu by se koncept musel ověřit na modelu, co vydrží ve vzduchu na sluníčku kroužit aspoň 4 hodiny, možné praktické využití by bylo např. jako wi-fi hotspot pro nějaké veřejné akce, nebo pro pořizování časosběrných snímků např. davech n různých festivalech (případně kombinace obojího), apod... což je stejně nejatraktivnější za dobrého počasí)

    ačkoliv tě to asi překvapí, jsem zvyklý vymýšlet pro svoje výtvory obchodní modely... snad už od 16let (kdy jsem prodával přes anonce svoje programy pro obskurní typ 8bitového compu na kazetách :-) (a v podstatě je to pořád stejný provar, ale aspoň nějakou naději člověk mít musí .-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DZODZO: obavam se, ze na takovem stupni, aby nam RLP nahradili autonomni stroje jeste nejsme a asi jen tak nebudeme :-) A obavam se, ze XCHAOSovo programatorske "schopnosti" ani tohle nevyresi... :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ked zacnu vsetci lietat, tak to aby tie lietadla boli rovno autonomne, lebo uz vidim ako to do mna nejaky radioamater napikuje :) riadenie letoveho provozu je uz teraz celkom zodpovedny job a to su vo vzduchu iba tisicky lietadiel, az ich budu vo vzduchu miliony, potom si to pojdu manazeri letoveho provozu rovno hodit do macochy (bez padaku)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VYHULENY_UFO: když se na solárkole rozjede z pořádnýho kopce a roztáhne solární panelo-křídla, tak uletí třeba i 20 metrů (a pak si rozbije držku)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam