• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    VACA
    VACA --- ---
    CYBERWOLF: na tohle jsou předpisy daný mezinárodním úřadem pro letectví.
    U VFR, což je takovej nejnižší stupeň pilotáže kdy můžeš do vzduchu jen při splnění určitejch meterologickejch podmínek, nesmíš se přiblížit k mrakům, etc, musíš mít dostatek paliva pro dosažení cílovýho letiště za povětrnostních podmínek plus rezervu pro 30minut letu cestovní rychlostí od dosažení cíle.
    Pro IFR, přístrojové létání je to složitější a je tam víc bodů který maj na sobě určitou návaznost.
    Zjednodušeně řečeno je tam něco jako 5% paliva navíc pro vlastní trasu do destinace, dostatek paliva pro dosažení dvou nejbližších letišť v okruhu destinace, plus 45 minut rezerva od toho momentu běžnou cestovní rychlostí (po dosažení náhradního letiště)
    Je to ale hodně zjednodušeně řečeno. Každopádně 30minut zásoba paliva (v tomhle případě el. energie), je pro civilní letectví málo..
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VACA: řekni kolik ty rezervy mají být a budem vidět, odkud kam to stačí.
    VACA
    VACA --- ---
    CYBERWOLF: Imho to takhle nejde moc brat. Musis mit rezervy pro neprizen pocasi, rezervy pro pripadnou zmenu na jiny letiste, rezervu na vyckavaci okruh, etc..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: jo, je to zajímavý, a popravdě se myslím dostanou na ještě o kousek vyšší rychlosti, protože pro elektrický pohon není problém výkonová hustota, která je u elektrického pohonu skvělá, ale energetická hustota. Dolet skrz zvyšovánín rychlosti je ale logicky omezený cca půlhodinou letu subsonickou rychlostí, tzn. tak 400-450 km. Ovšem pomalejší elektrická letadla se přes to taky dostanou blbě, protože při menší rychlosti stejně výdrž nebývá přes 2h, a to taky tak kolem 300 km.

    Nápad se solárními letadly bez celonoční výdrže mi přijde jediná cesta dál, protože všecho ostatní je nějaká komplikace navíc: třeba vodík se stejně musí kombinovat s bateriemi a stejně by nedodával maximální výkon (pro stoupání a let plnou rychlostí), ale spíš nějaký udržovací. odvolávat se na biopaliva je pochybné, když navíc víme, že pro konstrukci představují většinou opotřebení navíc. elektřina je elektřina, i z hlediska údržby a životnostni motoru je to dobré a dostat se s elektřinou na nějakých aspoň 2000 km za den by skvěle vyřešillo dopravu např. po Evropě. 320 km je samozřejmě dobrý na individuální poletování, třeba vzdálenosti mezi klubovými letišti v ČR jsou tak po 100 km a většinou se létá tak ta jedna letová hodina z jednoho na druhý... ale cestování 2000 km je výzva, to už je autem nebo vlakem celkem nepohodlný..
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: z Prahy do Ostravy to stačí a to jako neni blbý.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no ano, ale tím se opět dostáváme k obvyklé výdrži půl hodiny, což je prostě málo, samozřejmě. Tenhle klub je o shromažďování informací o tom, kam se vývoj zatím dostal.. .a nikdo neříká, že elektrické létání je jednoduché. Jenom, že má kromě nevýhod i jisté výhody a jisté zajímavé výsledky...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    AIM_FREEMAN: 320 km, ale je to demonstrator, takže je to úplně jedno.

    FYI: https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_ACCEL
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    XCHAOS: rychlost dobrý, ale ví se jakej to má dolet?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :-)
    623 km/h. Rolls-Royce oznámil pokoření rychlostního rekordu elektrických letadel - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/623-km-h-rolls-royce-oznamil-pokoreni-rychlostniho-rekordu-elektrickych-letadel-97165/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K debatě minulých let na téma, zda solární letadla budou efektivnější jako jednoplošníky nebo dvouplošníky... :-)
    The Nikitin-Shevchenko IS-Series; Polymorphic Fighters
    https://www.youtube.com/watch?v=JFeQG0s7bQo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bitcoin Suisse and SolarStratos partner to explore frontiers of flight and stratosphere | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2021/10/bitcoin-suisse-and-solarstratos-partner-to-explore-frontiers-of-flight-and-stratosphere/
    ach jo,když máte klimaticky odpovědný eko-technologický projekt, proč si nepořídit klimaticky nezodpovědného sponzora... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA’s tiny electrical aircraft is almost ready for lift-off - The Verge
    https://www.theverge.com/2021/10/21/22738351/nasa-x57-maxwell-electric-airplane-bill-nelson-interview
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cestování ničí planetu třikrát víc, než jsme tušili, tvrdí vědci — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2473573-cestovani-nici-planetu-trikrat-vic-nez-jsme-tusili-tvrdi-vedci
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lithium Sulfur batteries: SOLVED! Two new tech breakthroughs in the same week!
    https://www.youtube.com/watch?v=mqH5yB9RB_Y
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Quetzalcoatlus byl mezikontinentálním letcem | DinosaurusBlog
    https://dinosaurusblog.com/2021/09/10/quetzalcoatlus-byl-mezikontinentalnim-letcem/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: že by někdo z těch, kdo tu maj r/o? :-) asi si zaplatím prémiovku :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Kterej vocas to tu mínuskuje? Jako vážně...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: nj to se vrací periodicky. vypadalo by to děsně cool, ale ta ekonomika provozu tam prostě nějak nefunguje...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vzducholode! aj ked teda na dialkovu prepravu osob si to neviem moc predstavit, skor nejake autonomne vzducholode na prepravu nakladov

    Why the Airship May Be the Future of Air Travel
    https://www.youtube.com/watch?v=_phicOPoQT8
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam