• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no tak Stugna má solární panel na svojí přepravní bedně (někde to bylo v klubu 3.světová, ted to nemám otevřené)

    představa, že ten panel musíš mít na střeše, je samozřejmě blbost: podstatné je, že ho máš někde u svého polního ležení, a že na rozdíl od kanistru s benzínem se to nespotřebovává.

    "solární tank" je metafora... nikdo nečeká, že to opravdu poveze ty panely přímo do boje. Ale podstatné je, že v místě kde operuješ, můžeš mít solární zásuvku - a z ní se dobít. Tedy nějakou míru mobility si udržíš i když máš přerušené zásobovací linie. Tohle pro běžné pohonné hmoty zkrátka neplatí....

    Obnovitelné zdroje relativizují celý pojem "obklíčení". Má to svoje zajímavé dopady jak ekonomicky (pružnost poptávky - ta hraje roli při tvorbě cen....), tak samozřejmě i válce (válka je určitá alternativa k ekonomice... samozřejmě pak platí jiná pravidla, mizí svoboda volby, kterou nabízí trh... ale některé mechanismy jsou podobné...)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tvl nvm. Tu zásuvku ti můžou odpojit přinejmenším stejně snadno jako zásoby paliva a na tohle dostaneš tak metr čtvereční panelu a na to se jezdit nedá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    bitevní golfová kára, aneb předobraz solárního tančíku. (aneb když vám nepřítel rozstřílí rafinerie a zásobníky paliva... tahle věc se nabíjí ze zásuvky...)
    https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1518462995461980171
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ta poznámka o odolnosti vůči větru ze strany se hodně blíží mým zkušenostem s provozem solárních kol, kdy jsem samozřemě zjstil, že lehokolo je v bočním větru daleko stabilnější, než třeba tandem se stříškou (tam mi to párkrát naprosto připláclo k zemi, hlavně když jeli dva lidé...). Dokonce věřím, že lehce aerodynamické lehokolo (s kapkovitým nákladním prostorem) bude mít nakonec výhodu oproti velomobilu právě z důvodu lepší manévrovatelnosti při bočním větru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: "městský provoz".... generuju hrozně moc překlepů :-(
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k aptere od ludi co si to buchaju v garazi

    We test drove a solar powered car with 1000 miles range that never needs charging
    https://www.youtube.com/watch?v=I-KdsjVQhu0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "aerodynamiku".

    Co hlavně chci říct: Schopnost dnešních pohybovadel jezdit až 130 a víc je spíš vedlejší efekt toho, aby svou hmotnost vytlačily rychle do kopce. S nižší hmotností klesá potřebný výkon do kopce, tím zase maximální rychlost a s tím roste pasivní bezpečnost (když nepočítáme havárii způsobenou třeba protijedoucím vozidlem).

    70 km/h je málo, ale třeba pro městský pomoc bohatě stačí. Taky je výhodou, pokud nemusíme tak často a dlouze dobíjet.

    Celá moje teorie je, že možná lokální optimum elektormobility je jinde, než u kopírování SUV. Otázkou je, jak to lokální optimum udělat cool a trendy. Aerodynamický design by ale neměl vadit...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    JIMIQ: na Renault Zoe je zajímavý, že první model měl 5 hvězdiček v hodnocení bezpečnosti a druhý má 1.
    Důvody byly, že neměl v základu automatické brzdění proti vběhnutí chodců, dali jiný airbag do dveří, s tím že to zpusobovalo více zranění než, že by to reálně pomohlo a dali přístrojovou desku, která při nárazu praskla.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Potom ale nema zmysel ta range, lebo tych 1000km rychlostou 70km/h fakt nechces, leda by bola cesta cil
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, třeba adheze u 800 kg tříkolky a 1200 kg auta bude cca stejná, tedy to bude i slušně brzdit z větších rychlostí.

    Podle mě nevyužité optimum je víc než mopedy (45 km/h) ale míň než dnešní dálnice. Tedy cca 70 km/h. Při téhle rychlosti navíc mají komunikace největší propustnost (při rozestupech odpovídajících reakční době lidského řidiče). Už naplno potřebuješ aerodynamický. Ale ty deformační zóny nejsou tak strašné a vozidlo nemusí být tak těžké, nedostane se při téhle rychlosti při brždění do smyku tak snadno, jako při 130 km/h
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: no, oba o konstrukcí té aerodynamické kapky víme málo na to vynášet nějaké silné soudy. Aptera šetří hlavně na tom, že je dvoumístná. Jinak má asi velký battery pack, možná výztužený, ale nevíme kde. Má velký zavazadlový prostor, ale nevíme kde.

    Nevíme, jestli ten čumák může fungovat jako deformační zóna. Možná to žádný "kapotovaný moped" ani není...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    I normalni auta se daj udelat lehky, Renault Zoe ~1500kg (elektro), Fabia 4 ~1200kg
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ja spíše reagoval na tvoje "děláme zbytečně těžká auta". Jako nejsem příznivec SUV, ale běžné auto má prostě řadu konstrukčních výhod a to hlavně ty deformační zóny. Tam pak kolikrát nejde ani o váhu, ale o konstrukci. Třeba rozdíl mezi Favoritem a Felicii byl značný, ale ta váha byla podobná.
    Osobně by se mi líbilo mít nějaké lehké auto, klidně nějaký kapotovaný skútr-klidně s limitem rychlosti, ale nemůžem se tvářit, že to jakou konstrukci mají dnešní vozy nemá smysl.
    Navic klasický elektromobil má zesporu ochranu baterie proti proražení, což tvoří nemalou váhu baterioveho packu, ale dává to zároveň tuhost karoserii, takže takový vůz je teoreticky bezpečnější než srovnatelné spalovací auto.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: Ano, ale auta musí spllnit emisní limity, výsledky crash testů jsou sice důležité z hlediska marketingu, ale že by přímo byly podmínkou homologace pro provoz na veřejné komunikaci, to se mi teda nezdá.. povinné jsou třeba bezpečnostní pásy, jasně. Ale co dál?

    Dejme tomu to vozidlo asi pořád bude výrazně bezpečnější, než třeba motorka, že... abys nenarazil do stromu, v tom hraje roli i brzdná dráha. Ale tříkolka vážící 800 kg bude mít adhezi zhruba stejnou, jako čtyřkolka vážící už jako normální osobní auto... takže ty parametry nemusí být všechny tak špatné, jak ti to připadá. Deformační zona tam určitě nějaká je - proč by nebyla, čumák jako čumák...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: auto nemusí být tank, ale musí splnit nějaké základní parametry bezpečnosti. Ty auta co vážili 800kg byly taky pojízdné rakve, třeba Škoda 120, byla nebezpečná už 50 km tak, že byl člověk při nárazu rád, že nepřišel o nohy.
    Navíc motor vzadu, žádné deformační zóny, loni se tady v tom zabil soused, z toho auta nic nezbylo.
    Jako asistenty pomůžou, ale i tak je bude mít dalších cca 10 let minimum aut.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak zase čím víc se zabiješ o strom, tím mín' zabiješ chodců. Kromě toho je sice aerodynamické, ale když nastuduješ parametry, tak zase ne nějak extra lehoučké: 800 kg bývala celá léta normální hmotnost malého auta, teprve v posledních 20 letech musí všechno vážit 2 tuny...

    Obecně přistupovat k ježdění autem tak, že kolize je nevynnutelná jistota, je trend poslední éry. Do budoucnosti můžou nehodám předcházet různí automatičtí asistenti řízení. Jakmile zmizí paradigma, že auto musí být tank, tak se mobilita posune někam, kde všichni očekávali, že ve 21.století bude, akorát se to nějak nestalo...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: mohu vidět jak se tohle lehoučké auto chová při nárazu do stromu? Pak mě zajímá čelní ve městě s dalším vozem a boční naráz...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: fakt? to jsem přehlídl... to si skutečně na tomhle podvozku moc představit neumím
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    OMNIHASH: jezdit může pořád, akorát na něj dneska potřebuješ větší řidičák než dřív.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CYBERWOLF: tak velorex ve svý době předpisy splňoval... akorát byly jaký byly.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam