• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: skládání za letu bych nechal stranou :-) ale pokud jde o skládání na zemi, tak myslím začíná být jasné, že ani 200m rozpětí křídel na runwayi by nikoho moc nevzrušilo, pokud by s tím nikdo nechtěl rolovat až k terminálu. a i úplně stejný zámek, který předvedl Boeing na 777 by u pomalejšího letadla s nižším plošným zatížením křídla logicky mohl "mávat" daleko větším kusem křídla (nebo chceš rozporovat i tohle?)

    REDGUY: tohle je oproti skládacím křídlům celkem maličkost :-) obecně ale debata o "VTOL penalty" u elektrických letadel je úplně na začátku (a připomínám to, co sám říkáš o baterkách - až se objeví baterky s větší energetickou hustotou, tak se logicky výhodnost VTOL režimu u elektrických letadel zase jenom jedině zvýší)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Je, hele, uz zase zmizel muj ban. Skvele 8)

    XCHAOS: Lzes. Z "sklapecich koncu kridel" zadne "pozdvizeni" nebylo. Smali jsme se tvym blabolum o za letu se rozkladajicich, stovky metru dlouhych kridlech. Klasicka xchaosovska lez.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (sklápěcí jsou zatím jen úplné konečky křídel těch nových 777 - ale pointa je, že když jsem tu před asi 5 lety přišel z konceptem toho, že by budoucí solární letadla mohla mít sklápěcí konce křídel - a úplně by stačilo takhle na zemi, před startem a po přistání, runwaye bývají široké dost - tak z toho tady bylo hrozné pozdvižení... )

    (drops mics)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: turbovrtulak je tamtez rychlejc... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dost zajímavá čísla... tenhle elektrický větroň dokáže vystoupat na jedno nabití baterie během 13 minut do 3000m....
    Lange Antares - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jsou tam nicméně zajímavá čísla k "VTOL penalty". Elektrická letadla mají pořád spoustu nevýhod, ale srovnání téhle židle, která se ve vzduchu udrží 5 minut, s výdrží průměrných elektrických lítátek (20 minut) a high-end speciálů (60 minut) je zajímavé...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To teda. Uplne jsem cekal ze mu tam neco krupne a zriti se dolu, fuj. Do prace bych timhle rozhodne litat nechtel :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    to je blázen :-)
    chAIR -Manned quadcopter Episode 30 Actual backyard flight!
    https://www.youtube.com/watch?v=RYLGhVPp8lw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ion Propulsion - The Plane With No Moving Parts
    http://www.youtube.com/watch?v=IorDYGI1uqc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World-first firing of air-breathing electric thruster / Space Engineering & Technology / Our Activities / ESA mobile
    http://m.esa.int/...ace_Engineering_Technology/World-first_firing_of_air-breathing_electric_thruster
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Saving weight – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2018/11/newsletter-031-en/
    Currently the SolarStratos weighs in at 400kg, the team has managed to shed some weight and plans to lose some more.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Aerotaxi od Audi už létá: V ostrém provozu by mohlo být zhruba do 10 let | 100+1 zahraniční zajímavost
    https://www.stoplusjednicka.cz/aerotaxi-od-audi-uz-leta-v-ostrem-provozu-mohlo-byt-zhruba-do-10-let
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Je dodáván v lehčí verzi jako kvadrikoptéra, která váží asi 35 kg a unese 45 kilogramů nákladu. Může být ale i oktoptéra, s motorem navíc a s celkem osmi rotory. V této těžkotonážní verzi unese oktoptéra Dauntless více než 90 kilogramů

    VTOL solární letadlo se 70 kg pilotem a 20 kg solárními křídly? Q.E.D...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létající silák: Výkonný dron Dauntless unese až 90 kilogramů nákladu | 100+1 zahraniční zajímavost
    https://www.stoplusjednicka.cz/letajici-silak-vykonny-dron-dauntless-unese-az-90-kilogramu-nakladu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://arstechnica.com/...18/11/high-density-lithium-in-graphene-an-intriguing-battery-possibility/
    But the metallic lithium was not in its usual form. Instead, the lithium forms a high-density state that is normally found at low temperature or very high pressure.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ran D. St. Clair Flex 9 Flight
    https://www.youtube.com/watch?v=mrJgoQz5wSU
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: kde mi "leze konstatní rychlost"? konstatní tah vytvoří konstantní rychlost v jedné letové hladině... požadavek na zrychlování a současně stoupání vedl k požadavkům na tak vysoký tah, který je asi mimo realitu, to připouštím.

    aby mohl být tah ionocraftu stejný v různých výškách, zřejmě by se jeho parametry musely při klesajícím tlaku vzduchu nějak výrazně měnit. pravděpodobně zvětšovat napětí. ale v ten moment, kdy by se objevil výboj, by to zřejmě bylo špatně, takže v souvislosti se zvyšování napětí by zřejmě bylo nutné od sebe pohonné elektrody oddalovat.

    to oddalování zase není tak nepodobné tomu, že je potřeba s klesající hustotou vzduchu současně zvyšovat plochu křídla.

    představ si _něco jako_ gigantický stratosférický paraglide (zcela nestabilní v podmínkách vysokého tlaku vzduchu), kde jeho nosná plocha by byla současně solárně aktivní a nosná lana by současně byly elektrodami pro pohon ionocraftového typu... koneckonců, zapojování solárních článků do séria je jedna možnost, jak se dostat k nějakému vyššímu napětí (i když asi ne až TAK vysokému). vysoké napětí na článcích současně zvyšuje efektivitu, protože při stejném výkonu skrz ně teče nižší proud = mají menší odpor. (jediné co říkám, že u solárních letadel je prostě v synergii několik

    Ano, celá ta představa vyžaduje trochu pokročilých materiálů, typu grafen, apod. - ale v množstvím menším než velkém, na rozdíl od třeba kosmického výtahu. Představa snažšího stratosférického létání je soft-halucinace, zatímco kosmický výtah je hard-halucinace (je to koncept - možná nevědomě navržený géniem, ale vědomě prosazovaný lidmi s technickými dovednostmi - který představuje tak vzdálený "druhý břeh", že se můžeme jen smutně koukat, nemáme šanci ho přeskočit - a tak trochu odvádí naší pozornost od jiných možností, jak se na ten "druhý břeh" dostat. je to jakobychom byli v pravěku a někdo se utěšoval "to nemá cenu naučit se plavat přes tuhle řeku - jednou tady bude stát železobetonový most, pojďme radši rovnou vynalézt železobeton")
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Obecně ano, ale od boku říct, že z toho leze konstantní rychlost nezávisle na hustotě mi přijde mimo (nejen proto, že ve vakuu to rozhodně neplatí). Pokud se pletu, rád se nechám přesvědčit argumenty...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: jako asi to nebude úplně jednoduché, to připouštím. ale argument, že menší množství molekul vytvořený stejný tah, pokud se pohnou vyšší rychostí, podle mě zůstává platný...

    spíš než na dosahování oběžné dráhy pomocí iontového motoru za 6h jsem si ulítl na té představě sun-synchroního solárního letadla :-) Zatím je to dost nereálné, na rovníku (kde by úhel slunce byl nejlepší) je těch 1600 km/h v současnosti mimo jakoukoliv diskuzi.. ale velmi, velmi teoreticky by taková rychlost mohla být možná hodně vysoko ve stratosféře (někde asi tak na hranici dostupu dnešních balónů). z čeho by ta konstrukce byla vyrobená, to si fakt nedovedu představit :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam