• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no hlavně elektromotor poskytuje zásuvku 220V. Na žádost vojáků....

    Ostrovní energetický systém je základ čehokoliv. Jakékoliv zásobovací linie jsou zranitelné.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tohle si myslím, že by poručíka Grubera moc nenadchlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k teorii soláčního tanku...
    Elektrické motorky v ukrajinské armádě | ArmadniNoviny.cz
    https://www.armadninoviny.cz/elektricke-motorky-v-ukrajinske-armade.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavý polo-dvojplošník, prý velmi efektivní
    They Were Weird, Very Efficient, And Almost Totally Forgotten | Bellanca Aircruiser & 77-140 Bomber
    https://www.youtube.com/watch?v=f-1Fk8cfTJI

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bellanca_Aircruiser
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: 50W za 999 bez DPH... no neber to...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: buď to ještě přepočítej na tapíry na dél, nebo řekni kolik to stálo peněz.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Je taková zajímavá poznámka: nakoupil jsem si 300W solárních panelů na kolo. Stálo mi to asi jen tolik, než 4-5 plných nádrží do auta... samozřejmě, nejde srovnávat užitnou hodnotu auta a kola. Ale protože prokázaná životnost předhozího systému byla přes 13000 km, tak je ta konvergence ceny solárních panelů a paliva rozhodně zajímavá metrika...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no hele, zrovna vojenský vehikly mají ve zvyku mít kdeco skládacího.... různý vysouvací radary, kontejnery s raketama nebo celý skládací mosty. zrovna automaticky skládací solární panel na nějakém elektrickém vehiklu by mi u vojáků nepřekvapil vůbec.

    Mě samozřejmě zajímají civilní aplikace, ale zase je pravda, že většinu technologií začne trh a civiliace brát vážně až potom, co se to osvědčí armádě... to je prostě smutná realita...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ...a taky ho můžeš překrýt maskovací sítí, schovat v lese a takový ty věci :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no tak Stugna má solární panel na svojí přepravní bedně (někde to bylo v klubu 3.světová, ted to nemám otevřené)

    představa, že ten panel musíš mít na střeše, je samozřejmě blbost: podstatné je, že ho máš někde u svého polního ležení, a že na rozdíl od kanistru s benzínem se to nespotřebovává.

    "solární tank" je metafora... nikdo nečeká, že to opravdu poveze ty panely přímo do boje. Ale podstatné je, že v místě kde operuješ, můžeš mít solární zásuvku - a z ní se dobít. Tedy nějakou míru mobility si udržíš i když máš přerušené zásobovací linie. Tohle pro běžné pohonné hmoty zkrátka neplatí....

    Obnovitelné zdroje relativizují celý pojem "obklíčení". Má to svoje zajímavé dopady jak ekonomicky (pružnost poptávky - ta hraje roli při tvorbě cen....), tak samozřejmě i válce (válka je určitá alternativa k ekonomice... samozřejmě pak platí jiná pravidla, mizí svoboda volby, kterou nabízí trh... ale některé mechanismy jsou podobné...)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tvl nvm. Tu zásuvku ti můžou odpojit přinejmenším stejně snadno jako zásoby paliva a na tohle dostaneš tak metr čtvereční panelu a na to se jezdit nedá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    bitevní golfová kára, aneb předobraz solárního tančíku. (aneb když vám nepřítel rozstřílí rafinerie a zásobníky paliva... tahle věc se nabíjí ze zásuvky...)
    https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1518462995461980171
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ta poznámka o odolnosti vůči větru ze strany se hodně blíží mým zkušenostem s provozem solárních kol, kdy jsem samozřemě zjstil, že lehokolo je v bočním větru daleko stabilnější, než třeba tandem se stříškou (tam mi to párkrát naprosto připláclo k zemi, hlavně když jeli dva lidé...). Dokonce věřím, že lehce aerodynamické lehokolo (s kapkovitým nákladním prostorem) bude mít nakonec výhodu oproti velomobilu právě z důvodu lepší manévrovatelnosti při bočním větru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: "městský provoz".... generuju hrozně moc překlepů :-(
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k aptere od ludi co si to buchaju v garazi

    We test drove a solar powered car with 1000 miles range that never needs charging
    https://www.youtube.com/watch?v=I-KdsjVQhu0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "aerodynamiku".

    Co hlavně chci říct: Schopnost dnešních pohybovadel jezdit až 130 a víc je spíš vedlejší efekt toho, aby svou hmotnost vytlačily rychle do kopce. S nižší hmotností klesá potřebný výkon do kopce, tím zase maximální rychlost a s tím roste pasivní bezpečnost (když nepočítáme havárii způsobenou třeba protijedoucím vozidlem).

    70 km/h je málo, ale třeba pro městský pomoc bohatě stačí. Taky je výhodou, pokud nemusíme tak často a dlouze dobíjet.

    Celá moje teorie je, že možná lokální optimum elektormobility je jinde, než u kopírování SUV. Otázkou je, jak to lokální optimum udělat cool a trendy. Aerodynamický design by ale neměl vadit...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    JIMIQ: na Renault Zoe je zajímavý, že první model měl 5 hvězdiček v hodnocení bezpečnosti a druhý má 1.
    Důvody byly, že neměl v základu automatické brzdění proti vběhnutí chodců, dali jiný airbag do dveří, s tím že to zpusobovalo více zranění než, že by to reálně pomohlo a dali přístrojovou desku, která při nárazu praskla.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Potom ale nema zmysel ta range, lebo tych 1000km rychlostou 70km/h fakt nechces, leda by bola cesta cil
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, třeba adheze u 800 kg tříkolky a 1200 kg auta bude cca stejná, tedy to bude i slušně brzdit z větších rychlostí.

    Podle mě nevyužité optimum je víc než mopedy (45 km/h) ale míň než dnešní dálnice. Tedy cca 70 km/h. Při téhle rychlosti navíc mají komunikace největší propustnost (při rozestupech odpovídajících reakční době lidského řidiče). Už naplno potřebuješ aerodynamický. Ale ty deformační zóny nejsou tak strašné a vozidlo nemusí být tak těžké, nedostane se při téhle rychlosti při brždění do smyku tak snadno, jako při 130 km/h
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: no, oba o konstrukcí té aerodynamické kapky víme málo na to vynášet nějaké silné soudy. Aptera šetří hlavně na tom, že je dvoumístná. Jinak má asi velký battery pack, možná výztužený, ale nevíme kde. Má velký zavazadlový prostor, ale nevíme kde.

    Nevíme, jestli ten čumák může fungovat jako deformační zóna. Možná to žádný "kapotovaný moped" ani není...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam