• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GRANTORINOVýtvarná výchova - dětská tvorba, příprava v zš, zuš, sš i vš výtvarného zaměření
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GRANTORINO: ale to mluvíš o DTP, ne o grafickém designu…byť máš samozřejmě pravdu, že dnes může grafický designér zastávat z velké části i operátora DTP. Ovšem to úplně není to, co by se na VŠ učilo :) Na druhou stranu souhlasím, že by se to naopak mělo učit na středoškolské úrovni — ale s vědomím, že toto není grafický design, ale DTP (myslím, že pro práci kvalitního DTP operátora stačí středoškolské vzdělání; pro práci kvalitního grafického designéra zřídkakdy). A zda se bez toho v praxi obejdeš? Říkám jasné a hlasité — ano, samozřejmě! :) Takový Rosťa Vaněk neumí počítač skoro ani zapnout…a krom toho, že vede ateliér grafického designu na VŠUP, je samozřejmě i aktivním tvůrcem — grafickým designérem. A jak doufám víš, celkem uznávaným ;)

    A uchazeči občas opravdu netuší, která tak úplně bije…právě protože mu na střední škole říkají, že grafický design je (i) o zvládání grafických programů, ehm :) Sám si to pamatuji z vlastní zkušenosti, při příchodu na VŠ člověk (dobře, většinou) ještě nemá dostatek zkušeností a životního rozhledu, aby byl schopen oponovat svému učiteli stran odborných otázek. A když jim nějaký pančitel či pančitelka řekne, že na plakátu musí být výrazné hlavně „co, kdy, kde“ (ano, i tací se najdou!), berou to jako fakt — proč by tomu neměli věřit, když je to ve škole učí? Ale to ještě neznamená, že by to uvnitř (rozumějme po stránce vrozeného potenciálu) byli špatní designéři.

    Mimochodem si nepamatuji, že by se kdy u nás v ateliéru objevil někdo z pedagogické fakulty či z aktivních středoškolských pedagogů a přišel se podívat, jak dnes výuka vizuální komunikace na vysokoškolské úrovni probíhá. Přitom většina uchazečů o studium grafického designu na VŠ úrovni se pochopitelně rekrutuje z řad jejich studentů. To mi prostě nepřijde jako zodpovědný přístup ke své profesi :( A nás to mrzí, protože na to doplácí právě studenti. Přitom my bychom milerádi takovému zájemci výuku na VŠ přiblížili (což berte i jako nabídku)!

    „Škole navzdory“ jsou například projekty, které jim na SŠ smetli ze stolu a oni se je ve svém volném času přesto rozhodli dokončit či rozvinout a k přijímačkám či konzultacím před nimi přinést :)

    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: nevím, co jsou práce, vytvořené školy "navzdory" to mi přijde úsměvné v dnešní době, co to je?
    "pan učitel mi ale říkal..." u uchazeče na vysokou školu? to nesvědčí zrovna o osobnosti zralé na studium na vysoké škole...
    když tam někdo jde, měl by vědět sám za sebe a ne se vymlouvat na učitele :D jinak teda očividně neví, která bije

    netvrdím, že je to to jediné, co potřebuješ vědět, ale v praxi mi neříkej, že se bez toho obejdeš, samozřejmě že si to můžeš udělat, jak chceš, ale ve výsledku to musí mít profesionální formu, ano je tu František Skála styl, že si někdo vystačí s tužkou a papírem, ale potom v praxi na projektech to neplatí, tam musí nastoupit postproces a to se tomu přece nevyhneš, zase se neboj, že nevím, co to je :)

    já jsem neřekla, že grafické programy jsou to !jediné nutné! k tvorbě grafického designu !! negeneralizuj z jedné myšlenky všechno, jen jsem se vyjádřila, že v tom "i" to řemeslo být musí, vzhledem k praxi to je součást té profese
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GRANTORINO: usuzuji to z prací, které k nám uchazeči o studium nosí (plus z toho, co o pracích říkají — „pan učitel mi ale říkal…“). Ty nejlepší práce (jak po výtvarné, tak koncepční stránce) jsou často ty, které byly tvořeny „škole navzdory“ (sic!). Neříkám, že tomu tak je u všech středoškolských pedagogů (konkrétně od Jana Koláře či Jakuba Štěpánka chodí k přijímacímu řízení s výtečně sestaveným portfoliem), ale u většiny tomu tak — bohužel — je.

    Stran chápání grafického designu se mýlíš velmi. Taková představa je asi tak stejně mylná, jako že na činnost spisovatele jeden potřebuje docela slušné know-how v oblasti textových procesorů — to je, jak jistě chápeš, nonsens :) Grafický design je tvůrčí činnost, nikoliv řemeslo. Plakátu (a vizuální komunikaci obecně) je úplně jedno, zda ho nakreslíš fixou, vystříháš z barevných papírů nebo uděláš v Illustratoru. To jsou jen prostředky k vyjádření výtvarného názoru a/či konceptu (ostatně je dnes poměrně těžké vůbec hovořit o hranicích mezi užitým uměním, tedy designem, a volným uměním — zrovna nedávno se na toto téma horlivě diskutovalo na konferenci Krása významu). Achjo, copak jsi nikdy nebyla na žádném bienále (v Brně, Trnavě, …)? To se ani neptám moc rýpavě, spíše by mě fakt zajímalo, kde se tyhle bludy o grafickém designu (se kterými pak musíme dost vysilujícím způsobem bojovat) berou…

    A pedagog pochopitelně nemá za cíl tvořit za posluchače (studenta) kreativní část. Jeho úlohou však je být mu průvodcem v cestě osobního (uměleckého) růstu — zvláště u studentů, kteří mají potenciál pokračovat na vysoké škole. Chápání výtvarné výchovy jakožto „řemesla“ je dosti…překonané. Ostatně i co se týče řemesla, bohužel u velké části (a pozor — neříkám že u všech ani neříkám, že v tvém případě — neznám tě, nevím, jak vyučuješ) studentů, co přijdou ze středních uměleckých škol, se skoro celý prvák tráví jen odnaučováním zlozvyků a dobře naučených, leč zcela stupidních klišé…a myslím tím i v oblasti malby a kresby.
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    SLOW_LORIS: to nevím, když jsem tam byla já, bylo to možné pouze prezenčně /dal se zařídit individuální plán, tj. cca 65% povinné docházky/
    učí se skoro celý týden / výtvarná část/ univerzitní základy/ praxe nebo uz pracovni uvazek/ takže ve výsledku je to na plný uvazek, ale da se s tim hybat, zapsat si z toho univ.zakl. min nebo vic predmetu v jednom semestru a pak to dohnat ve druhym... posledni dva rocniky se daji uz vetsinou stahnout ten povinny zaklad na dva/tri plne dny v tydnu/ ale dohanite to doma, je toho opravdu hodne a ucitele studenty nesetri :)/ k sepsani diplomky je taky potreba volneho casu, takze obvykle uz opravdu se nestihalo moc dalsiho, treba na vlastni tvorbu se cas ale najde :)
    SLOW_LORIS
    SLOW_LORIS --- ---
    GRANTORINO: Super popis výtvarky na PedF, díky, úplně mě to navnadilo přihlásit se! Jen váhám u přihlášky - rozumim tomu správně, že ta jednooborovka je možná jen jako prezenční studium? A kolik hodin týdně přibližně zabere?
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    BINARY_PARANOIC: to je zajímavá otázka, z čeho usuzuješ, že nějaký pedagog v někom zabíjí kreativitu? i kdyby tomu tak bylo, velká většina lidí, kteří například chodí na přípravky nejrůznějšího druhu různých pedagogů se dostává na výtvarné školy, zatím nepřevažuje podle mého mínění amatérská tvorba bez korektur
    ale kde není talent a vlastní píle, není kde brát a talent si často razí cestu sám, ovšem zrovna na grafický design, pokud se nepletu, je potřeba docela slušné know how v oblasti grafických programů a to se často bez nějaké té pomoci člověk sám nenaučí
    jinak by se dalo říct, že snad je objektivně žádoucí, aby člověk tvořil mimoškolní práce, na nichž buduje vlastní osobitost a nedá se očekávat, že pedagog odvede práci osobního růstu za studenta
    samozřejmě, že mu může nabídnout pouze již objevená řešení nebo vlastní ideu, ale těžko za něj udělá kreativní část tvorby
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Jinak tedy bohužel musím říci, že nejlepší práce uchazečů, co se k nám na grafický design hlásí, jsou většinou ty mimoškolní… Je překvapující, kolik pedagogů zabíjí ve studentech kreativitu a osobnost sledováním zaběhnutých klišé…
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Kdyžtak prosím přidejte na nástěnku info o kurzech večerní kresby i na naší fakultě, díky :)

    Fakulta umění a designu UJEP otevírá v letním semestru 2013 kurz kresby a figurální kompozice v programu celoživotního vzdělávání. Ateliérová výuka tříhodinových seminářů probíhá vždy ve středu od 16—19 hod.

    Kurz začíná 27. 2. 2013 a končí závěrečným hodnocením 5. 6. 2013.

    Praktická výuka kresby je určena pro širokou veřejnost. Uchazeči, kteří se do kurzu hlásí poprvé, budou vedeni podle výukového plánu převážně ke kresbě. Studenti, kteří navazují studium, a hlásí se do druhého semestru, budou mít individuální studijní program zaměřený na kresbu a malbu aktu.

    info
    přihláška
    harmonogram
    TIGRIS
    TIGRIS --- ---
    Chvalim auditko !
    Uz jsem oducila par vytvarnych i dalsich krouzku, rada bych jednou ucila na zusce.
    Tenhle semestr / pololeti bych rada zase vedla naky vytvarny krouzek, nevite nekdo nahodou o nejakem specializovanem webu kam bych si mohla dat inzerat nebo primo o ddm/skole/zus kde nekdo vypadl (ne agentura krouzky, bleee) v praze?
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    Silk — Interactive generative art
    http://new.weavesilk.com/?al07&ref=nf
    RAEVA
    RAEVA --- ---
    ještě malé děti 6 až 7 let na to samé téma ale barevně musíme více zapracovat...jsem na ně ale hrdá jak se naučili kreslit oči, nos a pusu...příště se zaměříme na techniku malování vodovek a bude to o mnoho lepší :)



    prvnaci kopie.jpg (1167309 B)
    RAEVA
    RAEVA --- ---
    tak aby tu nebylo tak mrtvoučko tak se pochlubim dnešní prací :D je to docela vtipné :) děti se učili teplé a studené barvy :))) všem je 8 let


    Snímek 035.jpg (798531 B)
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    Tohle že má být na dolarovkách? V USA řeší "šílený" podpis možného ministra financí – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/zahranicni/289853-tohle-ze-ma-byt-na-dolarovkach-v-usa-resi-sileny-podpis-mozneho-ministra-financi.html
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    WENDIGO: tak si tam dojdi na konzultaci s těma prácema, doporučuju asi Raudenskýho nebo Kornatovskýho, ovšem pokud si chceš být jistý, tak jdi za Špirkem
    jinak je to tak obecně, neřekla bych, že se tam něco vyloženě preferuje, záleží na předmětu, určitě třeba když se tam dělá design nebo časopis nebo typografie, grafika, tak tam ten komiks a ilustrace je fajn, každý si tam většinou najde svůj předmět, který má rád
    není to nijak vyhraněné, ani se nedá říct, že by se tam preferovala abstrakce, navíc je tam i poměrně dost mladých progresivních učitelů

    co je trochu problém jsou očekávání studentů, všechno je hodně nasměrované do praxe učitele výtvarky, očekává se teda, že budeš otevřený všemu to aspon minimálně zkusit, dost neradi vidí, když se někdo snaží protlačovat svoje výtvarné ambice, ale samozřejmě to záleží na konkrétním člověku, jak se s tím vyrovná, očekává se, že všechny předměty budeš zvládat aspon na průměrné úrovni, ale spíš chtějí nadprůměr, v praxi to potom znamená, že nesmíš pak odfláknout ostatní předměty, a protože jich je tam hodně, je to náročné
    WENDIGO
    WENDIGO --- ---
    GRANTORINO: No ja prave procitacovou grafiku mam vystovanou na stredni skole aplikovane kybernetiky v HK a tam to do nas hodne "hustili horem dolem" ale i tak s tim moc prace sehnat nejde.

    No ale vidim to tak, ze to zkusim, bodama za maturitni tim jsi mi udelala radost na tom snadno ziskam maximum spis nevim jestli me nevyhodi s pracema a obecne s mojim zamerenim protoze obecne tihnu a k ilustraci a komixu a abstrakce mi toho moc nerika jenze vim, ze prave abstrakce a moderni umeni je na tehle vyskach v mode.

    Musim zjistit jestli jde delat prijimacky na vic oboru a podle toho se asi rozhodnu. Taky me trochu desi ta hodina a pul muj hlavni problem pri jakekoli tvorbe vzdycky byl, ze se s tim moc piplam :D Ale to si muzu jeste pred prijimackama nacvicit.
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    /třeba i občanská výchova, výchova ke zdraví, a další možné...
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    jo ještě jsem zaúpomněla dodat důležitou věc, že pokud vystudujete jednoobor, můžete si tu aprobaci rozšířít třeba o anglický, francouzský, český jazyk nebo další nějaký předmět, ted si nejsem jistá, ale mám pocit, že dokonce to ani není tolik navíc, protože si doděláváte pouze tu specilaizaci a zybtek máíte, tak se jedna bud o tři semestry nebo o pár semetrů víc a můžete v klidu vyučovat další předmět, cože je třeba výhodné, když už začnete někde učit výtvarkju a můžete si to dodělat během práce třeba i podle potřeby té konkrétní školy
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    WENDIGO: záleží na tom, jak jsi výtvarně zaměřený, na dvouoboru je toho mnohem méně a více se věnuje tomu druhému předmětu /nebo jinak řečeno, pro ten druhý předmět už se ta výtvarka tak moc nestíhá, jde to na úkor kvality/, na jednooboru je větší část studia věnovaná výtvarce a menší část univerzitnímu základu/ pedagogika, psychologie atd./ jednoobor výtvarka má oproti většině ostatních předmětů na pedf taky praxe téměř od prvního ročníku, což považuju za velký přínos, v praxi to potom vypadá tak, že v ideálním případě si místo ve škole najde student již někdy od druhého ročníku a na půl úvazku učí, hodbně lidí si najde místo právě přes ty praxe
    /já jsem měla minmálně dvě nabídky během praxí abych v té škole zůstala učit/, které se odehrávají bud na zš, zuš, sš nebo gymnáziích, ale taky se během studia dostanou studenti k projektům animačních programů v Národní galerii/ Veletržní palác/ , v Rudolfinu anebo má katedra výtvarky taky dost úzkou spolupráci s Umprum muzeem, s těmito institucemi pravidelně spolupracuje, takže uplatnění najde student i tam
    hodně studentů nebývá z Prahy ale z nějakého menšího města, takže většinou přijdou do Prahy vystudovat a pak se vrátí zpátky a tam jsou široko daleko jedinou aprobovanou učitelkou na výtvarku, část studentů tak v posledních ročnících už hodně třeba dojíždí do Prahy třeba na tři dny, mají individuální studijní plán a už normálně učí
    jinak kdyz je poloviční uvazek ve skole pro učitele výtvané výchovy /cca14-16 hodin týdně/,
    je pak ještě často k tomu přidaný třeba výtvarný kroužek odpolední ve škole nebo si učitel ještě najde něco k tomu, třeba vede kroužky v DDM, nebo Záklaní umělecké školy
    hodně studentek pak taky třeba skončí právě v DDM na plný úvazek nebo další podobné instituce třeba i soukromých kurzech výtvarných technik

    na jednooborovém studiu je potom podle mě i dost vysoká úroven všech vyučovaných předmětů, takže je možný pak cokoliv z toho uplatnit v praxi
    /počítačová grafika - hodně studentů pak pokračuje tím, že vtváří zakázkovou grafiku nebo webdesign, ale to už samozřejmě vyžaduje další zájem a znalosti, aby si to samostatně rozvíjeli, ale slušný základ propagační grafiky, typografie, programy Adobe Illustrator, Photoshop, Indesign, Flash -obstojné základy a práce v těchto programech Raudenský, animování, grafické techniky na slušné úrovni /doc.ak.mal.I.Špirk , malba /doc.ak.mal. J.Kornatovský, modelování /doc.ak.soch. Zdeněk Hůla/, keramika /MgA Tatarová, MgA Woolf/textilní techniky, experimetnty s materialem, konceptuální tvorba a objektová tvorba MgA. M.Sedlák, výtvarná dramatika a další předměty, potom v té teoretické základně jsou možnosti pokračovat na doktorandské studium

    taky je třeba říct, že i část studentů se během studia dostane a odejde ještě studovat na AVU, VŠUP a další výtvarné vysoké školy nebo si udělají obě dvě Pedf i AVU/VŠUP
    a pokračují uměleckou dráhu vlastní tvorby

    /to se samozřejmě dvouoborou netýká, stává se to na jednooboru,
    jinak umělecky zaměření lidé z celé republiky taky čas od času přecházejí z dvooboru na jednoobor do prahy když mají o výtvarku hlubší zájem a většinou jsou moc spokojení se změnou/

    co se týká přijímacích zkoušek, tak ty jsou tuším trojkolové, je možnost přijít to zkonzultovat přímo s někým na katedře do odevzdání prací, určitě není problém se zeptat, myslím si, že by se k tomu dali přidat i práce digitální vytištěné na papíře, že proti tomu nikdo mít nic nebude
    během talentovek se dělá malba, kresna a modelování a na každý je tuším 1,5 hodiny, což je hrozně málo na velikost formátů /A2 malba zátiší za hodinu a půl, modelování podle reality za 1,5 hodiny../, takže je potřeba to na zkoušce mrskat rychle, takže ono se tam celkem ukáže, jak na tom kdo je...
    a potom nakonec ústní pohovor, kde je potřeba prokazat, že vás obor zajímá /ale většinou to rozhodnou domácí práce + talentovky + jsou body za vysvědčení maturitní/
    mě už u pohovoru řekli, že mám tolik bodů z výtvarky, že už je jedno co tam řeknu...
    WENDIGO
    WENDIGO --- ---
    Muzu se zeptat trochu z jineho soudku, davam si ted prihlasky na pedak a vytvarna jednooborovka je tam sice zajimava ale jde s tim pak najit nejak uplatneni? Nedovedu si predstavit skolu ktera zamestnava jen vytvarkare ktery si neni schopny vzit nejaky dalsi predmet to kdyz vezmu ze na prumerne zakladce je dejme tomu 15trid +- a kazda ma vytvarku prinejlepsim dve hodiny tydne [my jeste mivali hodinu ale myslim ze ted uz jsou dve?] tak to je tak na pul uvazku a jeste se trochu bojim, ze tam bude pretlak a i kdyz mam vytvarne zamerenou stredni tak zvazuji, ze radeji sahnu po necem jistejsim jako je anglictina/cestina ale doufam, ze tady by nekdo mohl mit nejake aktualni zkusenosti?

    Plus jeste kdyby to byl nekdo kdo delal posledni dobou prihlasky je velky problem kdyz bude vetsina mych domacich praci tisky? Veci na papire ze stredni uz asi nenajdu a i kdyz mam zaklady technik a tak dale poslednich par let delam jen na tabletu tak ty prace co uz nejak vypadaji jinak nez digitalne nemam.
    RAEVA
    RAEVA --- ---
    77WHITE: jj to dělám ;) však sem nikdy nikomu pětku nedala ale nejdřív se snažím vyhrožovat, na některé děti to neplatí...mno a když to nezabere tak jdu jinou metodu no :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam