• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    Dostali jste se někdy do situace, že vám nějaký předmět ne a ne do hlavy? A jak jste to nakonec zvladli? Díky za Vaše postřehy a zkušenosti.

    Vědomosti získané ve škole

    13 hlasy od 13 respondentů

      rozbalit záhlaví
      JINX
      JINX --- ---
      SETEC: ty se zabyvas pedagogikou nejak profesionalne ?
      SETEC
      SETEC --- ---
      Hmm, Falešný údaj, je sviň.. dokáže to natropit pěknou paseku, tím spíš pokud člověk z jednodušší problematiky přechází na studium nějaké složitější, která na to navazuje. Základ je porozumění. Bez toho je jakékoliv studium nepoužitelné. I když se něco naučíš nazpaměť a umíš to krásně papouškovat, dobře položená kontrolní otázka ti to zbourá jako domeček z karet.
      Samozřejmě, jsou věci, které se člověk musí naučit nazpaměť, třeba nějaké kroky jak jdou za sebou, ale když člověk současně rozumí, jestli tak jsou uspořádané, protože to jinak nejde a nebo jestli může přehodit pořadí a nic se neděje, Je schopen lépe tomu rozumět a mít lepší výsledky.
      JINX
      JINX --- ---
      SETEC: Ano presne takhle to je. Jestlize vyucujici rekl ze trava neni zelena ale modra pak kazdy tvrdil ze je modra jinak hrozil postih. Stejne tak jsem celou stredni poslouchal "deti moje matematiku se naucite jen nazpamet". No a ja proste chci dostat tyhle veci nadrobro z hlavy protoze mi to kazi veskere dalsi asociace, kdyz se ucim postupne dalsi veci kere na predchozi navazuji.
      SETEC
      SETEC --- ---
      JINX: Věřím, že se s tím něco dělat dá, otázka je, jestli to myslíš komplexně na celý přístup ke tvému studiu nebo se to týká jen některých předmětů. Je velmi mnoho lidí (upřímně řečeno jsem se nejednou přistihl, že jsem mezi ně taky patřil), kteří si vybudují takový mechanismus, že studují, ale ve skutečnosti jen sami sobě předstírají, že studují. Rozuměj oni třeba čtou ten text, ale vůbec nad ním nepřemýšlí, nesnaží se mu porozumět.
      Jeden ze základních přístupů při studiu je, že když "nasáváš" nová data, musíš automaticky ihned vyhodnocovat jestli jsou správná nebo jestli se jedná o FALEŠNÁ DATA. Velmi často se stává, že pak student není schopen věci použít, protože některý údaj slepě převzal od nějaké Autority, aniž by si předem ověřil, jestli je pravdivý. Asi jako kdybych ti řekl, že krev má žlutou barvu, tys to převzal a pak kdybys viděl krev ve skutečnosti asi by ses hodně divil.
      Abys mohl dobře studovat, musí ti to co studuješ být opravdu reálné. Základní pravidlo je, že pravdivé je jen to s čím skutečně souhlasíš, pokud pozoruješ něco co pro tebe pravda není tak s tím nesouhlas, To je jediná šance jak se dostat z toho začarovaného kruhu. Když se tím člověk takhle začne řídit, může pak jednodušeji najít to co mu při studiu dělá problémy. To s čím není ochoten souhlasit mu prostě mozek přirozené brát nebude.
      A pak je možné prověřit, jestli tam náhodou nedošlo k nějakému nepochopení. Častokrát například dochází například k tomu, že máš pro nějaký význam definici, která úplně nesedí do toho co studuješ, ale když si tam dosadíš tu správnou, začne to konečně dávat smysl. Mám vyzkoušené, že je to poměrně běžné.
      Samozřejmě platí základní pravidlo, které jsem už zde několikrát zmínil, zamyslet se nad tím, kdy jsi tomu ještě přesně rozuměl, a od kdy začaly potíže a podívat se na to, jestli tam nevzniklo nějaké nepochopení, které je potřeba zvládnout. V lidské mysli to funguje jednoduše, když studuješ tak jedeš jako vlak po předem vytyčených kolejích k cíli. Tím cílem je porozumění danému předmětu, v momentě kdy narazíš na nepochopení, tak to funguje jako kdybys ten vlak najednou vykolejil, a tím se mysl od toho studia automaticky přirozeně oddělí. Prostě tam přirozeně klesne zájem o danou věc, takže je potřeba najít to co tě vykolejilo, vyřešit to a zase nasednout na tu správnou kolej.
      JINX
      JINX --- ---
      Snad jsem ve spravnem threadu :) Muj problem spociva v tom ze posledni dobou zacinam mit pocit, ze jsem standardnim vzdelavacim procesem (stredni a zakladni skola) znacne zdegeneroval (napr. diky nucenemu biflovani zpameti). Takze mi dela docela problem ucit se veci, ktere mi sly kdysi samy od sebe (neschopnost dostat se problemu poradne pod kuzi, mysleni v zabehnutych klise, totalni ztrata kreativity). Da se s tim neco delat? Snazil jsem se precist nejake veci o tom jak funguje lidsky mozek a jak probiha proces uceni. Dospel jsem k nazoru, ze kdyby fungoval mozek tak jako HDD v pocitaci tak by zrejme pomohl jedine low-level format magnetickeho povrchu ploten disku :-)
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Jo jo koukal jsem na to. http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=123 Máš pravdu, dává to větší smysl :) Díky.

      ZUZKAOU: Ano nabízím, při zvládání takových potíží se běžně nalezne příčina v nějakém nepochopení daného předmětu.

      Dejme si jednoduchý příklad. Velmi častá chyba při výuce čtení u dětí je, že je naučíme hláskovat písmena.
      Á, Bé, Cé, Dé ... atd. Ukážeme na nějaké písmeno a řekneme "toto je písmeno" aniž bychom vysvětlili definici toho co to znamená "písmeno".
      Zkus se zeptat pár lidí ať ti vysvětlí co je to písmeno. A ať ti dají jednoduchou definici, kterou pochopí i dítě. Když pominu skupinu která na tebe bude koukat jako tele na vrata a skupinu která vypustí ééé, nejčastější je že je to část slova ... nebo něco takového. Je velmi zajímavé poslouchat jak se to snaží definovat. A to už umějí číst! :)
      Ale taková definice je k ničemu pro dítě, které se dál musí naučit co je to souhláska, samohláska, slabika, slovo, věta holá, souvětí... Nedefinovat dítěti co je to písmeno, je první velký faul, který mu při výuce jazyka můžeš dát.

      Další který na to navazuje je ono Á , Bé, Cé, Dé protože když ho takto naučíš abecedu, dostane se do obrovského zmatku pokud má přečíst slovo. Á je ještě v pořádku, ale Bé je ve skutečnosti B, ne Bé, takže pokud dítě je postaveno před úkol přečíst slovo BÁBA, má problém protože vnitřně si bude lámat hlavu s tím co je to BéÁBéa, to slovo mu nebude dávat smysl, i když pokud by ho přečetl správně věděl by přesně co to slovo znamená. A to je další faul. A ty fauly se postupně pěkně nastřádájí a v mysli vytváří určitý "náboj" kterým vzniká odpor. Dítě se od studia jednoduše oddělí samo.

      Je řada lidí, kteří mají k určitým předmětům odpor a v jiných naopak vynikají. Pokud pomineme talent a přirozené sebeurčení člověka, jeho individualitu, můžeme předpokládat, že pokud má někdo takový odpor ke konkrétnímu předmětu bude v něm mít nějaké nepochopení.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      a teda drobná věcná - u poruch učení je správně předpona dys.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: tady: nabízíš řešení i specifických poruch učení.

      Podle jakého systém vlastně jedeš a z čeho vycházíš?
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Není nutné pokaždé dělat z komára velblouda :D
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: když máš v ruce kladivo, vše vypadá jako hřebík...
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Upřímně řečeno ne. Když někdo potřeboval pomoc, obvykle jsme to zvládli bez zvláštního hledání různých metod. Je pravda, že když je dítě klasifikované jako dislektik, tak potřebuje delší čas než se to odstraní, ale takové věci nechávám na lidi, kteří se tím zabývají profesionálně. Já znalosti o tom jak studovat používám hlavně při svém studiu a když trénuju lidi.

      Jinak tvůj příměr ke kašli a horečce. Rozumím co tím chceš říct. Ale existuje také něco jako prevence která pomáhá tomu jak předcházet některým problémům. Když víš něco o imunitě tak se můžeš snažit předejít nemocem tak, že si budeš pečovat o to aby bylo tělo zdravé. Uvažuješ v intencích moderní evropské medicíny. Například někdo kdo se zabývá čínskou medicínou by takové problémy řešil jinak.

      Ale závěrem naprosto souhlasím, že nejlíp někomu pomůžeš, když o něm máš co nejvíc informací. Je to logické.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: ano - ale pokud chceš pochopit proč něco nejde a nebo pokud chceš dokonce někomu poradit proč to nejde jemu, tak jaksi potřebuješ mít širší záběr porozumění a možných metod.

      Když má někdo kašel a horečku, tak taky potřebuješ poznat, jestli je to virového a nebo bakteriálního původu, protože léčit virozu ATB není dobrý nápad a neléčit jimi bakteriální zánět průdušek si koleduje o zápal plic...
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Tak jsem to nemyslel, jen jsem parafrázoval moderní pojetí doby. :) Já když studuju, tak studuju :D a je mi jedno jak. Důležitý je výsledek :D
      SETEC
      SETEC --- ---
      SMALLRICCIO: To je super, že máš studium spojené s praxí, alespoň je hned vidět jestli umíš nebo ne :D
      SETEC
      SETEC --- ---
      BOO: Jo jo. Myslel jsem ekonomie, ale jak jsem mluvil o Ekonomice tak jsem to blbě napsal. :) Já byl právě opak ekonomika mě nebavila, ale mikroekonomie a makroekonomie byla v klidu. :)
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      Jo a pokud si nejlíp osvoujuješ nové věci sledováním vhodně zaměřeného filmu, tak lepší než kreslení schémat pak bude lepší zkusit to přes vizualizaci a hledání něakých "příběhový linek" v tom, co si potřebuješ osvojit ;-)
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: já se statistikou neměla problém, já měla problém s metodou výuky.


      Jenže učení je výrazně složitější než jen porozumění tomu problému.

      Jen ta kognitivní funkce má povícero aspektů, ve kterých se to může pokazit

      1. vnímání
      2. porozumění
      3. zařazení do již existujících struktur
      4. uchování
      5. znovuvybavení v případě potřeby.

      (4 a 5 jsou záležitosti paměti 1-3 kompexnějších nervových funkcí)

      Plus ti v tom hrají roli fyziologické, psychologické a sociální faktory.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: Hej Hej :))) Pozor.

      Mě nejlíp vyhovuje, když si můžu sednout a pasivně koukat na film :D

      Já mám trochu pocit, že jsem to špatně vysvětlil.
      Já se momentálně nebavím o způsobu přijímání informací. ale o tom jak přijímaným informacím dokázat dobře rozumět.

      Pojďme se například podívat na tu tvojí statistiku. KDY JSI TOMU JEŠTĚ ROZUMĚLA, Dokážeš si vzpomenout?
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: takže namísto pochopení souvislostí ti vyhovují rychlé, funkční rady - typu nakresli si schéma. Beru (v tom kolbově dělení to ukazuje na akomodační styl učení). Jenže pro spoustu lidí to je nepoužitelné.


      Pro někoho je kreslení schémat zcela zbytečné, protože preferuje sluchové vjemy. A na to, aby si s něčím takovým mohl poradit, tak jaksi je potřeba rozumět širší problematice, ne jen tomu, co vyhovuje tobě.

      A i na to, abych byla schopná rozklíčovat v čem je zakopaný pes toho, že mi nejde statistika, tak je dobré znát možnosti toho, kde všude může být chyba.

      Stále si tu nezmínil třeba úplně klíčovovou věc pro to, aby fungovalo ukládání do paměti - totiž minimalizace stresové reakce v mozku. Ta potlačuje vyšší mozkové funkce a naopak aktivuje limbický systém a ukládání a vybavování z paměti tak subtilních vědomostí jako jsou třeba nástroje monetární politiky se velmi, velmi zesložiťuje.

      Jasně - je na to skvělá rada nebuď ve stresu. Problém nastává u toho jak toho dosáhnout.

      SETEC
      SETEC --- ---
      ZUZKAOU: S tím úplně nesouhlasím. Myslím si, že pro danou věc není potřeba studovat fyziologii. Obecně stačí to co člověk už ví.
      Pokud mi neleze do hlavy makroekonomie není to otázka stravy doplňků ani toho jaké preferuji vnímání.
      Jsou zde určité bariéry, které je možné jednoduše rozpoznat. Tedy musíš zjistit v čem je zádrhel a ten vyřešit

      Například je zde už zmiňovaná "nepřítomnost hmoty" dejme tomu, že budeš studovat něco o traktorech ale v životě jsi traktor neviděla. Pak budeš možná rozumět o čem se mluví, ale nebudeš si to schopná dobře představit. Nebo ti budu vysvětlovat jak funguje čtyřtaktní motor, ale neukážu ti to a tobě nebude jasné, jak se to celé točí. Nebudeš si schopná představit ten pohyb.

      U nepřítomnosti hmoty je fígl v tom, že se fyziologicky konkrétně projevuje, například se pak člověk cítí jaksi zmáčknutý, shrbený nebo může mít pocit pálení očí a nevolnost od žaludku atd. někdy to může jít až tak daleko, že člověk onemocní. Řešení je právě nakreslit schéma, skicu nebo přidat obrázek nebo rovnou přivést člověka k dané věci.
      Obecně tenhle poznatek není žádné novum, to tvrdil už Komenský ve své Škole hrou. Častokrát člověku pomůže, když se takhle při studiu cítí, když si pomocí nějakých předmětů (třeba si můžeš na stole vzít gumu a tužku a sešívačku) převede názorný příklad, jak to funguje. Tím myslím pokud se bavíme o znázornění nějakého mechanismu.

      Jinými slovy pokud se dostáváš k téhle bariéře, je ti text i audio na ho... protože si potřebuješ udělat představu spíše pomocí schématu, nebo nějakého modelu nebo potřebuješ nějaký obrázek aby sis mohla tu představu vytvořit.
      ZUZKAOU
      ZUZKAOU --- ---
      SETEC: no pokud chceš pochopit jak mozek funguje a že každému trošku funguje jinak, tak k tomu je potřeba nenulové množství informací o fyziologii a tak, ne?

      Pokud mi neleze do hlavy makroekonomie, tak potřebuju tušit jaké strategie učení mi bude dělat lépe, než to co používám a zároveň co potřebuju nastavit za vnější prostředí (dení rytmus, strava, doplňky a tak), abych neblokovala fyziolgoické procesy.

      Kognitivní procesy fungují jinak i u lidí bez odlišností, které se vejdou do diagnoz (poruchy učení či pozornost) - pro někoho je ideální namluvit si učivo na audiozáznam a pouštět si ho, pro někoho je lepší si kreslit schémata a někdo potřebuje text... Bez pochopení těch základů, které -uznávám -jsou složité se dostaneš k poučkám bez souvislostí, které ovšem nebudou platit plošně.

      A nebo budou natolik obecné jako že vysokoškolák se musí učit průběžně, nenechávat to na poslední chvíli a udržovat si zdravou životosprávu. Což je pochopitelně pravda, ale jaksi zjevně pro většinu studenstva neaplikovatelná.
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam