• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle je oproti skládacím křídlům celkem maličkost - No jasne. Nechce se ti uznat, ze to byl nepodlozenej blabol, tak reknes ze to je "malickost" a budes to ignorovat. Klasika.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: skládání za letu bych nechal stranou - pochopitelne. Protoze to je ta pitomost, kvuli ktere bylo to "pozdvizeni". Jestli uz jsi pochopil, ze to je nesmysl, aspon to priznej a nelzi o tom, co se tady delo driv.

    úplně stejný zámek, který předvedl Boeing na 777 by u pomalejšího letadla s nižším plošným zatížením křídla logicky mohl "mávat" daleko větším kusem křídla "logicky"? To neni otazka "logiky", ale fyziky. Jestli to chces tvrdit, tak to spocitej. Jo aha, to ty vlastne neumis 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: skládání za letu bych nechal stranou :-) ale pokud jde o skládání na zemi, tak myslím začíná být jasné, že ani 200m rozpětí křídel na runwayi by nikoho moc nevzrušilo, pokud by s tím nikdo nechtěl rolovat až k terminálu. a i úplně stejný zámek, který předvedl Boeing na 777 by u pomalejšího letadla s nižším plošným zatížením křídla logicky mohl "mávat" daleko větším kusem křídla (nebo chceš rozporovat i tohle?)

    REDGUY: tohle je oproti skládacím křídlům celkem maličkost :-) obecně ale debata o "VTOL penalty" u elektrických letadel je úplně na začátku (a připomínám to, co sám říkáš o baterkách - až se objeví baterky s větší energetickou hustotou, tak se logicky výhodnost VTOL režimu u elektrických letadel zase jenom jedině zvýší)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, nez me zase zabanujes, jak to vypada s tim tvym solarnim letadlem? Neni nahodou letos to "za pet let chci mit vlastni solarni letadlo"? Nebo to vyjde az na pristi rok? Abych vedel, kdy tenhle dalsi fail oslavime 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: VTOL solární letadlo se 70 kg pilotem a 20 kg solárními křídly? Q.E.D... - a dalsi blabol. Za prve, kvadkoptera neni VTOL, ale kvadkoptera. Aby to byl VTOL, musela by prechazet do normalniho letu. Za druhe, clanek rika ze existujou dve verze, s nosnosti 45kg a 90kg a pak rika, ze ma generatory 2x2.4kW . Ale uz jaksi nerika, ke ktere verzi se ten vykon vztahuje. Trochu problem. No a i kdyby... 4.8kW honit z 20kg solarnich kridel? V letadle tak bezpecnym, aby uneslo cloveka? LOOOOOOOL.

    Jestli neco Q.E.D., tak ze xchaos je idiot. Ale to uz davno vime, to netreba qedovat 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Je, hele, uz zase zmizel muj ban. Skvele 8)

    XCHAOS: Lzes. Z "sklapecich koncu kridel" zadne "pozdvizeni" nebylo. Smali jsme se tvym blabolum o za letu se rozkladajicich, stovky metru dlouhych kridlech. Klasicka xchaosovska lez.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (sklápěcí jsou zatím jen úplné konečky křídel těch nových 777 - ale pointa je, že když jsem tu před asi 5 lety přišel z konceptem toho, že by budoucí solární letadla mohla mít sklápěcí konce křídel - a úplně by stačilo takhle na zemi, před startem a po přistání, runwaye bývají široké dost - tak z toho tady bylo hrozné pozdvižení... )

    (drops mics)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: turbovrtulak je tamtez rychlejc... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dost zajímavá čísla... tenhle elektrický větroň dokáže vystoupat na jedno nabití baterie během 13 minut do 3000m....
    Lange Antares - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jsou tam nicméně zajímavá čísla k "VTOL penalty". Elektrická letadla mají pořád spoustu nevýhod, ale srovnání téhle židle, která se ve vzduchu udrží 5 minut, s výdrží průměrných elektrických lítátek (20 minut) a high-end speciálů (60 minut) je zajímavé...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To teda. Uplne jsem cekal ze mu tam neco krupne a zriti se dolu, fuj. Do prace bych timhle rozhodne litat nechtel :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    to je blázen :-)
    chAIR -Manned quadcopter Episode 30 Actual backyard flight!
    https://www.youtube.com/watch?v=RYLGhVPp8lw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ion Propulsion - The Plane With No Moving Parts
    http://www.youtube.com/watch?v=IorDYGI1uqc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World-first firing of air-breathing electric thruster / Space Engineering & Technology / Our Activities / ESA mobile
    http://m.esa.int/...ace_Engineering_Technology/World-first_firing_of_air-breathing_electric_thruster
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Saving weight – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2018/11/newsletter-031-en/
    Currently the SolarStratos weighs in at 400kg, the team has managed to shed some weight and plans to lose some more.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Aerotaxi od Audi už létá: V ostrém provozu by mohlo být zhruba do 10 let | 100+1 zahraniční zajímavost
    https://www.stoplusjednicka.cz/aerotaxi-od-audi-uz-leta-v-ostrem-provozu-mohlo-byt-zhruba-do-10-let
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Je dodáván v lehčí verzi jako kvadrikoptéra, která váží asi 35 kg a unese 45 kilogramů nákladu. Může být ale i oktoptéra, s motorem navíc a s celkem osmi rotory. V této těžkotonážní verzi unese oktoptéra Dauntless více než 90 kilogramů

    VTOL solární letadlo se 70 kg pilotem a 20 kg solárními křídly? Q.E.D...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létající silák: Výkonný dron Dauntless unese až 90 kilogramů nákladu | 100+1 zahraniční zajímavost
    https://www.stoplusjednicka.cz/letajici-silak-vykonny-dron-dauntless-unese-az-90-kilogramu-nakladu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://arstechnica.com/...18/11/high-density-lithium-in-graphene-an-intriguing-battery-possibility/
    But the metallic lithium was not in its usual form. Instead, the lithium forms a high-density state that is normally found at low temperature or very high pressure.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ran D. St. Clair Flex 9 Flight
    https://www.youtube.com/watch?v=mrJgoQz5wSU
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam