• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Nová nanostruktura uhlíku je pevnější než diamant
    http://www.osel.cz/11125-nova-nanostruktura-uhliku-je-pevnejsi-nez-diamant.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    High flying batteries! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/02/newsletter-044-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice neelektrické, takže offtopic, ale zajímavé...
    Airbus experimentuje s revolučním tvarem letadla, má snížit spotřebu - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/airbus-experimentuje-s-revolucnim-tvarem-letadla-ma-snizit-spotrebu-42146/
    Véčko na obloze. KLM zafinancuje vývoj úspornějšího letadla - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/vecko-na-obloze-klm-zafinancuje-vyvoj-uspornejsiho-letadla-29334/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak přes zimu testovali, jak nejlíp zvětšit rozpětí křídla...
    Wings for the stratosphere ! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/01/newsletter-043-en/
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ok, pardon. Myslel jsem, že jde o technický vývoj a ne umělecké vyžití :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no hele, dnes je to prezentované jako zajímavá kuriozita, ale bez praktického uplatnění: takže je evidentní, že to postavit jde, ale pokládá se to za víceméně srovnatelně praktické jako třeba balónové létání (což je mimochodem docela business... tak se divím.. takže asi míň praktické)

    Já na to jdu obráceně a snažím se definovat nějaký use case. A kreslím obrázky :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tady by to chtělo si připomenout, že každý automobil má vedle paliva asi pět kilo olova zalitého kyselinou sírovou, jinak nenastartuje.

    S inertními materiály žádnou velkou parádu nenaděláš, to je smutný fakt.

    Jinak mi teda přijde, že by to nejdřív chtělo řešit, jestli a jak se dá nějaké takové letadlo postavit a úspory z rozsahu až potom. Chápeš, nejdřív je výzkum, pak je byznys, opačně to nefunguje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no jo, ale elektronika se vyznačuje miniaturizací, takže toho toxického je minimum. Fotovoltaika je spíš silová elektrika, je potřeba počítat, že toho bude hodně.

    Pokud mám vizi enviromentálně šetrnější dopravy, tak asi není dobré začínat tím, že na jednu přepravenou osobu bude potřeba cca 20m^2 plochy toxického materiálu, i když se nebude uvolňovat do prostředí. To mi už spíš zaujaly ty tandemové články křemík-perovskit.

    Podstatný je, jestli se podaří najít u solárních letadel nějakou míru úspor z rozsahu nebo aspoň lineární škálovatelnost, kdy by se dal postavit stroj s kapacitou aspoň jako autobus a současně by se vešel do nějakých přiměřených rozměrů. Ideální letová hladina pro solární letadlo je tak 20 km, ale stroj optimalizovaný pro tuhle výšku bude mít v husté atmosféře u země co dělat, aby se vůbec nerozpadl
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: spousta elektroniky obsahuje toxické a ještě toxičtější věci, btw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    další motivaec pro solární dobíjení čehokoliv... cena. u elektromobility zatím zanedbávaná...
    IONITY to increase electric vehicle charging prices 500% - Electrek
    https://electrek.co/.../17/ionity-increases-electric-vehicle-charging-prices-500-percent-january-31/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: Galium arsenid je spíš kosmická technologie... enviromentální dopad v případě pozemského použití byl často kritizován - jde o toxické prvky a bylo by nutné nějak řešit recyklaci panelů (i když jejich životnost asi bude slušná)

    Mě zaujal na solární kolo, protože jezdí se v létě a to je vedro a galium arsenidové panely jsou méně citlivé na přehřívání :-) ale abych si letoval vlastní panel, na to nejsem dost blázen...

    Pokud by se přes 30% dostala nějaká levnější, dostupnější a netoxická sloučeninaa, byl by to průlom. Celkově ale solární letadla vždycky budou spíš motorové kluzáky, než co jiného... moc jinak, než ten základní už předvedený layout to udělat nejde. Ale pokud by se podařilo zvyšovat procento užitečného zatížení a dostup (a tím i rychlost), tak by se to přiblížilo praktickému použití. Navíc cesty přes stratosféru, i když třeba časově delší, by byly celkově atraktivní (zatím se do stratosféry podíval málokdo, zakřivení Země je divácky atraktivní a stojí to hromadu peněz... je to určitě reálnější, než masová kosmická turistika...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CYBERWOLF: ty Cubesaty jsou jinej tech, Gallium-Arsen, ale je to přesně to co cheš googlit, cubesat sollar cells nebo small satellites solar cells
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    OMNIHASH: no tak to se vracíme k CYBERWOLF. Jen jsem teda nevěděl, že to vytáhli přes 30 %. A když to posílají na oběžnou dráhu, tak to by mohli být celkem vyřešené i ty záležitosti s odolností a trvalivostí :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CYBERWOLF:

    Unique perovskite solar pilot line | Oxford PV
    https://www.oxfordpv.com/tandem-cell-production

    CubeSat solar panels | ISIS - Innovative Solutions in Space
    https://www.isispace.nl/product/isis-cubesat-solar-panels/
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SHINIGAMI: jak se to jmenuje a kde se to dá sehnat?
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    CYBERWOLF: 30% maji treba clanky co pouzivaji pro druzice, ale je to kapku k nezaplaceni. Ale koupit se to da;).
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ono reálně existuje něco s účinností přes 30 %?
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    XCHAOS: to je vsechno hezky, ale my potrebujem nahradit klasicky lety, ne k nim pridat dalsi, i kdyz elektricky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: obecně máme rok 2020 a ostatní technologie se hodně posunuly... zejména k většině multijunction technologií dnes existují i varianty bez koncentrátorů, které jsou jen o pár procent pozadu.

    K tomu lítání vidím dvě podmínky.. .jednak reálná dostupnost varianty Li článků s hustotou aspoň tak 400 Wh/kg... mluví se o tom 10 let, ale fakticky jde o technologie s nízkým počtem cyklů, takže do sériové výroby si nikdo netroufne a pokud ano, prodává to jako testovací vzorky... já čekám na Li titanátovou technologii, ovšem tam to reálně vypadá na něco jako 100 Wh/kg (pravda vč balanceru, ale stejně..).

    Druhá podmínka by byla běžná komerční dostupnost řezů FV článků (tedy stačí bez laminace) s účinnosti přes 30%, za ceny jako mají dnes články s 20% účinností.

    Pokud by se to povedlo, snad by se pak daly používat konvenčnější konstrukční materiály a nebyly by potřeba extrémní technologie jako monolitický nosník křídla s uhlíkového kompozitu... případně pokud ano, tak aspoň ne v tak extrémních rozměr a opět pokud ano, tak by se zvedlo užitečné zatížení (typu že baterií by to vezlo jen půlku a křídlo by přitom vyrobilo o polovinu víc energie). Pak by to mohlo začít dávat komerční smysl pro leteckou obsluhu velmi odlehlých oblastí (obecně všude, kde je nějaké oslunění a kde je zásobování letišť leteckým palivem velmi obtížné - určitě krajním případem jsou místa, kde se všechno palivo vozí letecky, to musí být extra drahé).

    Další okrajový trh by byly vyhlídkokvé lety, kde by se min. v Evropě našlo dost zájemců zaplatit jen proto, že by šlo o "bezuhlíkový" zážitek. A časem by se z toho mohlo vyvinout něco jako jachting - to je obrovský trh, přestože se nesnaží konkurovat linkové lodní ani letecké dopravě. Ale paradoxně by solární létání nabízelo jednorázovou investici a pak zábavu s menšími náklady - menší potřeba kokntrol elektromotoru, nulové náklady na palivo...

    Všechno to ale vázne (ostatně stejně jako elekotromobily) na Li baterce s aspoň o něco větší hustotou a současně prakticky neomezeným počtem cyklů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam