• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GRANTORINOVýtvarná výchova - dětská tvorba, příprava v zš, zuš, sš i vš výtvarného zaměření
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    RAEVA: dík, budu myslím velmi potřebovat :D
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    tak dnesni vytvor me čtyřleté dcery, hrozně ráda maluje, sama od sebe... jeji naprosto volna tvorba, kdyz jsem se ptala, co to je, říkala "že jsou to hezký barvy" :))

    RAEVA
    RAEVA --- ---
    GRANTORINO: držím palce :D
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    od stredy ucim gymnaziany a sestou az osmou tridu vytvarnou vychovu, jdu nabit zbrane, ctyri tridy podle slov ucitelky, co mi to predava, potrebuji vojensky rezim... zbyle ctyri tridy jsou prej hodne :D
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    nakonec jako perlicka, nejlepsi je potom minimalisticky design v kombinaci s art brut :DDD
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: často je právě tím skvělým moderním designem prostě porušení těch klasických typografických pravidel
    tohle mě třeba vždycky děsně bavilo, jak se učí něco, jak to má být a pak přijde někdo, kdo to poruší a všichni padnou na kolena, jak je to úžasně originální :D
    /někdy dokonce zase až jako přehnaně na druhou stranu, že zase by neškodilo se třeba u některých jedinců naučit kreslit, ale kdo ví že jo, když se dneska prosazuje art brut z ulic zase dopředu jako odpoved na dokonale "čistý minimalistický" design :)
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: já ti rozumím, co chceš říct, že někdy se potom to počítačové jakoby považuje za to "pravé " a přitom design spočívá v něčem jiném...
    ovšem to já nepopírám... nejdřív musí být myšlenka a pak zpracování... :)
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: no a Raudenský učí grafický design právě u nás na katedře :) na PedF UK
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GRANTORINO: nu, to on se ten grafický design učí celkem stejně na všech českých vysokých školách, od Plzně přes Brno, Ústí, Ostravu až po VŠUP :) Snad jen ve Zlíně (alespoň nedávno) bývali zaměření trochu více právě na propojení s DTP.

    A to samozřejmě není jen o grafickém designu, ale obecně o designu (produktovém, interiérovém, textilním, ale i architektuře atd). Což už se bavíme o docela velkém procentu studentů, ne? :)

    GRANTORINO: jojo, s tímto zcela souhlasím :) Právě proto si dokonce myslím, že by se na středních školách neměl grafický design jako samostatný „obor“ (předmět) učit po praktické stránce vůbec. Je to prostě jen zúžená aplikace výtvarného a koncepčního myšlení, která však vyžaduje již jistý stupeň vývoje jedince. Sám to vím na sobě — ve středoškolském věku člověk prostě (až na výjimky, pochopitelně) nemůže dělat dobrý grafický design i kdyby byl sebetalentovanější. Stejně jako nemůže být (opět až na výjimky) dobrým rodičem a tak :) V tom vám opravdu nezávidím. Nejhorší pak pro všechny strany je, pokud se setkáme s tím, že někdo učil v podstatě DTP a říkal jim, že dělají grafický design :(

    GRANTORINO: Raudenského samozřejmě znám :) A Michálka…nemyslíš prof. Miloše Michálka? A náš ateliér je samozřejmě skvělý! Stejně jako jakýkoliv ateliér na naší fakultě a stejně jako jiné ateliéry na jiných uměleckých VŠ :)

    Nooo…a stran výjezdů na SŠ či návštěvy KVV…bohužel ani my se nenudíme, noo :D
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    samozřejmě se nevylučuje, že váš atelier grafického designu je skvělý a chtělo by ho to prozkoumat, s Martinem Raudenským se neznáte? nebo třeba u nás hostoval grafik Ondřej Michálek... spíš je ptoom pro katedru jednodušší, aby někdo od vás přijel na návštěvu k nám, než aby se katedra vydala k vám, ale to je potom o osobním zájmu, nabídli jste to někdy někomu z KVV /katedra výtvarné výchovy/? jako on se tam na katedře nikdo nenudí jo :D všichni mají plné ruce práce
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    a jinak si myslím, že právě tu komplexní potom přípravu a práci s tím jednotlivým nadaným studentem už zastává skutečně vysokoškolský stupeň studia, protože si přiznejme, že střední škola ještě pořád je ještě komplexní vzdělání a mezioborové, sice s nějakým zaměřením, ale i tak, něco na urovni univerzálního základu a u přípravy se to zaměří na ten konkrétní obor, ale zase na výtvarkáře nenakládej tolik zodpovědnosti prosím :)
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: v tom je zase ten háček, že si musíš uvědomit, že výtvarkáři toho dělají tolik, že potom toho času aby ještě už v práci jezdili po všech výtvarných školách a akcích, tak to se nestíhá...
    a to máš AVU, SUPŠ, VŠUP, UJEP /mimochodem byla jsem náhodou na vernisáži designu v paláci škodových a sestra mého muže tam vystudovala průmyslový design
    jestli si stěžuješ na studenty z Pedf, tak i ti mají obvykle dost co dělat a objíždějí sice některé akce, ale není v silách jednotlivců navštívit všechno a když si vezmeš, co všechno za školy a obory jsem vyjmenovala, tak si vezmi, kdo všechno působí v těch oborech a to jak žijící legendy a potom zase nová generace, jako orientovat se v tom aktuálně je celkem obtížný oříšek, já sama jsem za školy dva roky a už se neorientuju v nekterých oborech... nemůžeš si pamatovat a orientovat se na všechno :D
    potom si vem, co jsem všechno vyjmenovala, že to obnáší už při škole a do toho Brna na bienále se jezdí pokaždý /ale já nebyla páč jsem matka dvou dětí a obě jsem měla při škole, takže něco jsem nedala a na bienále se přiznám jsem nebyla a Rostislava Vaňka neznám i když je mi to jméno povědomé :)/
    nicméně třeba se jezdí do Drážďan, do Vídně na moderní i klasické umění, absolvuje si každý spoustu výstav po Praze, jezdí lidi na stáže do Skandinávie,

    zase nemůžeš chtít od pedagoga, aby se orientoval sakumprask ve všem, i tak se dost snažíme a řekla bych že třeba rozhled v dějinách umění je třeba stejné a někdy i na vyšší úrovni než kamarádi z AVU nebo SUPŠ mají :P

    zase jako že bych kvůli studentům , kteří by se hlásili na obor grafický design na UJEP se sebrala a jela se tam podívat? tak možná bych něco goglila na netu, ale sorry, nemůžu cestovat po čechách kvuli každé specifické potřebě jednotlivce :D



    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Ale abych jen nekritizoval — mám takový dojem, že poslední dobou se (pravděpodobně ve spojitosti s výměnou generace středoškolských pedagogů?) zvyšuje procento těch uchazečů, kteří mají celkem slušný přehled o kontextu současného umění, o představě své pozice a svého směřování. Což je dobře :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GRANTORINO: ale to mluvíš o DTP, ne o grafickém designu…byť máš samozřejmě pravdu, že dnes může grafický designér zastávat z velké části i operátora DTP. Ovšem to úplně není to, co by se na VŠ učilo :) Na druhou stranu souhlasím, že by se to naopak mělo učit na středoškolské úrovni — ale s vědomím, že toto není grafický design, ale DTP (myslím, že pro práci kvalitního DTP operátora stačí středoškolské vzdělání; pro práci kvalitního grafického designéra zřídkakdy). A zda se bez toho v praxi obejdeš? Říkám jasné a hlasité — ano, samozřejmě! :) Takový Rosťa Vaněk neumí počítač skoro ani zapnout…a krom toho, že vede ateliér grafického designu na VŠUP, je samozřejmě i aktivním tvůrcem — grafickým designérem. A jak doufám víš, celkem uznávaným ;)

    A uchazeči občas opravdu netuší, která tak úplně bije…právě protože mu na střední škole říkají, že grafický design je (i) o zvládání grafických programů, ehm :) Sám si to pamatuji z vlastní zkušenosti, při příchodu na VŠ člověk (dobře, většinou) ještě nemá dostatek zkušeností a životního rozhledu, aby byl schopen oponovat svému učiteli stran odborných otázek. A když jim nějaký pančitel či pančitelka řekne, že na plakátu musí být výrazné hlavně „co, kdy, kde“ (ano, i tací se najdou!), berou to jako fakt — proč by tomu neměli věřit, když je to ve škole učí? Ale to ještě neznamená, že by to uvnitř (rozumějme po stránce vrozeného potenciálu) byli špatní designéři.

    Mimochodem si nepamatuji, že by se kdy u nás v ateliéru objevil někdo z pedagogické fakulty či z aktivních středoškolských pedagogů a přišel se podívat, jak dnes výuka vizuální komunikace na vysokoškolské úrovni probíhá. Přitom většina uchazečů o studium grafického designu na VŠ úrovni se pochopitelně rekrutuje z řad jejich studentů. To mi prostě nepřijde jako zodpovědný přístup ke své profesi :( A nás to mrzí, protože na to doplácí právě studenti. Přitom my bychom milerádi takovému zájemci výuku na VŠ přiblížili (což berte i jako nabídku)!

    „Škole navzdory“ jsou například projekty, které jim na SŠ smetli ze stolu a oni se je ve svém volném času přesto rozhodli dokončit či rozvinout a k přijímačkám či konzultacím před nimi přinést :)

    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: nevím, co jsou práce, vytvořené školy "navzdory" to mi přijde úsměvné v dnešní době, co to je?
    "pan učitel mi ale říkal..." u uchazeče na vysokou školu? to nesvědčí zrovna o osobnosti zralé na studium na vysoké škole...
    když tam někdo jde, měl by vědět sám za sebe a ne se vymlouvat na učitele :D jinak teda očividně neví, která bije

    netvrdím, že je to to jediné, co potřebuješ vědět, ale v praxi mi neříkej, že se bez toho obejdeš, samozřejmě že si to můžeš udělat, jak chceš, ale ve výsledku to musí mít profesionální formu, ano je tu František Skála styl, že si někdo vystačí s tužkou a papírem, ale potom v praxi na projektech to neplatí, tam musí nastoupit postproces a to se tomu přece nevyhneš, zase se neboj, že nevím, co to je :)

    já jsem neřekla, že grafické programy jsou to !jediné nutné! k tvorbě grafického designu !! negeneralizuj z jedné myšlenky všechno, jen jsem se vyjádřila, že v tom "i" to řemeslo být musí, vzhledem k praxi to je součást té profese
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GRANTORINO: usuzuji to z prací, které k nám uchazeči o studium nosí (plus z toho, co o pracích říkají — „pan učitel mi ale říkal…“). Ty nejlepší práce (jak po výtvarné, tak koncepční stránce) jsou často ty, které byly tvořeny „škole navzdory“ (sic!). Neříkám, že tomu tak je u všech středoškolských pedagogů (konkrétně od Jana Koláře či Jakuba Štěpánka chodí k přijímacímu řízení s výtečně sestaveným portfoliem), ale u většiny tomu tak — bohužel — je.

    Stran chápání grafického designu se mýlíš velmi. Taková představa je asi tak stejně mylná, jako že na činnost spisovatele jeden potřebuje docela slušné know-how v oblasti textových procesorů — to je, jak jistě chápeš, nonsens :) Grafický design je tvůrčí činnost, nikoliv řemeslo. Plakátu (a vizuální komunikaci obecně) je úplně jedno, zda ho nakreslíš fixou, vystříháš z barevných papírů nebo uděláš v Illustratoru. To jsou jen prostředky k vyjádření výtvarného názoru a/či konceptu (ostatně je dnes poměrně těžké vůbec hovořit o hranicích mezi užitým uměním, tedy designem, a volným uměním — zrovna nedávno se na toto téma horlivě diskutovalo na konferenci Krása významu). Achjo, copak jsi nikdy nebyla na žádném bienále (v Brně, Trnavě, …)? To se ani neptám moc rýpavě, spíše by mě fakt zajímalo, kde se tyhle bludy o grafickém designu (se kterými pak musíme dost vysilujícím způsobem bojovat) berou…

    A pedagog pochopitelně nemá za cíl tvořit za posluchače (studenta) kreativní část. Jeho úlohou však je být mu průvodcem v cestě osobního (uměleckého) růstu — zvláště u studentů, kteří mají potenciál pokračovat na vysoké škole. Chápání výtvarné výchovy jakožto „řemesla“ je dosti…překonané. Ostatně i co se týče řemesla, bohužel u velké části (a pozor — neříkám že u všech ani neříkám, že v tvém případě — neznám tě, nevím, jak vyučuješ) studentů, co přijdou ze středních uměleckých škol, se skoro celý prvák tráví jen odnaučováním zlozvyků a dobře naučených, leč zcela stupidních klišé…a myslím tím i v oblasti malby a kresby.
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    SLOW_LORIS: to nevím, když jsem tam byla já, bylo to možné pouze prezenčně /dal se zařídit individuální plán, tj. cca 65% povinné docházky/
    učí se skoro celý týden / výtvarná část/ univerzitní základy/ praxe nebo uz pracovni uvazek/ takže ve výsledku je to na plný uvazek, ale da se s tim hybat, zapsat si z toho univ.zakl. min nebo vic predmetu v jednom semestru a pak to dohnat ve druhym... posledni dva rocniky se daji uz vetsinou stahnout ten povinny zaklad na dva/tri plne dny v tydnu/ ale dohanite to doma, je toho opravdu hodne a ucitele studenty nesetri :)/ k sepsani diplomky je taky potreba volneho casu, takze obvykle uz opravdu se nestihalo moc dalsiho, treba na vlastni tvorbu se cas ale najde :)
    SLOW_LORIS
    SLOW_LORIS --- ---
    GRANTORINO: Super popis výtvarky na PedF, díky, úplně mě to navnadilo přihlásit se! Jen váhám u přihlášky - rozumim tomu správně, že ta jednooborovka je možná jen jako prezenční studium? A kolik hodin týdně přibližně zabere?
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: to je zajímavá otázka, z čeho usuzuješ, že nějaký pedagog v někom zabíjí kreativitu? i kdyby tomu tak bylo, velká většina lidí, kteří například chodí na přípravky nejrůznějšího druhu různých pedagogů se dostává na výtvarné školy, zatím nepřevažuje podle mého mínění amatérská tvorba bez korektur
    ale kde není talent a vlastní píle, není kde brát a talent si často razí cestu sám, ovšem zrovna na grafický design, pokud se nepletu, je potřeba docela slušné know how v oblasti grafických programů a to se často bez nějaké té pomoci člověk sám nenaučí
    jinak by se dalo říct, že snad je objektivně žádoucí, aby člověk tvořil mimoškolní práce, na nichž buduje vlastní osobitost a nedá se očekávat, že pedagog odvede práci osobního růstu za studenta
    samozřejmě, že mu může nabídnout pouze již objevená řešení nebo vlastní ideu, ale těžko za něj udělá kreativní část tvorby
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Jinak tedy bohužel musím říci, že nejlepší práce uchazečů, co se k nám na grafický design hlásí, jsou většinou ty mimoškolní… Je překvapující, kolik pedagogů zabíjí ve studentech kreativitu a osobnost sledováním zaběhnutých klišé…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam