• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    Zeppelins Could Make A Comeback With This Solar-Powered Airship | Digital Trends
    https://www.digitaltrends.com/cool-tech/varialift-airships-solar-powered-airship/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no ok, ale tak tím, že spllnili ten hmotnostní limit 25 kg řekli hodně o tom, že cílí na civilní regulovaný provoz a v dané kategorii budou zřejmě schopni podat zajímavější výkony, než prakticky jakákoliv jiná technologie... dolet, výdrž.... to nestačí?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ok, tamto byl nicneříkající canc, ale tohle už je jenom canc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Co je lepší vojenský dron, než Bayraktar s motorem ze sekačky na trávu? (či na co to lítají?) No přece dron, do kterého ani žádný benzín lejt nemusíš!
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: což je ovšem nicneříkající canc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First long solar flight for SolarXOne
    https://www.youtube.com/watch?v=JBpey-P5hF8

    Nevím, proč by o nemělo být škálovatelné. Ta tandemová křídla jsou v podstatě jediné logické řešení z hlediska aerodynamiky, s dnešními materiály, apod. Nevidím důvod proč by to nemohlo být škálovatelné....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: píšou: nalezne využití v široké škále oborů od zemědělství, přes monitoring plynového potrubí či elektrické sítě až po námořnictvo.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: nějak mi z toho není jasné, k čemu by ten dron měl sloužit. Je to něco víc než tech demo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Francouzi vyvinuli robotický solární dron SolarXOne | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/francouzi-vyvinuli-roboticky-solarni-dron-solarxone
    Jeho charakteristickým rysem jsou dvě křídla, která zvětšují plochu pro fotovoltaické články a zároveň zajišťují optimální letový výkon. Tímto důmyslným designerským řešením stroj získal nejen lepší aerodynamické vlastnosti, ale také lepší ovladatelnost a stabilitu.

    Zároveň mohlo být zredukováno rozpětí křídel na 4,5 metru, při dosažení maximálního výkonu. Pro francouzské konstruktéry byla stěžejní také celková váha dronu, která vzhledem k mezinárodní legislativě, respektive využitelnosti na různých trzích, nesměla přesáhnout 25 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    I tohle je důvod, proč mi solární létání přijde jako lepší nápad, než nějaké kvóty (já sice nelétám tak často, abych se do nich nevešel, ale stejně...)
    Létání na příděl. Zelení v Norsku navrhují kvóty na počet letů - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/letani-na-pridel-zeleni-v-norsku-navrhuji-kvoty-na-pocet-letu-79986/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Málem bych zapomněl na velmi významný solární vrtulník na Marsu :-)
    [XCHAOS @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOCATA TBM - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SOCATA_TBM#EcoPulse_demonstrator
    the distributed propulsion reduces wingtip vortices and add low speed lift by blowing the wing, enabling a smaller, lower drag wing.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ke zdejším dřívějším debatám, kolik asi může vážit přetlaková kabina pro cca 6 osob:
    SOCATA TBM - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SOCATA_TBM

    Tenhle letoun prázdný váží 2t, vzhledem k dostupu má nutně přetlakovou kabinu, turbovrtulový motor sám o sobě váží minimálně stovky kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pro ty, kdo to přehlédli.... já jsem samozřejmě vymyslel solarpunk, ještě než to bylo in :-)
    [Solarpunk]
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ‘Massless’ battery breakthrough for lightweight EVs – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2021/03/25/massless-battery-breakthrough-for-lightweight-evs/

    Initially, the group had attempted to investigate the structural effects of separator thickness only to discover their approach resulted in a battery ten times better than other ‘structural'–or ‘massless'–batteries. With an energy density of 24 Wh/kg, their structural battery has just 20% of the figure boasted by conventional lithium-ion batteries. However, because the weight of a vehicle using such devices would be significantly reduced, that is of no great concern, the researchers said.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice ne solární, ale přeci jen vzducholoď:
    Is Sergey Brin Building the World's Biggest, Climate-Friendly Aircraft? - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/...05/is-sergey-brin-building-the-worlds-biggest-climate-friendly-aircraft
    Is Sergey Brin really building the world's biggest aircraft? Here's everything we know.
    https://www.sfgate.com/travel/article/Sergey-Brin-Google-airship-blimp-zeppelin-LTA-16030652.php
    https://techcrunch.com/...25/sergey-brins-airship-will-use-worlds-biggest-mobile-hydrogen-fuel-cell/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Profesor Jaeyoung Lee, který je vedoucím studie, uvádí, že vylepšené Li-S baterie využívají navíc vrstvu oxalátu kobaltnatého na sirné katodě. Jde o materiál, který se vyrábí v procesu recyklace běžných lithium-iontových baterií. Upgrade akumulátoru prý snižuje degradaci anody, čímž se zvyšuje životnost, výkon, i kapacita baterie.
    [ WARBABY8 @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    2024

    Na letiště vrtulníkem. Americké aerolinky zkusí vzdušné taxi - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...i/letajici-elektricke-taxi-united-airlines.A210211_113757_eko-zahranicni_rie
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lilium’s New Course: On Verge Of Going Public, It’s Working On A Bigger Air Taxi. Can It Deliver?
    https://www.forbes.com/sites/jeremybogaisky/2021/02/10/lilium-evtol-spac-air-taxi/?sh=321e1546627c
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam