• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: Během třicetiminutového letu spotřeboval stroj elektrickou energii v ceně ani ne šest dolarů, zatímco jinak by spálil kerosin za 300 dolarů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    První let největšího čistě elektrického dopravního letadla - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...clanek/prvni-let-nejvetsiho-ciste-elektrickeho-dopravniho-letadla-40325960
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Flyt Aerospace bids its Red Hummingbird hoverbike for US Air Force’s Agility Prime
    https://lifeboat.com/...aerospace-bids-its-red-hummingbird-hoverbike-for-us-air-forces-agility-prime
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... ultimately NASA hopes to demonstrate a five-fold reduction in the energy necessary to operate this type of light aircraft.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA Readies New Electric X-Plane For First Flight | Hackaday
    https://hackaday.com/2020/04/28/nasa-readies-new-electric-x-plane-for-first-flight/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Nová nanostruktura uhlíku je pevnější než diamant
    http://www.osel.cz/11125-nova-nanostruktura-uhliku-je-pevnejsi-nez-diamant.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    High flying batteries! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/02/newsletter-044-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice neelektrické, takže offtopic, ale zajímavé...
    Airbus experimentuje s revolučním tvarem letadla, má snížit spotřebu - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/airbus-experimentuje-s-revolucnim-tvarem-letadla-ma-snizit-spotrebu-42146/
    Véčko na obloze. KLM zafinancuje vývoj úspornějšího letadla - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/vecko-na-obloze-klm-zafinancuje-vyvoj-uspornejsiho-letadla-29334/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak přes zimu testovali, jak nejlíp zvětšit rozpětí křídla...
    Wings for the stratosphere ! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/01/newsletter-043-en/
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ok, pardon. Myslel jsem, že jde o technický vývoj a ne umělecké vyžití :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no hele, dnes je to prezentované jako zajímavá kuriozita, ale bez praktického uplatnění: takže je evidentní, že to postavit jde, ale pokládá se to za víceméně srovnatelně praktické jako třeba balónové létání (což je mimochodem docela business... tak se divím.. takže asi míň praktické)

    Já na to jdu obráceně a snažím se definovat nějaký use case. A kreslím obrázky :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tady by to chtělo si připomenout, že každý automobil má vedle paliva asi pět kilo olova zalitého kyselinou sírovou, jinak nenastartuje.

    S inertními materiály žádnou velkou parádu nenaděláš, to je smutný fakt.

    Jinak mi teda přijde, že by to nejdřív chtělo řešit, jestli a jak se dá nějaké takové letadlo postavit a úspory z rozsahu až potom. Chápeš, nejdřív je výzkum, pak je byznys, opačně to nefunguje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no jo, ale elektronika se vyznačuje miniaturizací, takže toho toxického je minimum. Fotovoltaika je spíš silová elektrika, je potřeba počítat, že toho bude hodně.

    Pokud mám vizi enviromentálně šetrnější dopravy, tak asi není dobré začínat tím, že na jednu přepravenou osobu bude potřeba cca 20m^2 plochy toxického materiálu, i když se nebude uvolňovat do prostředí. To mi už spíš zaujaly ty tandemové články křemík-perovskit.

    Podstatný je, jestli se podaří najít u solárních letadel nějakou míru úspor z rozsahu nebo aspoň lineární škálovatelnost, kdy by se dal postavit stroj s kapacitou aspoň jako autobus a současně by se vešel do nějakých přiměřených rozměrů. Ideální letová hladina pro solární letadlo je tak 20 km, ale stroj optimalizovaný pro tuhle výšku bude mít v husté atmosféře u země co dělat, aby se vůbec nerozpadl
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: spousta elektroniky obsahuje toxické a ještě toxičtější věci, btw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    další motivaec pro solární dobíjení čehokoliv... cena. u elektromobility zatím zanedbávaná...
    IONITY to increase electric vehicle charging prices 500% - Electrek
    https://electrek.co/.../17/ionity-increases-electric-vehicle-charging-prices-500-percent-january-31/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: Galium arsenid je spíš kosmická technologie... enviromentální dopad v případě pozemského použití byl často kritizován - jde o toxické prvky a bylo by nutné nějak řešit recyklaci panelů (i když jejich životnost asi bude slušná)

    Mě zaujal na solární kolo, protože jezdí se v létě a to je vedro a galium arsenidové panely jsou méně citlivé na přehřívání :-) ale abych si letoval vlastní panel, na to nejsem dost blázen...

    Pokud by se přes 30% dostala nějaká levnější, dostupnější a netoxická sloučeninaa, byl by to průlom. Celkově ale solární letadla vždycky budou spíš motorové kluzáky, než co jiného... moc jinak, než ten základní už předvedený layout to udělat nejde. Ale pokud by se podařilo zvyšovat procento užitečného zatížení a dostup (a tím i rychlost), tak by se to přiblížilo praktickému použití. Navíc cesty přes stratosféru, i když třeba časově delší, by byly celkově atraktivní (zatím se do stratosféry podíval málokdo, zakřivení Země je divácky atraktivní a stojí to hromadu peněz... je to určitě reálnější, než masová kosmická turistika...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CYBERWOLF: ty Cubesaty jsou jinej tech, Gallium-Arsen, ale je to přesně to co cheš googlit, cubesat sollar cells nebo small satellites solar cells
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    OMNIHASH: no tak to se vracíme k CYBERWOLF. Jen jsem teda nevěděl, že to vytáhli přes 30 %. A když to posílají na oběžnou dráhu, tak to by mohli být celkem vyřešené i ty záležitosti s odolností a trvalivostí :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CYBERWOLF:

    Unique perovskite solar pilot line | Oxford PV
    https://www.oxfordpv.com/tandem-cell-production

    CubeSat solar panels | ISIS - Innovative Solutions in Space
    https://www.isispace.nl/product/isis-cubesat-solar-panels/
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SHINIGAMI: jak se to jmenuje a kde se to dá sehnat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam