CYBERWOLF: no to je právě "yet to be demonstrated". jinak jak chtějí mít 8% energie z proudových motorů a zbytek ze Slunce, tak to je moc pěkené, jestli si pamatuješ, moje první zmínka o solárním letadle je, že by to bylo hybrid turbovrtulového a elektrického motoru (o čemž se mimochodem zcela vážně uvažuje) a že by solární energii použil pouze pro ten vodorovný přelet, kdy motorý běží na nižší výkon. Jenže pak jsem si začal zjišťovat různá čísla, typu kolik vážní turbovrtulový motor vs kolik váží elektromotor a došlo mi, že u toho elektrického létání fakt má šanci jen varianta, kdy to bude jednodušší a ne složitější, než dnešní letadla.
Je to jako u Muskovy Starship, kdy on pochopil, že s velikostí mu cena nenaroste - naopak, nebude to taková hodinařina a bude moc rakety stavět víc jako lodě, než jako letadla - ale že musí ušetřit třeba na tom, aby raketa neměla bůhvíkolik pracovních kapalin (helium, hydraulická tekutina, zapalovací směs) a chce si vystačit jen s kyslíkem, metanem a elektřinou. Podobně uvažuju já u těch solárních letadel - když budou větší, tak nenaroste složitost, pouze se spotřebuje víc materiálu (takže třeba uhlíkový kompozit není moc ekologická volba). Elektrická letadla mají řadu výhod např. umístění malých lehkých motorů do částí konstrukce, kde o tom u konvenčního letadla nejde uvažovat a taky rozmístění baterií po větší konstrukci řeší určité konstrukční problémy a přibližuje se spíš dnes zcela běžným nádržím uvnitř křídel (akorát teda hmotnost při přistání je stejná jako při vzletu, což bude klást velké požadavky na změnu myšlení pilotů)
Vzducholodě měly velkou výhodu ve skoro-VTOL startu a přistání, jenže dnešní vzducholodě se plánují těžší než vzduchu, takže spíš STOL než VTOL. Solární letadla jsou z prinicpu tak lehká, že STOL jsou vždy, ale jejich předělání na VTOL bude jako u všech elektrických letadel daleko snadnější, než u konvenčních letadel. Elektrické létání se prostě bude muset promyslet celé od začátku: zatím se s ním počítá na krátké vzdálenosti právě kvůli té výhodě při VTOL uspořádáních a pro velmi malé stroje, kde by podíl hmotnosti motoru v minulosti neponechával žádný prostor pro užitečné zatížení, ale pokud se nějak domysí ty soláry, tak půjde uvažovat i o výdrži konkurující většině pístových strojů (s tím, že Dasault předvedl krok správným směrem, s těmi tandemovými křídly... i když 25 kg při 4.5m rozpětí naznačuje, že cesta třebas jen k solárním ultralightům ještě bude dost dlouhá...)