• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: problem to neni, ale z pohledu nabijeni za letu to vysoce pravdepodobne nebude mit nejaky zasadni prinos, tzn. prilis ty panely letovou drahu neprodlouzi. To je stejny jako kdyz das solary na panelak - jo, treba tim vykrejes spolecnou spotrebu, ale na byty to nestaci...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CYBERWOLF: to by si musel mysliet tzv. out-of-the-box a to niektori nezvladaju :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    V čem je problém, to nabít na zemi a jak to překáží tomu, aby mělo letadlo na křídlech solární panely?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze to nabijes z vykonny nabijecky na zemi a pak poletis... to nejsou ty tvy vysneny solary s megakridly.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/HatasLukas/status/1479055224786534407
    1419km při průměrné rychlosti 88km/h resp. 1210km při 112km/h. @Tesla
    model S vybavená 203.7kWh baterií s hustotou 416Wh/kg s životností přes 2000 plných cyklů, tedy určitě přes 3.000.000km. Dnes produkční prototyp, za 2 roky průmyslový standard.

    Co z téhle energetické hustoty bude vyplývat pro elektrické létání je myslím jasné...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VACA: řekni kolik ty rezervy mají být a budem vidět, odkud kam to stačí.
    VACA
    VACA --- ---
    CYBERWOLF: Imho to takhle nejde moc brat. Musis mit rezervy pro neprizen pocasi, rezervy pro pripadnou zmenu na jiny letiste, rezervu na vyckavaci okruh, etc..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: jo, je to zajímavý, a popravdě se myslím dostanou na ještě o kousek vyšší rychlosti, protože pro elektrický pohon není problém výkonová hustota, která je u elektrického pohonu skvělá, ale energetická hustota. Dolet skrz zvyšovánín rychlosti je ale logicky omezený cca půlhodinou letu subsonickou rychlostí, tzn. tak 400-450 km. Ovšem pomalejší elektrická letadla se přes to taky dostanou blbě, protože při menší rychlosti stejně výdrž nebývá přes 2h, a to taky tak kolem 300 km.

    Nápad se solárními letadly bez celonoční výdrže mi přijde jediná cesta dál, protože všecho ostatní je nějaká komplikace navíc: třeba vodík se stejně musí kombinovat s bateriemi a stejně by nedodával maximální výkon (pro stoupání a let plnou rychlostí), ale spíš nějaký udržovací. odvolávat se na biopaliva je pochybné, když navíc víme, že pro konstrukci představují většinou opotřebení navíc. elektřina je elektřina, i z hlediska údržby a životnostni motoru je to dobré a dostat se s elektřinou na nějakých aspoň 2000 km za den by skvěle vyřešillo dopravu např. po Evropě. 320 km je samozřejmě dobrý na individuální poletování, třeba vzdálenosti mezi klubovými letišti v ČR jsou tak po 100 km a většinou se létá tak ta jedna letová hodina z jednoho na druhý... ale cestování 2000 km je výzva, to už je autem nebo vlakem celkem nepohodlný..
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: z Prahy do Ostravy to stačí a to jako neni blbý.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no ano, ale tím se opět dostáváme k obvyklé výdrži půl hodiny, což je prostě málo, samozřejmě. Tenhle klub je o shromažďování informací o tom, kam se vývoj zatím dostal.. .a nikdo neříká, že elektrické létání je jednoduché. Jenom, že má kromě nevýhod i jisté výhody a jisté zajímavé výsledky...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    AIM_FREEMAN: 320 km, ale je to demonstrator, takže je to úplně jedno.

    FYI: https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_ACCEL
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    XCHAOS: rychlost dobrý, ale ví se jakej to má dolet?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :-)
    623 km/h. Rolls-Royce oznámil pokoření rychlostního rekordu elektrických letadel - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/623-km-h-rolls-royce-oznamil-pokoreni-rychlostniho-rekordu-elektrickych-letadel-97165/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K debatě minulých let na téma, zda solární letadla budou efektivnější jako jednoplošníky nebo dvouplošníky... :-)
    The Nikitin-Shevchenko IS-Series; Polymorphic Fighters
    https://www.youtube.com/watch?v=JFeQG0s7bQo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bitcoin Suisse and SolarStratos partner to explore frontiers of flight and stratosphere | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2021/10/bitcoin-suisse-and-solarstratos-partner-to-explore-frontiers-of-flight-and-stratosphere/
    ach jo,když máte klimaticky odpovědný eko-technologický projekt, proč si nepořídit klimaticky nezodpovědného sponzora... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA’s tiny electrical aircraft is almost ready for lift-off - The Verge
    https://www.theverge.com/2021/10/21/22738351/nasa-x57-maxwell-electric-airplane-bill-nelson-interview
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cestování ničí planetu třikrát víc, než jsme tušili, tvrdí vědci — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2473573-cestovani-nici-planetu-trikrat-vic-nez-jsme-tusili-tvrdi-vedci
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lithium Sulfur batteries: SOLVED! Two new tech breakthroughs in the same week!
    https://www.youtube.com/watch?v=mqH5yB9RB_Y
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Quetzalcoatlus byl mezikontinentálním letcem | DinosaurusBlog
    https://dinosaurusblog.com/2021/09/10/quetzalcoatlus-byl-mezikontinentalnim-letcem/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: že by někdo z těch, kdo tu maj r/o? :-) asi si zaplatím prémiovku :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam