• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dost zajímavá čísla... tenhle elektrický větroň dokáže vystoupat na jedno nabití baterie během 13 minut do 3000m....
    Lange Antares - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jsou tam nicméně zajímavá čísla k "VTOL penalty". Elektrická letadla mají pořád spoustu nevýhod, ale srovnání téhle židle, která se ve vzduchu udrží 5 minut, s výdrží průměrných elektrických lítátek (20 minut) a high-end speciálů (60 minut) je zajímavé...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To teda. Uplne jsem cekal ze mu tam neco krupne a zriti se dolu, fuj. Do prace bych timhle rozhodne litat nechtel :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    to je blázen :-)
    chAIR -Manned quadcopter Episode 30 Actual backyard flight!
    https://www.youtube.com/watch?v=RYLGhVPp8lw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ion Propulsion - The Plane With No Moving Parts
    http://www.youtube.com/watch?v=IorDYGI1uqc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World-first firing of air-breathing electric thruster / Space Engineering & Technology / Our Activities / ESA mobile
    http://m.esa.int/...ace_Engineering_Technology/World-first_firing_of_air-breathing_electric_thruster
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Saving weight – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2018/11/newsletter-031-en/
    Currently the SolarStratos weighs in at 400kg, the team has managed to shed some weight and plans to lose some more.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Aerotaxi od Audi už létá: V ostrém provozu by mohlo být zhruba do 10 let | 100+1 zahraniční zajímavost
    https://www.stoplusjednicka.cz/aerotaxi-od-audi-uz-leta-v-ostrem-provozu-mohlo-byt-zhruba-do-10-let
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Je dodáván v lehčí verzi jako kvadrikoptéra, která váží asi 35 kg a unese 45 kilogramů nákladu. Může být ale i oktoptéra, s motorem navíc a s celkem osmi rotory. V této těžkotonážní verzi unese oktoptéra Dauntless více než 90 kilogramů

    VTOL solární letadlo se 70 kg pilotem a 20 kg solárními křídly? Q.E.D...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létající silák: Výkonný dron Dauntless unese až 90 kilogramů nákladu | 100+1 zahraniční zajímavost
    https://www.stoplusjednicka.cz/letajici-silak-vykonny-dron-dauntless-unese-az-90-kilogramu-nakladu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://arstechnica.com/...18/11/high-density-lithium-in-graphene-an-intriguing-battery-possibility/
    But the metallic lithium was not in its usual form. Instead, the lithium forms a high-density state that is normally found at low temperature or very high pressure.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ran D. St. Clair Flex 9 Flight
    https://www.youtube.com/watch?v=mrJgoQz5wSU
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: kde mi "leze konstatní rychlost"? konstatní tah vytvoří konstantní rychlost v jedné letové hladině... požadavek na zrychlování a současně stoupání vedl k požadavkům na tak vysoký tah, který je asi mimo realitu, to připouštím.

    aby mohl být tah ionocraftu stejný v různých výškách, zřejmě by se jeho parametry musely při klesajícím tlaku vzduchu nějak výrazně měnit. pravděpodobně zvětšovat napětí. ale v ten moment, kdy by se objevil výboj, by to zřejmě bylo špatně, takže v souvislosti se zvyšování napětí by zřejmě bylo nutné od sebe pohonné elektrody oddalovat.

    to oddalování zase není tak nepodobné tomu, že je potřeba s klesající hustotou vzduchu současně zvyšovat plochu křídla.

    představ si _něco jako_ gigantický stratosférický paraglide (zcela nestabilní v podmínkách vysokého tlaku vzduchu), kde jeho nosná plocha by byla současně solárně aktivní a nosná lana by současně byly elektrodami pro pohon ionocraftového typu... koneckonců, zapojování solárních článků do séria je jedna možnost, jak se dostat k nějakému vyššímu napětí (i když asi ne až TAK vysokému). vysoké napětí na článcích současně zvyšuje efektivitu, protože při stejném výkonu skrz ně teče nižší proud = mají menší odpor. (jediné co říkám, že u solárních letadel je prostě v synergii několik

    Ano, celá ta představa vyžaduje trochu pokročilých materiálů, typu grafen, apod. - ale v množstvím menším než velkém, na rozdíl od třeba kosmického výtahu. Představa snažšího stratosférického létání je soft-halucinace, zatímco kosmický výtah je hard-halucinace (je to koncept - možná nevědomě navržený géniem, ale vědomě prosazovaný lidmi s technickými dovednostmi - který představuje tak vzdálený "druhý břeh", že se můžeme jen smutně koukat, nemáme šanci ho přeskočit - a tak trochu odvádí naší pozornost od jiných možností, jak se na ten "druhý břeh" dostat. je to jakobychom byli v pravěku a někdo se utěšoval "to nemá cenu naučit se plavat přes tuhle řeku - jednou tady bude stát železobetonový most, pojďme radši rovnou vynalézt železobeton")
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Obecně ano, ale od boku říct, že z toho leze konstantní rychlost nezávisle na hustotě mi přijde mimo (nejen proto, že ve vakuu to rozhodně neplatí). Pokud se pletu, rád se nechám přesvědčit argumenty...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: jako asi to nebude úplně jednoduché, to připouštím. ale argument, že menší množství molekul vytvořený stejný tah, pokud se pohnou vyšší rychostí, podle mě zůstává platný...

    spíš než na dosahování oběžné dráhy pomocí iontového motoru za 6h jsem si ulítl na té představě sun-synchroního solárního letadla :-) Zatím je to dost nereálné, na rovníku (kde by úhel slunce byl nejlepší) je těch 1600 km/h v současnosti mimo jakoukoliv diskuzi.. ale velmi, velmi teoreticky by taková rychlost mohla být možná hodně vysoko ve stratosféře (někde asi tak na hranici dostupu dnešních balónů). z čeho by ta konstrukce byla vyrobená, to si fakt nedovedu představit :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Máš pro tohle tvrzení nějaké podklady? Ten efekt mi přijde příliš netrviální na takovýhle výstřely od boku. Plus se změnou tlaku se také (celkem dost nelinárně) mění napětí, při kterém ti mezi elektrodami přeskočí oblouk. A nedivil bych se, kdyby kolem experimentu bylo podobných závislostí a omezení bylo více, ale fyziku už jsem neviděl drahně let.

    Při nejmenším to těžko může být konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, pak by to celé fungovalo i ve vakuu, že.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, já jsem řekl, že ta výška existuje, a 21-23 je můj odhad, a za zmrda dostáváš ban, což je mi děsně líto, ale tobě prostě není pomoci.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: xvizionář tady prohlásil, že do výšky kolem 21-23 km by letadlo _samozřejmě_ stoupalo pomocí vrtulí Ne, xvizionar nic takoveho nerekl, xvizionar samozrejme zase lze. xvizionar sice rikal neco o tom, ze existuje vyska, pod kterou jsou lepsi vrtule, ale ani nahodou nic o tom, ze by tahle vyska byla "_samozrejme_ 21-23km". Xvizionar by si mel uvedomit, ze vsechny jeho blaboly jsou otady zaarchvivovany a ze se lze trivialne podivat treba na [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ] a jasne si tak dokazat, jakej je xvizionar prolhanej zmrd, kterej se zpetne snazi delat chytryho.

    A co to je za blabol s tou kinetickou energii? Chces rict, ze kdyz roste kineticka energie, tak pri konstatnim vykonu klesa zrychleni? To jako opravdu? Pri lidskejch, ne relativistickejch rychlostech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam