SETEC: Ruku na srdce, znechucení češtinou na základce byla vina jen a jen učitelky. Kazuistika: Vyvolala mne k tabuli, když jsem měl zlomenou pravou ruku (jsem pravák) a sepsula mne, ze nepíšu levou rukou dostatečně krasopisně. Když jsem se omluvil, že to levou lépe neumím a že pravou mám zlomenou, tak mne poslala sednout, tónem, jako by mi prokazovala milost. Přitom, až na to, že to bylo tiskacími písmeny, byla má odpověď správná. U toho, jak přišla na hodinu opilá a upadla ve třídě jsem tehdy nebyl, ale také to svědčí o kvalitách. Melichara a Styblíka jsem si ze zájmu četl sám a rád.
Celá fakulta (FIT ČVUT) vznikla roku 2009, čili deset let po C99. Od té doby studijní plány čtyřikrát změnili/upravili. To, že ty ostatní věci jsou podstatnější je také pravda, stejně jako to, že se tam vlastně nevyučují. Připadá mi to jako devadesátá léta na základní škole -- angličtinu učil někdo, kdo se domluvil anglicky, ale vzdělání v oblasti výuky jazyků neměl. Celý povzdech měl být původně jen příklad, taková špička ledovce problémů na které studenti narážejí (a ani o tom nemusí vědět, pokud nemají nezávislé zkušenosti a znalosti odjinud).
Jen jsem chtěl přispět pohledem (příliš) nezatíženým pobytem na druhé straně katedry.
Výborný příklad uváděl M. Gladwell v knize Mimo řadu. V chudinské čtvrti byla experimentální škola, kde byla výuka 8-12 hodin denně. Ukázalo se, že studenti této školy měli nejen mnohem lepší vyhlídky (dáno znalostmi), ale že je učení se dokonce bavilo. (Ukazuje se, že chudinské děti proti dětem boháčů ve volném čase méně čtou.* Přes prázdniny tak dovednost číst ztratí. Což z nulových rozdílů v první třídě udělá obrovské rozdíly ve třetí a čtvrté třídě.)
Zodpovědnost studentů za vlastní učení není možné předpokládat u dětí, ale až u adolescentů a starších. Pokud do tohoto obsobí vstoupí s nechutí k učení, je už boj téměř ztracen, nebo vyžaduje neúměrné úsilí tohle zvrátit, právě proto, že už se dotyční chopili zodpovědnosti za své učení (ve variantě "nezajímá mne").
____________________
* Není to dáno výhradně nutností pracovat nebo pomáhat v domácnosti, i když i to roli hraje. Ale prostředí má ke čtení negativní vztah a číst tam nemá prestiž. Volného času na hraní mají sice chudí méně, ale čtou i relativně k volnému času výrazně méně než bohatí.