• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no to je právě "yet to be demonstrated". jinak jak chtějí mít 8% energie z proudových motorů a zbytek ze Slunce, tak to je moc pěkené, jestli si pamatuješ, moje první zmínka o solárním letadle je, že by to bylo hybrid turbovrtulového a elektrického motoru (o čemž se mimochodem zcela vážně uvažuje) a že by solární energii použil pouze pro ten vodorovný přelet, kdy motorý běží na nižší výkon. Jenže pak jsem si začal zjišťovat různá čísla, typu kolik vážní turbovrtulový motor vs kolik váží elektromotor a došlo mi, že u toho elektrického létání fakt má šanci jen varianta, kdy to bude jednodušší a ne složitější, než dnešní letadla.

    Je to jako u Muskovy Starship, kdy on pochopil, že s velikostí mu cena nenaroste - naopak, nebude to taková hodinařina a bude moc rakety stavět víc jako lodě, než jako letadla - ale že musí ušetřit třeba na tom, aby raketa neměla bůhvíkolik pracovních kapalin (helium, hydraulická tekutina, zapalovací směs) a chce si vystačit jen s kyslíkem, metanem a elektřinou. Podobně uvažuju já u těch solárních letadel - když budou větší, tak nenaroste složitost, pouze se spotřebuje víc materiálu (takže třeba uhlíkový kompozit není moc ekologická volba). Elektrická letadla mají řadu výhod např. umístění malých lehkých motorů do částí konstrukce, kde o tom u konvenčního letadla nejde uvažovat a taky rozmístění baterií po větší konstrukci řeší určité konstrukční problémy a přibližuje se spíš dnes zcela běžným nádržím uvnitř křídel (akorát teda hmotnost při přistání je stejná jako při vzletu, což bude klást velké požadavky na změnu myšlení pilotů)

    Vzducholodě měly velkou výhodu ve skoro-VTOL startu a přistání, jenže dnešní vzducholodě se plánují těžší než vzduchu, takže spíš STOL než VTOL. Solární letadla jsou z prinicpu tak lehká, že STOL jsou vždy, ale jejich předělání na VTOL bude jako u všech elektrických letadel daleko snadnější, než u konvenčních letadel. Elektrické létání se prostě bude muset promyslet celé od začátku: zatím se s ním počítá na krátké vzdálenosti právě kvůli té výhodě při VTOL uspořádáních a pro velmi malé stroje, kde by podíl hmotnosti motoru v minulosti neponechával žádný prostor pro užitečné zatížení, ale pokud se nějak domysí ty soláry, tak půjde uvažovat i o výdrži konkurující většině pístových strojů (s tím, že Dasault předvedl krok správným směrem, s těmi tandemovými křídly... i když 25 kg při 4.5m rozpětí naznačuje, že cesta třebas jen k solárním ultralightům ještě bude dost dlouhá...)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: a jinak teda tenhle model by měl lítat násobně rychleji než 70 km/h
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: 70 km/h vzdušnou čarou máš ve většině případů rychlejší než libovolnou pozemní dopravu. Možná by to šlo líp ještě z Prahy do Brna, když to nebude zasekaný, ale zas plotýnky ti moc nepoděkujou. Já bych to nezatracoval.

    A vlastně - hej, nebyl jsi to před pár lety ty, kdo říkal, že nevadí že solární letadla létají pomalu a tak?
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    XCHAOS: Ja bych to bral pro osobni dopravu. Vzduchoplavba kolem sveta ftw!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVMLOK: ano, a budou se řídit závratnou rychlostí 70 km/h, protože tolik to prostě solární vzducholodi vychází (téměř) v jakékoliv výšce - s diskutabilní vyjímkou pro nějaké stratosférické vzducholodě co by nutně musely mít tak lehkou konstrukci, že by se k zemi už vůbec vracet nemohly. Ale jako budiž, věřím, že to ucpání Suezu lodí Ever Given stálo světový obchod tolik miliard, že se teď pár nákladních zepelínů (vč. solárních) skutečně dočkáme. Kontejnerová doprava to nebude, ale věřím, že existuje nějaký hraniční trh se zbožím, které se nedopravuje úplně po kontejnerech (nebo ano, ale jen několiika málo najednou) ale běžná nákladní letadla by vyšla moc draho a cesta běžnými prostředky typu kontejnery na lodi/ve vlaku zase s sebou nese riziko nepředvídaných událostí a zpoždění. To, že by zepelíny byly point-to-point bez překládek by je trochu přibližovalo právě kamionové dopravě, která díky tomu na souši úspěšně vytlačila třeba nákladní vlakovou dopravu, protože ty úspory z rozshu které vlak přináší nevyváží nevýhody všeho to překládání a zdržení...
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    Zeppelins Could Make A Comeback With This Solar-Powered Airship | Digital Trends
    https://www.digitaltrends.com/cool-tech/varialift-airships-solar-powered-airship/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no ok, ale tak tím, že spllnili ten hmotnostní limit 25 kg řekli hodně o tom, že cílí na civilní regulovaný provoz a v dané kategorii budou zřejmě schopni podat zajímavější výkony, než prakticky jakákoliv jiná technologie... dolet, výdrž.... to nestačí?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ok, tamto byl nicneříkající canc, ale tohle už je jenom canc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Co je lepší vojenský dron, než Bayraktar s motorem ze sekačky na trávu? (či na co to lítají?) No přece dron, do kterého ani žádný benzín lejt nemusíš!
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: což je ovšem nicneříkající canc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First long solar flight for SolarXOne
    https://www.youtube.com/watch?v=JBpey-P5hF8

    Nevím, proč by o nemělo být škálovatelné. Ta tandemová křídla jsou v podstatě jediné logické řešení z hlediska aerodynamiky, s dnešními materiály, apod. Nevidím důvod proč by to nemohlo být škálovatelné....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: píšou: nalezne využití v široké škále oborů od zemědělství, přes monitoring plynového potrubí či elektrické sítě až po námořnictvo.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: nějak mi z toho není jasné, k čemu by ten dron měl sloužit. Je to něco víc než tech demo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Francouzi vyvinuli robotický solární dron SolarXOne | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/francouzi-vyvinuli-roboticky-solarni-dron-solarxone
    Jeho charakteristickým rysem jsou dvě křídla, která zvětšují plochu pro fotovoltaické články a zároveň zajišťují optimální letový výkon. Tímto důmyslným designerským řešením stroj získal nejen lepší aerodynamické vlastnosti, ale také lepší ovladatelnost a stabilitu.

    Zároveň mohlo být zredukováno rozpětí křídel na 4,5 metru, při dosažení maximálního výkonu. Pro francouzské konstruktéry byla stěžejní také celková váha dronu, která vzhledem k mezinárodní legislativě, respektive využitelnosti na různých trzích, nesměla přesáhnout 25 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    I tohle je důvod, proč mi solární létání přijde jako lepší nápad, než nějaké kvóty (já sice nelétám tak často, abych se do nich nevešel, ale stejně...)
    Létání na příděl. Zelení v Norsku navrhují kvóty na počet letů - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/letani-na-pridel-zeleni-v-norsku-navrhuji-kvoty-na-pocet-letu-79986/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Málem bych zapomněl na velmi významný solární vrtulník na Marsu :-)
    [XCHAOS @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOCATA TBM - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SOCATA_TBM#EcoPulse_demonstrator
    the distributed propulsion reduces wingtip vortices and add low speed lift by blowing the wing, enabling a smaller, lower drag wing.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ke zdejším dřívějším debatám, kolik asi může vážit přetlaková kabina pro cca 6 osob:
    SOCATA TBM - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SOCATA_TBM

    Tenhle letoun prázdný váží 2t, vzhledem k dostupu má nutně přetlakovou kabinu, turbovrtulový motor sám o sobě váží minimálně stovky kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pro ty, kdo to přehlédli.... já jsem samozřejmě vymyslel solarpunk, ještě než to bylo in :-)
    [Solarpunk]
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ‘Massless’ battery breakthrough for lightweight EVs – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2021/03/25/massless-battery-breakthrough-for-lightweight-evs/

    Initially, the group had attempted to investigate the structural effects of separator thickness only to discover their approach resulted in a battery ten times better than other ‘structural'–or ‘massless'–batteries. With an energy density of 24 Wh/kg, their structural battery has just 20% of the figure boasted by conventional lithium-ion batteries. However, because the weight of a vehicle using such devices would be significantly reduced, that is of no great concern, the researchers said.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice ne solární, ale přeci jen vzducholoď:
    Is Sergey Brin Building the World's Biggest, Climate-Friendly Aircraft? - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/...05/is-sergey-brin-building-the-worlds-biggest-climate-friendly-aircraft
    Is Sergey Brin really building the world's biggest aircraft? Here's everything we know.
    https://www.sfgate.com/travel/article/Sergey-Brin-Google-airship-blimp-zeppelin-LTA-16030652.php
    https://techcrunch.com/...25/sergey-brins-airship-will-use-worlds-biggest-mobile-hydrogen-fuel-cell/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam