• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: to je zajímavé dívat se na to takhle, ale snad tak zle nebude. Vezmi si, že jak se ty úlomky tříští, tak že třeba se nějak zásadně mění poměr plochy k (setrvačné) hmotnosti, a že třeba se ta dráha těch menších úlonků snižuje rychleji... taky je pak může odfouknout třeba tlak sluneční větru nebo i jen slunečního záření, některé menší se prostě odpaří...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: chapu to spravne, ze hlavni vyhoda tehle veci je, ze az bude zasrana obezna draha srotem, tak tyhle satelity dokazou litat i tam, kde se smeti neudrzi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ehm, skoro taky solární letadlo :) akorát teda orbitální (bezpalivový iontový motor)
    World-first firing of air-breathing electric thruster / Space Engineering & Technology / Our Activities / ESA mobile
    http://m.esa.int/...ace_Engineering_Technology/World-first_firing_of_air-breathing_electric_thruster
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The first solar logistics transport drone to cross the Atlantic in 2018 - sUAS News - The Business of Drones
    https://www.suasnews.com/2017/11/first-solar-logistics-transport-drone-cross-atlantic-2018/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z webu SolarStratos:

    The SolarStratos project is faithful to Switzerland’s pioneering past in the field of renewable energies. For instance, the first solar car race (the Tour de Sol), the first solar boat race (the Course des Trois Lacs, 1988), the first Atlantic crossing (Sun21, 2006-2007), the first solar-powered circumnavigation (PlanetSolar, 2010-2012) and the first solar-powered flight (Solar Impulse 2015-2016) all represented Switzerland.

    Pro informaci... závod The Sun Trip, kterého se budu od června účastnit (viz https://twitter.com/ArachneLabs feed) je přímým nástupcem právě původního závodu "Tour de Sol" (víceméně: solární auta později začala závodit v Austrálii, zatímco solární kola jakožto varianta "pro socky" se vydala vlastní cestou...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    9.1.2018 jsem v tomhle klubu zrušil ban pro id REDGUY a pro inspiraci posílám...
    https://twitter.com/JeffBezos/status/960521086298238976
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solárně-elektrické letadlo by při troše snahy mohlo přistávat s dobitýma baterkama....
    Kinetic Energy Recovery in a Descending Electric Airplane – Flight of the Century | Flight of the Century
    http://www.flightofthecentury.com/kinetic-energy-recovery-in-a-descending-electric-airplane/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Norway Will Make All Short-Haul Flights Electric By 2040 - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/.../01/19/2325212/norway-will-make-all-short-haul-flights-electric-by-2040
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: v tom případě jsou ale v debatě solárních kol a letadel s teleporty solární přibližovadla jednoznačně Stranou mírného pokroku v mezích přírodních zákonů :-))

    (když už singularita, tak pravděpodobnější je, že tě celého resimulují v nějakém cloudu a tam ti budou simulovat i ty teleporty.. pokud si tedy vybereš zrovna takové UX, místo třeba steampunkového nebo sword'n'sorcery :-) jistě sis všiml, že můj přístup se solárními letadly je v podstatě konzervativní, ne-singularitní - ať se technologická singularita odehraje někde jinde a jindy, nejlépe co nejdál od Země, a Zemi nechá na pokoj jako rezervaci "starých" forem vědomí, která se budou na dovolenou přesouvat solárními letadly... )
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: v nahrade dopravy upinam zrak na teleport co sa v sucasnej dobe javi ako ciste scifi, ale kopu veci sa nam len par rokov dozadu zdali ako scifi (dotykovy displej?) a dnes su bezna sucast zivota, spolieham sa na to, ze chytre mozky sveta vyvinu laskavu AI, ktora nas neznici hned v prvych par sekundach svojej existencie, ale pomoze nam vyriesit problemy za hranicami nasej predstavivosti
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jsou to snad říční lodě (tam zase uznej, že emise trochu obtěžují.. na otevřeném moři se snad spíš ztratí...)

    začínáme být offtopic.. v tomhle klubu věřím na dopravní prostředky, které si s sebou vezou zdroj energie (typicky obnovitelný zdroj - komplexita lodí s jaderným reaktorem byla obrovská a pro civilní provoz se to prostě nehodí). Letadla jsem si vybral, protože mají nahoře celkem dost místa - víz než tady na zemi.

    že by lodě mohly prostě zkusit znovu plachtit - pomůže to ve velkém procentu případů - to naprosto souhlasím. že by se toho nemuselo vozit tolik (=civilizace vystavěná na něčem jiném, než obřích kontejnerových lodích), to souhlasím taky. Pořád ale nějaká spotřeba a nějaká přeprava zbude - i kdybych byli všichni osvíceni ze na den a nekoupili si už ani jeden čínský smartphone (nebo objemnější zboží, dovážené dnes po vodě)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    MICKK: to je fakt, že píšou Wilhelmina canal. nějak jsem z té fotky automaticky odvodil, že cílí i na širá moře.

    XCHAOS: přesně tak. ty obří baterie budou potřeba na souši. kdyby ta loď jezdila na elektřinu z vodíku, tak mi to řpijde daleko vhodnější, ale třeba to na ty kratičké plavby stačí a při dlouhé vykládce a nakládce nabíjecí časy nehrají roli.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: nevím, popravdě. ale přebytky z OZE, když zrovna jsou, je potřeba někam uložit (a v Německu jsou za to velkoobchodní odběratelé, což takový přístav jistě je, dokonce placeni). Uložit přebytky do obří plovoucí baterie mě nepřijde jako nejhorší možnost...
    MICKK
    MICKK --- ---
    JAZZZ: jsem z toho chápal, že jsou určené pro vnitrozemskou plavbu
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    DZODZO: predpokladma, ze to maji automaticky rizene a tech padaku maji vic. kazdopadne to ma IMHO vetsi potencial nez baterky. kolik by jich realne potrebovala kontejnerova lod pro cestu z Ciny do EU? jakou stopu by mela recyklace tech baterek atd ..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JAZZZ: co sa stane az bude bezvetrie? padak spadne do vody a pak ho budu cely den susit na palube? alebo to ten navijak vie tak bleskurychle navinut naspat?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: takze postavime hromadu vetrnych turbin, kterymi budeme nabijet hromadu baterek a temi pohanet lode? kezd by jen existoval primocarejsi zpusob jak vyuzit vitr k pohaneni lod :)

    SkySails GmbH - Towing kite with rope
    http://www.skysails.info/...kysails-technology/system-components-how-it-works/towing-kite-with-rope/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice to nejsou letadla, ale...
    Large ‘Tesla ships’ all-electric container barges are launching this autumn | Electrek
    https://electrek.co/2018/01/12/large-tesla-ships-all-electric-barges/
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    dneska v radiu reslili solarni silnice. Zacinalo to tim,ze jim nekdo ukradlu kus silnice,pustil jsem to v okamziku,kdy resili proc a ze nejspis aby okopcili technologii.

    Zajimave na tom bylo, ze se musi najit silnice na ktere neni moc velky provoz,protoze zacpana magistrala toho moc nevyrobi. :-)
    Taky rikaly,ze to je hodne draha sranda, o nejake navratnosti nebyla rec,ale resili,ze tim chteji nahrazovat solarni farmy... No kazde at si to prebere jak chce...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já jsem se zájmem koukal, jak si známý, který mi nepůjčil řízení do ruky, rozbil čumák RC modelu :-) mám víceméně 2 modelářské kontakty a až přijde čas (teď ještě nepřišel), tak se s nima pokusím domluvit, aby mi nějaké solární panely dostali do vzduchu (ale to není nic nového)

    co se elektrického létání týče, tak nevím, kde přesně začít. stejně tak netuším, co z mých nápadů by do vzduchu smělo a co ne. Je jasné, že ten ultralight by měl otestovat ne jen prosté dobíjení baterky, ale co nejvíc konceptů, se kterými počítám pro případné "velké" letadlo (třeba za 20 let)

    - solární letadla by měla podle mě testovat dvojplošné "closed wing" uspořádání (to můžu i na modelu)
    - VTOL je cesta k tomu, ja je udělat fakt velká, větší než se vejde na dnešní letiště.. ale VTOL UL? nevím, nejsem bohatý startup...
    - jisté je, že to bude muset být aerodynamicky hodně efektivní, pilot v tom UL bude muset víceméně ležet a tak
    - na přestavbu existujících českých typů motorových větroňů to moc nevidím, čísla nevychází dobře. muselo by to být jedno z nejlehčích dosud postavených českých letadel (taková jsem viděl, ale stavěna pro americký trh...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam