• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    Dostali jste se někdy do situace, že vám nějaký předmět ne a ne do hlavy? A jak jste to nakonec zvladli? Díky za Vaše postřehy a zkušenosti.

    Vědomosti získané ve škole

    13 hlasy od 13 respondentů

      rozbalit záhlaví
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: S tím úplně nesouhlasím. Myslím si, že pro danou věc není potřeba studovat fyziologii. Obecně stačí to co člověk už ví.
      Pokud mi neleze do hlavy makroekonomie není to otázka stravy doplňků ani toho jaké preferuji vnímání.
      Jsou zde určité bariéry, které je možné jednoduše rozpoznat. Tedy musíš zjistit v čem je zádrhel a ten vyřešit

      Například je zde už zmiňovaná "nepřítomnost hmoty" dejme tomu, že budeš studovat něco o traktorech ale v životě jsi traktor neviděla. Pak budeš možná rozumět o čem se mluví, ale nebudeš si to schopná dobře představit. Nebo ti budu vysvětlovat jak funguje čtyřtaktní motor, ale neukážu ti to a tobě nebude jasné, jak se to celé točí. Nebudeš si schopná představit ten pohyb.

      U nepřítomnosti hmoty je fígl v tom, že se fyziologicky konkrétně projevuje, například se pak člověk cítí jaksi zmáčknutý, shrbený nebo může mít pocit pálení očí a nevolnost od žaludku atd. někdy to může jít až tak daleko, že člověk onemocní. Řešení je právě nakreslit schéma, skicu nebo přidat obrázek nebo rovnou přivést člověka k dané věci.
      Obecně tenhle poznatek není žádné novum, to tvrdil už Komenský ve své Škole hrou. Častokrát člověku pomůže, když se takhle při studiu cítí, když si pomocí nějakých předmětů (třeba si můžeš na stole vzít gumu a tužku a sešívačku) převede názorný příklad, jak to funguje. Tím myslím pokud se bavíme o znázornění nějakého mechanismu.

      Jinými slovy pokud se dostáváš k téhle bariéře, je ti text i audio na ho... protože si potřebuješ udělat představu spíše pomocí schématu, nebo nějakého modelu nebo potřebuješ nějaký obrázek aby sis mohla tu představu vytvořit.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: no pokud chceš pochopit jak mozek funguje a že každému trošku funguje jinak, tak k tomu je potřeba nenulové množství informací o fyziologii a tak, ne?

      Pokud mi neleze do hlavy makroekonomie, tak potřebuju tušit jaké strategie učení mi bude dělat lépe, než to co používám a zároveň co potřebuju nastavit za vnější prostředí (dení rytmus, strava, doplňky a tak), abych neblokovala fyziolgoické procesy.

      Kognitivní procesy fungují jinak i u lidí bez odlišností, které se vejdou do diagnoz (poruchy učení či pozornost) - pro někoho je ideální namluvit si učivo na audiozáznam a pouštět si ho, pro někoho je lepší si kreslit schémata a někdo potřebuje text... Bez pochopení těch základů, které -uznávám -jsou složité se dostaneš k poučkám bez souvislostí, které ovšem nebudou platit plošně.

      A nebo budou natolik obecné jako že vysokoškolák se musí učit průběžně, nenechávat to na poslední chvíli a udržovat si zdravou životosprávu. Což je pochopitelně pravda, ale jaksi zjevně pro většinu studenstva neaplikovatelná.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Díky za odkaz podívám se na to.

      Ale stejně bych se raději vrátil k původnímu záměru, hlavně bych chtěl aby téma tohoto klubu zůstalo jednoduché a uchopitelné pro každého.

      Nechci přímo zde filosofovat o NLP a nebo jiných směrech atd, ale chci aby diskuse byla jednoduše zaměřená na problémy se studiem.

      Jinak jako odkaz je to fajn, ale myslím, že to nemusí být správný šálek kávy pro všechny přítomné. Resp., když někomu neleze do hlavy například makroekonomie nechce řešit co je to NLP a jiné . Chce najít příčinu proč a tu vyřešit aby s tím makrem neměl problém.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      A vida - upirátěný úvod do neurolingvistického programování v češtině ( nelekejte se divné adresy - je tam zazipovaný doc soubor. Jen teda je dost pekelně formátovanej)

      http://verzend.be/4md3xuzqmhml/33888-11-8306.zip.html

      Ale tohle je pěkná diplomka v češtině.

      Neurokognitiviní tenonoc a učení. Tedy „Mozek a nové teorie učení“ A má to pěkně strukturované a dá se to číst.

      http://is.muni.cz/th/192302/ff_m/magisterska_diplomova_prace.pdf

      A z povahy mých příspěvku je jistě vidět, že můj styl učení je převážně jazykový a částečně vizuální a něco mezi divergentím a asimilačním stylem zpraocování informací.

      A propos - tady maj ty Kolbovy styly docela pěkně vysvětlené.
      http://www.alpinautic.cz/interpretace-stylu-uceni.php
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Hmm ... asi je dobře, že jsem tu ten klub založil. Třeba zbavíme té nechuti pár lidí, které by ten obor jinak bavil.

      Snažím se pochopit co má společného velikost spermie s pedagogickou psychologií. To mi musíš vysvětlit? :)
      SETEC
      SETEC --- ---
      WILDENBURY_SQ: :D Chápu. Budu si to pamatovat :D

      Jinak můj děda taky říkával "vůl ostane volem a pařez pařezem", ale když se bavíme třeba o studiu základních věcí, nikdo, pokud nemá vrozenou vadu nebo něco takového, aby nebyl schopný rozumět základním věcem.

      Ale častokrát se potkávám s tím, že někdo ztroskotal na základech a pak ho to odepsalo na celý život.

      Měl jsem příklad jednoho kamaráda, je mu kolem 30 let. Přiznal se mi, že neumí násobit a že ho to trápí protože pak někde vypadá jako blbec. Seděl jsem s ním asi dvě hodiny a celou věc probrali. Začal jsem již zmiňovanou otázkou. KDY JSI TOMU JEŠTĚ ROZUMĚL. A on povídá nikdy. Už od základky s tím mám problém. Tak se ptám: A sčítání ti šlo? A on jo to bylo jednoduchý. Pointa celé věci byla ve způsobu jak se učil o násobení. Na základní škole probírali malou násobilku, kterou každý musel umět. A on věděl například, že 9x9= 81 on malou násobilku uměl. Ale když jsem se ho zeptal proč je 9x9=81 a ne například 83 nedokázal mi odpovědět. Tak jsem se ho zeptal co je to násobení. A jediná definice která z něj vypadla bylo že 3x3 je 9 a to bylo vše.
      Tak jsem s ním prošel to co je to násobení a proč je 3x3=9 maloval jsem s ním takové ty diagramy na násobení. A ono mu to najednou bylo jasné. Pak jsem ho pro kontrolu nechal spočítat pár příkladů z velké násobilky a když jsem viděl, že to chápe, bylo vyřešeno. Dneska už s tím problém nemá.

      Uvádím to jako jednoduchý příklad, a takových jsou tisíce pro různé obory a činnosti.

      Navíc někdy když jsi vefirmě můžeš mít podřízeného, který je výborný pro nějakou pozici, ale má slabinu třeba v práci s excelem, která je pro tu pozici důležitá. A když víš, jak ho té slabiny zbavit, vytvoříš si pak efektivního špičkového pracovníka.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: nebavím. Konkrétně ty dva, co v systému zůstali kurví další generace studentů, kteří posléze nejschou ochotni se zajímat o biologii a jsou tedy ochotní věřit naprostým blbostem a následně je hlásat (a utvrzovat zbytek světa, že psychologové jsou pošahanci) a zároveň neumí najít společnou řeč s pedagogy, protože prostě pedagogická psychologie v podání mgr. Stránské je volovina a když se pak takových absolventů učitelé ptají na konkrétní a řešitelné problémy, které jsou v kompetenci psychologa, tak začnou něco blekotat a učitel si utvrdí názor, že psychologie je naprd.

      Jinak k neurofyziologii kogntivivních procesů - tedy k učení to chce materiály spíš v angličtině. Si někdy najdu čas a něco pohledám.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Musím si najít čas abych se podíval na ten tvůj odkaz. Předem si troufnu nadhodit, že se prostě někdo chytil téhle myšlenky a trochu víc jí rozpracoval. Nepřítomnost hmoty bychom mohli považovat jako základní axiom, jádro celé věci, které se může rozvinout různými směry.
      Já se snažím mluvit o základních mechanismech jak to funguje v mysli. Teorie NLP může být z toho odvozená, ale musel bych to prostudovat, abych se k tomu mohl konkrétně vyjádřit.
      WILDENBURY_SQ
      WILDENBURY_SQ --- ---
      SETEC: Za přikivování bych bez milosti všechny vyházel...

      (A upřímně, pokud student zanechá studia, protože nezvládá "studijní technologii", je to jedině dobře, neměnil bych to...)
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Myslím, že to byla jeden z těch momentů které tě tenkrát hrozně sr... a dnes se tím bavíš? :)

      Ano člověk někdy opravdu narazí na vola. Jednou jsem takhle zachraňoval spolužáky při zápočtu z předmětu ZÁKLADY LOGIKY. Profesor na mě působil tak, že není schopen samostatného života. Protože byl tak ponořený do svého světa, že najít k němu cestu bylo fakt těžký. Naštěstí jsem věděl, že se rád poslouchá. A ještě předtím, než nás začal zkoušet jsem mu položil otázku, v jakém smyslu vidí využití základů logiky. A on se tak rozpovídal, že nám nakonec udělil všem zápočet za to jak jsme mu horlivě přikivovali.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: nlp je hodně praktické, ale hrají si na zázračnou metodu a mají velmi specifický slovník.
      Tak jsem se trošku vyděsila s tou přítomností hmoty, protože právě základem NLP je propojování více způsobů vyhodnocování informací, tak aby paměťová stopa byla snáze vyvolatelná.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Upřímně řečeno nevím co je to neurolingvistické programování. Musím se na to podívat.

      Ale abych alespoň nějak odpověděl na otázku: Jediné o co mi jde, aby lidi, kteří mají potíže při studiu v tomhle klubu našli pomoc. Bavím se o studiu ve smyslu umím to v životě použít, rozumím tomu.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: znát teorie je v pořádku. Citovat doslova prohlášení pedagoga je něco, s čím mám problém, protože neumí drilové paměťové učení.

      Pravda to že "zkoušení je záměrně vyvolaná situace za účelem evaluace znalostí žáka" a to že spermie toho docenta má 12 mikromentů si pamatuju dodnes.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Jo jo to je velká pravda, to je druhá strana mince. :((
      Ten kdo vyučuje a zkouší.
      Upřímně si přiznejme, žijeme ve světě kde narazíte na blbce a ani se o to nemusíte snažit.
      Já jsem se vždycky uchyloval ke lsti. Prostě jsem to měl přečtené a bral jsem to jako jejich REALITU a popovídal jsem si s nimi o tom. Zpravidla jsem jim to nevyvracel, prostě jsem si pokecal na téma jo jo studoval jsem váš výklad o statistických metodách a konkrétně to a to a to by se mělo používat na to či ono. Protože při studiu by člověk měl být schopen znát i různé teorie, se kterými nemusí souhlasit a které se mu v daném oboru můžou plést do cesty. A když je znáte, tak rychle dokážete rozpoznat, když je někde nějaký problém odkud vítr vane.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: "přítomnost hmoty" no odborně...

      Rozumím tomu dobře, že to tu chceš směřovat k technikám, ze kterých vychází třeba NLP?

      Neurolingvistické programování - Wikipedie
      http://cs.wikipedia.org/wiki/Neurolingvistick%C3%A9_programov%C3%A1n%C3%AD
      SETEC
      SETEC --- ---
      TAMARIX: Pěkný článek :). V případě paměti, resp. schopnosti zapamatovat si nějaké slovo nebo věc funguje jedno standardní pravidlo.
      Význam musí být spojen s myšlenkovou představou.

      Tedy pokud řeknu KOČKA pokud to slovo znáte a rozumíte mu automaticky si představíte nějakou kočku z vašeho života. Pokud to slovo neznáte, můžou se začít dít roztodivuhodné věci.

      Víte máte o tom daném významu nějaký "myšlenkovou představu" která obsahuje obraz nebo zvuk nebo čichové vjemy, hmatové vjemy jakou má kočka srst atd.)
      Odborně se tomu říká "přítomnost hmoty" a platí pravidlo, čím větší množství hmoty máte čím větší množství příkladů (myšlenkových představ) které se dané věci týkají máte - například miliony koček, které jste v životě viděli, tím lépe si danou věc pamatujete.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: drobný problém je v tom, že někteří pedagogové ovšem vyžadují skutečně pouze mechanickou znalost toho co odvykládali. Při studiu jsem na to narazila třikrát. Jednou to byla doktorandka, kterou příští semestr hospitalizovali v psychiatrické léčebně.

      Druhá byla snaživá, leč ne moc chytrá odborná asistentka, která ovšem měla učit praktické předměty už na magisterském stupni, leč celý život strávila na katedře. Ta zkouška byla čiré utrpení, protože jsem jaksi už pracovala v oboru.

      Nejhorší ovšem byla zkouška z biologie, kde pedagog (obšourný hostující docent původem z LF) skutečně vyžadovat přesné formulace ze svých skript. Včetně třeba znalosit rozměru spermie, které tam navíc měl uvedené chybně.

      To že k nám měl podobný přístup i učitel na statistiku je jiná věc - ten měl pocit že my z humantních oborů se to nemůžeme naučit, takže se při přednáškách nenamáhal vysvětlovat principy, ale jen diktoval věci k zapamatování. Ovšem na zkoušku díkybohům stačilo si to nechat vysvětlit od někoho jiného a spočítat pár příkladů.


      Bylo by skvělé, kdyby studium skutečně bylo o tom, co se z toho chci vzít a o rozšiřování kompetencí.


      jinak k nalezení optimální strategie učení to chce nejdřív zjistit jaký styl učení komu vyhovuje a tomu pak přizpůsobit strategie jak přebytky informací zpracovávat.

      Základní shrnutí je třeba tady http://is.muni.cz/el/1421/jaro2012/KPI22/um/um/29103180/techniky_uceni.pdf?fakulta=1421;obdobi=5324;predmet=667790

      podrobně zde (leč velmi nečtivě, protože vedoucí práce je výše zmíněná odborná asistentnka)
      http://is.muni.cz/th/217652/ff_m/Vztah_ucebnich_stylu_a_osobnostnich_rysu_-_plny_text.pdf
      SETEC
      SETEC --- ---
      BOO: Tohle velmi dobře chápu, možná jsi ve správný čas na správném místě :D
      Základním testem proto, jak se někdo je schopen něco naučit, není to jak ovládá teorii, ale jestli je schopen danou látku používat v praxi. Pokud není schopen danou věc dělat nebo v ní mít výsledky. Pravděpodobně přešel nějaké nepochopení a proto mu to nejde.

      Vždycky, když jste zasekaný v nějakém studiu je první otázka kterou byste si měli položit následující:

      KDE JSEM TOMU JEŠTĚ ROZUMĚL? :) Tam se vrátit a hledat příčinu proč jste "vykolejily".

      Řada lidí má problémy s některými předměty jen protože neznají jejich účel. Například, když se někoho zeptáš co to je účetnictví a na co se to používá? Nebo o čem je statistika, jak to můžu použít? Poku dna to není schopen odpovědět, můžeme předpokládat, že při studiu daného předmětu bude mít potíže.

      Já si velmi dobře pamatuju, že jsem na střední škole bojoval s Ekonomikou, ten předmět mě vůbec nebavil a byla to pro mě morová rána známky za 4 toho profesora jsem nenáviděl (asi to bylo vzájemný :) ). Pak jsem si jednoho dne sedl a našel si význam slova Ekonomika a jeho původ.
      A uvědomil jsem si, že pokud chci jednou podnikat, tak se mi něco takového může hodit...
      Musím říct, že potom při studiu Mikroekonomiky a Makroekonomiky, to byly velmi zajímavé předměty, za které jsem dneska nadšený :)
      SETEC
      SETEC --- ---
      SMALLRICCIO: :D Přesně kvůli tomu jsem tenhle klub založil, aby se někdo nemusel učit věci jako "papoušek".

      Mnoho studentů má k učení přístup. Musím se to naučit abych udělal zkoušku a pak, když je po zkouškách to obvykle vypustí.

      První základní studijní předpoklad je PROČ TO STUDUJU? Řada lidí ke studiu přistupuje stylem - "abych dostal diplom" Ačkoli správný postup je CO SE Z TOHO MŮŽU NAUČIT a JAK TO MŮŽU POUŽÍT?

      Schopnost studovat, je jako dveře které jsou otevřené nebo zavřené ve vztahu k tomu co se chcete naučit nebo čím chcete být.
      Velice mě v tomto ohledu oslovilo video Buďte kompetentní : http://www.youtube.com/watch?v=SuDo2mennYk

      Bavíme se o studiu jako o předpokladu pro kompetenci. Pokud budu chtít být v životě úspěšný a budu chtít být profík bez schopnosti studovat to nepůjde.

      Chci tady mluvit o tom jaké jsou základní bariery se kterými se člověk může při studiu setkat, jak je dokáže rozpoznat a jak by měly být zvládnuté. O tom jak funguje paměť a jak fungují mechanismy v mysli při učení. Jednoduše jak se změnit v nadšeného člověka při studiu, který látku hltá doušky dychtící po poznání :DD
      TAMARIX
      TAMARIX --- ---
      Mistryně světa učí, jak si zapamatovat cokoli. Zacvičte si podle ní - iDNES.cz
      http://finance.idnes.cz/mistryne-sveta-trenuje-pamet-d2d-/podnikani.aspx?c=A130128_112712_podnikani_kho
      TAMARIX
      TAMARIX --- ---
      No, jsem ráda, že už to mám za sebou. :-) Pokud si vzpomínám, tak jsem si předměty, který mě bavily a něco jsem o tom věděla, vždycky jen prolítla. U těch v kategorii "nutné zlo" jsem se to ani moc nesnažila pochopit - zavřela jsem se do pokoje a nahlas si to četla pořád dokola (většinou třikrát nebo pětkrát). Na tu trojku to s tímhle přístupem vždycky nějak dopadlo a když ne hned, tak na potřetí vždycky. :-)
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam