• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: je s tím spojena spousta problémů, ale postupem času to vypadá, že jsou celkem řešitelné. Za pár let by to mohlo být docela použitelné. Jak říkám, nevím jestli je tohle ten správnej materiál, ale mninimálně stojí za pozornost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: hmm, jeden čas to byl bombastický objev roku, ale pak se ukázalo, že to má relatvině nízkou účinnost (hmm, dle wiki June 2018 Oxford Photovoltaics 1 cm2 perovskite-silicon tandem solar cell has achieved a 27.3% conversion efficiency, certified by the Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE. This exceeds the 26.7% efficiency world record for a single-junction silicon solar cellX)a hlavně je to většinou nestabilní (=malá životnot).

    V souvislosti s létáním bych viděl jako problém "The intrinsic fragility of the perovskite material"... přeci jen, křídla letadla jsou namáhaná součástka a vyžadují spíš určitou pružnost...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tak na to asi taky skelný vlákna nechceš. Z logiky věci bych řekl, že potřebuješ něco, co bude mít potřebné mechanické vlastnosti, bude to co nejlehčí a půjde z toho udělat solární panel. Přitom potřebuješ, aby ti to na plochu dalo dostatečný výkon. Nevím, jestli něco takového je k dostání, nebo se to dá udělat, ale možná by to mohlo být tohle:
    Perovskite solar cell - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Perovskite_solar_cell
    https://www.nature.com/articles/nmat4388
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no, pokud je to zašité v nějaké textilii... já samozřejmě uvažoval spíš o materiálu na paraglide, ale ta účinnost je mizerná. jo, kdyby se dostali někam k 10%....
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: hlavně teda skelné vlákno rozhodně není něco, co bys chtěl nosit :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: nápad je prostý: skelná vlákna existují, tak proč neudělat ze skelného vlákna nosič fotovoltaické vrstvy. Ale ten problém s jen částečným osvětlením se u překrývajících se vláken zřejmě násobí... to už má větší šanci snad i fotovoltaický tisk na papír...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: takováhle novinka se objevuje pravidelně tak po pěti letech, pokud si dobře vzpomínám, tak už počtvrté.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MIT School of Engineering | » Is it possible to make solar-powered airplanes?
    https://engineering.mit.edu/engage/ask-an-engineer/is-it-possible-to-make-solar-powered-airplanes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Prej to jde i bez baterek:

    Tacking Against The Sun: Flying A Batteryless Solar RC Plane Is Almost Like Sailing | Hackaday
    https://hackaday.com/...-against-the-sun-flying-a-batteryless-solar-rc-plane-is-almost-like-sailing/

    GBA Solar Bear
    https://www.youtube.com/watch?v=kCgWl_TCJac
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VTOL v elektrické éře
    Project Heaviside by Kitty Hawk
    https://www.youtube.com/watch?v=q7mc3C19kE4
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The new video shows the aircraft flying at 1,500 feet and producing a barely audible 38 decibels, while a conventional helicopter at the same altitude produces 60 decibels.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: Ale houby, ty si to intepretuješ úplně po svým
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak ty tu siris nicim nepodlozene bludy, zejo... :-) Tak si pak nestezuj na offtopic, kdyz tebou sirene bludy vyvracim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: No, Boeing 737max je spíš obchodní válka.. nevím, myslím, že regulace civiliního letectví je sice v tomhle klubu okrajově ontopic, ale ne v té míře, v jaké to řešíš ty....
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne, potom co EASA poslala do prdele FAA i s recerfifikaci B737MAX bude jiste EASA tupe a nadsene prebirat dalsi americke normy ;-) Ne, skutecne neplati ze vse schvalene v USA se automaticky prejima v Evrope. Neni tomu tak v zadne oblasti, letectvi nevyjimaje. Prosimte, proc se porad chovas jako male naivni dite? ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já naopak změnu pravidel pokládám za velmi pravděpodobnou.. bude následovat za rozvojem technologií. Akorát se asi shodneme, že nejprve dojde k úpravě regulací v USA a pak teprve to (víceméně automaticky) převezme zbytek světa (i když třeba čistě automatizovaný letecký provoz mají už teď v Dubaji, ale ten asi není příliš škálovatelný a arabská pravidla se jistě ohýbají snáze, než západní... resp. tam to bude "kdo má peníze, ten létá")
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam