• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    Dostali jste se někdy do situace, že vám nějaký předmět ne a ne do hlavy? A jak jste to nakonec zvladli? Díky za Vaše postřehy a zkušenosti.

    Vědomosti získané ve škole

    13 hlasy od 13 respondentů

      rozbalit záhlaví
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Jo jo koukal jsem na to. http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=123 Máš pravdu, dává to větší smysl :) Díky.

      ZUZKAOU: Ano nabízím, při zvládání takových potíží se běžně nalezne příčina v nějakém nepochopení daného předmětu.

      Dejme si jednoduchý příklad. Velmi častá chyba při výuce čtení u dětí je, že je naučíme hláskovat písmena.
      Á, Bé, Cé, Dé ... atd. Ukážeme na nějaké písmeno a řekneme "toto je písmeno" aniž bychom vysvětlili definici toho co to znamená "písmeno".
      Zkus se zeptat pár lidí ať ti vysvětlí co je to písmeno. A ať ti dají jednoduchou definici, kterou pochopí i dítě. Když pominu skupinu která na tebe bude koukat jako tele na vrata a skupinu která vypustí ééé, nejčastější je že je to část slova ... nebo něco takového. Je velmi zajímavé poslouchat jak se to snaží definovat. A to už umějí číst! :)
      Ale taková definice je k ničemu pro dítě, které se dál musí naučit co je to souhláska, samohláska, slabika, slovo, věta holá, souvětí... Nedefinovat dítěti co je to písmeno, je první velký faul, který mu při výuce jazyka můžeš dát.

      Další který na to navazuje je ono Á , Bé, Cé, Dé protože když ho takto naučíš abecedu, dostane se do obrovského zmatku pokud má přečíst slovo. Á je ještě v pořádku, ale Bé je ve skutečnosti B, ne Bé, takže pokud dítě je postaveno před úkol přečíst slovo BÁBA, má problém protože vnitřně si bude lámat hlavu s tím co je to BéÁBéa, to slovo mu nebude dávat smysl, i když pokud by ho přečetl správně věděl by přesně co to slovo znamená. A to je další faul. A ty fauly se postupně pěkně nastřádájí a v mysli vytváří určitý "náboj" kterým vzniká odpor. Dítě se od studia jednoduše oddělí samo.

      Je řada lidí, kteří mají k určitým předmětům odpor a v jiných naopak vynikají. Pokud pomineme talent a přirozené sebeurčení člověka, jeho individualitu, můžeme předpokládat, že pokud má někdo takový odpor ke konkrétnímu předmětu bude v něm mít nějaké nepochopení.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: tady: nabízíš řešení i specifických poruch učení.

      Podle jakého systém vlastně jedeš a z čeho vycházíš?
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Není nutné pokaždé dělat z komára velblouda :D
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: když máš v ruce kladivo, vše vypadá jako hřebík...
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Upřímně řečeno ne. Když někdo potřeboval pomoc, obvykle jsme to zvládli bez zvláštního hledání různých metod. Je pravda, že když je dítě klasifikované jako dislektik, tak potřebuje delší čas než se to odstraní, ale takové věci nechávám na lidi, kteří se tím zabývají profesionálně. Já znalosti o tom jak studovat používám hlavně při svém studiu a když trénuju lidi.

      Jinak tvůj příměr ke kašli a horečce. Rozumím co tím chceš říct. Ale existuje také něco jako prevence která pomáhá tomu jak předcházet některým problémům. Když víš něco o imunitě tak se můžeš snažit předejít nemocem tak, že si budeš pečovat o to aby bylo tělo zdravé. Uvažuješ v intencích moderní evropské medicíny. Například někdo kdo se zabývá čínskou medicínou by takové problémy řešil jinak.

      Ale závěrem naprosto souhlasím, že nejlíp někomu pomůžeš, když o něm máš co nejvíc informací. Je to logické.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: ano - ale pokud chceš pochopit proč něco nejde a nebo pokud chceš dokonce někomu poradit proč to nejde jemu, tak jaksi potřebuješ mít širší záběr porozumění a možných metod.

      Když má někdo kašel a horečku, tak taky potřebuješ poznat, jestli je to virového a nebo bakteriálního původu, protože léčit virozu ATB není dobrý nápad a neléčit jimi bakteriální zánět průdušek si koleduje o zápal plic...
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Tak jsem to nemyslel, jen jsem parafrázoval moderní pojetí doby. :) Já když studuju, tak studuju :D a je mi jedno jak. Důležitý je výsledek :D
      SETEC
      SETEC --- ---
      SMALLRICCIO: To je super, že máš studium spojené s praxí, alespoň je hned vidět jestli umíš nebo ne :D
      SETEC
      SETEC --- ---
      BOO: Jo jo. Myslel jsem ekonomie, ale jak jsem mluvil o Ekonomice tak jsem to blbě napsal. :) Já byl právě opak ekonomika mě nebavila, ale mikroekonomie a makroekonomie byla v klidu. :)
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      Jo a pokud si nejlíp osvoujuješ nové věci sledováním vhodně zaměřeného filmu, tak lepší než kreslení schémat pak bude lepší zkusit to přes vizualizaci a hledání něakých "příběhový linek" v tom, co si potřebuješ osvojit ;-)
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: já se statistikou neměla problém, já měla problém s metodou výuky.


      Jenže učení je výrazně složitější než jen porozumění tomu problému.

      Jen ta kognitivní funkce má povícero aspektů, ve kterých se to může pokazit

      1. vnímání
      2. porozumění
      3. zařazení do již existujících struktur
      4. uchování
      5. znovuvybavení v případě potřeby.

      (4 a 5 jsou záležitosti paměti 1-3 kompexnějších nervových funkcí)

      Plus ti v tom hrají roli fyziologické, psychologické a sociální faktory.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Hej Hej :))) Pozor.

      Mě nejlíp vyhovuje, když si můžu sednout a pasivně koukat na film :D

      Já mám trochu pocit, že jsem to špatně vysvětlil.
      Já se momentálně nebavím o způsobu přijímání informací. ale o tom jak přijímaným informacím dokázat dobře rozumět.

      Pojďme se například podívat na tu tvojí statistiku. KDY JSI TOMU JEŠTĚ ROZUMĚLA, Dokážeš si vzpomenout?
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: takže namísto pochopení souvislostí ti vyhovují rychlé, funkční rady - typu nakresli si schéma. Beru (v tom kolbově dělení to ukazuje na akomodační styl učení). Jenže pro spoustu lidí to je nepoužitelné.


      Pro někoho je kreslení schémat zcela zbytečné, protože preferuje sluchové vjemy. A na to, aby si s něčím takovým mohl poradit, tak jaksi je potřeba rozumět širší problematice, ne jen tomu, co vyhovuje tobě.

      A i na to, abych byla schopná rozklíčovat v čem je zakopaný pes toho, že mi nejde statistika, tak je dobré znát možnosti toho, kde všude může být chyba.

      Stále si tu nezmínil třeba úplně klíčovovou věc pro to, aby fungovalo ukládání do paměti - totiž minimalizace stresové reakce v mozku. Ta potlačuje vyšší mozkové funkce a naopak aktivuje limbický systém a ukládání a vybavování z paměti tak subtilních vědomostí jako jsou třeba nástroje monetární politiky se velmi, velmi zesložiťuje.

      Jasně - je na to skvělá rada nebuď ve stresu. Problém nastává u toho jak toho dosáhnout.

      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: S tím úplně nesouhlasím. Myslím si, že pro danou věc není potřeba studovat fyziologii. Obecně stačí to co člověk už ví.
      Pokud mi neleze do hlavy makroekonomie není to otázka stravy doplňků ani toho jaké preferuji vnímání.
      Jsou zde určité bariéry, které je možné jednoduše rozpoznat. Tedy musíš zjistit v čem je zádrhel a ten vyřešit

      Například je zde už zmiňovaná "nepřítomnost hmoty" dejme tomu, že budeš studovat něco o traktorech ale v životě jsi traktor neviděla. Pak budeš možná rozumět o čem se mluví, ale nebudeš si to schopná dobře představit. Nebo ti budu vysvětlovat jak funguje čtyřtaktní motor, ale neukážu ti to a tobě nebude jasné, jak se to celé točí. Nebudeš si schopná představit ten pohyb.

      U nepřítomnosti hmoty je fígl v tom, že se fyziologicky konkrétně projevuje, například se pak člověk cítí jaksi zmáčknutý, shrbený nebo může mít pocit pálení očí a nevolnost od žaludku atd. někdy to může jít až tak daleko, že člověk onemocní. Řešení je právě nakreslit schéma, skicu nebo přidat obrázek nebo rovnou přivést člověka k dané věci.
      Obecně tenhle poznatek není žádné novum, to tvrdil už Komenský ve své Škole hrou. Častokrát člověku pomůže, když se takhle při studiu cítí, když si pomocí nějakých předmětů (třeba si můžeš na stole vzít gumu a tužku a sešívačku) převede názorný příklad, jak to funguje. Tím myslím pokud se bavíme o znázornění nějakého mechanismu.

      Jinými slovy pokud se dostáváš k téhle bariéře, je ti text i audio na ho... protože si potřebuješ udělat představu spíše pomocí schématu, nebo nějakého modelu nebo potřebuješ nějaký obrázek aby sis mohla tu představu vytvořit.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: no pokud chceš pochopit jak mozek funguje a že každému trošku funguje jinak, tak k tomu je potřeba nenulové množství informací o fyziologii a tak, ne?

      Pokud mi neleze do hlavy makroekonomie, tak potřebuju tušit jaké strategie učení mi bude dělat lépe, než to co používám a zároveň co potřebuju nastavit za vnější prostředí (dení rytmus, strava, doplňky a tak), abych neblokovala fyziolgoické procesy.

      Kognitivní procesy fungují jinak i u lidí bez odlišností, které se vejdou do diagnoz (poruchy učení či pozornost) - pro někoho je ideální namluvit si učivo na audiozáznam a pouštět si ho, pro někoho je lepší si kreslit schémata a někdo potřebuje text... Bez pochopení těch základů, které -uznávám -jsou složité se dostaneš k poučkám bez souvislostí, které ovšem nebudou platit plošně.

      A nebo budou natolik obecné jako že vysokoškolák se musí učit průběžně, nenechávat to na poslední chvíli a udržovat si zdravou životosprávu. Což je pochopitelně pravda, ale jaksi zjevně pro většinu studenstva neaplikovatelná.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Díky za odkaz podívám se na to.

      Ale stejně bych se raději vrátil k původnímu záměru, hlavně bych chtěl aby téma tohoto klubu zůstalo jednoduché a uchopitelné pro každého.

      Nechci přímo zde filosofovat o NLP a nebo jiných směrech atd, ale chci aby diskuse byla jednoduše zaměřená na problémy se studiem.

      Jinak jako odkaz je to fajn, ale myslím, že to nemusí být správný šálek kávy pro všechny přítomné. Resp., když někomu neleze do hlavy například makroekonomie nechce řešit co je to NLP a jiné . Chce najít příčinu proč a tu vyřešit aby s tím makrem neměl problém.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      A vida - upirátěný úvod do neurolingvistického programování v češtině ( nelekejte se divné adresy - je tam zazipovaný doc soubor. Jen teda je dost pekelně formátovanej)

      http://verzend.be/4md3xuzqmhml/33888-11-8306.zip.html

      Ale tohle je pěkná diplomka v češtině.

      Neurokognitiviní tenonoc a učení. Tedy „Mozek a nové teorie učení“ A má to pěkně strukturované a dá se to číst.

      http://is.muni.cz/th/192302/ff_m/magisterska_diplomova_prace.pdf

      A z povahy mých příspěvku je jistě vidět, že můj styl učení je převážně jazykový a částečně vizuální a něco mezi divergentím a asimilačním stylem zpraocování informací.

      A propos - tady maj ty Kolbovy styly docela pěkně vysvětlené.
      http://www.alpinautic.cz/interpretace-stylu-uceni.php
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Hmm ... asi je dobře, že jsem tu ten klub založil. Třeba zbavíme té nechuti pár lidí, které by ten obor jinak bavil.

      Snažím se pochopit co má společného velikost spermie s pedagogickou psychologií. To mi musíš vysvětlit? :)
      SETEC
      SETEC --- ---
      WILDENBURY_SQ: :D Chápu. Budu si to pamatovat :D

      Jinak můj děda taky říkával "vůl ostane volem a pařez pařezem", ale když se bavíme třeba o studiu základních věcí, nikdo, pokud nemá vrozenou vadu nebo něco takového, aby nebyl schopný rozumět základním věcem.

      Ale častokrát se potkávám s tím, že někdo ztroskotal na základech a pak ho to odepsalo na celý život.

      Měl jsem příklad jednoho kamaráda, je mu kolem 30 let. Přiznal se mi, že neumí násobit a že ho to trápí protože pak někde vypadá jako blbec. Seděl jsem s ním asi dvě hodiny a celou věc probrali. Začal jsem již zmiňovanou otázkou. KDY JSI TOMU JEŠTĚ ROZUMĚL. A on povídá nikdy. Už od základky s tím mám problém. Tak se ptám: A sčítání ti šlo? A on jo to bylo jednoduchý. Pointa celé věci byla ve způsobu jak se učil o násobení. Na základní škole probírali malou násobilku, kterou každý musel umět. A on věděl například, že 9x9= 81 on malou násobilku uměl. Ale když jsem se ho zeptal proč je 9x9=81 a ne například 83 nedokázal mi odpovědět. Tak jsem se ho zeptal co je to násobení. A jediná definice která z něj vypadla bylo že 3x3 je 9 a to bylo vše.
      Tak jsem s ním prošel to co je to násobení a proč je 3x3=9 maloval jsem s ním takové ty diagramy na násobení. A ono mu to najednou bylo jasné. Pak jsem ho pro kontrolu nechal spočítat pár příkladů z velké násobilky a když jsem viděl, že to chápe, bylo vyřešeno. Dneska už s tím problém nemá.

      Uvádím to jako jednoduchý příklad, a takových jsou tisíce pro různé obory a činnosti.

      Navíc někdy když jsi vefirmě můžeš mít podřízeného, který je výborný pro nějakou pozici, ale má slabinu třeba v práci s excelem, která je pro tu pozici důležitá. A když víš, jak ho té slabiny zbavit, vytvoříš si pak efektivního špičkového pracovníka.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: nebavím. Konkrétně ty dva, co v systému zůstali kurví další generace studentů, kteří posléze nejschou ochotni se zajímat o biologii a jsou tedy ochotní věřit naprostým blbostem a následně je hlásat (a utvrzovat zbytek světa, že psychologové jsou pošahanci) a zároveň neumí najít společnou řeč s pedagogy, protože prostě pedagogická psychologie v podání mgr. Stránské je volovina a když se pak takových absolventů učitelé ptají na konkrétní a řešitelné problémy, které jsou v kompetenci psychologa, tak začnou něco blekotat a učitel si utvrdí názor, že psychologie je naprd.

      Jinak k neurofyziologii kogntivivních procesů - tedy k učení to chce materiály spíš v angličtině. Si někdy najdu čas a něco pohledám.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Musím si najít čas abych se podíval na ten tvůj odkaz. Předem si troufnu nadhodit, že se prostě někdo chytil téhle myšlenky a trochu víc jí rozpracoval. Nepřítomnost hmoty bychom mohli považovat jako základní axiom, jádro celé věci, které se může rozvinout různými směry.
      Já se snažím mluvit o základních mechanismech jak to funguje v mysli. Teorie NLP může být z toho odvozená, ale musel bych to prostudovat, abych se k tomu mohl konkrétně vyjádřit.
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam